Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › december 11.
1989  1990
1989. október
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. november
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930123
45678910
1989. december
HKSzeCsPSzoV
27282930123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Münnich Ferenc Társaság budapesti szervezetének tiltakozása

"A Münnich Ferenc Társaság budapesti szervezete a leghatározottabban tiltakozik az ellen a felháborító, provokatív és minden civilizált emberi normát felrúgó magatartás ellen, amit Krassó György, a Magyar Október Párt vezére az V. kerületi választási kampány során tanúsított Münnich Ferenc szobrának nyilvános meggyalázásával."

Az Országos Érdekegyeztető Tanács közleménye (1. rész) (OS)


1990. március 11., vasárnap -

1. A SZOT kezdeményezésére a kormány tájékoztatta az OÉT tagjait
a rubel elszámolású export alakulásáról és foglalkoztatási
hatásairól. A szovjet és magyar szakértők várhatóan 1990. március
első felében zárják le tárgyalásaikat. A résztvevők hangsúlyozták,
hogy a korlátozásokra a KGST partnerek, elsősorban a szovjet
gazdaság bizonytalanságai és a kereskedelmi mérlegek
kiegyensúlyozatlansága miatt került sor. A kialakult helyzet
valószínűsíti, hogy a foglalkoztatási feszültségek a tervezettet
globálisan és strukturálisan egyaránt jelentősen meghaladják, bár a
számszerű értékelésben eltértek a vélemények.

    A kormány képviselője vállalta, hogy a tárgyalások eredményeiről
tájékoztatja az OÉT-t, és a témát minisztertanácsi ülésen is
napirendre tűzi. Az OÉT tagjai megállapodtak abban, hogy a
kormányközi egyeztetést és megállapodást követően március 14-ig el
kell készíteni a gazdasági és foglalkoztatási következményekre
vonatkozó számításokat - figyelembe véve a termelési kooperációs
kapcsolatokat is -, és a helyzetről tájékoztatni kell az érintett
gazdálkodókat, érdekképviseleteket, amely alapján javaslatot
készítenek a megoldásra.

    2. Az OÉT elfogadta a kormány előterjesztését a sorkatonák és a
gyermekgondozási szabadságon lévők munkajogi védettségének
növeléséről. Eszerint, ha a sorkatonai szolgálatát töltő, vagy
gyermekgondozás miatt fizetés nélküli szabadságon lévő dolgozó
munkaviszonya a munkáltató jogutód nélküli megszűnése miatt
megszűnik, akkor a munkáltató a dolgozó részére 3 havi
átlagkeresetének, de legalább a munkaviszony megszűnésekori
minimális bér háromszorosának megfelelő összeget köteles fizetni.
Ugyanakkor a KIOSZ kifogásolta, hogy ez az összeg a kisiparos,
kiskereskedő munkáltatókat is terhelje.

    Ezt a térítést a Foglalkoztatási Alap terhére, az állandó
lakóhelye szerint illetékes munkaerő-közvetítő szervnél az a dolgozó
is igényelheti, akinek sorkatonai szolgálata, illetve
gyermekgondozásra kapott fizetés nélküli szabadsága a rendelet
hatálybalépését követően jár le, de utolsó munkáltatója még a
rendelet hatálybalépését megelőzően jogutód nélkül megszünt.

    Az elhangzott észrevételek alapján a kormány megígérte, hogy az
előterjesztéssel nem érintett, felmondási tilalom alá eső dolgozókra
vonatkozóan március 14-ig hasonló szabályozást terjeszt elő. A SZOT
kezdeményezésére az érdekképviseleti szervezetek javasolták, hogy a
kormány vizsgálja felül a dolgozó részére fizetendő térítés
számításának módját és a KIOSZ által felvetett problémát. (folyt.
köv.)



