|
|
|
|
Kerékpáros főpolgármester avagy a kalandozó,,velomobil,,(1.rész)
|
Bonn, 1989. március 29. szerda (MTI-Panoráma) - Június végétől szeptember végéig nyugat felől különleges járművek gördülnek majd át államhatárainkon: az NSZK-beli ,,Általános német kerékpáregylet,, (ADFC) autóbuszai, Győr és Budapest környéki uticéllal. Azért különlegesek, mert nem szokványos turistákat, hanem lelkes kerékpárosokat szállítanak - biciklijükkel együtt. A pedálos alkalmatosságokat az autóbuszok utánfutóiban helyezik el. Az ADFC, minthogy nem a gazdasági haszon elvére épülő egyesület, az utazások támogatására üzleti vállalkozást hozott létre, a Velomobil kerékpárközlekedési és szolgáltató társaságot (GMBH), amely most tette közzé ezévi, teljesen újszerű kerékpár-autóbuszos útiterveit.
Magyarországot idén első ízben tüntették fel a csábító, vadregényes úticélok között. Az NSZK minden részéből jelentkező kerékpárrajongók biciklis kalandozásokra készülnek a szerintük kerekezésre igen alkalmas magyar honban. Az enyhén lankás dombvidékeken, a gémeskútas pusztákon, az autóforgalomtól mentesebb útakon. Karl-Ludwig Kerber újságíró, aki két és fél éve az ADFC országos elnöke, az egyesület fővárosi tagozatát pedig már tíz éve vezeti, e sorok íróját fogadva összehasonlítással kezdi: az NSZK-ban mintegy 42 millió kerékpár és 28 millió autó van. A tíz éve Brémában megalakult ADFC országosan 25 ezer tagot számlál, húsz bejegyzett kerületi és tartományi egylettel, száz helyi és városi csoporttal rendelkezik, s a taglétszám egyedül tavaly 26 százalékkal emelkedett. Bonnban hatszáz a tagok száma. - Nálunk is az erősebb - vagyis a gépkocsizó - joga érvényesül a társadalom gyengébb tagjaival, gyermekekkel, öregekkel, gyalogosokkal és kerékpárosokkal szemben. Az autósok rendszeresen túllépik a megengedett sebességet, tehát védekeznünk kell. A nyugatnémet városokban az emberek 60 százaléka kevesebb, mint 4 kilométeres utat tesz meg, ezért a gépkocsiközlekedés magas százalékos arányban helyettesíthető kerékpárközlekedéssel. Három-négy kilométeres távra autót használni értelmetlenség, ostobaság, környezetszennyezés és energiapazarlás. Mi tehát nemcsak közlekedéspolitikai, hanem környezetvédelmi, a nem motoros közlekedés humanizálásáért fellépő érdekvédelmi szervezet is vagyunk. A kormányzati szinteken ,,lobbizó,, érdekcsoportként szorgalmazzuk a kerékpáros közlekedés elterjesztését és biztonságossá tételét, a cégeket pedig minél jobb kerékpárok gyártására ösztönözzük. (folyt.)
1989. március 29., szerda 15:55
|
Vissza »
|
|
Kerékpáros főpolgármester avagy a kalandozó,,velomobil,,(2.rész)
|
,,Pattanj kerékpárra ,, - ,,Nyergelj át az autóról ,, - ,,Szabad útat a bringának ,, - ,,Kerékpárral járj munkába ,, Az egylet ilyen jelszavakkal indított mozgalmakat, s újításaival országos iskolát teremtett. Arra ösztönözte a városatyákat, hogy széles városi útakat ne építsenek, mert azok gyorshajtásra csábítanak, ellenben némely útak mindkét szélén ,,csípjenek le,, másfélméteres sávot. Így sok helyen nem kellett külön bicikliútat építeni, az autósokat pedig lassúbb tempóra szorították: kerékpáros láttán mindenki önkénytelenül lassít. Mindenki jóljárt. A város pénzt takarított meg, a kerékpáros fellélegzett, a balesetek száma csökkent. Bonn kerékpárváros, élénk bicikliforgalommal. Kerékpárút vezet Koblenzig, egésznapos biciklikirándulásokat lehet tenni a Kottenforst erdőgazdaság fenyvesein át, jól kövezett úton. Kerékpárút térképeket árusítanak, a középületek előtt tágas kerékpár-parkolók. Sokan megszívlelték a ,,járj munkába kerékpárral,, jelszót. Kerber arra a szociológiai jelenségre is felhívta a figyelmet, hogy az ADFC tagjai főleg hivatalnokok, alkalmazottak, diákok. Külügyminisztériumi osztályvezetők kerékpáron hajtanak munkába, gépírónők és segédmunkások ellenben autón. A Ruhr-vidéken is inkább a munkások autóznak. A szociáldemokrata Kerber a bonni, a münsteri és az oldenburgi biciklisikerek mellett elsősorban Erlangenra - vagy ahogy ő mondja - az NSZK-beli kerékpárosok mekkájára büszke. Tíz évvel ezelőtt ugyanis a 100 ezres lélekszámú városban kerékpáros programmal ,,vette be,, a tanácsházát egy fiatal szociáldemokrata, a még ma is hivatalban levő Dietmar Hahlweg főpolgármester. Akkoriban a kerékpárközlekedés aránya csupán 8 százalékos volt, ma 30 százalékos. A világhírű Siemens-cég városában Hahlweg sokmindennel vonzová és biztonságossá tette a városi kerekezést. Kereszteződés nélküli kerékpárutakat építetett, éjjel kivilágított bicikli-aluljárókkal a főútvonalak alatt, és olyan utakat is, amelyeken kerékpározni két irányban, autózni viszont csak egy irányban szabad, azt is midössze 10 kilométeres sebességgel. - Ebben a városban ma már az ellenzéki Keresztényszociális Unio (CSU) követel egyre újabb kerékpárközlekedési előnyöket - mondta Kerber. - Így akarja feledtetni, hogy annak idején Dietmar Hahlweg főpolgármester biciklis választási kampányban diadalmaskodott - az CSU makacs ellenállását megtörve. Most a CSU akar ,,bringapártként,, győzni, túltenni a kerékpáros főpolgármesteren. Mert Hahlweg ma is biciklin megy munkába. +++ Flesch István (Bonn), MTI-Panoráma
1989. március 29., szerda 16:04
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|