|
|
|
|
Félmegoldás született az autóbuszgyártás körüli árvitában - Bankhitel a termelés finanszírozásához (2. rész)
|
Eddig a vállalatok általában központi támogatást kaptak ha az szükségessé vált, így az Ikarus is, amely még a múlt évben 5,5 százalékos termelési támogatásban részesült. Ma már nincs ilyenre lehetőség egyetlen területen sem. Ezért a járműiparban is szükséges megvizsgálni a szervezeti váltás feltételeit. Erről az érintett tárcák bevonásával a kormány számára előterjesztést tesznek. Ez azért is sürgető, mert a közúti járműgyártás a magyar gépipar egynegyedét öleli fel, s ez az alágazat 100 ezer munkavállalót foglalkoztat. Ugyanakkor a kormány kerülni akarja még a látszatát is annak, hogy a mostani árvita körüli egyeztetések precedenst teremtsenek, hiszen alapvetően vállalatok közötti vitáról van szó. Semsey András, az Ikarus vezérigazgatója szerint a mostani félmegoldás meghagyta az alapproblémát. A belföldi infláció és a szocialista országok árucseréjében érvényesülő árak között folyamatosan és visszatérően veszteség keletkezik. Ez az Ikarus-nál - ahol évi 20 milliárd forint a termelési érték - jelentős gond. Persze a belföldi partnerek áremeléseit nem szabadna kritika nélkül elfogadni, ám az a helyzet, hogy a beszállítók jó része monopolhelyzetben van. Egy olyan szervezeti forma kialakítása, amelyben minden nagy- és kistermelő érdekelt a végtermék, tehát a buszok exportjában, egyfajta megoldás lehet. Egyelőre azonban az árharc a következő hónapokban is folytatódik. Lukácsi Gábor, a Csepel Autógyár vezérigazgatója közölte, hogy a buszalvázak szállítását kedden megkezdték az Ikarus-ba. Ugyanakkor nekik mintegy 250 kooperációs partnerrel kell még ár- és elszámolási egyeztetéseket folytatniuk, több céggel hosszab ideje tartó árvitáik vannak. Továbbra sem szállít számukra néhány üzem, például a Taurus vagy a Soroksári Vasöntőde és a Szegedi Vas- és Fémipari Szövetkezet, mert több tízmillióra rúgnak követeléseik a Csepel Autógyárral szemben. Így az sem lehetetlen, hogy rövidesen előről kezdődik minden. Semsey András közölte, hogy a budapesti gyárban szerdán munkába állhatnak a dolgozók, a fehérvári üzemben lehet, hogy fele kapacitással, szintén szerdától dolgoznak majd, de lehet, hogy csak jövő hétfőtől, valamennyi gépsoron; még vizsgálják, melyik a gazdaságosabb. Tény, hogy az eddigi leállás csaknem 300 millió forintnyi termeléskiesést jelentett, 190 busz nem készült el. (folyt. köv.)
1989. április 11., kedd 18:00
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|