1990. március 11., vasárnap 18:05


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Az Országos Érdekegyeztető Tanács közleménye (2. rész) (OS)


3. Az OÉT áttekintette a vezetői érdekeltségi rendszer aktuális
kérdéseit. Szükségesnek tartja, hogy valamennyi munkáltató szigorúan
szerezzen érvényt a kifizetendő vezetői prémium nagysága és a
tényleges teljesítmények közötti kapcsolatnak. Az 1989. év után járó
prémiumok jóváhagyása, illetve a feladatok teljesítésének értékelése
során a munkáltatók ne tévesszék szem elől az ÁBMH és a Gazdasági
Vezetők Érdekképviseleti Szervezete (GÉSZ) által 1989 őszén
kialakított ajánlásokat (Munkaügyi Közlöny 1990/2. szám), amely a
fenti elvek figyelembevételével a vezetői prémiumok kívánatos
nagyságát az alapbérek kétszeresében rögzítette.

    Az 1990. évben kialakuló esetleges szélsőségek elkerülésére az
OÉT - a GÉSZ véleményét is figyelembe véve - ajánlja a
munkáltatóknak, hogy a magasabb vezetőállásúak alapbérnövekedése ne
haladja meg az általuk irányított vállalat átlagos bérnövekedésének
mértékét, s egyben javasolja a munkáltatóknak, hogy a prémium felső
határaként az alapbér 150 százalékának megfelelő összeget
rögzítsenek.

    A kormány saját hatáskörben gondoskodik arról, hogy az ajánlás
az államigazgatási irányítású vállalatoknál maradéktalanul
érvényesüljön.

    Az ipari, a mezőgazdasági és a fogyasztási szövetkezetek
képviselői - mivel a szövetkezeteknél van természetes tulajdonos -
az ajánlást csak részben fogadták el: az alapbérre vonatkozó
javaslatnak az OKISZ, a MOSZ és a SZÖVOSZ érdekképviseleti körére
való kiterjesztésével nem értettek egyet.

    Az OÉT javasolja, hogy a vállalati vezetőkhöz hasonló jövedelmű,
más társadalmi rétegek is tanúsítsanak önkorlátozást.

    A Magyar Gazdasági Kamara kezdeményezésére az érdekképviseleti
szervezetek jogszabály-módosítást javasoltak: ahol a gazdálkodó
szervezet jövedelemviszonyai a 13. havi fizetés bevezetését lehetővé
teszik, ott azt a szervezet elsőszámú vezetője is kaphassa meg. A
kormány a javaslatot március 14-ig megvizsgálja.

    4. Az OÉT a szakértői bizottságok vizsgálati anyaga alapján
megtárgyalta az Egercsehi és Recsk, Bátonyterenye, valamint Ózd
térségek foglalkoztatási helyzetét. E térségekben a jelentős
létszám-leépítések miatt kialakult problémák a
foglalkoztatáspolitika normatív eszközeivel nem kezelhetők. Ezért az
OÉT mindhárom térséget foglalkoztatási szempontból kritikus körzetté
nyilvánította. (folyt. köv.)



1990. március 11., vasárnap 18:08


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Az Országos Érdekegyeztető Tanács közleménye (3. rész) (OS)


A Minisztertanács az OÉT javaslata alapján dönt majd arról, hogy
e térségekben a foglalkoztatási gondok enyhítéséhez
többlettámogatásként a Foglalkoztatási Alapból mekkora összeg
használható fel.

    5. A SZOT kezdeményezte a textil-, a textilruházati, valamint a
bőr-, szőrme- és cipőiparban a bérliberalizálás kísérleti
bevezetését. Az OÉT tagjai - a kormány kivételével - a javaslatot
támogatták. A kormány a korábbi OÉT megállapodásban rögzített
kedvezmények körét nem kívánta bővíteni, és a parlament által
elfogadott bérmechanizmusra hivatkozva, a javaslatot elutasította.

    Az érdekképviseleti szervezetek úgy foglaltak állást, hogy az
Országgyűlés következő ülésszakán a könnyűipari ágazatokra vonatkozó
bérliberalizálási javaslatot terjesztenek elő.

    A SZOT kezdeményezte a gyógyszertári központokra, a
gyógyszer-nagykereskedelmi és egyes egészségügyi cikkeket gyártó
vállalatokra a közszolgáltatóknál alkalmazott adókedvezmények
kiterjesztését.

