|
|
|
|
Leáll a termelés az Ikarusban
|
1989. április 6., csütörtök - Az Ikarus Székesfehérvári Üzemében pénteken, a budapesti gyárban pedig hétfőn áll le a termelés, és a két üzemben dolgozó, összesen több mint 2 ezer munkást kényszerszabadságra küldik. Az ok, hogy legnagyobb részegység-beszállító, a Csepel Autógyár - árviták miatt - leállította az autóbuszalvázak szállítását.
Az Ikarus gazdasági igazgatója Bóna Imre az MTI munkatársának elmondta: a rubelelszámolású export szabályozásának szigorítása olyan súlyos helyzetet teremtett, amelynek következtében végül is erre a lépésre kényszerülnek. Belföldi kooperációs partnereik nap mint nap újabb és újabb áremeléseket jelentettek be számukra. Így például a Csepel Autógyárba kerülő Rába-motorok és -futóművek 10 százalékkal drágultak, a buszokhoz szükséges és a Dunai Vasműben gyártott lemezek és csőáruk 15-25 százalékkal kerülnek többe, az üvegtermékek 8 százalékkal, a Taurus gyártmányok 5 százalékkal drágábbak. A felhasználó Ikarus már januárban, majd ezt követően februárban is jelezte az Ipari, illetve a Kereskedelmi Minisztériumnak, hogy ezeket a folyamatos áremeléseket nem képesek ellensúlyozni az exportárak növelésével. Gyártmányaik döntő többsége a szocialista országokba kerül, s ezeken a piacokon legfeljebb 3-6 százalékos áremelést tudtak csak elérni. Az Ikarus alvázakat szállító Csepel Autógyár az első negyedévben 6 százalékkal emelte árait, a következő negyedévre 12, a harmadikra ugyanannyi, a negyedikre pedig 13 százalékos árnövekedést helyeztek kilátásba a januári árakhoz képest. Az Ikarus közölte velük, hogy ennyit nem tud fizetni az alvázakért. (Az Ikarus helyzetét az is nehezíti, hogy a szocialista exportot terhelő költségvetési befizetés egymilliárd forint elvonást jelent a nagyvállalatnak.) A csepeliek április 1-jén bejelentették, hogy nem tudják az alvázak szállítását vállalni. Ezután egyeztető tárgyalásra került sor az Ipari Minisztériumban, amikor is az Ikarus igéretet kapott, hogy a még raktáron lévő alvázakat megkapják. Csütörtökre ez is elfogyott, s a Csepel Autó ekkor bejelentette szállításainak leállását mindaddig, míg nem rendezik megfelelően az árakat. Az Ikarus a kialakult helyzetről és a termelés leállításáról levélben tájékoztatta Berecz Frigyes minisztert. Számításaik szerint a leállás napi 105 millió forint termeléskiesést jelent. Egyébként hasonló, de jóval kisebb jelentőségű leállásra már a múlt évben is sor került. Jövő keddre összehívták a vállalati tanács ülését. (MTI)
1989. április 6., csütörtök 16:53
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MTV2 nézői telefonok
"- Lukács Juli SZolnok 42-224: Kéri Kudlik Júliát, hogy hivja őt vissza. Már nagyon régóta szeretne játszani, de sosem sikerül, ilyenkor mindig sir. Legalább egyszer hivja vissza Kudlik Júlia.
- Manek Sarolta Miskolc: Javaslata lenne a bemondóknak a bemutatásakor a képernyőn. A képernyő közepén állandóan az a ronda lámpa szerepel, kiszoritva onnan a bemondónőket, hol jobbra, hol balra. Javaslata, hogy szolidabb kivitelű, karcsú dekorációt kéne tenni helyette, mert igy a lámpa érvényesül a szép bemondónők helyett. Ha lehet, ezt változtassák meg.
- Tóberki Sándorné 645-216 nyugdíjas: Már három hónapja hiába hivja a játékot, pedig nagyon szeretne játszani. Állandóan csak a vidékiek játszanak, meg a 8 - 9 éves kisgyerekek. Ez is bunda, vagy a nyugdíjasnak már ez sem jár?"
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|