|
|
|
|
A tulajdonosi viszonyok - 5/2. folyt.
|
Pontosan erre tesz kísérletet a kormány munkabizottságának javaslata, illetve ennek alapján a hónap végén előterjesztésre kerülő hároméves kormányprogram. Más kérdés, hogy ez a kísérlet mennyire ígérkezik sikeresnek. A cél az, hogy három éven belül az állami vállalatok többsége alakuljon át részvénytársasággá vagy kft-vé, és a részvények, illetve törzsbetétek zöme valódi tulajdonosok kezébe kerüljön. A koncepció szerint egy létrehozandó állami vagyonalap lenne az átalakulás végrehajtója, az Országgyűlés által választott kis létszámú szakértői testület. A vagyonalap bonyolítaná le az egyes állami vállalatok részvénykibocsátásait - úgymond - külső partnerek, bankok, biztosítótársaságok, más vállalatok, valamint esetleg külföldiek és hazai magánszemélyek között. Itt fedezhető fel szerintem a koncepció első logikai hibája: azzal ugyanis nem kerül igazi tulajdonosok kezébe mondjuk az állami Ikarus, hogy egy állami vagyonalap nevű csúcsszerv kibocsátja a részvényeit, és az úgyancsak állami bankok, biztosítók, egyéb vállalatok köre felvásárolja. Igazi tulajdonosok lehetnek egyének, egyéni vállalkozók vagy azok csoportjai, amennyiben van elegendő tőkéjük, számottevő részvénypakett átvételére - félő, hogy nincs -, és amennyiben egyáltalán hajlandók kisebbségi részvényeket venni egy nagyvállalatnál, amely a részvénykibocsátás lebonyolítása után is állami kézben marad, csak éppen több állami kézben, mint korábban. Persze lehet érvelni azzal, hogy a részvények zömét felvásárló bankok, biztosítók, más vállalatok szintén részvénytársaságokká válnak, vagyis az állami tulajdon egyre tovább osztódik, aprozódik az állami szektoron belül, de nehéz belátni, hogy ebből a folyamatból hogyan kerül ki a szuverén, új tulajdonosok köre. (folyt.)
1989. május 17., szerda
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|