|
|
|
|
A sarkalatos törvények megalkotására készül az Országgyűlés (4. rész)
|
Rendelkezik a választójogról - amely általános és egyenlő, a szavazás közvetlen és titkos -, a választópolgárokról, a jelölés szabályairól, a választás eredményének megállapításáról, a választási eljárásról és annak nyilvánosságáról, a szavazási szabályokról, a választási szervekről, a szavazókörökről, a jogorvoslatról, az időközi választásról. E rendelkezéseket számos pontosító melléklet egészíti ki, egyebek között a választókerületek kialakításának elveiről, az egyéni választókerületek és területi választókerületenként a megszerezhető mandátumok számáról, a választási szervek, munkacsoportok tagjai által tett eskü (fogadalom) szövegéről. Jóllehet, az országgyűlési képviselők választásának új szabályai alapvető fontosságúak, sokakat érdekel: hogyan változik az Országgyűlés szerepköre, kik lehetnek országgyűlési képviselők és miként végzik majd munkájukat? Mindezzel az Alkotmány módosítására vonatkozó javaslat foglalkozik, amely már egy hivatásos parlament működését vetíti előre. A javaslat - tekintettel az Elnöki Tanács megszűnésére és egyidejűleg a köztársasági elnök intézményének bevezetésére, továbbá az Alkotmánybíróság felállítására - módosítja az Országgyűlés jogkörét. A köztársasági elnök megválasztásának jogán túl a parlament hatáskörébe utalja a rendkívüli és a szükségállapot kihirdetését, illetőleg a fegyveres erők felhasználására vonatkozó döntés jogát. Több új intézmény felállítása mellett az Országgyűlés közvetlen felügyelete alá rendeli a Magyar Nemzeti Bankot. Mára világossá vált az is, hogy egy tényleges hatalmat megtestesítő, a törvényhozó funkciót gyakorló és a kormányzati tevékenységet hatékonyan ellenőrző Országgyűlés csak akkor képes feladatainak megfelelni, ha folyamatosan működik, és a képviselők e tevékenységre felkészült, választási versenyben megmérettetett, többségükben fő foglalkozású politikusok. A képviselők társadalmi ellenőrzését - azon túl, hogy folyamatos kapcsolatot tartanak fenn választóikkal - a rövid megbízatási idő biztosíthatja. Ezért a módosító javaslat a jelenlegi 5 helyett 4 éves megbízatási időt tart kívánatosnak, viszont megszünteti a visszahívás intézményét. (folyt. köv.)
1989. október 9., hétfő 12:26
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|