|
|
|
|
Felhívás az országgyűlési képviselőkhöz (1. rész) (OS)
|
1989. május 28., vasárnap - Az SZDSZ az elmúlt hónapok során többször felhívta a figyelmet arra az elfogadhatatlan gyakorlatra, miszerint a hatalom a jelenlegi Országgyűlést - az átalakulást gátló körülmények lebontását szolgáló jogalkotó munka helyett - a hatalom átmentését legalizáló, és a társadalmi erőviszonyok lemerevítését lehetővé tévő törvények jóvóhagyásába hajszolja. Már a vízlépcsővel kapcsolatos döntések is rávilágítanak az önöknek szánt szerep ellentmondásaira, tarthatatlanságára. Jó volna, ha ez a helyzet nem ismétlődne meg az átalakulási törvénytervezet tárgyalása kapcsán. Az elemi logika szabályaival ellentétesnek tartjuk, hogy a tulajdonreformra, a tulajdonreform által kedezményezett kör meghatározására, az állami tulajdonú vagyon felosztására vonatkozó közmegegyezés kialakulása, illetve az erre vonatkozó törvény megalkotása előtt kerüljön sor. Ha már kialakult az a történelmi lehetőség, hogy az állami tulajdon - mely az ország gazdasági helyzetének jelenlegi állapotba való jutását alapvetően lehetővé tette - valódi, a hosszú távú, tőkegyarapodást biztosító tulajdonosok, gazdasági alanyok kezébe kerülhessen, nem volna szerencsés, sőt kimondottan káros lenne, ha a jelenlegi átalakulási törvénytervezet elfogadásával annak teremtenék meg a lehetőségét, hogy az állami tulajdon, egy szűk, a pártbürokráciával összefonódott menedzser réteg kezére játszódjék át. A meghitelezett ideiglenes részvény konstrukciója nem más, mint a leendő tulajdonosok kiválogatásának piaci szelekciót mellőző, s ezáltal korrupciónak teret nyújtó módja. A törvénytervezet elfogadásával a mai állami tulajdonú vagyonnak a jelenlegi hatalmi elittel összefonódott szűk réteg kezére juttatása rendkívüli módon felerősítené a társadalmi egyenlőtlenségeket, a társadalom vagyoni-jövedelmi differenciálódását. Ez gyakorlatilag a latin-amerikai ,,fejlődési pályára,, állítaná az országot, és teret nyitna egy katonai diktatúra, illetve a politikai visszarendeződés számára. A ma még senkihez sem kötődő állami vagyon felosztását megvalósító tulajdonreform jelentőségében az alkotmányozáshoz mérhető, azonban az alkotmány elegendő számú szavazat megléte esetén bármikor módosítható, míg az átalakulási törvény nyomán végrehajtott tulajdonosi változásokkal kialakuló tulajdonosi szerkezet egyszer s mindenkorra rögzül. (folyt.köv.)
1989. május 28., vasárnap 17:25
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|