|
|
|
|
Reggeli sajtószemle 2.
|
London, 1990. január 10. (BBC, kora reggeli híradás) A fontosabb lapok mindegyike ír a szófiai KGST tanácskozásról. Az Independent címoldalán azt írja : a kelet-európai forradalom szele végigsöpört a szovjet tömb gazdasági szervezetének épületében is, és azzal fenyeget, hogy ízekre robbantja annak ingatag alkotmányát.
A Times megfogalmazása szerint a tagországoknak azzal kell számot vetniök, vajon a kereskedelmi szervezetnek van-e még jövője a forradalmi változások nyomán, melynek eredményeként a kommunizmus a történelemkönyvek lapjaira szorul vissza. A KGST napjainkra idejétmultá vált - írja a tekintélyes napilap. Hiszen a Gorbacsov előtti időszak szovjet befolyását és a gazdaságirányítás szigorú tervutasításos modelljét testesíti meg. Miközben a tagországok többé-kevésbé mindenütt a szabadpiaci elveket részesítik mára előnyben.
Ugyancsak több lap foglalkozik a japán miniszterelnök kelet-, és nyugat-európai útjával. A lapok idézik kijelentését, miszerint Japánra vezető gazdasági és politikai szerep vár az új világrend kialakításában, melynek a stabilitáson kell nyugodnia. A Times európai politikával foglalkozó oldalain megjelent cikk úgy vélekedik, a stabilitás biztosítása főként a Szovjetunióban, mely ország Japán keleti szomszédja, elsőrendű fontosságú. A lap vezércikke rámutat: az elmúlt években ................... Ami a külföldi segélyeket illeti Japán fokozatosan felhagyott azzal, hogy saját kereskedelmi érdekeit kövesse. És egyre inkább olyan térségek felé fordul, melyek felkarolása nemcsak Japánnak, de a nyugat egészének is érdeke.
A brit külügyminiszter két fontos beszédet is mondott a héten, melyben körvonalazta, hogy a kormány miként látja Európa jövőjét. Kijelentéseit a Times és az Independent is vezércikkben elemzi. A Times szerint a külügyminiszter hangsúlyozta, hogy a vasfüggöny lebontása még inkább aláhúzza az Európai Közösség fontosságát nem pedig aláássa azt. De a lap szerint az Európai Közösség jelentőségének újkeletű hangoztatása talán nem lesz elegendő a konzervatív párthívek megnyugtatására, akik közül sokan úgy vélik: Anglia nem vesz részt szívvel-lélekkel a közösségben.
Az Independent szerint a külügyminiszter kijelentései nem mentek elég messzire. (folyt.)
1990. január 10., szerda
|
Vissza »
|
|
- Reggeli sajtószmle 2/1. folyt.
|
A lap úgy véli: az a legfontosabb kérdés, miként lehet Kelet-Európa népeit mind politikailag, mind pedig gazdaságilag felkészíteni arra, hogy egyszer majd a közösség tagjaivá lehessenek. Igen fontos - írja az Independent, hogy Nagy-Britannia és a többi nyugat-európai ország összehangolja erőfeszítései.
Tegnapi adásunkban már szó esett róla és a Financial Times is cikkben számol be arról ma reggel, hogy a Suzuki autógyártó cég 85 millió font értékű beruházás formájában személyautó gyártását kezdi meg Magyarországon. Kelet-Európában ezzel létrejött a legnagyobb japán közös vállalkozás. De nyitánya lehet a japán tőke beáramlásának. Alig egy hónapja érkeztek az első, de máig meg nem erősített hírek arról, hogy a General Motors is üzemet építene Magyarországon, ahol Opel autók motorjait állítanák elő. A 400 millió dolláros beruházás mögött eltörpül az a 150 millió dolláros összeg, mellyel Amerika annak idején a Tungsram gyár részvényeinek felét vásárolta meg.
A japán szerződés értelmében vegyesvállalat építi majd fel az autógyárat, mely Esztergomban létesül. És, ahol 1992-ben már 15 ezer Kultus típusú kisautót gyártanának. Az utána következő három évben évi 50 ezer autó gyártását irányozták elő, majd évente 100 ezer személyautó kerül le a futószalagról. A tárgyalások már 1985-ben megkezdődtek, de mindmáig nem született döntés arról, hogy az Európai Közösség országaiba az előállított személygépkocsik hány százaléka exportálható. +++
mf
- . -
1990. január 10., szerda
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|