Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › március 28.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Kihantolás a 301-es parcellában - a nyilvánosság kizárásával

"A Minisztertanács 1989. januári határozata értelmében március 29-én, szerdán délelőtt 10 órakor megkezdődik a Rákoskeresztúri Köztemető 301-es parcellájában Nagy Imre és mártírtársai, Maléter Pál, Gimes Miklós, Losonczy Géza és Szilágyi József jeltelenül elföldelt holttestének kihantolása és azonosítása a családtagok és a Történelmi Igazságtétel Bizottság képviselőinek jelenlétében. A hozzátartozók iránti érzelem és tapintat megkívánja a tömegkommunikációs orgánumok és a nyilvánosság kizárását."
SZER:

Interjú Duray Miklóssal

"A csehszlovákiai magyarellenes nemzetiségi politikának leghagyományosabb célpontját a magyar iskolák alkotják. Ugyanis kezdettől fogva, ahogy megalakult a Csehszlovák Köztársaság a magyar iskolák képezték az elnemzetlenítő, illetve a nemzetiségi képet átváltoztató politika legfontosabb tárgyát. Alig, hogy megalakult a Csehszlovák Köztársaság, a pozsonyi magyar felsőoktatási intézményt, a Szent Erzsébet Tudományegyetemet megszüntették."

felcím: Választás 1990. főcím: Melyik képviselőjelölt jut a Parlamentbe?


Az állampolgárokat a szavazás szempontjából a legkevésbé érinti
a szavazatszámlálás módja. Közvetetten azonban mégis sokakat
foglalkoztat, hiszen ezen is múlik a képviselőválasztások
demokratizmusa. Ez garantálja ugyanis, hogy a mandátumok elosztása
során minden párt, induló szervezet, vagy jelölt azonos elbírálás
alá kerüljön.

    A bevezetett kombinált szavazati rendszer a választójoggal nem
foglalkozó ember számára nehezen áttekinthető számlálási módot ír
elő. Megértése az egyéni, a megyei és az országos pártlisták
egyenkénti átekintésével lehetséges.

    alc. Szavazás az egyéni választókerületekben

    Vegyük először a 176 egyéni választókerületet. Minden
választókerületben több - jelenleg, amikor a pártok bizonyítani
kívánják befolyásukat, viszonylag sok - jelölt fog indulni. Ma a
pártokat az is kényszeríti a jelöltek indítására, hogy a törvény
szerint az országos listán - erről még szólunk - az egyéni kerületek
un. töredékszavazatával is lehet mandátumhoz jutni. Amelyik párt
tehát nem indít minden egyéni választókerületben jelöltet, az elesik
az ott szerezhető töredékszavazatoktól. A pártok tehát nem akkor
fognak indítani jelöltet az egyéni választókerületben, ha esélyük
van a mandátum megszerzésére, hanem ha a 750 ajánlást össze tudják
gyűjteni. Vagyis mindíg, mert a megszerzett kis létszámú szavazat is
számít az országos lista képviselőhelyeinek elosztásánál. Ez a mai
választójog egyik legvitathatóbb rendelkezése.

    Az egyéni választókerületi szavazólappal úgy szavaz az
állampolgár, hogy egyetlen jelöltet támogat. A szavazás akkor
érvényes, ha az egyéni választókerületben szavazati joggal
rendelkezők több, mint a fele megjelent. Ha nem, úgy meg kell
ismételni a szavazást. Az un. mósodik fordulóban ismét az összes
jelölt elindul és ez a szavazás akkor eredményes, ha a jogosultak
egynegyede megjelent.

    alc. Ki kapja a mandátumot

    Ha az első forduló eredményes, (mert a szavazatra jogosultak
több mint a fele megjelent,) akkor a jelöltek közül az szerzi meg a
mandátumot, aki a leadott érvényes szavazatok több mint a felét
megkapta (abszolút többség). (folyt.)



1990. január 24., szerda 13:02


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Melyik képviselőjelölt 2.


