|
|
|
|
Az Országgyűlés terv- és költségvetési bizottságának ülése (1. rész)
|
1989. december 14., csütörtök - A kormány egyéves gazdaságpolitikai programjáról, a 1990. évi költségvetés tervezetéről, valamint a lakásgazdálkodási rendszer koncepciójáról és az ehhez kapcsolódó intézkedési tervekről tárgyalt kétnapos ülésének első munkanapján, csütörtökön az Országgyűlés terv- és költségvetési bizottsága.
A testület az egyéves gazdaságpolitikai programot tudomásul vette. Egyben arra kérte a kormányt, hogy a mandátuma idején esedékes intézkedéseket következetesen hajtsa végre és javasolta: az Országgyűlés figyelmeztesse a Minisztertanácsot az infláció tervezett nagyságrendjének megtartására, további antiinflációs eszközök igénybevételére. A bizottság szorgalmazza, hogy a foglalkoztatás, a munkanélküliség kérdésében a kormány határozza meg, különítse el és ilyen módon kezelje is a rendelkezésre álló forrásokat. A lakásgazdálkodási rendszer koncepciójával összefüggésben a kormány, valamint a témában kompetens építési és közlekedési bizottság közötti konszenzus kialakítását tartja kívánatosnak. A bizottság elfogadta az 1990. évi költségvetés tervezetét. A testület pénteken további, az Országgyűlés decemberi ülésszakán szereplő törvényjavaslatok megvitatásával folytatja munkáját. A terv- és költségvetési bizottság ülésén - a téma fontosságára tekintettel - részt vett és felszólalt Németh Miklós miniszterelnök, Fodor István, az Országgyűlés megbízott elnöke, Békesi László pénzügyminiszter és Kemenes Ernő, az Országos Tervhivatal elnöke. Németh Miklós tájékoztatást adott az elmúlt hét végén lezajlott politikai párbeszédsorozatról, ismét részletesen elemezve az ország belpolitikai, gazdasági helyzetét és kilátásait. Mindezek alapján az azonnali cselekvést, a helyzethez igazodó, markáns krízisköltségvetés elfogadását ajánlotta a képviselőknek és rajtuk keresztül az országnak. Hangsúlyozta: szó sem lehet arról, hogy önös egyéni vagy pártérdekeket az ország érdekei elé helyezzenek, mert aki erre ,,spekulál,,, az nyugodtan nemzetvesztőnek nevezhető. Személy szerint pedig nem kockáztathatja az ország talponmaradási esélyét. (folyt. köv.)
1989. december 14., csütörtök 19:29
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Az Országgyülés terv- és költségvetési bizottságának ülése (2. rész)
|
Kifejtette: a kormány tisztában van azzal, hogy éles társadalmi szembenállás várható még akkor is, ha a Tisztelt Ház elfogadja a költségvetést. Ha pedig az Országgyűlés nem fogadja el, akkor egy lengyel vagy jugoszláv helyzet kialakulásával, esetleg azok rosszabbik elemeinek kombinációjából létrejövő sajátos magyar úttal kell számolni. Kijelentette, hogy ő maga bizalmi kérdésnek tekinti a költségvetést. Ezt a Parlament elvetheti, ám neki személy szerint nincs energiája arra, hogy akár január 15-ig egy újabbat dolgozzon ki. Kérte, hogy a képviselők ezt ne tekintsék zsarolásnak vagy fenyegetésnek, mindezt ugyanis a szakmai tisztesség okán mondta el. A lakáskoncepcióról szólva a sokféle variáció közül az első változatot ajánlotta elfogadásra azzal, hogy az abban szereplő mértékekről lehet és kell is beszélni. Felhívta a figyelmet arra: a lakáskoncepció elvetéséből származó 10-12 milliárd forint kiesésének pótlására nincs elképzelése a kormánynak. Fodor István egyebek között a Parlament decemberi ülésszakának menetrendjéről szólt. Hangoztatta: ennek az Országgyűlésnek most az a feladata, hogy megalkossa a jövő év indításához szükséges törvényeket. Ezek - elsősorban a költségvetés és a hozzá kapcsolódó javaslatok - megelőzik majd a Parlament feloszlásának megvitatását. Sőt, a költségvetés tárgyalása előtt foglalkozik a plénum a lakásgazdálkodási koncepcióval, hiszen ez utóbbi kulcskérdése a költségvetésnek. Bejelentette azt is: amennyiben a törvényhozás olyan terheket róna januárban és februárban a képviselőkre, amelyekkel már nem tudják összeegyeztetni a munkahelyükön elvégzendő feladataikat, akkor a képviselők egyéni kérésére - az ügyrendben biztosított lehetőséggel élve - a Parlament megoldja, hogy felmentsék őket a munkavégzés alól. Ennek költségeit az Országgyűlés állja. A két közjogi méltóság tájékoztatóját követően sorra kaptak szót a kormány jelen lévő tagjai. Kemenes Ernő a gazdaságpolitikai programhoz fűzött szóbeli kiegészítést, majd Békesi László taglalta: milyen változásokat eredményeztek a költségvetésben az Országgyűlés legutóbbi ülésszaka óta zajló viták, melyek ennek a költségvetésnek a legkarakterisztikusabb vonásai, milyen kockázati tényezőkkel számol. Mind a kormányfő, mind pedig a pénzügyminiszter szólt az IMF-fel kötendő megállapodásról. Németh Miklós elmondta, hogy hazánk a lengyelországinál jóval kedvezőbb tervezetet dolgozott ki a valutaalappal, kompromisszumok sorozataként. (folyt. köv.)