    A munkáltatói érdekképviseleti szervek a SZOT kezdeményezését
támogatták. A kormány vállalta, hogy a közeljövőben esedékes
gyógyszeráremeléssel összefüggésben - a kialakuló jövedelmi
viszonyok alapján - a javaslatot megvizsgálja és álláspontját
legkésőbb március 14-ig az OÉT elé terjeszti.

    6. Az OÉT a kormány előterjesztése alapján konzultációt
folytatott a bérfizetéshez szükséges hitelezés problémáiról. Az OÉT
tagjai egyetértettek a kormány elvi javaslatával, hogy a
bérfizetésre képtelen vállalat - abban az esetben, ha öncsődöt
jelent - külön hitelt kapjon a munkabér kifizetésére. Mivel azonban
a vita során még néhány eset megoldatlanságára is fény derült (ilyen
például a sorban álló vállalatok bérfizetési problémái), a megoldást
tovább kell keresni.

    7. Az OÉT meghallgatta a kormány tájékoztatóját a munkaügyi
konfliktusok, sztrájkok tapasztalatairól. A kormány kifejezte:
tudatában van annak, hogy az áremelések, a romló életkörülmények
erősen megterhelik a lakosság tűrőképességét. Természetesnek
tekinti, hogy tárgyalásokat folytasson a szakszervezetekkel,
valamint a munkáltatói érdekképviseletekkel.

    Ugyanakkor le kell szögezni: a tárgyalás nem jelent, nem
jelenthet mindig sikeres megállapodást. A gazdaság nehéz helyzete,
az elfogadott kétségtelenül igen feszített állami költségvetés is
mutatja, hogy a kormány - noha elismeri: a társadalom, a különböző
rétegek követelései sok esetben indokoltak - források hiányában nem
képes ezek kielégítésére. (folyt. köv.)



1990. március 11., vasárnap 18:12


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Az Országos Érdekegyeztető Tanács közleménye (4. rész) (OS)


Ezért is kell, hogy különleges hangsúlyt kapjon az érdekképviseletek
és a kormány rendszeres együttműködése, a legkritikusabb problémák
feltárása, a legsúlyosabb helyzetben lévők iránti szolidaritás és
cselekvés.

    A béremelések mértékének, arányának megállapítása a gazdálkodó
szervezetek feladata. Ennek megfelelően a kormány nem kíván
beavatkozni vállalaton belüli elosztási vitákba. Ugyanakkor a
kormány nem vitatja a dolgozók jogát, hogy törvényes keretek között
mindent tegyenek meg érdekeik érvényesítéséért, a sztrájkot is
beleértve. A kormány kész minden követelést megvizsgálni; amennyiben
kormányzati hatáskörbe tartozik, tárgyalásokat folytatni, illetve a
munkavállalók és a munkáltatók között közvetíteni. Visszautasít
azonban minden olyan kezdeményezést, amely elutasítás, vagy részbeni
teljesítés esetén néhány napos határidővel azonnali sztrájkkal
fenyeget.

    A kormány nem kívánja elhallgatni azt a tapasztalatát sem, hogy
a dolgozók elégedetlenségét kifejező sztrájkok, tömegdemonstrációk
mögött több esetben szervezeti érdekek húzódtak meg.

    A munkaügyi konfliktusok hatásos kezelése előfeltétele a
gazdaság hatékony működésének, sőt a gazdasági (és társadalmi)
rendszerváltásnak. A konfliktusok kezelhetetlenné válása mindezt
rendkívül megzavarná.

    A kormány tájékoztatóját az OÉT nem vitatta meg.



     Országos Érdekegyeztető Tanács
     Titkársága

(OS)



1990. március 11., vasárnap 18:15


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:

"1989. december 11. Kecskeméten tizenkét megye küldöttje értekezletet tartott a pártbeli nem kívánatos problémák megvitatása végett. A jelenlevők alapvetően bírálták a pártvezetés politikáját, a végleges pártprogram hiányát, a minden alapot nélkülöző és többnyire jól kvalifikált, értékes szakembereknek a pártból való kizárását, a diktatórikus megnyilvánulásokat. Alkalmatlannak nyilvánították Prepeliczay István főtitkárt."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD