Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › március 28.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Kihantolás a 301-es parcellában - a nyilvánosság kizárásával

"A Minisztertanács 1989. januári határozata értelmében március 29-én, szerdán délelőtt 10 órakor megkezdődik a Rákoskeresztúri Köztemető 301-es parcellájában Nagy Imre és mártírtársai, Maléter Pál, Gimes Miklós, Losonczy Géza és Szilágyi József jeltelenül elföldelt holttestének kihantolása és azonosítása a családtagok és a Történelmi Igazságtétel Bizottság képviselőinek jelenlétében. A hozzátartozók iránti érzelem és tapintat megkívánja a tömegkommunikációs orgánumok és a nyilvánosság kizárását."
SZER:

Interjú Duray Miklóssal

"A csehszlovákiai magyarellenes nemzetiségi politikának leghagyományosabb célpontját a magyar iskolák alkotják. Ugyanis kezdettől fogva, ahogy megalakult a Csehszlovák Köztársaság a magyar iskolák képezték az elnemzetlenítő, illetve a nemzetiségi képet átváltoztató politika legfontosabb tárgyát. Alig, hogy megalakult a Csehszlovák Köztársaság, a pozsonyi magyar felsőoktatási intézményt, a Szent Erzsébet Tudományegyetemet megszüntették."

felc: A SZOT szemszögéből főcím: A gazdaságpolitika fő kérdései

Budapest, 1989. október 4. szerda (MTI-Press)

Magyarországon ma nincs olyan hivatalos vagy alternatív
gazdaságpolitika, ami a munkavállalók számára elfogadható lenne. A
SZOT által kidolgozott tézisekkel a minimális cél az, hogy mások -
köztük a Kormány - gazdaságpolitikai elképzeléseit meg tudjuk
ítélni, egyenrangú partnerek lehessünk azok vitatásakor. Másrészt
viszont a választási harcban résztvevő pártok közül azok remélhetnek
a szakszervezeti tagság részéről szavazatokat, amelyek a
munkavállalók számára is vonzó gazdaságpolitikai programot kínálnak.

    Mindezt mérlegelve a SZOT-tézisek a gazdaságpolitikának azokat
az elemeit tárgyalják, amelyek a munkavállalói érdekvédelem
középpontjában állnak.

    alc. Növekedésre építő gazdaságpolitika

    A szakszervezetek olyan gazdaságpolitikát támogatnak, amely a
bruttó hazai termék (GDP) növekedését eredményezi. Tisztában vannak
azonban azzal, hogy ennek csak gazdaságos termelési szerkezetben van
esélye, következésképpen elkerülhetetlen egyes vállalatok, ágazatok
visszafejlesztése.

    A szerkezetváltás nem bízható pusztán a piac szelektáló
mechanizmusára, hanem mögötte tudatos állami döntéseknek kell
állniuk, amelyek tervszerűek és kezelni tudják a szerkezetváltás
következményeit is (foglalkoztatás, ellátás stb.)

    A szerkezetváltás illetve a GDP növelése - mint
gazdaságpolitikai cél - megvalósításának döntő feltétele a növekedés
forrásainak előteremtése, ehhez vállalkozás-serkentő adó- és
hitelpolitikára van szükség. Meg kell adni az esélyt a
munkavállalóknak arra, hogy vállalkozókká válhassanak, ezért a SZOT
támogatja a kis- és középvállalkozások, családi vállalkozások
létesítését.

    A gazdasági válságból való kilábalás érdekében minden hazai erőt
mozgósítanunk kell. Szükséges azonban a külföldön működő tőke
belépése, sőt modernizációs kölcsönök igénybe vétele is. Ugyanakkor
a magyar vállalkozásoknak is be kell kapcsolódniuk a nemzetközi
tőkefolyamatokba.

    A gazdasági növekedés bázisa a belföldi piac, azon belül is az
infrastruktúra (lakásépítés, úthálózat korszerűsítés humán
szolgáltatások) fejlesztése lehet. (folyt.)


