|
|
|
|
Matematika és reform (1. rész)
|
1989. augusztus 8., kedd - Felmérés szerint az egyetemeken egyre csökken az érdeklődés a matematikai szakok iránt; éppen ezért nem meglepő, hogy nemrégiben a Bólyai János Matematikai Társulat által készített egyik jelentés nem fest túl rózsás képet a hazai matematika-tudomány helyzetéről. A lényeg: a tanárok elégedetlenek jelenlegi körülményeikkel, amelyek végső soron meghatározzák munkájuk eredményességét, a tudomány területén tevékenykedő szakemberek pedig a romló kutatási feltételekkel nincsenek kibékülve.
A mintegy 2000 tagot - fele részben tanárokat, fele részben pedig kutatókat - tömörítő szervezet a helyzet orvoslása érdekében programtervezetet dolgozott ki, miként javíthatna a maga sajátos eszközeivel a jelenlegi viszonyokon. Az alsó- és középfokú matematikaoktatás színvonalának emelésére, a tehetségek kiválasztására és gondozásának segítésére a társulat programot dolgozott ki. Eszerint felül kell vizsgálni az óraszámok elosztását, mivel megítélésük szerint a középiskola első két osztályában a matematikát nagyobb óraszámban szükséges tanítani. A zsúfolt középiskolai tananyagot, a tanulók terhelhetőségét figyelembe véve - természetesen az új matematika-oktatás szemléletének megtartásával - egészében véve csökkenteni kell. Ezen kívül nagyobb intézményes segítségre van szükség ahhoz, hogy a tárgyat tanító tanárok megismerhessék az általuk választható tankönyveket és segédanyagokat, mert ezek ismeretében végezhetnek csak megfelelő munkát; ugyanis rendkívül aggasztó az új matematikakönyvek háttérbe szorulása az általános iskolákban. Szeretné a társulat azt is, hogy rendszeresen adják ki a különféle régebbi versenyfeladat-gyűjteményt, valamint más, a középiskolák által is használható szakkönyveket. Szükséges a matematikai diákolimpiára történő felkészülés rendszerének átalakítása, mert az utóbbi időben magyar fiatalok nem szerepelnek olyan eredményesen a versenyeken, mint néhány évvel ezelőtt. Erősíteni kell a matematika-szakkörökben folyó munkát, s szerintük az itt tevékenykedő tanárok munkáját is jobban el kellene ismerni, mindenekelőtt anyagilag. (folyt.köv.)
1989. augusztus 7., hétfő 21:39
|
Vissza »
|
|
Matematika és reform (2. rész)
|
A tehetséggondozás anyagi fedezetét a Művelődési Minisztériumnak kell előteremtenie. A társulatban élesen vetődtek fel a tanárok egzisztenciális problémái is. Például az, hogy a műszaki végzettségű tanárok bérét 10 százalékkal emelték a műszaki szakközépiskolákban, míg a közismereti tárgyakat oktatókét nem, így a matematikatanárokét sem. Ugyancsak sérelmesnek tartják a tanárok az 50 százalékos túlórakötelezettség bevezetését, és a túlmunka nem megfelelő díjazását is. Problémát jelent számukra a szakmai fejlődést szolgáló kiadások növekedése is. Alapvetően romlottak a tudományos kutatómunka feltételei is. Nagy mértékben visszaesett a tudományos szakkönyvek kiadása, ez gátolja az új eredmények megismerését. A kiadók szponzorokat keresnek, holott az alaptudományi munkák megjelentetését - a szakemberek szerint - nyilvánvalóan állami költségvetésből kellene fedezni. Ezen kívül szinte elviselhetetlenül emelkedtek a különféle szakmai konferenciákon való részvétel díjai. A társulat javasolja, hogy a szakmai fejlődést szolgáló kiadások - továbbképzések, konferenciák költségei, a szakkönyvek, folyóiratok ára, a nyelvtanulásra fordított összegek - leírhatóak legyenek az adóalapból, a túlóradíjak pedig, ugyanúgy akár a szakértői javadalmazás, adókedvezményben részesüljenek. Egy másik gondolatmenetet követve: tény, hogy számos főhatóság a költségek megtakarítása érdekében, éppen a reform időszakában, matematikusi állásokat szüntet meg, és csökkenti a matematika alkalmazására fordított eszközöket. A szakemberek viszont, éppen ellenkezőleg, úgy gondolják, hogy az állami és a gazdasági irányító munka hatékonysága csak úgy fokozható, ha még nagyobb mértékben veszik igénybe az irányításban a matematika tudományának eredményeit. (MTI)
1989. augusztus 7., hétfő 21:40
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|