1989. december 14., csütörtök 19:36
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Az Országgyülés terv- és költségvetési bizottságának ülése (3. rész)
|
Példaként említette: míg a lengyel megállapodásban csaknem 20 százalékos reálbér-csökkenést irányoztak elő, addig nálunk ez két százalék. Békesi László a valutaalap követelményei között sorolta fel, hogy ugrásszerű egyensúlyjavítási pozíció szükséges, a belső államháztartásban pedig nem hiánynak, hanem szerény mértékű szufficitnek kell kialakulnia. Ezt a követelményt viszont egy esztendő alatt lehetetlen megalapozni, mivel olyan óriási mértékű kiadáscsökkentést jelentene, amely valószínűleg jónéhány terület működésképtelenségét eredményezné jövőre. Így sikerült megegyezni a 10 milliárdon belüli hiányban, emellett viszont szufficitesnek kell lennie a társadalombiztosításnak, továbbá a tanácsi pénzalapok teljes körére fedezetet kell biztosítani. Az IMF 50 milliárdos támogatáscsökkentést ajánlott, de a valutaalap az eddigi tárgyalások eredményeként el tudja fogadni a 40,6 milliárdot is, ha az megvalósítható. A legkritikusabb pont a lakástámogatások csökkentése, amely a lakóház-fenntartás és a kedvezményes hitelkamatok dotációját érinti. Békesi László kitért arra is: mi történik, ha az Országgyűlés elveti a költségvetést. Rámutatott: olyan ex-lex állapot alakul ki, amelynek kezelésére kétféle megoldás lehetséges; ebben az érvényben lévő állami pénzügyekről szóló törvény széles körő szabadságot ad a Parlamentnek. Az egyik, hogy a gazdálkodás teljes körűen az idei költségvetés szabályai szerint folytatódik, a Parlament pedig ennek megfelelő döntéseket hoz a decemberi ülésszakon. Ez konkrétan azt jelenti: fel kell függeszteni a január elsejétől tervezett változások bevezetését, valamint a kormányt érintő végrehajtási intézkedések megvalósítását; hatályon kívül kell helyezni a novemberi parlamenti ülésszakon jóváhagyott adótörvényeket. Teljes körű ár- és bérstopot kell országosan elrendelni mindaddig, amíg az új kormány, illetve Parlament az új költségvetést meg nem alkotja. Végül a társadalombiztosítás körébe tartozó szolgáltatások - a nyugdíj, a családi pótlék, és így tovább - az idei szinten maradnak. A másik változat az lehet, hogy az 1990-re már jóváhagyott bevételekhez igazítják a költségvetés kiadásait. Ebben az esetben március 31-ig lehet a költségvetést finanszírozni, azt követően viszont összeomlik, illetve olyan drasztikus kiadáscsökkentést kellene végrehajtani, amelyre valójában már a működésképtelenség és az ezzel együtt járó teljes anarchia lenne a jellemző. (folyt. köv.)