1989. október 4., szerda 15:28


Vissza »


A SZOT szemszögéből 2.

alc. A szakszervezetek és az infláció

A SZOT által kidolgozott gazdaságpolitikai tézisek másik fő
csoportja az infláció mérséklését, kézben tartását célozza. A
szakszervezetek tisztában vannak azzal, hogy az infláció csupán
jelzi, hogy a gazdaság súlyos zavarokkal küszködik. Az évtizedeken
át folytatott hibás gazdaságpolitika megmerevítette a termelési
szerkezetet, fokozta a veszteséges tevékenységeket és óriási
adósság-szolgálati terheket rakott a gazdaság, illetve a lakosság
vállára. Hiányzik a kínálati piac, ami a pazarló gazdálkodás
többletköltségeit az árakban átháríthatatlanná tenné. Az infláció az
államháztartás mértéktelen eladósodásából táplálkozik és nem egyenlő
mértékben sújtja a lakosságot. A magas infláció a lakosság egy
vékony rétegét gazdagítja, a bérből és fizetésből élőket, a
nyugdíjból élők tömegét viszont egyre szegényebb sorba taszítja.

    A szakszervezeteknek ki kell dolgozniuk azt a védelmi
mechanizumust, amely megóvja a tagságot az inflációs veszélyektől,
megbízható információkkal kell rendelkezniük a fogyasztói árak
alakulásáról, a különböző munkavállalói rétegek, a különböző
jövedelemszintű munkavállalók megélhetési költségeinek,
létfenntartási költségeinek alakulásáról.

    Az infláció elleni harc egyik fő eszköze a piaci kínálatot
bővítő vállalkozás ösztönzése. Olyan adó- és hitelpolitika, amely
visszafogja és megszűnésre kényszeríti a veszteséges termelést és
támogatja a hatékony tevékenységeket. Ösztönözni kell a lakossági
megtakarítások produktív célú befektetését. Olyan
versenyszabályozásra van szükség, amely megelőzi és szankcionálja a
monopolhelyzetek kialakulását, illetve az azzal való visszaélést.

    Nélkülözhetetlen például a költségvetési támogatásban részesülő
termékek árkalkulációjának rendszeres ellenőrzése.

    alc. Foglalkoztatáspolitika, bérharcok

    A gazdasági szerkezet átalakítása, a piaci verseny viszonyok
kialakítása jelentős munkaerőmozgással jár. A teljes
foglalkoztatottságról, mint célról a szakszervezetek nem mondanak
le, de el kell fogadniuk, hogy a piacgazdaság együtt jár kisebb
nagyobb munkanélküliséggel. Ennek nagysága többek között a
foglalkoztatáspolitika intézményrendszerétől függ.

    A jelenlegi időszakban a szakszervezetek érdekvédelmi
tevékenységének középpontjában a reálbérek, a reáljövedelmek
színvonalának védelme áll, illetőleg nagy hangsúlyt kap a
kétszámjegyű infláció elleni harc. A következő időszakban az aktív
foglalkozatáspolitikáért folytatott harc a bérharcokkal egyenrangúvá
fog válni. (folyt.)


1989. október 4., szerda 15:30


Vissza »


A SZOT szemszögéből 3.

Piaci körülmények között hozzá kell szokni ahhoz, hogy egyre
kevesebb munkavállaló számára lesz lehetőség arra, hogy egy
szakmával, egy lakóhelyen és egy munkahelyen élhesse le az életét.
Cél az, hogy mindenki számára biztosítsuk a megélhetést, elsősorban
a képzettségének megfelelő munkával, annak hiányában pedig az állami
gondoskodás különböző formáival. A szerkezetváltás nemcsak
leépítést, hanem új munkahelyek tervszerű létesítését is kell, hogy
jelentse. Az aktív foglalkoztáspolitika fő területe az
infrastruktúra fejlesztése lehet, ahol egy munkahely teremtése
kisebb összeget jelent, mint az iparban. Az aktív
foglalkoztatáspolitika azt jelenti, hogy nem utólag igyekszik
megoldásokat keresni a munkanélküliség megoldására, hanem megelőző
intézkedéseket is tesz.

    A munkanélküliség nyílttá válása is sürgeti a szociálpolitika
megreformálását. Meg kell teremteni a munkanélküliség idejére is azt
a biztonsági hálót, ami a munkanélküli biztosítás, a munkanélküli
segély és a szociális segély együttes alkalmazásából áll,
kiegészülve a szociális gondozás és segítség változatos formáival.

    alc. Államadósság, adórendszer

    A gazdaság megújítása, modernizálása szempontjából a legnagyobb
nehézséget az adósságszolgálati terhek (törlesztés, kamatok)
jelentik. A szakszervezetek társadalmi-gazdasági optimumra
törekednek a kormányzati gazdaságpolitika egyoldalúan
pénzügy-centrikus gazdaságpolitikájával szemben. A nemzetközi
fizetőképesség megőrzésével egyenrangú feltételként kell kezelni a
munkavállalók és nyugdíjasok elszegényedésének megállítását is.

