|
|
|
|
Országgyűlés - első nap (32. rész)
|
A hároméves kormányprogramról elsőként Nagyiványi András, ------------------- az építési és közlekedési bizottság elnöke fejtette ki véleményét. A képviselő a termelő infrastruktúra és a lakásgazdálkodás szempontjából értékelte a programcsomagot. Figyelmeztetett arra, hogy a kormány előterjesztése elnagyoltan foglalkozik az infrastruktúra helyzetével. A bizottság széles körű tájékozódás után kifogást emel a kormánynak a termelő infrastruktúrával kapcsolatos elégtelen politikája miatt. Ez szemlélet annál inkább tarthatatlan, mivel a nyilatkozatokban mindenki állást foglal ezen szakágak fejlesztésének szükségessége mellett, ugyanakkor a napi gyakorlatban ezek a területek csak a maradékelv alapján részesedtek a fejlesztési forrásokból, s a jelek szerint most sincs változás. Az egyes ágazatokat sorra véve elsőként a hírközlés sanyarú helyzetére hívta fel a figyelmet. Bár a kormányprogram elismeri, hogy a gazdaság megújításának egyik legelmaradottabb eleme a hírközlés, a program mégis csupán évi 80 ezer új távbeszélő állomással számol. Ez az adat azonban kevesebb, mint a jelenlegi középtávú tervidőszak átlaga; az ötéves terv ugyanis 420 ezer állomás felszerelését irányozta elő. Az ország távközlésének elmaradottsága miatt évente több tízmilliárd forintos kár éri a népgazdaságot. A bizottság megállapítása szerint a kormánynak a hírközléssel kapcsolatos szemlélete nem elég komplex. A testület vitathatónak találja az írásos anyagok pontosságát is, s úgy véli, hogy a tervekben ismét a rövid távú érdekek kapnak előnyt. A közutak állapotával kapcsolatban a bizottság arra figyelmeztet, hogy még a stagnáló előirányzatok sem teljesültek maradéktalanul, nemhogy a fejlesztés dinamizálása. A közúthálózat fejlesztése, fenntartása, üzemeltetése évtizedek óta tervalku kérdése, a maradékelv függvénye. Egyes szakértők szerint az országos úthálózat kritikus állapota mintegy 50-60 milliárd forint értékű gazdasági kárt okoz évente. Ellentmondásos, hogy miközben a motorizáció robbanásszerűen fejlődik, az úthálózatra fordítható pénz zsugorodik. A bizottság ezen ellentmondás feloldása érdekében azt javasolja, hogy hozzanak létre egy olyan útalapot, amely teljesen kiiktatja a tervalkut, s a motorizáció fejlődését automatikusan követő forrásokat biztosít. A vízi közlekedés állapotát elemezve Nagyiványi András a fejlesztések sorozatos elmaradására mutatott rá. Emlékeztetett arra, hogy az 1992-ben megnyíló Duna-Majna-Rajna csatorna jelentősen felértékeli ezt a közlekedési ágat. (folyt.köv.)
1989. november 21., kedd 18:38
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)
Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
|
|
|
|
|