|
|
|
|
A bécsi leszerelési tárgyalások
|
München, 1989. március 8. (SZER, A mai nap) - Bécsben amerikai- szovjet külügyminiszteri megbeszélések kezdődtek. Bakernek és Sevardnadzének ez az első hivatalos tárgyalása. Egy amerikai szóvivő közlése szerint a találkozótól azt várják, hogy egy új szuperhatalmi kapcsolathoz megadja az alaphangot. A kétórásra tervezett találkozó napirendjén szerepel a Közel-Kelet, Afganisztán és a leszerelés kérdése. Az amerikai szóvivő közölte továbbá, hogy Baker bizonyos emberi jogi témaköröket is fel kíván vetni a mai megbeszélésen. - A bécsi konferencián Howe brit külügyminiszter adta elő a NATO- nak a hagyományos fegyverzet csökkentésére vonatkozó tervét, a Varsói Paktum nevében Sevardnadze szovjet külügyminiszter tette meg ugyanezt. Következő hírmagyarázatunkban arra a kérdésre keresünk választ, hogy mi a közös a javaslatokban, és mi választja el a két katonai szövetség nézeteit. - A NATO javaslatok már a tegnapi ülés előtt többé-kevésbé ismeretesek voltak, Sevardnadze szovjet külügyminiszter bejelentései azonban nem. Összehasonlításuknál mindenekelőtt azt kell figyelembe vennünk, hogy külügyminiszterek természetesen nem bocsátkoztak részletekbe, ezeknek a kidolgozása a csütörtökön kezdődő szakértői tárgyalások feladata lesz. Az alapelveket tekintve több pontban hasonlóság mutatkozik a NATO és a Varsói Szerződés elgondolásai között. Az egyik ilyen hasonlóság, amely talán a legfontosabbnak tekinthető a hagyományos fegyverzetű erők tényleges csökkentése szempontjából, a közös felső határ kimondása. A Varsói Szerződés ezzel lényegében elfogadta a NATO már évekkel ezelőtt bejelentett tervét, amelyet 15 éven keresztül visszautasított, holtpontra juttatva ezzel a magatartásával a korábbi tárgyalásokat. A NATO-ban ugyanis abból indultak ki, hogy nem abban kell megállapodni, hogy melyik fél hány katonát, és milyen fegyverzetet von ki a tárgyalás alatt álló térségből, mert a kölcsönös biztonság garantálása szempontjából azoknak az erőknek van jelentőségük, amelyek a térségben maradnak. Más szóval, a térségben megmaradt katonai erőt kell pontosan meghatározni. Ezt az elvet a jelek szerint a Szovjetunió és szövetségesei elfogadták ugyan, de ennek a fennmaradó erőnek a nagyságrendje szempontjából még eltérőek a vélemények. A szovjet külügyminiszter szerint ezt az erőt 10-15 százalékkal alacsonyabbra kellene szabni annál a szintnél, amely jelenleg a legalacsonyabb a két katonai tömbben. Sevardnadze nem mondta ki ugyan, de gyakorlatilag a NATO szintjéről van szó, ezt a Szovjetunió is elismerte. A NATO 5-10 százalékos csökkentést javasol egyszerűen azért, mert a frontvonalban álló NATO-erők már ma is olyan ritkák, hogy alig képesek ellátni a NATO tagországok védelmét. Ezenkívül ellenőrzési nehézségek adódnának abból, ha a Szovjetunió által javasolt mértékben ritkítanák ki a szárazföldi csapatok számát. A NATO-alakulatok viszony léig csekély számából származik a szovjet részről a kelet-nyugati határ mindkét oldalán javasolt különleges zónákkal kapcsolatos elutasító NATO álláspont is. A NATO-nak nincsen úgynevezett mélységi védelme, ezt a fegyverben tartott alakulatok létszáma és a földrajzi viszonyok nem teszik lehetővé. A NATO-védelem az első harcvonalra, közvetlenül a határ mellé összpontosul, a szovjet javaslat ezt gyengítené, mert a határ menti zónákban előírna, hogy ott mennyi katonaságot és fegyvert tarthatnának. A leglényegesebb különbség azonban a taktikai nukleáris fegyverek és a légierő csökkentése terén mutatkozik. A NATO-ban úgy látják, hogy a harctéri atomfegyverekről egyelőre nem mondhatnak le, mert ezek nemcsak a Varsói Szerződés számszerű fölényét, hanem a NATO több stratégiai hátrányát is hivatottak kiegyenlíteni. Ezen hátrányok pedig fennmaradnak akkor is, ha a