Ha ilyen jelölt nincs - a jelöltek nagy száma miatt a
választókerületek többségében valószínű így lesz - második fordulóra
kerül sor. Ezen már csak az indulhat, aki az első forduló során
legalább 15 százalék szavazatot szerzett. Ha három ilyen jelölt
nincs, akkor az első három legtöbb szavazatot gyűjtő indulhat. A
második fordulóban elégséges, ha a szavazásra jogosultak egynegyede
jelenik meg és a mandátumot az kapja, aki a legtöbb szavazatot
szerzi. Azaz, a relatív többség is elég.

    alc. Számlálás és megbízólevél

    A szavazatszámlálást először a szavazatszedő bizottságok végzik.
Ennek elnökét és két tagját a tanács választja, ám a bizottságba
egy-egy tagot minden jelöltet indító párt, de a független jelölt is
delegálhat. Tehát a bizottság létszáma bármennyi lehet, de legalább
5 tagból kell állnia. Ez az összetétel biztosítja a szavazatok
összeszámlálása során a pártatlanságot.

    A szavazókörzetek a választás eredményét a választókerületi
választási bizottsággal közlik. Ebben ugyancsak minden jelölt
képviselője részt vesz. Ez összegezi és állapítja meg az egyéni
választókerület választási eredményét és ez a bizottság adja ki a
megválasztott képviselő megbízólevelét. Ez a testület jogosult
elbírálni a szavazatszedő bizottságok munkája során felmerülő
kifogásokat is.

    Minden választási szervezet tevékenysége nyilvános, azon a sajtó
képviselői részt vehetnek.

    alc. Szavazés a megyei lajstromra

    Megyei lajstromokat, listákat az a bejegyzett párt indíthat,
amelyik az egyéni választókerületek negyedében, de legalább két
egyéni választókerületben jelöltet indított. A választók külön
szavazócédulán kapják meg, hogy az illető megyében melyik párt
indított lajstromot és azon kik a jelöltek. A választók csak egy
pártra szavazhatnak. Maga a lista kötött, ami azt jelenti, hogy a
választó a jelölteken nem módosíthat.

    Természetesen itt az a szabály, hogy a választás akkor érvényes,
ha a listákra a választók több mint a fele szavazott. Ha ez így van,
a választást az összes pártlista részvételével meg kell ismételni.
A második fordulóban azonban itt is elégséges a szavazók negyedének
megjelenése. Az érvényességhez külön kell számolni az egyéni
kerületekre leadott és a megyei pártlistákra leadott szavazatot.
Előfordulhat - miután a szavazó csak az egyik szavazólapot dobja be,
- hogy az egyik választás érvényes, a másik nem. (folyt.)



1990. január 24., szerda 13:03


Vissza »


Melyik képviselőjelölt 3.


A mandátumok elosztása viszonylag egyszerű. A listákra adott
összes érvényes szavazatot osztani kell a megyei listán
megszerezhető mandátumok számával, plusz eggyel. Nézzük ezt egy
példával. Békés megyében ez a szám 6+1=7. Minden pártlista annyi
mandátumot kap, ahányszor a kapott eredmény a leadott szavazatokban
benne foglaltatik.

    Az elosztásban azonban csak az a párt vehet részt, amelyik
országosan a leadott szavazatok 4 százalékát megkapta. Először tehát
a választások országos eredményét kell ismerni és csak ezt követően
lehet a mandátumok elosztását megkezdeni. A szabály célja
kizárólagosan az, hogy a legkisebb pártok a lajstromokon ne kapjanak
mandátumot. Íly módon kívánják elkerülni a parlament túlzott
politikai polarizálódását. De az egyéni választókerületekben
szerzett mandátumot ezen a címen nem lehet megsemmisíteni.

    alc. A töredékszavazatok sorsa

    Lényegében hasonló módon kell elosztani az országos listán
szereplő 58 mandátumot is. Itt azonban csak az egyéni
választókerületekben megmaradó (mandátumokra nem jutó)
töredékszavazatokat, valamint a megyei lajstromokon megmaradó
töredékszavazatokat kell összedni.

