Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › április 07.
1989  1990
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Magyar Autóklub közleménye

"A Magyar Autóklub ügyvezető elnöksége határozottan tiltakozik az autópálya használati díj bevezetése ellen. Semmilyen elfogadható ok nem indokolja a költségnövelő és elsősorban a bürokráciát gyarapító intézkedést."
SZER, Hírek

"Berecz János, az MSZMP Politikai Bizottságának tagja kijelentette: nem lehetetlen, hogy visszaveszik a pártba Király Zoltánt, Bíró Zoltánt, Bihari Mihályt és Lengyel Lászlót. Berecz hozzáfűzte azonban, hogy Lengyel és Bihari már korábban közölte: nem tart többé igényt a párttagságra."

A bécsi leszerelési tárgyalások

München, 1989. március 8. (SZER, A mai nap) - Bécsben amerikai-
szovjet külügyminiszteri megbeszélések kezdődtek. Bakernek és
Sevardnadzének ez az első hivatalos tárgyalása. Egy amerikai
szóvivő közlése szerint a találkozótól azt várják, hogy egy új
szuperhatalmi kapcsolathoz megadja az alaphangot.
    
    A kétórásra tervezett találkozó napirendjén szerepel a Közel-Kelet,
Afganisztán és a leszerelés kérdése. Az amerikai szóvivő közölte
továbbá, hogy Baker bizonyos emberi jogi témaköröket is fel kíván
vetni a mai megbeszélésen.
    
    - A bécsi konferencián Howe brit külügyminiszter adta elő a NATO-
nak a hagyományos fegyverzet csökkentésére vonatkozó tervét, a
Varsói Paktum nevében Sevardnadze szovjet külügyminiszter tette meg
ugyanezt.
    
    Következő hírmagyarázatunkban arra a kérdésre keresünk választ,
hogy mi a közös a javaslatokban, és mi választja el a két katonai
szövetség nézeteit.
    
    - A NATO javaslatok már a tegnapi ülés előtt többé-kevésbé
ismeretesek voltak, Sevardnadze szovjet külügyminiszter
bejelentései azonban nem. Összehasonlításuknál mindenekelőtt azt
kell figyelembe vennünk, hogy külügyminiszterek természetesen nem
bocsátkoztak részletekbe, ezeknek a kidolgozása a csütörtökön
kezdődő szakértői tárgyalások feladata lesz.
    
    Az alapelveket tekintve több pontban hasonlóság mutatkozik a NATO
és a Varsói Szerződés elgondolásai között. Az egyik ilyen
hasonlóság, amely talán a legfontosabbnak tekinthető a hagyományos
fegyverzetű erők tényleges csökkentése szempontjából, a közös felső
határ kimondása.
    
    A Varsói Szerződés ezzel lényegében elfogadta a NATO már évekkel
ezelőtt bejelentett tervét, amelyet 15 éven keresztül
visszautasított, holtpontra juttatva ezzel a magatartásával a
korábbi tárgyalásokat.
    
    A NATO-ban ugyanis abból indultak ki, hogy nem abban kell
megállapodni, hogy melyik fél hány katonát, és milyen fegyverzetet
von ki a tárgyalás alatt álló térségből, mert a kölcsönös biztonság
garantálása szempontjából azoknak az erőknek van jelentőségük,
amelyek a térségben maradnak. Más szóval, a térségben megmaradt
katonai erőt kell pontosan meghatározni.
    
    Ezt az elvet a jelek szerint a Szovjetunió és szövetségesei
elfogadták ugyan, de ennek a fennmaradó erőnek a nagyságrendje
szempontjából még eltérőek a vélemények.
    
    A szovjet külügyminiszter szerint ezt az erőt 10-15 százalékkal
alacsonyabbra kellene szabni annál a szintnél, amely jelenleg a
legalacsonyabb a két katonai tömbben.
    
    Sevardnadze nem mondta ki ugyan, de gyakorlatilag a NATO szintjéről
van szó, ezt a Szovjetunió is elismerte.
A NATO 5-10 százalékos csökkentést javasol egyszerűen azért, mert a
frontvonalban álló NATO-erők már ma is olyan ritkák, hogy alig
képesek ellátni a NATO tagországok védelmét. Ezenkívül ellenőrzési
nehézségek adódnának abból, ha a Szovjetunió által javasolt
mértékben ritkítanák ki a szárazföldi csapatok számát.
    
    A NATO-alakulatok viszony léig csekély számából származik a szovjet
részről a kelet-nyugati határ mindkét oldalán javasolt különleges
zónákkal kapcsolatos elutasító NATO álláspont is.
    
    A NATO-nak nincsen úgynevezett mélységi védelme, ezt a fegyverben
tartott alakulatok létszáma és a földrajzi viszonyok nem teszik
lehetővé. A NATO-védelem az első harcvonalra, közvetlenül a határ
mellé összpontosul, a szovjet javaslat ezt gyengítené, mert a határ
menti zónákban előírna, hogy ott mennyi katonaságot és fegyvert
tarthatnának.
    