1989. december 14., csütörtök 19:40
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Az Országgyülés terv- és költségvetési bizottságának ülése (4. rész)
|
Ha viszont esély lenne arra, hogy az első negyedévben összeálljon egy új költségvetés, akkor ez a második változat kezelhető lenne - mondotta Békesi László. Végezetül azt is bejelentette, hogy a kormány elkészítette azokat a törvénytervezeteket is, amelyek a januártól esetleg - ahogyan ő fogalmazott: ne adj isten - megkezdődő ex-lex időszak költségvetési gazdálkodásához szükségesek. Surányi György tervhivatali államtitkár a lakásgazdálkodási rendszer reformjáról szólva egyebek között elmondta, hogy ez a tervezet az egykori KISZ lakáskoncepcióját, a Szabad Demokraták Szövetsége és az MDF lakásgazdálkodási elképzeléseit, illetve azok egyes elemeit, és az államigazgatási javaslatokat figyelembe véve készült el. A koncepciót ért eddigi vádakra is kitérve hangsúlyozta: nem vitás, hogy az komoly terheket ró a társadalom egy részére, de a hátrányos helyzetűeket, illetve a szegény réteget nem érinti. Például a 70 éven felüli nyugdíjasoknak nem emelkedik a lakásbérleti költségük. A 70 évnél fiatalabb nyugdíjasoknál a terhek maximálisan a nyugdíj értékének 10 százalékáig növekedhetnek. Ha viszont ez a nyugdíj nem éri el a 4.200 forintot, akkor ugyancsak nem kell egy fillér többletköltséget sem fizetniük. Azoknál a családoknál, ahol az egy főre jutó jövedelem 4.200 forintnál kevesebb, illetve több az eltartott mint a kereső, a lakásköltség legfeljebb a családi jövedelem 5-10 százalékáig emelkedhet. Surányi György kiemelte: a cél az, hogy a lakástalanok, a rossz körülmények között élők kilátástalan helyzete valamelyest enyhüljön és ezt a társadalom egészének gazdaságilag és szociálisan racionálisabb tehervállalásával oldják meg. Az előterjesztések után az Országgyűlés állandó bizottságainak képviselői kaptak lehetőséget arra, hogy ismertessék testületük állásfoglalását a törvényjavaslatokról. Elsőként a külügyi bizottság egyik tagja mondta el: a külügyi tárca csak saját költségvetési tervezetét tárgyalhatta meg, s azt nem tartja elfogadhatónak, mert ennek alapján a diplomáciai testület jövő év októberétől működésképtelenné válik. Éppen ezért a köztársaság jövő évi költségvetését sem tudják támogatni, ha ez nem módosul. Erre Németh Miklós válaszolt, mondván, hogy a külügyi tárca által igényelt összeg mintegy 870 millió forint. Kifejtette: ezt az igényt a kormány a költségvetésből nem tudja kielégíteni, de személyesen és levélben is javaslatot tett a tárcának arra, hogy milyen forrásokból pótolhatja a külügy ezt az összeget. (folyt. köv.)
1989. december 14., csütörtök 19:42
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Az Országgyülés terv- és költségvetési bizottságának ülése (5. rész)
|
Ezek között szerepelt vízumdíjemelés - hiszen néhány országban nevetségesen alacsony vízumdíjat kérünk -, egyes külképviseletek bezárása és regionális képviselet kialakítása, ezzel összefüggésben külországokban lévő magyar ingatlanok értékesítése. A továbbiakban szólt a honvédelmi bizottság képviselője is, kevesellve a bűnüldözésre, a közrend fenntartására fordítható összeget, s elfogadhatatlannak tartva a lakáskoncepció költségvetési részét. A társadalombiztosítási bizottság elnöke a testület előző napi ülésének állásfoglalását ismételte meg. A többi bizottság írásban juttatta el álláspontját, illetve ugyancsak ezen a napon tanácskozott. A törvényjavaslatok együttes vitájában felszólaló képviselők túlnyomórészt a lakáskoncepcióval foglalkoztak, szinte kizárólag kritikai hangvétellel. Többen javaslatokat is igyekeztek megfogalmazni a mintegy 10 milliárd forint kiváltására. Közöttük szerepelt, hogy ne a hitelkamatokat emeljék, hanem a törlesztés idejét csökkentsék. A válaszból azonban kiderült: hosszabb távon a javaslatok egyike sem állja meg a helyét, hatásukban azonosak a kamatemeléssel. Sőt: a törlesztési idő rövidítése ugyanolyan terheket róna a lakosságra, mint a kamatemelés, költségvetési hatása azonban csak 8 év múltán lenne érzékelhető. Vita bontakozott ki Nagy Sándor, a SZOT főtitkára és Németh Miklós között a teljes körű bérliberalizálásról. Ez 10 milliárd forinttal növelné a költségvetés kiadásait. Korábban született egy olyan javaslat, hogy ezt az összeget a vállalatok árbevételeik 0,25 százalékának befizetésével fedezzék. Ezt azonban mára - alig egy héttel a javaslattétel után - már az elgondolás ismeretetői is elvetik. A kormány ajánlata: ismét felajánlja a Parlamentnek a döntés lehetőségét, hogy a vállalkozási nyereségadó ne 40, hanem 43 százalék legyen. (MTI)
1989. december 14., csütörtök 19:49
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lovas Zoltán:
Jöttem, láttam, győztek (12.22-12.24) - A temesvári szikra
"László Temesvárott végzést kapott kézhez, amelyben felszólították, hogy haladéktalanul adja át hivatalát, költözzön ki a lelkészi lakból, és távozzon a szilágysági Menyőre, egy Isten háta mögötti kis faluba, kijelölt új lelkészi állását elfoglalni. Tőkés persze nem ment, s ekkor magukat részegnek tettető provokátorok saját házában bántalmazták. Szerencsére hároméves kisgyermekét álruhában belopódzó édesapja (idősebb Tőkés István lelkész - a szerk.) magával vitte Kolozsvárra, majd Edit - László hitvese - szüleihez, Désre. Legalább a kisgyermek biztonságba került. A hívek, először tucatnyi, majd már több száz ember, élőláncot alkottak a paplak körül, testükkel akadályozva, hogy a lelkészt kilakoltassák."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|