|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Szállításkapacitás felajánlása
"Húsz orvos és orvosi felszerelések,
élelmiszerek Romániába történő kiszállítását ajánlja fel a Tér- és
Forma Rt. és az Auto-Coop Kisszövetkezet. Éjjjel-nappal várjuk
jelentkezésüket a következő címen: Budapest XIV., Fogarassy út 127.
sz. Telefon: 1-633-943 - Bauer Árpád ügyvezető igazgató."
SZER román nyelvű adása:
Románia és a hadsereg
"A katonaság mindig is az egyensúly egyik forrása volt, kész a
demokrácia restaurációjára. Ha a politikai helyzet szélsőséges, vagy
anarchista rendszer irányába fejlődik, a hadsereg mindig
közbeavatkozik, egy ideig fontos szerepet játszik, majd visszavonul,
és helyet ad a népi intézményeknek. Romániában a hadseregnek
gyökerei vannak a népben, a hadsereg nincs elszigetelve a néptől,
úgy mint ahogy a Securitate emberei vannak, akik saját népünk érdekei
ellen harcolnak, és ebben vezető szerepet játszanak."
|
|
|
|
|
|
|
Pedagógusnapi kitüntetések - ünnepség a Parlamentben (1. rész)
|
1989. június 2., péntek - A Pedagógus Nap alkalmából tanárokat, tanítókat tüntettek ki pénteken a Parlamentben. Az ünnepségen - amelyen jelen volt Németh Miklós, a Minisztertanács elnöke, valamint Andics Jenő, az MSZMP KB társadalompolitikai osztályának vezetője - Glatz Ferenc művelődési miniszter köszöntötte a kitüntetetteket, a magyar pedagógustársadalom képviselőit.
Utalva az ország társadalmi, politikai életében, a politikai gondolkodásban végbemenő átrendeződésre, hangsúlyozta: a jelenlegi kormányzat elhatározásaiban, célkitűzéseiben és napi munkájában minden korábbinál egyértelműbben és határozottabban áll azon erők mellett, amelyek ezekben az átrendeződésekben az új értékek megbecsülését követelik. A kormányzati politika előtérbe kívánja helyezni a humán szférát, többet kíván foglalkozni az emberek életminőségének kérdéseivel, nagyobb figyelmet fordítva a munkaerő minőségét kialakító oktatásra, a viselkedéskultúrát, az erkölcsi normákat meghatározó és formáló kulturális területre. Ebben a súlypont-áthelyezésben - mondotta - a kormánynak elsősorban a magyar társadalom azon erejében kell a szövetségest, a küzdőtársat megtalálnia, amelyik a legtöbbet tehet az ezredforduló magyar társadalmának átformálódásáért, s ez a pedagógustársadalom. Egy olyan új minisztériumot formálunk, alakítunk ki ezekben a napokban - folytatta Glatz Ferenc -, amely az elmúlt negyven év kulturális politikájából az ellenőrző, a direkt irányító funkciókat leadja, s az alkotó értelmiséget nem irányítani, hanem segíteni és menedzselni akarja. Ezt ki kívánja terjeszteni a kormányzati politika eddig perifériára szorult szféráira; fel akarja tárni azokat az energiákat és tartalékokat, amelyek az egyházak oktató- és kulturateremtő, valamint szociális-gondoskodó tevékenységében rejlenek. Foglalkozni kíván továbbá a nemzeti identitástudatot elősegítő intézményekkel, s egy, az eddigieknél markánsabb kisebbségi politikát kialakítani mind a határainkon belül élő nem magyar, mind a határainkon kívül élő magyar kisebbségekkel. Vissza kívánja állítani a testi kultúra, az egészséges szellemiséghez tartozó testkultúra megbecsülését is. (folyt.köv.)
1989. június 2., péntek 16:07
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Pedagógusnapi kitüntetések (2. rész)
|
A miniszter kiemelte: a Pedagógus Napon nemcsak úgy gondolkodik a magyar pedagógusokról, mint a tárca élén álló miniszter, hanem úgy is mint tanár. Én magam is - mondotta - évtizedek óta éreztem annak a szerepnek a negatívumait, amely szerepre kényszerült a megbecsülés tekintetében az értelmiség közkatonája, a pedagógus. Ugyanakkor mint miniszter látnom kell, hogy ezen változtatni nem lehet egyik napról a másikra. Nem állnak rendelkezésünkre 100 milliárdok, hogy a tanári társadalom fizetését egyik hónapról a másikra sok százalékkal emeljük. Mint miniszternek, látnom kell azt is, hogy az új értékek, a humán szféra előnyben részesítése csakis más területen érdekeinek sértésével következhet be. Szem előtt kell tartanunk az egész magyar társadalomnak az érdekeit, azokét is, akikkel szemben netán érvényre kell juttatni a pedagógusok érdekeit. Ugyanakkor mint tanár - folytatta - egyetértek, minden olyan követeléssel, amely az értelmiség és a pedagógustársadalom jobb megbecsülését kívánja. Egyszersmind szomorúan tapasztalom azt a rossz társadalmi visszhangot, amelyet a tanárok elégedetlenségének olyan, nem helyesen megtalált formája vált ki a szülőkből, mint amilyen a tanár-sztrájk. Szeretném, ha a helyzet megváltoztatására felhívó követelések között a fizetésemelésen túlmenően, erősebb hangot kapna a szellemi kondíció leromlásának megállítása, az iskola társadalmi elhelyezkedésének újragondolási igénye, a gyermeknevelés, és ezáltal a gyermek nagyobb megbecsülésének követelése. Hamisnak tartom azt a tanárideált - mondotta végül -, amely a pedagógusokat a ,,nemzet napszámosainak,, tekinti, de hamisnak tartom azt a pedagógusképet is, amely a társadalomban egy réteg presztizsét és közérzetét csak az anyagi juttatásoktól teszi függővé. E két szélsőséges elgondolástól mentesen, fontos, hogy a kormányzat biztosítsa a pedagógusoknak a szellemi újratermeléshez szükséges körülményeket, mérje fel a változtatás reális lehetőségét, legyen határozott hosszú és rövid távú koncepciója, és ezt tárja a pedagógusok elé. (folyt.köv.)
1989. június 2., péntek 16:17
|
Vissza »
|
|
Pedagógusnapi kitüntetések - ünnepség a Parlamentben (3. rész)
|
Beszédét követően a miniszter a kormány nevében megköszönte a kitüntetettek munkáját, átadta az elismeréseket. A kitüntetettek névsorát mai mtib1001-1010 számú híreinkben közöltük, az embargót ezzel f e l o l d j u k -------------------------------------- (MTI)
1989. június 2., péntek 16:21
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lovas Zoltán:
Jöttem, láttam, győztek (12.22-12.24) - A temesvári szikra
"Kimentünk az utcvára minden cél nélkül, boldogan. A Felszabadulás téren az emberek egymást ölelgették, s kisvártatva kibontott magyar és román zászlók alatt ünneplő tömeg érkezett a Keleti pályaudvar felől. A napok óta a diktátor bukását követelő éhség- és ülősztrájkot folytatók jöttek. A járókelők közéjük álltak. Mámor, boldogság, megkönnyebbülés az arcokon. Mindenki sírással küszködött, többen sírtak is. A következő órákban és napokban megmozdult az egész magyar társadalom, korábban elképzelhetetlen nemzeti egységben aktivizálódtak az energiák, mindenki, mindennel, mindenféleképpen segíteni akart."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|