    A leglényegesebb különbség azonban a taktikai nukleáris fegyverek
és a légierő csökkentése terén mutatkozik. A NATO-ban úgy látják,
hogy a harctéri atomfegyverekről egyelőre nem mondhatnak le, mert
ezek nemcsak a Varsói Szerződés számszerű fölényét, hanem a NATO
több stratégiai hátrányát is hivatottak kiegyenlíteni. Ezen
hátrányok pedig fennmaradnak akkor is, ha a tárgyalások
eredményeként sikerül leépíteni a Varsói Szerződés számszerű
fölényét.
    
    Mint Sevardnadze javaslatából kitűnik, a Varsói Szerződés államai
továbbra is ragaszkodnak a flották erejének csökkentéséhez, és a
tárgyalásokba ezenkívül a légierőt is be akarják vonni.
    
    Geostratégiai meggondolásokból a NATO nem engedhet meg magának
lényeges flottacsökkentést, mert védenie kell az Amerikából
Európába vezető tengeri utakat csakúgy, mint a két semleges alpesi
köztársaság, Ausztria és Svájc földrajzi beékelődésével egymástól
elvágott két NATO-szárny utánpótlását, különösen a Földközi-tenger
térségében. A légierő esetében pedig a nemrégen nyilvánosságra
hozott szovjet számadatok adnak okot a NATO idegenkedésére.
    
    A Szovjetunió a NATO oldalán óriási fölényt mutatott ki azzal, hogy
beleszámította az Amerikában és Kanadában állomásozó harci gépeket
a NATO erejébe. Ezenkívül a támadó és elhárító feladattal
rendelkező repülőgépeket, harci feladatuk figyelembe vétele nélkül.
    
    Saját légierejét ezzel szemben csak a saját nyugati katonai
körzeteiben és a kelet-európai szövetséges államok területén
állomásoztatott bizonyos típusú repülőgépek összeszámolásával
határozta meg.
    
    A repülőgépek könnyen mozgathatók, és nem kell sok fantázia ahhoz,
hogy a térképre tekintve világossá váljék: egy repülőgépnek
könnyebb eljutnia az Urai-hegységtől Berlinig, mint Amerikából vagy
Kanadából Bonnig. A repülőgépek mozgékonyak, és éppen ezért
hollétük ellenőrzése is rendkívül nehéz feladat lenne.
    
    A Varsói Szerződésnek valószínűleg nincsen ínyére az a NATO
javaslat, hogy a jövőben meghatározandó, egymással szemben álló
erőket egy előre megállapított kvótarendszer szerint
állomásoztathassák az idegen országok területén.
    
    A NATO javaslata többek között azt jelentené, hogy a Szovjetunió
csak 3200 alappáncélost tarthatna a szövetségesei országaiban, a
jelenlegi 10-11 ezer helyett.
    
    A hagyományos fegyverzetű erők csökkentését 15 éven keresztül
akadályozó ellenőrzés kérdése a tegnap mindkét részről elhangzottak
alapján nem fog komoly problémát okozni.
    
    Még egy nem lényegtelen probléma vár megoldásra a csütörtökön
kezdődő tárgyalásokon, és ez a csökkentés ütemének meghatározása. A
NATO erről nem nyilatkozott.
    
    Sevardnadze szovjet külügyminiszter 3, egyenként két-három éves
fázist javasolt. +++


1989. március 8., szerda


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"(NŐI HANG) A Mai Nap most végetért adásában, pénteken, aztj mondták, a magyar kormány tervezi, hogy a továbbiakban vagy későbbiekben nem szól bele a római katolikus főpapok véleményezésébe, tehát nem szükséges az előzetes hozzájárulása. Én pedig tegnap este néztem a Hírháttér című műsort, amelyben Sarkani Nagy Barna, az Állami Egyházügyi Hivatal elnökhelyettese éppen azt nyilatkozta, hogy az állam szuverenitásának védelmében ezt az intézményt, mint beleszólást, továbbra is fenntartják, mert az államnak érdeke, hogy olyan legyen a főpap, aki nem fenyegeti az állami szuverenitást. Úgyhogy jó lenne, hogyha ezt az Önök kijelentése és az ő beszéde közti ellentmondást valahogy ellenőriznék. Mert éppen úgy néz ki, hogy továbbra is ellenőrizni akarják a főpapokat."
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:

Az MSZMP április 8-ra több – egyebek közt több ellenzéki szervezetnek is meghívót küldött – egy a Magyar Tudományos Akadémia székházában tartott rendezvényére. A meghívás elfogadásáról az EKA-ba tömörült ellenzéki pártok április 7.-én éjfélig tartó vitát folytattak. Ebben a Kisgazdapárt részéről rajtam kívül Prepeliczay István és Böröcz István vettek részt. Jellemző az elnyúló megbeszélésre, hogy az emlékeztető több mint 15 oldalas.
D9, az EKA nyilatkozata MSZP-vel való tárgyalási hajlandóságról

890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD