Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › december 22.
1989  1990
1989. október
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. november
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930123
45678910
1989. december
HKSzeCsPSzoV
27282930123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Szállításkapacitás felajánlása

"Húsz orvos és orvosi felszerelések, élelmiszerek Romániába történő kiszállítását ajánlja fel a Tér- és Forma Rt. és az Auto-Coop Kisszövetkezet. Éjjjel-nappal várjuk jelentkezésüket a következő címen: Budapest XIV., Fogarassy út 127. sz. Telefon: 1-633-943 - Bauer Árpád ügyvezető igazgató."
SZER román nyelvű adása:

Románia és a hadsereg

"A katonaság mindig is az egyensúly egyik forrása volt, kész a demokrácia restaurációjára. Ha a politikai helyzet szélsőséges, vagy anarchista rendszer irányába fejlődik, a hadsereg mindig közbeavatkozik, egy ideig fontos szerepet játszik, majd visszavonul, és helyet ad a népi intézményeknek. Romániában a hadseregnek gyökerei vannak a népben, a hadsereg nincs elszigetelve a néptől, úgy mint ahogy a Securitate emberei vannak, akik saját népünk érdekei ellen harcolnak, és ebben vezető szerepet játszanak."

Az Érdekegyeztető Tanács ülése (1. rész)

1990. október 28., vasárnap - Az Érdekegyeztető Tanács (ÉT) vasárnaptartott rendkívüli ülésén viszonylag hamar közel kerültek az álláspontok azzal kapcsolatban, hogy mintegy 12 forinttal kellene csökkenteni a benzin fogyasztói árát. A részletekben kidolgozásánál azonban jelentős nézeteltérés alakult ki a kormány, valamint a munkavállalók és a munkaadók álláspntja között.


Orbán István, az ÉT soros elnöke a munkaadók részéről két
napirendet javasolt. Az egyik: az október 29-diki munkakezdés, az
ország normális életfeltételeinek megteremtése és az
üzemanyagár-emelése nyomán keletkezett társadalmi és gazdasági
válság kezelésének kérdései, a másik: az üzemanyag árának
emelkedésével összefüggő társadalmi, gazdasági hatások átfogó
bemutatása és - az ÉT újabb rendkívüli ülésére való előterjesztés
céljából - javaslatok kidolgozása az ezekkel kapcsolatban szüségessé
vált intézkedésekre. A kormány részéről Rabár Ferenc
pénzügyminiszter szakértői bizottságok felállítását javasolta, azzal
a feladatt al, hogy plenáris üléssel párhuzamosan tisztázzák az
üzemanyagárral összefüggő részkérdéseket. A munkavállalók részéről
Forgács Pál, a Szakszervezeti Kerekasztal soros elnöke, az FSZDL
elnöke nem értett egyet a bizottságok felállításával, mert, mint
mondta, így megszünne a tanácskozás nyilvánossága. Azt is
megállapította, hogy miután az áremelés előtt nem volt előzetes
konzultáció, a kialakult katasztrófális helyzetért a kormányt
terheli a felelősség. Most - hangoztatta - nem a munkaadók és
munkavállalók állnak szemben egymással, hanem a társadalom széles
rétege a kormánnyal.

    Palotás János a Vállalkozók Országos Szövetségének elnöke a
munkaadók nevében arra hívta fel a figyelmet, hogy még a mai napon
meg kell állapodni és szerinte sincs ok bizottság felállítására.

    A kormány javaslatát Bod Péter Ákos ipari miniszter terjesztette
elő. A kormány - modnotta - figyelembe véve a lakosság teherbíró
képességének végességét, korlátozott mértékű kedvezményes
üzemanyagvásárlást kíván lehetővé tenni mind a lakosság, mind pedig
a vállalkozók számára. Ennek lényege, hogy a magánszemélyek havonta
mintegy 30 liter üzemanyagot vásárolhatnának a jelenlegi piaci árnál
mintegy 12 forinttal olcsóbban, a vállalkozók pedig ennek
5-6-szorosát. Hozzátette, hogy ezt egyfajta jegyrendszer
bevezetésével biztosítanák, és erre azért van szükség, mert a
benzinkészletek végesek. (folyt.köv.)



1990. október 28., vasárnap 15:16


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Az Érdekegyeztető tanács ülése (2. rész)


Palotás János megjegyezte: ha nem 66 százalékkal, hanem csak
mintegy 35-40 százalékkal drágul a benzin, az is elég garancia arra,
hogy ne legyen felvásárlás, ne nőjjön az üzemanyag kereslet.

    Forgács Pál a munkavállalók részéről hangsúlyozta: a
jegyrendszer azért is elfogadhatatlan, mert csak a bürokráciát
növelné és csak feketepiacot teremtene. A magánfuvarozók akcióját
jogos tiltakozásnak nevezte, mert nemcsak a saját, hanem a
társadalom érdekeiért is felléptek és ezért semmiféle joghátrány nem
érheti őket.

    Bod Péter Ákos ugyanakkor úgy vélekedett, hogy az ÉT-nek ki
kellene mondani, az útelfoglalások törvénytelenek. (folyt.köv.)



