Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › március 29.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Megkezdődött Nagy Imre és társai kihantolása

"A Történelmi Igazságtétel Bizottság az alábbi információ nyilvánosságra hozatalára kérte az Országos Sajtószolgálatot. Szerdán délelőtt a Rákoskeresztúri Köztemető 301-es parcellájában kezdetét vette Nagy Imre és mártírtársai: Maléter Pál, Gimes Miklós, Losonczy Géza és Szilágyi József holttestének - kegyeleti okokból nem nyilvános - kihantolása."
SZER, Világhíradó:

Exhumálás

"A budapesti exhumálás megkezdésével egy időben a párizsi Pere Lachaise temetőben tavaly, a kivégzés 30. évfordulóján felállított emlékműnél és jelképes sírnál az emberi jogok franciaországi magyar ligája és a Szabadságharcos Szövetség képviselői lerótták kegyeletüket a kivégzett magyar miniszterelnök és a forradalom minden mártírja előtt."

A demokrácia szavazólapja

A kedden végetért kétnapos országgyűlési ülésszak talán
legtöbbet vitatott,legnagyobb közérdeklődést kiváltó témája a
népszavazás kiírása volt. Önmagában az a tény, hogy a Szabad
Demokratók Szövetsége által szervezett akció sikeresnek bizonyult,
bonyolult közjogi helyzetet teremtett, noha a törvény kötelező
érvénnyel írja elő ilyen esetben a népszavazást. A törvény 10.
paragrafusának 1. bekezdése szerint ugyanis az Országgyűlés köteles
elrendelni a népszavazást, ha legalább százezer állampolgár
kezdeményezi. Márpedig az Országgyűlés elnökének átnyújtott több
mint kétszázezer aláírásból - amint azt a választási elnökség
megállapította - 114 470 minden vitán felülállóan hiteles, megfelel
a törvény előírásainak.

    Mégis miről folyt akkor a hosszadalmas szenvedélyes, olykor
késhegyre menő vita? A kérdés azért is jogos, mert a plénum előtt
elhangzó felszólalások talán nem érzékeltették eléggé a probléma
kényes politikai hátterét. A képviselői vélemények ütköztetésének
elsődleges fóruma ugyanis ezuttal a jogi bizottság volt, amelynek
tagjai több napon át vitatták az egymásnak is gyökeresen ellentmondó
képviselői inditványokat, szövegmódosító javaslatokat.

    Átfogalmazhatják-e a kérdéseket? Megváltoztathatják-e azok
eredeti sorrendjét? Fűzhetnek-e hozzá kiegészítő magyarázatot a
szavazólapon? Ha igen, nem befolyásolják-e ezzel akaratlanul is az
állampolgárokat? Ki lehet-e tűzni a népszavazás eredményének
ismerete nélkül az elnökválasztás időpontját? Fel kell, fel lehet-e
egyáltalán népszavazásra tenni a Munkásőrség megszüntetését
szorgalmazó kérdést, ha már feloszlatták ezt a testületet? Kérhető-e
a munkahelyi pártszervek kivonulásáról a lakosság állásfoglalása, ha
ezt a kérdést a párttörvény már rendezte? Követelhető-e, hogy a
pártvagyonról adjon számot az MSZMP, különösen azután, hogy erről
beszámolt a parlamentnek a pénzügyminiszter. Ez és ehhez hasonló
kérdések sorára kellett választ adnia a jogi bizottságnak, mielőtt a
parlament rátérhetett volna e napirendi pontok megvitatására.
(folyt.)


1989. november 1., szerda 14:39


Vissza »


A demokrácia szavazólapja 2.

A közjogi köntösben megjelenő, de politikai jelentőségét
tekintve nagy horderejű kérdések meggyőzően bizonyították a honatyák
számára az Alkotmánybíróság felállításának szükségességét, ám ennek
hiányában a törvényalkotóknak saját jogértelmezésükre kellett
hagyatkozniuk.

    Döntésük azonban jó kompromisszumnak látszik. Az Országgyűlés
nem fogalmazta át a négy kérdést, de annak ódiumát sem vállalta,
hogy az állampolgárok tájékozatlanok maradjanak, hogy ne ismerjék
meg a népszavazás eredményének lehetséges következményeit. Úgy
ítélték meg: a többség nincs tisztában azzal, hogy ha az
Országgyűlési választások után kerülne sor az elnökválasztásra,
akkor az állampolgárok közvetlenül már nem is választhatnának
elnököt. A törvény előírása szerint ugyanis erre az Országgyűlés a
jogosult. Magyarán a népszavazás sajátos csapdája az, hogy a
köztársasági elnökválasztást épp a népszavazás teszi kockára. A
kérdés alá ezért került a következő magyarázó szöveg: "Amennyiben
Ön igennel szavaz, azt támogatja, hogy a köztársaság elnökét ne a
lakosság, hanem majd az Országgyűlés válassza meg, ha nemmel szavaz,
akkor azt támogatja, hogy a Köztársaság első elnökét közvetlenül a
lakosság válassza meg"

    A parlament tehát úgy döntött, november 26-ra kitűzte a
népszavazást. Ezzel a nép először jutott olyan helyzetbe, hogy
közvetlenül mondhat véleményt az őt érintő fontos politikai,
közjogi kérdésekről. A lakosság azonban akár igennel, akár nemmel
válaszol november utolsó vasárnapján a feltett négy kérdésre, úgy
gondoljuk, mindenképpen a demokratikus magyar jogállamra szavaz.
Annak új, sarkalatos törvényeinkben testet öltő játékszabályaira,
kialakulóban lévő alkotmányos garanciáira. Ennek felismerése emeli
igazából magasan a pártpolitikai megfontolások fölé a novemberi
referendumot. (MTI-Press)

    kl/pé

B.L.


1989. november 1., szerda 14:47


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"FÉRFIHANG/ Az újonnan alakult pártok legelső nyilatkozatai mindenki számára világossá teszik, hogy e pártok vezetőségei mennyi mindenben elhatárolják magukat az 1945, az 1948-49 vagy akár az 1956 utáni honi eseményektől. A hazai magyar sajtó tele van a múlt birálatával, leleplezéseivel. Lassan kiderül mi mindent tett tönkre az egypárt-rendszer s maga az egész nemzetközi konstelláció, melybe az beleépült. A tabu-témák fokozatos megszűnésével a különféle irányzatokat képviselő politikusok nyilatkozataival az ország közvéleménye, beleértve az MSZMP egykori 800 ezres párttagságát is."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD