|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Dunai Vasmű Munkástanácsa I. közgyűlésének állásfoglalása
"A kormány tehetetlen az új munkahelyek megteremtése
tekintetében. Új munkahelyeket csak tőkeerős egyének tudtak volna
teremteni, de ezt eddigi társadalmi és gazdasági berendezkedésünk
nem tette lehetővé. Ezen keresztül azt sem, hogy külföldi hiteleket
ne csak az állam, hanem magánszemély is felvehessen. Ez odáig
vezetett, hogy a hiteleket elherdálták, félbehagyott, gazdaságtalan
vagy nem működő nagy beruházásokra pazarolták, illetve
internacionalista segítségnyújtásra dobták ki."
BBC, Panoráma:
Meddig mehet el Románia?
"A romániai életszínvonal rohamos csökkenése azzal függött össze,
hogy Ceausescu a 11 milliárd dolláros külföldi adósság
visszafizetését tökélte el azzal a céllal, hogy országa ne
kerülhessen külső nyomás alá. Bukarest tehát jelentős mértékben
lecsökkentette a nyugati behozatalt és az elmúlt másfél évben
beletörődött abba is, hogy a Közös Piac felfüggesztette a gazdasági
együttműködési tárgyalásokat, az Egyesült Államok pedig megvonta a
legnagyobb kedvezményt jelentő státuszt Romániától. Mindennek levét
Románia lakossága itta meg."
|
|
|
|
|
|
|
A taxisok és a benzin probléma
|
------------------------------
München, 1990. október 26. (SZER, Magyar Híradó) - A taxis demonstrációról, okairól és lehetséges következményeiről hallgassák meg Vadász János kommentárját.
- A benzin árának drasztikus felemelése már jó ideje, mondhatni a levegőben lógott. A kormány napirendjére került, mihelyt kiderült, hogy a Szovjetunió olajszállításai jó részét nem hajlandó teljesíteni és a hiányzó mennyiséget a világpiacon keményvalutáért kell megvenni. És elkerülhetetlenné vált, amikor az öbölválság miatt égbe szökött az olaj világpiaci ára. A kegyelemdöfést megadta az a szovjet követelés, hogy január 1-jétől már a szovjet olajat is keményvalutáért, világpiaci áron kell megvásárolni.
A kormány szemlátomást halogatta a döntést, de előbb-utóbb szembe kellett néznie vele. Az egyetlen alternatíva a benzin árusítás korlátozása lehetett volna. Nehéz feltételezni, hogy az kisebb tiltakozást váltott volna ki és végső soron azt is a benzin árának felemelése követte volna. Egyszerűen arról van szó, hogy egy döntő energiahordozó kényszerű, külső körülmények miatt rendkívül megdrágult egy energiában szegény ország számára. Tehát az energiával takarékoskodni kell. Önkéntes takarékoskodást azonban még nem jegyzett fel a gazdaságtörténet.
Egy piacgazdaságban, vagy legalábbis a piacot építő gazdaságban a takarékoskodást csak a magasabb ár érvényesítheti. Ha valami megdrágul, kevesebbet vesznek belőle igénybe. Nem véletlenül a benzin nyitotta meg a sort. Mert ennél az árucikknél ez az összefüggés közvetlenül és nyomban érvényesül. De sorra kell kerülnie a vegyiparnak, amelynek termékei sok nyersolaj felhasználását igénylik és általában minden energiaigényes terméknek illetve ágazatnak. (folyt.)
1990. október 26., péntek
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lovas Zoltán:
Jöttem, láttam, győztek (12.22-12.24) - A temesvári szikra
"Jószerével az egész ország a rádióra tapadva élt, leste a híreket, hogyan alalkul a gyűlölt fasiszta diktátor sorsa, porba hullik-e végre a hatalma? Temesvárott prolongálódott a harc, a hírek szerint egyre jobban eldurvultak a hatóságok, egyre elszántatbban harcolt a lakosság. 20-án Brassóban is megmozdultak. Ez nagy megkönnyebbülés volt, hiszen mutatta, hogy valódi népfelkelés indulhat meg, nem marad elszigetelt a temesvári konfluktus."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|