|
|
|
|
Bulgária: kisiklások és perek (1.rész)
|
1989. március 29. szerda (MTI-Panoráma) - Tavaly Bulgáriában hivatalos közlés szerint 1372 vasúti karambol történt. Nem egy közülük valóságos katasztrófa volt; ezek összesen 21 halálos és 160 sebesült áldozatot követeltek, az anyagi kár 3 millió leva (kb.50 millió forint) volt. Hogy szomorú rekordról van-e szó, pontosan nem tudni, de mindenképpen eléggé feltűnő a baleset-sorozat ahhoz, hogy témaként állandósuljon nemcsak a szakmában, de a sajtóban s a közvéleményben is.
A szerencsétlenségek különböző ,,szuperintézkedéseket,, vontak maguk után. A legszuperebb a közlekedésügyi miniszternek és helyetteseinek, valamint az államvasutak egész vezérkarának menesztése volt. Ez az 1988. szeptember 14-én Szófia ilijanci állomásán történt legsúlyosabb - 11 utas halálát és 57 sebesülést okozó szerencsétlenség kivizsgálását követte, s közrejátszott benne a nyárvégi szófiai repülőszerencsétlenség is; mindkettőt emberi mulasztásokra vezették vissza. A helyzet azonban a leváltások után sem javult. Ennek következtében jelenleg 7 vasúti katasztrófa ügyében folyik bírósági eljárás, vagy annak előkészítése. Az ilijanci ügyben négy vasúti alkalmazott ellen várható ítélet. Az új vasúti vezérkart minisztertanácsi határozat kötelezi arra, hogy június 30-ig végezze el az egész vezetői állomány komplex felülvizsgálatát, s mentse fel munkakörükből mindazokat, akik a megnövekedett szakmai követelményeknek nem tudnak megfelelni. A ,,végrehajtó állomány,, tagjainak ugyanezen idő alatt munkavizsgán kell átesniük, s a nem megfelelő embereket ugyancsak eltávolítják. A megmaradók anyagi érdekeltségét különféle célprémiumokkal növelik. Aki például négy éven át balesetmentesen végez az utasok biztonságával kapcsolatos munkát, az két havi alapbérét megkapja prémiumként. Nyolc esztendei balesetmentességért már négy havi alapbér a jutalom. (folyt.)
1989. március 29., szerda 16:14
|
Vissza »
|
|
Bulgária: kisiklások és perek (2.rész)
|
Az illetékesek szerencsére tisztában vannak azzal, hogy a leváltások, a bírósági felelősségrevonások, fegyelmi szigorítások és a jutalmak együttesen sem hozhatnak megoldást, mert a gondok forrása elsősorban nem az ,,emberi tényező,, hiányosságaiban rejlik. Ezért az intézkedések között van az is, hogy fél órával növelték a Szófia-Várna és Szófia-Burgasz között közlekedő expresszvonatok menetidejét, amelyek most a legveszélyesebb - elavult pályákkal és jelzőberendezésekkel rendelkező - szakaszokon az eddigi 80-90 km/óra helyett csak 60 km/óra sebességgel haladhatnak át. Több pénzt fordítanak egyes állomások rekonstrukciójára, és a jövő év végéig 200 új vasúti kocsit importálnak az NDK-ból, s bizonyos mennyiséget Jugoszláviából is. Az állam ugyan az utóbbi 8 évben 2,2 milliárd levát áldozott a vasút fejlesztésére, ám - mint most beismerik - e hatalmas összegeket nem a legracionálisabb módon használták fel; azaz az utasok biztonsága mellékes szempont maradt. Az Anteni című hetilap megírta: a legkönnyebb azt kijelenteni, hogy a katasztrófáknál megsértették a munkafegyelmet, a technológiát, nem tartották be a szabályzatot. Ugyanis gyakran nincs, aki betarthatná ezeket: tavaly csupán a burgaszi telepen 20 mozdonyvezető hagyta ott állását, így 85-re növekedett ott a betöltetlen státusok száma. Pedig a közvélemény irigyli őket havi 500 levás fizetésükért, ami a bolgár átlag duplája, ám ezért aránytalanul nagy megterhelést és felelősséget kell vállalniuk. A mozdonyvezetők éppenséggel azt panaszolják: munkájuk sem anyagilag, sem erkölcsileg nincs érdeme szerint megbecsülve, legtöbbjüknek rendes lakása sincs, ahol igazán kipihenhetné magát. Jellemző, hogy a megkérdezett ,,emberi tényezők,, lakásproblémáik megoldását az összes többi feltétel elé helyezik. +++ Nagy Károly (Szófia), MTI-Panoráma
1989. március 29., szerda 16:16
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|