|
|
|
|
Sajtótájékoztató a belkereskedelmi áruellátásról (1. rész)
|
1989. március 30., csütörtök - Az idei várható áruellátásról csütörtökön sajtótájékoztatót tartott Spilák Ferenc kereskedelmi miniszterhelyettes. Elmondta, hogy a belkereskedelem ebben az esztendőben arra számít, hogy összességében a tavalyival azonos mennyiségű árut értékesít, ezen belül azonban jelentős mértékben - mintegy 8 százalékkal - csökken a vendéglátás, kisebb arányban, körülbelül 2 és fél százalékkal a ruházati cikkek forgalma.
A miniszterhelyettes hangsúlyozta: a forgalom szerkezetének prognosztizálását számos tényező nehezíti. Az már látható, hogy a kereslet tovább differenciálódik, s mind szélesebb rétegek az olcsóbb árukat szeretnék megvásárolni. Ezért nagyon fontos, hogy a kereskedelem fokozott figyelmet fordítson a választék kialakítására, alkalmazkodjék a megváltozott igényekhez. Megjegyezte, hogy a magánkiskereskedők máris jobban alkalmazkodnak a megváltozott kereslethez, számos olcsó cikket kínálnak. Hozzátette azonban azt is, hogy az ipar az állami és szövetkezeti kereskedelem ösztönzése ellenére sem mutat hajlandóságot a legkeresettebb termékek gyártására. Igaz, a kereskedelem sem él mindenkor a számára adott lehetőségggel, akkor sem folytat például áralkut, ha az ipar kínálati pozícióban van. A miniszterhelyettes kitért a tüzelőellátásra. Elmondotta: a májusban várható áremelkedés körül sok a félreértés. Az intézkedések lényege: a lakosság még az áremelés után is - egészen június végéig - a jelenlegi áron vásárolhatja meg a tüzelőanyagokat, mindaddig, amíg a Tüzép-telepek készletei kitartanak a júniusig megszabott kontingensből. Az árkülönbözetet - mintegy 300 millió forintot - a költségvetés, illetve a kereskedelem a második félévi árréskülönbözet terhére fedezi. Árengedményes tüzelőakciót ezek után természetesen nem terveznek, de ha a vállalatoknál nagy készletek halmozódnak fel, szervezhetnek kedvezményes vásárokat. Jelenleg nem látni még előre - folytatta Spilák Ferenc -, hogy az importliberalizáció mennyiben befolyásolja majd a tartós fogyasztási cikkek kínálatát és keresletét. Emlékeztetőül elmondta, hogy tavaly belföldön a kereskedelem 20 ezer videokészüléket forgalmazott, a lakosság külföldről ugyanebből a készülékből 150 ezret hozott be. Hifitornyokból 15 ezret értékesítettek a hazai üzletek, s 20 ezret hoztak a turisták be a határokon. (folyt.köv.)
1989. március 30., csütörtök 15:33
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|