    Az államháztartás napirenden lévő reformja kapcsán a
szakszervezetek igénylik az államháztartás adatainak nyilvánosságát
és azt is, hogy jelen lehessenek a hazai pénzintézetekkel folytatott
olyan tárgyalásokon, amelyek a munkavállalók bér- és
jövedelemviszonyait jelentősen befolyásolják.

    A személyi jövedelmek adózásának - az állami bevételek
biztosítása mellett - a közteherviselés szempontjait is figyelembe
kell venni. Ki kell küszöbölni az adórendszer
teljesítményvisszatartó hatását. (folyt.)


1989. október 4., szerda 15:33


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


A SZOT szemszögéből 4.

Az adórendszer korszerűsítése csak akkor lehetséges, ha az
együtt jár a bér- és szociálpolitika reformjával. A családi
jövedelemadózás jobban megfelelne a méltányos közteherviselésnek.
Társadalmilag méltányosabb egy olyan adórendszer, amely bizonyos
jövedelemhatár fölött a keresetek minden forintját megadóztatja.

    A jelenlegi nyomott bérszínvonal és elmaradott szociális
ellátási viszonyok között nincs lehetőség arra, hogy a közvetlen
megélhetéssel kapcsolatos termékek és szolgáltatások árát a forgalmi
adózás megváltoztatásával emeljék. A forgalmi adókulcsok
megváltoztatása önmagában nem lehetséges, csak a bér- és az
árviszonyok ismeretében.

    alc. Gazdaságilag racionális, társadalmilag igazságos bérek

    A munkabér nagysága nem lehet az egyes gazdálkodó szervezetek,
intézmények, munkáltatók egyéni hatékonyságának függvénye. A
munkaerő piaci értékének és az ezt kifejező munkabérnek a
kialakítását intézményes érdekegyeztetés keretében kell megoldani.

    A nyugat-európai gazdasági integrációhoz való közelítésünket nem
lehet kelet-európai bérszínvonallal megoldani. Magas színvonalú
munkát, jó minőségű termékeket, fegyelmezett munkavégzést a
jelenlegi bérszínvonallal nem lehet remélni. A magasabb munkabérek a
gazdaság, a kereslet növekedésének is fontos biztosítékát
jelenthetik. A munkáltatóknak, a Kormánynak olyan körülményeket kell
teremteniük, amelyek között a munkavállalók fokozhatják jelenlegi
teljesítményüket.

    A szakszervezetek olyan bérrendszert és bérmechanizmust kívánnak
működtetni, amely - hozzájárulva a gazdasági teljesítmények
javításához - garantálja a reálbérek csökkenésének megállítását,
majd érzékelhető és minden társadalmi rétegre kiterjedő növekedését,
egyidejűleg a jelenleginél racionálisabb és igazságosabb kereseti
arányokat hoz létre.

    A fentiekben a SZOT által kimunkált gazdaságpolitikai
elgondolások központi kérdéseit mutattam be - vázlatosan. A téziseket
nyilvánosságra hozataluk után széleskörő tagsági vita, illetőleg
szakmai vita követi majd, és a viták tapsztalatainak
felhasználásával készül el az a gazdaságpolitikai program, amely a
SZOT jövő év elejére tervezett kongresszusának dokumentumát fogja
képezni. (MTI-Press)



ág/pé Dr. Nyikos László


1989. október 4., szerda 15:35


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefonok

"- Lukács Juli SZolnok 42-224: Kéri Kudlik Júliát, hogy hivja őt vissza. Már nagyon régóta szeretne játszani, de sosem sikerül, ilyenkor mindig sir. Legalább egyszer hivja vissza Kudlik Júlia. - Manek Sarolta Miskolc: Javaslata lenne a bemondóknak a bemutatásakor a képernyőn. A képernyő közepén állandóan az a ronda lámpa szerepel, kiszoritva onnan a bemondónőket, hol jobbra, hol balra. Javaslata, hogy szolidabb kivitelű, karcsú dekorációt kéne tenni helyette, mert igy a lámpa érvényesül a szép bemondónők helyett. Ha lehet, ezt változtassák meg. - Tóberki Sándorné 645-216 nyugdíjas: Már három hónapja hiába hivja a játékot, pedig nagyon szeretne játszani. Állandóan csak a vidékiek játszanak, meg a 8 - 9 éves kisgyerekek. Ez is bunda, vagy a nyugdíjasnak már ez sem jár?"
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD