|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/1989_icon.gif) |
![](../img/spacer.gif)
Félmegoldás született az autóbuszgyártás körüli árvitában - Bankhitel a termelés finanszírozásához (1. rész)
|
![](../img/spacer.gif)
1989. április 11., kedd - Félmegoldás született az autóbuszgyártás körüli elhúzódó ár- és finanszírozási vitában, amelyet alapvetően az váltott ki, hogy az Ikarus legnagyobb hazai kooperációs beszállító partnere, a Csepel Autógyár a múlt héten leállította a buszalvázak szállítását. Emiatt az Ikarus gyár budapesti és székesfehérvári üzeme napok óta nem termel, a több mint kétezer munkás kényszerszabadságon van. Az egyeztető tárgyalások az Ipari Minisztériumban már hétfőn megkezdődtek, majd kedden folytatódtak, s ebbe bekapcsolódott Berecz Frigyes ipari miniszter mellett Beck Tamás kereskedelmi- és Villányi Miklós pénzügyminiszter, valamint Bartha Ferenc, az MNB elnöke is. Az egyeztetésről és annak eredményeiről Sós Gyula ipari miniszterhelyettes, továbbá az Ikarus és a Csepel Autó vezérigazgatója adott részletes tájékoztatást az MTI munkatársának.
Sós Gyula elmondta: amikor a termelés valahol elakad, a közvélemény rendszerint a kormányzat határozott beavatkozását várja, ugyanakkor ellenzi, hogy az intézkedés valamiféle pénzügyi támogatás legyen. A mostani helyzetet is ilyen kettősség jellemzi. A minisztériumban folytatott tárgyalásokon a kormány résztvevő tagjai szükségesnek ítélték a járműipari termékek gyártásában résztvevő vállalatok hatékonyságának növelését, költségei csökkentését. Arról nem volt szó, hogy költségvetési juttatásból oldják meg a kérdést. A megállapodás szerint - mondotta a miniszterhelyettes -, az érintett nagyvállalatokkal kapcsolatban álló bankok az első félév végéig biztosítják a gyártás finanszírozásának feltételeit. Félév áll a kooperáló partnerek rendelkezésére, hogy rendezzék az árvitákat. Emellett meg kell vizsgálni olyan szervezeti korszerűsítés lehetőségét, amely átfogná a járműipar teljes innovációs körét. Arról van szó, hogy az érintettek körülbelül 300-400 millió forintnyi hitelhez jutnak fizetőképességük biztosításához. A szervezeti korszerűsítés pedig azt jelenti, hogy esetleg holding vagy részvénytársaság alakulna, amelyben minden részegység, illetve alkatrészgyártó érdekeltté válna a végtermék, ez esetben az autóbusz gyártásában. Ilymódon egyfajta önmérsékletre kényszerülnek, ha áremelési elképzeléseiket érvényesíteni akarják. (folyt.köv.)
1989. április 11., kedd 17:44
|
![](../img/spacer.gif)
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
![](../img/spacer.gif) |
|
|