tárgyalások eredményeként sikerül leépíteni a Varsói Szerződés számszerű fölényét. Mint Sevardnadze javaslatából kitűnik, a Varsói Szerződés államai továbbra is ragaszkodnak a flották erejének csökkentéséhez, és a tárgyalásokba ezenkívül a légierőt is be akarják vonni. Geostratégiai meggondolásokból a NATO nem engedhet meg magának lényeges flottacsökkentést, mert védenie kell az Amerikából Európába vezető tengeri utakat csakúgy, mint a két semleges alpesi köztársaság, Ausztria és Svájc földrajzi beékelődésével egymástól elvágott két NATO-szárny utánpótlását, különösen a Földközi-tenger térségében. A légierő esetében pedig a nemrégen nyilvánosságra hozott szovjet számadatok adnak okot a NATO idegenkedésére. A Szovjetunió a NATO oldalán óriási fölényt mutatott ki azzal, hogy beleszámította az Amerikában és Kanadában állomásozó harci gépeket a NATO erejébe. Ezenkívül a támadó és elhárító feladattal rendelkező repülőgépeket, harci feladatuk figyelembe vétele nélkül. Saját légierejét ezzel szemben csak a saját nyugati katonai körzeteiben és a kelet-európai szövetséges államok területén állomásoztatott bizonyos típusú repülőgépek összeszámolásával határozta meg. A repülőgépek könnyen mozgathatók, és nem kell sok fantázia ahhoz, hogy a térképre tekintve világossá váljék: egy repülőgépnek könnyebb eljutnia az Urai-hegységtől Berlinig, mint Amerikából vagy Kanadából Bonnig. A repülőgépek mozgékonyak, és éppen ezért hollétük ellenőrzése is rendkívül nehéz feladat lenne. A Varsói Szerződésnek valószínűleg nincsen ínyére az a NATO javaslat, hogy a jövőben meghatározandó, egymással szemben álló erőket egy előre megállapított kvótarendszer szerint állomásoztathassák az idegen országok területén. A NATO javaslata többek között azt jelentené, hogy a Szovjetunió csak 3200 alappáncélost tarthatna a szövetségesei országaiban, a jelenlegi 10-11 ezer helyett. A hagyományos fegyverzetű erők csökkentését 15 éven keresztül akadályozó ellenőrzés kérdése a tegnap mindkét részről elhangzottak alapján nem fog komoly problémát okozni. Még egy nem lényegtelen probléma vár megoldásra a csütörtökön kezdődő tárgyalásokon, és ez a csökkentés ütemének meghatározása. A NATO erről nem nyilatkozott. Sevardnadze szovjet külügyminiszter 3, egyenként két-három éves fázist javasolt. +++
1989. március 8., szerda
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SZER-hallgató telefonja:
"(NŐI HANG) A Mai Nap most végetért adásában, pénteken, aztj mondták, a magyar kormány tervezi, hogy a továbbiakban vagy későbbiekben nem szól bele a római katolikus főpapok véleményezésébe, tehát nem szükséges az előzetes hozzájárulása. Én pedig tegnap este néztem a Hírháttér című műsort, amelyben Sarkani Nagy Barna, az Állami Egyházügyi Hivatal elnökhelyettese éppen azt nyilatkozta, hogy az állam szuverenitásának védelmében ezt az intézményt, mint beleszólást, továbbra is fenntartják, mert az államnak érdeke, hogy olyan legyen a főpap, aki nem fenyegeti az állami szuverenitást. Úgyhogy jó lenne, hogyha ezt az Önök kijelentése és az ő beszéde közti ellentmondást valahogy ellenőriznék. Mert éppen úgy néz ki, hogy továbbra is ellenőrizni akarják a főpapokat."
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:
Az MSZMP április 8-ra több – egyebek közt több ellenzéki szervezetnek is meghívót küldött – egy a Magyar Tudományos Akadémia székházában tartott rendezvényére. A meghívás elfogadásáról az EKA-ba tömörült ellenzéki pártok április 7.-én éjfélig tartó vitát folytattak. Ebben a Kisgazdapárt részéről rajtam kívül Prepeliczay István és Böröcz István vettek részt. Jellemző az elnyúló megbeszélésre, hogy az emlékeztető több mint 15 oldalas.
D9, az EKA nyilatkozata MSZP-vel való tárgyalási hajlandóságról
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|