|
|
|
|
A MÁV ragaszkodik az úttörővasúthoz (1. rész)
|
1989. augusztus 9., szerda - Az utóbbi időben többen is megkongatták a vészharangot a Széchenyi-hegyi Úttörővasút fölött. Urbán Lajos a MÁV elnök-vezérigazgatója az MTI-nek elmondta: alaptalanok a híresztelések, a MÁV nem szándékozik felszámolni a kisvasutat, s korábban sem voltak ilyen elképzelések, bár illetéktelenek ez ügyben már adtak félreérthető nyilatkozatokat.
Az azonban bizonyos, hogy az úttörővasút leromlott műszaki állapotán mindenképpen segíteni kell. A pályán tartós sebességkorlátozásokat kellett bevezetni; vannak olyan szakaszok, ahol a maximális óránkénti sebesség csupán 10 kilométer. A MÁV Tervező Intézet két évvel ezelőtt elkészített egy rekonstrukciós tervet, ám ez meglehetősen túlzott volt: a MÁV anyagi helyzetéhez képest irreális, több mint 300 millió forintos ráfordítást irányzott elő. Az idén a MÁV vezetője műszaki szakemberekkel megvizsgáltatta a pályát, s kiderült, jóval szerényebb mértékű felújítás is elegendő a biztonságos közlekedéshez. A rekonstrukció már megkezdődött, ennek során elsősorban a pályát korszerűsítik, hiszen az alagút és a hidak, sőt maguk a szerelvények is jó állapotban vannak. Nagyobb teherbírású síneket fektetnek le, s ahol szükséges, átrostálják az ágyazatot, kicserélik a talpfákat. Eddig már több mint 2,5 kilométeren felújították a pályát, a munka jövőre befejeződik. A MÁV tehát mindenképpen fenntartja a kisvasutat, amely barátságos szerelvényeivel már szerves részévé vált a budai hegyvidéknek, de keresi a lehetőségeket a gazdaságosabb üzemeltetésre. Egyelőre ugyanis csak veszteséget termel az úttörővasút, mégpedig évente növekvő mértékű veszteség keletkezik, tavaly már több mint 15 millió forint volt. Ennek egyik oka, hogy az igen alacsony menetjegy-árak ellenére csökken az utasok száma. Valamikor évente 750 ezer látogatót fogadott az erdei vasút, 1987 óta pedig alig 350 ezret. A MÁV vezetése úgy döntött: az eddigiktől eltérő módon kell a kisvasutat üzemeltetni, reklámozni s vonzóbbá tenni. A fő tevékenység - a személyszállítás - nem tehető nyereségessé, ám a kapcsolódó szolgáltatások, az idegenforgalmi szerep erősítése révén igenis csökkenteni lehet a veszteséget. Már folynak az előkészítő munkálatok az új szervezeti forma kidolgozására. (folyt.köv.)
1989. augusztus 8., kedd 21:00
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|