1990. október 28., vasárnap 15:19


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Az Érdekegyeztető Tanács ülése (3. rész)


Az egyre élesedő vitában a munkáltatók részéről elhangzott a
továbbiakban, hogy egy korrekten liberalizált üzemanyagár is
megfelel az adótöbblet nélküli árnak. A munkaadók és a
munkavállalók, mint képviselőik hangoztatták, lényegében kockázatot
vállalnak ennek elfogadásával, mert hiszen a világpiaci árakhoz
igazódó benzin és olajárak lehetnek túl magasak is. A munkaadói
oldal képviseletében Palotás János, a VOSZ elnöke azt hangsúlyozta,
s ezzel a munkavállalók is egyetértettek: szerintük a liberalizálás
is lényegében egy átlagosan a jelenleginél 12 forinttal olcsóbb
üzemanyagár kialakulására vezetne.

    A kormány képviselői a tanácskozás közben tartott szünet után a
liberalizáció bevezetését elfogadhatónak tartották, de mint Bod
Péter Ákos és Rabár Ferenc hangsúlyozták a módosítást a Parlament
elé kell vinni. Az ÉT-nek ugyanis, mint mondták, nincs illetékessége
az eldöntendő adókérdésben. Kifejezték azt a meggyőződésüket, hogy a
Parlament néhány nap vagy hét alatt meghozza a döntését. Addig
viszont szerintük a jelenlegi árakt kell fenntartani, ez lehetővé
teszi a fogyasztás korlátozását a készletek feltöltését. A néhány
napos, hetes forgalmiadó többletet a kormány kész visszajuttatni
szociális vagy foglalkoztatási alapba vagy adókedvezményként.

    Az ülésen elnöklő Orbán István, a Magyar Gazdasági Kamara
alelnöke felhívta a vitázók figyelmét, hogy az ország érdekeit
vegyék figyelembe, ne presztizs érdekeiket. Az egyik munkaadói
vélemény szerint olyan döntésről vitatkoznak, amelyet a kormány
hozott, ezért ne a Parlament elé vigyék az ügyet és az ÉT keretei
között most döntsenek az átlagosan 12 forinttal olcsóbb
üzemanyagárról.

    Többen hivatkoztak az ülésen arra, hogy ilyen pszichikai
hangulatban nem lehet tárgyalni. A kormány szerint a fuvarozók a
barrikádok visszaállításával fenyegetőznek. A másik tárgyaló fél
viszont arra muttott rá, hogy az MDF és a kormány mellett tüntetők a
fenyegetettség légkörét vonják a tanácskozás résztvevői és a
fuvarozók közé.

    A kormány delegációja délután 5 órakor három órás szünetet kért.
Nagy Sándor, az MSZOSZ, Palotás János, a VOSZ elnöke, valamint Vajtay
József, a Munkástanácsok Országos Tanácsa Társelnöke - az országban
kialakult helyzetre is hivatkozva - visszautasította ezt és kérte a
kormányt, hogy jóval gyorsabban egyeztesse álláspontját. Többen
garanciáát kértek arra is, hogy ne érhesse atrocitás a blokádoknál
ügyeletet tartó fuvarozókat. Végül hosszas vita után másfélórás
szünetben állapodtak meg. (folyt.köv.)



1990. október 28., vasárnap 18:23


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Az Érdekegyeztető Tanács ülése (4. rész)


Az est, nem sokkal fél nyolc előtt megkezdődött ülésen végre
megszületett a megállapodás. Bod Péter Ákos a kormány
deklarációjának ismertetéseként eredetileg azt javasolta: a
barikádok lebontásától, de legfeljebb hétfő éjféltől egy hétig,
tehát szombaton éjfélig, illetve amíg a Parlament el nem fogadja a
liberalizációt, a jelenlegi üzemanyag-árakat 12 forinttal
csökkentik. Ha a parlament nem dönt szombatig, visszaáll a jelenlegi
ár.

    Palotás János a munkaadók és a munkavállalók nevében
bejelentette: elfogadják, hogy az eredeti követelésükben szereplő
vasárnap 24 óra helyett hétfőn 24 órától álljon vissza a 12
forinttal alacsonyabb üzemanyagár. Azt viszont nem tartják
elfogadhatónak, hogy ez az árcsökkentés csak szombatig legyen
érvényes. Ez azonnali felvásárlást okozna, és bizonyítaná az
erőteljes fogyasztáskorlátozó intézkedések jogosságát. Hangsúlyozta
azt is, hogy a munkaadók és a munkavállalók elvárják annak
deklarációját, hogy a demonstrációban résztvevőket társadalmilag,
büntetőjogilag ne lehessen felelősségre vonni. Ugyanennek a
fontosságát hangsúlyozta a vita során Forgács Pál, a liga elnöke is.
Rabár Ferenc rámutatott: eddig se nyúltak hozzá senkihez, mint
mondotta, szerinte kár is volt felhozni ezt a kérdést. A kormány
őszintén gondolta, hogy nem akar erőszakot alkalmazni, büntetni.
Arra kérte a tárgyalófeleket, tételezzék fel a kormányról, hogy nem
kíván jogtalan eszközöket alkalmazni. (folyt. köv.)