    Az országos listáról csak az a párt kaphat mandátumokat, amely
legalább hét megye listáján mandátumot szerzett. Ez a szabály is a
kis pártoknak kedvezőtlen.

    Tehát a pártok háromféle módon juthatnak képviselői helyhez,
mandátumhoz: egyéni választókerületekben, megyei listákon és az
országos listán.

    A pártok azonban választási szövetségre, koalícióra is
léphetnek. Ilyen választási koalíció egyéni választókerületben és a
megyei listáknál is létrejöhet, úgy, hogy két vagy több párt egy
jelöltet, illetőleg közös listát indít. (Ilyenkor a
töredékszavazatok pártok közötti százalékos elosztását előre be kell
jelenteni a választási bizottságnak).

    Az 1990. évi választás első fordulójában azonban erre azért fog
ritkán sor kerülni, mert ma a pártok mindenekelőtt bizonyítani
kívánják támogatottságuk mértékét. Erre azonban a koalíció nem
alkalmas, mert csak becsülni lehet egy-egy koalícióban résztvevő
pártra leadott szavazatok számát. (folyt.)



1990. január 24., szerda 13:16


Vissza »


Melyik képviselőjelölt 4.


Egészen más lesz a helyzet az egyéni választókerületek második
fordulójában. Itt már csak azok indulhatnak, akik 15 százalék
feletti szavazatot kaptak. Ha pedig ilyen három jelölt nincs, a három
legtöbb szavazattal rendelkező indulhat. A kis pártok tehát kiesnek
a második fordulóban. Itt azonban esetleg nem formalizált módon is
választási szövetség jöhet létre, amikor a második fordulóban nem
szereplő párt arra hívja fel választói, párttagjai figyelmét, hogy
valamelyik, a második fordulóban induló pártra vagy jelöltre adják
le szavazatukat. A megyei lajstromoknál ilyen második forduló nincs,
ez a fajta koalíció nem jön létre.

    alc. Koalíció, ellenzék

    A koalíciónak van egy további alakzata is, amikor pártok kötnek
szövetséget közös kormány alakítására. Erre azonban csak a
választások után kerülhet sor. Tehát akkor, amikor a parlamentbe
bekerülő pártok kötnek szövetséget arra, hogy a közös kormány
számára szilárd parlamenti többséget hozzanak létre. Közjogi
értelemben ettől kezdve van értelme ellenzéki pártokról beszélni.
Azaz olyan pártokról, amelyek a kormánykoalícióban nem vesznek
részt.

    A mai meglehetősen megosztott és szétaprózottt pártstruktúrában
biztosra vehető, hogy a választások után megalakuló kormány ilyen
koalíciós kormány lesz. (MTI-Press)



ág/pé dr. Schmidt Péter



1990. január 24., szerda 13:17


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefonok

"- Lukács Juli SZolnok 42-224: Kéri Kudlik Júliát, hogy hivja őt vissza. Már nagyon régóta szeretne játszani, de sosem sikerül, ilyenkor mindig sir. Legalább egyszer hivja vissza Kudlik Júlia. - Manek Sarolta Miskolc: Javaslata lenne a bemondóknak a bemutatásakor a képernyőn. A képernyő közepén állandóan az a ronda lámpa szerepel, kiszoritva onnan a bemondónőket, hol jobbra, hol balra. Javaslata, hogy szolidabb kivitelű, karcsú dekorációt kéne tenni helyette, mert igy a lámpa érvényesül a szép bemondónők helyett. Ha lehet, ezt változtassák meg. - Tóberki Sándorné 645-216 nyugdíjas: Már három hónapja hiába hivja a játékot, pedig nagyon szeretne játszani. Állandóan csak a vidékiek játszanak, meg a 8 - 9 éves kisgyerekek. Ez is bunda, vagy a nyugdíjasnak már ez sem jár?"
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD