Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › december 27.
1989  1990
1989. október
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. november
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930123
45678910
1989. december
HKSzeCsPSzoV
27282930123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A magyarországi cigányok szövetségeinek felhívása

"A magyarországi cigányok szövetségei (Magyarországi Cigányok Kulturális Szövetsége, a PHRALIPE Független Cigányszervezet, a Cigány Ifjúsági Szövetség és a Magyarországi Zenész Cigányok Szövetsége) segélyezési bizottságot hozott létre Románia népének megsegítésére. A szövetségek felhívják a magyarországi cigánylakosságot, hogy adományaikkal járuljanak hozzá a szabadságukért harcoló romániai népek megsegítéséhez. A jelentkezőktől elsősorban pénzt és tartós élelmiszereket várunk. A bejelentéseket a következő címekre és telefonszámon kérjük megtenni: Budapest V., Guszev u. 21. Telefon: 1-326-130; Budapest VI., Felsőerdősor 16-18 sz. Telefon: 1-214-913; Budapest XIII., Váci út 90. V. emelet 23. sz. Telefon: 1-401-818."
SZER, Magyar híradó:

Kolozsvári Rádió

"... az aláírók azoknak a riportereknek, szerkesztőknek, rádiós műszakiaknak a sorából származnak, akik a Ceausescu-rendszer nemzetiségi kulturánk megsemmisítésére irányuló politikájának közvetlen szenvedőiként 1985 januárjában éhezőkké. Ekkor zárattak be Erdélyben a magyar, német, szerb nyelveken működő területi rádióstúdiókat. A döntés eredményeként egyik napról a másikra kiürítették az épületeket, leszerelték a berendezéseket, elhurcolták a felbecsülhetetlen hangdokumentumokat őrző szalagtárakat. Ezeknek a felvételeknek minden bizonnyal oly nagy volt a bűnük, hogy méltán megérdemelték sorsukat. Az egyébként hirhedt politikai foglyokkal tömött illavai börtön pincéjébe szállították őket, és azóta nyomuk veszett."

Miért késik még mindig a magyar metró gyártása? - Vélemények a gyártóktól és a megrendelőktől (1. rész)

1989. december 28., csütörtök - A közelmúltban jelentették be: a jövő év első felében kormányszintű döntés várható a metró Dél-Buda - Rákospalota közötti vonalszakaszának megépítéséről. Ez a már régen napirenden lévő döntés - azon túl, hogy a főváros tömegközlekedésének kritikussá vált helyzetét jelentősen javíthatja - lendületet adhat egy már majdnem ,,halálra ítélt,, fejlesztésnek is. A Ganz Vasúti Járműgyár Rt. és a Ganz Villamossági Művek által ,,megálmodott,, magyar metrókocsiról van szó, amelyből ez idáig mindössze egy prototípus-szerelvény készült el. Ennek hosszan elhúzódó tesztelése jelenleg is folyamatban van a BKV-nál.

A késedelem okairól és a próbafutások tapasztalatairól Tóth
József, a BKV Gyorsvasúti Igazgatóság főmérnöke a következőket
mondta az MTI-nek:

    - A két Ganz vállalat, mint nagy hagyományokkal rendelkező
járműgyártó, a 80-as évek elején vállalkozott arra, hogy
kifejlesztenek egy, a nálunk közlekedő szovjet metrószerelvényeknél
sokkal korszerűbb, energiatakarékosabb, s így olcsóbb üzemeltetésű
járművet. Ezek egyben referenciául szolgáltak volna a külföldi
megrendelők előtt. Csakhogy az eredeti elképzelésekhez képest,
amelyek 1984-re jelezték a prototípus elkészültét, a tervezés, majd
a gyártás együttesen két évet csúszott.

    Ami a BKV-t illeti, a próbák során elvégezte azt, amire
vállalkozott. Eddig ugyanis a szerelvény 42 ezer kilométert
próbafutott, tesztelését rövidesen befejezik. Amennyiben az pozitív
eredménnyel zárul, a prototípus-szerelvény tavasszal már utasokat
szállíthat. További 50 ezer kilométer futásteljesítmény után pedig
megkezdődhet a nullszéria gyártása.

    A Ganz-vállalkozás ,,tragikumát,, viszont éppen az okozza, hogy
jelenleg úgy tűnik, nincs szükség a járművekre. Amikor ugyanis
1987-ben felmerült a kérdés, hogy milyen szerelvények közlekedjenek
az új vonalszakaszon, a BKV és a Metrober - figyelembe véve a
Ganz-metró körüli bonyodalmakat - kénytelenek voltak biztosra menni,
s az újabb szovjet kocsik vásárlása mellett döntöttek. (folyt.köv.)


1989. december 27., szerda 20:05


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Miért késik még mindig a magyar metró gyártása? - Vélemények a gyártóktól és a megrendelőktől (2. rész)

A Metrober főosztályvezetője, Gábor Péter elmondta: a
Szovjetunióval érvényben lévő államközi szerződésben már lekötött
szerelvények vásárlásától a Metrober csak akkor tekinthetett volna
el, ha a magyar metrókocsik próbafutása időben befejeződik és
lezárul. Ez viszont 1987-ben éppen hogy csak megkezdődött
A
fejlesztés elhúzódása elsősorban a két Ganz-gyár akkori
csődhelyzetével magyarázható. Ráadásul a szovjet importról hozott
döntés után a próbafutások üteme is érthetően lelassult, hiszen a
kialakult helyzetben egyik cégnek sem érte meg, hogy akár egy
fillért is fordítson a további munkálatokra.