1990. október 28., vasárnap 21:57


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Az Érdekegyeztető Tanács ülése (5. rész)


Az árvisszaállítást tekintve a miniszter újabb határidőt jelölt
meg. A munkaadók és a munkavállalók képviselői egyaránt
kifogásolták, hogy a kormány kikösse, milyen időpontig tartja fenn
az árcsökkentést. Rabár Ferenc kifejtette: a kormány által javasolt
határidőt azért kívánták a megállapodás részévé tenni, hogy
ösztönzően hasson az árliberalizációt előkészítő munkára, amelybe az
Érdekegyeztető Tanácsban résztvevő szakembereket is be akarják
vonni. Amennyiben viszont ez az időpont a megállapodás akadálya
lehet, a kormány eltekint tőle - mondotta a pénzügyminiszter, s
ezzel gyakorlatilag megoldódott a 72 órája tartó, már-már
robbanással fenyegető benzinblokád. A kormány - hangsúlyozta végül
Rabár Ferenc - is levonta a történtekből a konzekvenciákat, többek
között azt, hogy hasonló lépések előtt időben konzultálni szükséges
az Érdekegyeztető Tanács tárgyalófeleivel. A hasonló vitás
kérdéseket csak megfelelő toleranciával lehet megoldani.

    Az ülés végén Forgács Pál kifejezte: köszönetet kell mondani
azoknak, akik vállalva a megpróbáltatásokat, több napig a
fegyelmezettség követelményeinek megfelelve kifejezték a társadalom
igényét a változásokra.

    Ezt követően megkezdődött az ország nyilvánossága előtt
lezajlott tárgyalássorozat eredményeit összegező megállapodás,
illetve közlemény szövegezése. A dokumentumot a kormány nevében Bod
Péter Ákos, ipari és kereskedelmi miniszter, a munkavállalók nevében
Forgács Pál, a liga elnöke, a munkáltatók nevében Palotás János, a
VOSZ elnöke látta el kézjegyével. (folyt. köv.)



1990. október 28., vasárnap 22:05


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Az Érdekegyeztető Tanács ülése (6. rész)


A közlemény szövege:

1. 1990. október 29-én 24 órától az 1990. október 26-án felemelt
üzemanyagárak fajtánként, egységesen 12 forintttal mérséklődnek.
Ennek megfelelően a következő árak lépnek érvénybe:

    a 86-os oktánszámú motorbenzin literenként 44 forint;

    a 92-es oktánszámú motorbenzin literenként 47 forint;

    a 98-as oktánszámú motorbenzin literenként 5O forint;

    a 95-ös oktánszámú ólommentes motorbenzin literenkéént 49
forint;

    a normál gázolaj literenként 3O forint;

    a téli gázolaj literenként 33 forint.

    Az új árak életbe lépésének feltétele, hogy a közlekedési
akadályok felszámolása haladéktalanul megkezdődjék, és legkésőbb
1990. október 29-én 4.3O órára befejeződjék az ország egész
területén, beleértve a határátkelőhelyeket is.

    2. Az üzemanyag termelői árának liberalizációja fix összegű
fogyasztási adó mellett a lehető legrövidebb időn belül történjen
meg. Ennek érdekében az Érdekegyeztető Tanács felkéri az
Országgyűlést, hogy az ahhoz szükséges törvényeket a lehető
legrövidebb időn belül alkossa meg. Az előkészületi munkálatokban az
Érdekegyeztető Tanács folyamatosan közreműködik. Az érdekvédelmi
szervezetek támogatják és elősegítik a kormánynak azt a törekvését,
hogy az ehhez kapcsolódó törvények 1990. november 6-ig
megszülessenek.

    3. Az új üzemanyagárak a liberalizálással összefüggő törvények
hatályba lépéséig vannak érvényben. Ezen időszak alatt a benzinkutak
csak a gépkocsik üzemanyagtartályaiba szolgáltathatnak ki
üzemanyagot.

    4. Amennyiben az átmenet időszaka alatt - változatlan behozatal
mellett - szükségessé válna a forgalmazás mennyiségi korlátozása,
úgy annak mértékét és módszerét az ÉT közreműködésével határozzák
meg. (MTI)



1990. október 28., vasárnap 22:17


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem, láttam, győztek (12.22-12.24) - A temesvári szikra

"Kimentünk az utcvára minden cél nélkül, boldogan. A Felszabadulás téren az emberek egymást ölelgették, s kisvártatva kibontott magyar és román zászlók alatt ünneplő tömeg érkezett a Keleti pályaudvar felől. A napok óta a diktátor bukását követelő éhség- és ülősztrájkot folytatók jöttek. A járókelők közéjük álltak. Mámor, boldogság, megkönnyebbülés az arcokon. Mindenki sírással küszködött, többen sírtak is. A következő órákban és napokban megmozdult az egész magyar társadalom, korábban elképzelhetetlen nemzeti egységben aktivizálódtak az energiák, mindenki, mindennel, mindenféleképpen segíteni akart."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD