|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A magyarországi cigányok szövetségeinek felhívása
"A magyarországi cigányok
szövetségei (Magyarországi Cigányok Kulturális Szövetsége, a
PHRALIPE Független Cigányszervezet, a Cigány Ifjúsági Szövetség és a
Magyarországi Zenész Cigányok Szövetsége) segélyezési bizottságot
hozott létre Románia népének megsegítésére. A szövetségek felhívják
a magyarországi cigánylakosságot, hogy adományaikkal járuljanak
hozzá a szabadságukért harcoló romániai népek megsegítéséhez. A
jelentkezőktől elsősorban pénzt és tartós élelmiszereket várunk. A
bejelentéseket a következő címekre és telefonszámon kérjük megtenni:
Budapest V., Guszev u. 21. Telefon: 1-326-130; Budapest VI.,
Felsőerdősor 16-18 sz. Telefon: 1-214-913; Budapest XIII., Váci út
90. V. emelet 23. sz. Telefon: 1-401-818."
SZER, Magyar híradó:
Kolozsvári Rádió
"... az aláírók
azoknak a riportereknek, szerkesztőknek, rádiós műszakiaknak a
sorából származnak, akik a Ceausescu-rendszer nemzetiségi kulturánk
megsemmisítésére irányuló politikájának közvetlen szenvedőiként 1985
januárjában éhezőkké. Ekkor zárattak be Erdélyben a magyar,
német, szerb nyelveken működő területi rádióstúdiókat. A döntés
eredményeként egyik napról a másikra kiürítették az épületeket,
leszerelték a berendezéseket, elhurcolták a felbecsülhetetlen
hangdokumentumokat őrző szalagtárakat. Ezeknek a felvételeknek minden
bizonnyal oly nagy volt a bűnük, hogy méltán megérdemelték sorsukat.
Az egyébként hirhedt politikai foglyokkal tömött illavai börtön
pincéjébe szállították őket, és azóta nyomuk veszett."
|
|
|
|
|
|
|
Miért késik még mindig a magyar metró gyártása? - Vélemények a gyártóktól és a megrendelőktől (1. rész)
|
1989. december 28., csütörtök - A közelmúltban jelentették be: a jövő év első felében kormányszintű döntés várható a metró Dél-Buda - Rákospalota közötti vonalszakaszának megépítéséről. Ez a már régen napirenden lévő döntés - azon túl, hogy a főváros tömegközlekedésének kritikussá vált helyzetét jelentősen javíthatja - lendületet adhat egy már majdnem ,,halálra ítélt,, fejlesztésnek is. A Ganz Vasúti Járműgyár Rt. és a Ganz Villamossági Művek által ,,megálmodott,, magyar metrókocsiról van szó, amelyből ez idáig mindössze egy prototípus-szerelvény készült el. Ennek hosszan elhúzódó tesztelése jelenleg is folyamatban van a BKV-nál.
A késedelem okairól és a próbafutások tapasztalatairól Tóth József, a BKV Gyorsvasúti Igazgatóság főmérnöke a következőket mondta az MTI-nek: - A két Ganz vállalat, mint nagy hagyományokkal rendelkező járműgyártó, a 80-as évek elején vállalkozott arra, hogy kifejlesztenek egy, a nálunk közlekedő szovjet metrószerelvényeknél sokkal korszerűbb, energiatakarékosabb, s így olcsóbb üzemeltetésű járművet. Ezek egyben referenciául szolgáltak volna a külföldi megrendelők előtt. Csakhogy az eredeti elképzelésekhez képest, amelyek 1984-re jelezték a prototípus elkészültét, a tervezés, majd a gyártás együttesen két évet csúszott. Ami a BKV-t illeti, a próbák során elvégezte azt, amire vállalkozott. Eddig ugyanis a szerelvény 42 ezer kilométert próbafutott, tesztelését rövidesen befejezik. Amennyiben az pozitív eredménnyel zárul, a prototípus-szerelvény tavasszal már utasokat szállíthat. További 50 ezer kilométer futásteljesítmény után pedig megkezdődhet a nullszéria gyártása. A Ganz-vállalkozás ,,tragikumát,, viszont éppen az okozza, hogy jelenleg úgy tűnik, nincs szükség a járművekre. Amikor ugyanis 1987-ben felmerült a kérdés, hogy milyen szerelvények közlekedjenek az új vonalszakaszon, a BKV és a Metrober - figyelembe véve a Ganz-metró körüli bonyodalmakat - kénytelenek voltak biztosra menni, s az újabb szovjet kocsik vásárlása mellett döntöttek. (folyt.köv.)
1989. december 27., szerda 20:05
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Miért késik még mindig a magyar metró gyártása? - Vélemények a gyártóktól és a megrendelőktől (2. rész)
|
A Metrober főosztályvezetője, Gábor Péter elmondta: a Szovjetunióval érvényben lévő államközi szerződésben már lekötött szerelvények vásárlásától a Metrober csak akkor tekinthetett volna el, ha a magyar metrókocsik próbafutása időben befejeződik és lezárul. Ez viszont 1987-ben éppen hogy csak megkezdődött A fejlesztés elhúzódása elsősorban a két Ganz-gyár akkori csődhelyzetével magyarázható. Ráadásul a szovjet importról hozott döntés után a próbafutások üteme is érthetően lelassult, hiszen a kialakult helyzetben egyik cégnek sem érte meg, hogy akár egy fillért is fordítson a további munkálatokra. Bereczky Géza, a Ganz Vasúti Járműgyár Rt. vállalkozási főmérnöke némileg másképpen értékeli a kialakult helyzetet: szerinte is a fejlesztés késett, de ehhez a Ganz pénzügyi nehézségei mellett az is hozzájárult, hogy a megrendelő Metrober, a tervezés megkezdése után sorozatosan különböző változtatásokat, kiegészítéseket kért, amelyek jelentősen lassították a munkát. Végül is megszületett egy európai színvonalú metró, amely azonban a nagy mértékű importanyag-felhasználás miatt drága lett a Metrobernek. Végül is az akkori szovjet metró és a Ganz árainak összehasonlítása alapján döntött a Metrober a szovjet kocsik behozatala mellett. A Ganz gyár most kissé becsapva érzi magát - mondotta a főmérnök -, hiszen óriási tervezési költséggel kifejlesztett egy korszerű terméket, a bizonytalan gazdasági helyzetben azonban a kormány, a Metrober s a BKV egyaránt cserbenhagyta a Ganz vállalatot. Figyelembe véve azt - tette hozzá -, hogy a Ganz évi 200-250 kocsit tud előállítani, a BKV és a Metrober attól való félelme, hogy a Ganz nem képes időben legyártani a szükséges mennyiséget, teljesen alaptalan. Olyan helyzet állt elő, amelyben kiszolgáltatottá vált az eladó, hiszen az érdekek már csak azért sem lehettek azonosak, mert nem a megrendelő a termék felhasználója és üzembentartója. (folyt.köv.)
1989. december 27., szerda 20:06
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Miért késik még mindig a magyar metró gyártása? - Vélemények a gyártóktól és a megrendelőktől (3. rész)
|
Végső soron saját magának okoz gondot a magyar ipar. Előbb-utóbb ugyanis szükség lesz egy korszerű metróra, addigra azonban annyi változás következhet be a műszaki fejlődésben, hogy a Ganz-metró már elavult konstrukcióvá válhat. Az pedig biztos, hogy a Szovjetuniótól egyelőre nem várhatunk korszerűbb szerelvényeket. A szovjet metrójárművekkel kapcsolatban egyébként a metroberes Gábor Péter elgondolkodtató tényeket tárt fel. Elmondta, hogy néhány évvel ezelőtt még szigorúan titkos volt az árakról beszélni, ma már azonban mindenki tudja, hogy a KGST-áraknak semmi közük nincs sem az áru értékéhez és főleg nem a világpiaci árakhoz. A szovjet metró esetében ez természetes is, hiszen a világon már 20 éve nem gyártott konstrukciójú járművek a világpiacon egyszerűen eladhatatlanok. Relatív olcsósága pedig csak az eltérő átszámítású árfolyamoknak köszönhető. Ha az energiafelhasználását tekintjük, az is világos, hogy hosszabb távon a Ganz-vonatok takarékossága visszatéríthetné a szovjet járművekhez mért magasabb árát. A magyar metrójárművek jövője számára kiutat csak az jelenthetne, ha rövid időn belül döntés születne a dél-budai vonalszakasz megépítéséről. A erre vonatkozó francia javaslat elfogadása végérvényesen pontot tehet a Ganz-vállalkozásra, mert a külföldi cég saját szerelvényeit állítaná forgalomba. Ez a megoldás egyébként pénzügyileg és technikailag is kétséges, mert az a szupertechnnika, amit a franciák ígérnek, soha nem térülne meg, legalábbis a magyar beruházó szakemberek szerint. Elképzelhető viszont még egy lehetőség: a szovjet járművek selejtezését előre lehetne hozni, mivel a jelentős ráfordítással járó felújítások már ma is kérdésessé teszik gazdaságosságukat. Megszületett a világkiállításról szóló döntés, van két vállalkozó magyar cég, amely szeretne metrószerelvényt gyártani, a termék jövője már csak a megfelelő kormánydöntéstől függ. Csak remélni lehet, hogy az ország tornyosuló gazdasági nehézségei nem vetnek véget egy európai színvonalú magyar ipari termék sorsának - tették hozzá az ügyben nyilatkozó szakemberek. (MTI)
1989. december 27., szerda 20:06
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|