    Bereczky Géza, a Ganz Vasúti Járműgyár Rt. vállalkozási
főmérnöke némileg másképpen értékeli a kialakult helyzetet: szerinte
is a fejlesztés késett, de ehhez a Ganz pénzügyi nehézségei mellett
az is hozzájárult, hogy a megrendelő Metrober, a tervezés megkezdése
után sorozatosan különböző változtatásokat, kiegészítéseket kért,
amelyek jelentősen lassították a munkát. Végül is megszületett egy
európai színvonalú metró, amely azonban a nagy mértékű
importanyag-felhasználás miatt drága lett a Metrobernek. Végül is az
akkori szovjet metró és a Ganz árainak összehasonlítása alapján
döntött a Metrober a szovjet kocsik behozatala mellett. A Ganz gyár
most kissé becsapva érzi magát - mondotta a főmérnök -, hiszen
óriási tervezési költséggel kifejlesztett egy korszerű terméket, a
bizonytalan gazdasági helyzetben azonban a kormány, a Metrober s a
BKV egyaránt cserbenhagyta a Ganz vállalatot. Figyelembe véve azt -
tette hozzá -, hogy a Ganz évi 200-250 kocsit tud előállítani, a BKV
és a Metrober attól való félelme, hogy a Ganz nem képes időben
legyártani a szükséges mennyiséget, teljesen alaptalan. Olyan
helyzet állt elő, amelyben kiszolgáltatottá vált az eladó, hiszen az
érdekek már csak azért sem lehettek azonosak, mert nem a megrendelő
a termék felhasználója és üzembentartója. (folyt.köv.)


1989. december 27., szerda 20:06


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Miért késik még mindig a magyar metró gyártása? - Vélemények a gyártóktól és a megrendelőktől (3. rész)

Végső soron saját magának okoz gondot a magyar ipar. Előbb-utóbb
ugyanis szükség lesz egy korszerű metróra, addigra azonban annyi
változás következhet be a műszaki fejlődésben, hogy a Ganz-metró már
elavult konstrukcióvá válhat. Az pedig biztos, hogy a Szovjetuniótól
egyelőre nem várhatunk korszerűbb szerelvényeket.

    A szovjet metrójárművekkel kapcsolatban egyébként a metroberes
Gábor Péter elgondolkodtató tényeket tárt fel. Elmondta, hogy néhány
évvel ezelőtt még szigorúan titkos volt az árakról beszélni, ma már
azonban mindenki tudja, hogy a KGST-áraknak semmi közük nincs sem az
áru értékéhez és főleg nem a világpiaci árakhoz. A szovjet metró
esetében ez természetes is, hiszen a világon már 20 éve nem gyártott
konstrukciójú járművek a világpiacon egyszerűen eladhatatlanok.
Relatív olcsósága pedig csak az eltérő átszámítású árfolyamoknak
köszönhető. Ha az energiafelhasználását tekintjük, az is világos,
hogy hosszabb távon a Ganz-vonatok takarékossága visszatéríthetné a
szovjet járművekhez mért magasabb árát.

    A magyar metrójárművek jövője számára kiutat csak az
jelenthetne, ha rövid időn belül döntés születne a dél-budai
vonalszakasz megépítéséről. A erre vonatkozó francia javaslat
elfogadása végérvényesen pontot tehet a Ganz-vállalkozásra, mert a
külföldi cég saját szerelvényeit állítaná forgalomba. Ez a megoldás
egyébként pénzügyileg és technikailag is kétséges, mert az a
szupertechnnika, amit a franciák ígérnek, soha nem térülne meg,
legalábbis a magyar beruházó szakemberek szerint. Elképzelhető
viszont még egy lehetőség: a szovjet járművek selejtezését előre
lehetne hozni, mivel a jelentős ráfordítással járó felújítások már
ma is kérdésessé teszik gazdaságosságukat.

    Megszületett a világkiállításról szóló döntés, van két
vállalkozó magyar cég, amely szeretne metrószerelvényt gyártani, a
termék jövője már csak a megfelelő kormánydöntéstől függ. Csak
remélni lehet, hogy az ország tornyosuló gazdasági nehézségei nem
vetnek véget egy európai színvonalú magyar ipari termék sorsának -
tették hozzá az ügyben nyilatkozó szakemberek. (MTI)


1989. december 27., szerda 20:06


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem láttam győztek (12.24-90.01.31) - Jób

"Fodor egyben halvány szemrehányást is tett, miért kellett ezt az egész dolgot Kőszeg kezébe adnom, s miért nem kizárólag a Fideszhez vittem. Két okból - válaszoltam. Az egyik az, hogy köztetek nincsenek évtizedes konspirációs tapasztalatú emberek, ellentétben az SZDSZ vezetőivel. A másik ok az, hogy szerintem is nagyon komoly a dolog, szinte be sem látható következményekkel. Úgy gondolom, hogy egymagában a Fidesz nem elég erős ahhoz, hogy a várható belpolitikai vihart menedzselje."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD