Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › március 28.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Kihantolás a 301-es parcellában - a nyilvánosság kizárásával

"A Minisztertanács 1989. januári határozata értelmében március 29-én, szerdán délelőtt 10 órakor megkezdődik a Rákoskeresztúri Köztemető 301-es parcellájában Nagy Imre és mártírtársai, Maléter Pál, Gimes Miklós, Losonczy Géza és Szilágyi József jeltelenül elföldelt holttestének kihantolása és azonosítása a családtagok és a Történelmi Igazságtétel Bizottság képviselőinek jelenlétében. A hozzátartozók iránti érzelem és tapintat megkívánja a tömegkommunikációs orgánumok és a nyilvánosság kizárását."
SZER:

Interjú Duray Miklóssal

"A csehszlovákiai magyarellenes nemzetiségi politikának leghagyományosabb célpontját a magyar iskolák alkotják. Ugyanis kezdettől fogva, ahogy megalakult a Csehszlovák Köztársaság a magyar iskolák képezték az elnemzetlenítő, illetve a nemzetiségi képet átváltoztató politika legfontosabb tárgyát. Alig, hogy megalakult a Csehszlovák Köztársaság, a pozsonyi magyar felsőoktatási intézményt, a Szent Erzsébet Tudományegyetemet megszüntették."

Nyolcvan-száz hajó várakozik - a felső dunai gázlók és jövőjük (1. rész)

1989. február 9., csütörtök - Kevés a víz a Duna medrében, Budapestnél mindössze 172 centiméter a vízállás. Az apadás miatt elvékonyodott a meder aljának sóder- és sziklazátonyait takaró vízréteg. Így a folyó magyar szakaszán 14 helyen keletkezett gázló és hajóút-szűkület, ebből 13 akadály Rajka és Nagymaros között nehezíti a víziközlekedést. Különösen nagy gondot okoz a gázló Dunakilitinél, ahol mindössze 150 centiméter a hajózható vízmélység. Emiatt január utolsó napjaiban négy hajó, illetve uszály - az osztrák Karrera, a román Giurgiu, a csehszlovák Zsitva és a szovjet Jaroszláv hajó - fennakadt a sóderzátonyon, s az osztrák vízijárműből kiömlött olaj átmeneti vízszennyeződést okozott, amit gyorsan hatástalanítottak. A hajókat néhány napon belül levontatták, s a helyszínre küldött kotróhajó megkezdte a meder mélyítését.

Szappanos Zoltán, a Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási
Minisztérium árvízvédelmi és folyamszabályozási
főosztályvezető-helyettese a gázlókkal legjobban veszélyeztetett
Rajka és Nagymaros közötti folyószakasz nemzetközi hajóútjának
fenntartásáról, fejlesztéséről tájékoztatta az MTI munkatársát.
Elmondta, hogy Dunakilitinél addig hajózási zárlatot tartanak fenn,
amíg a bajt okozó sóderzátonyos meder mélyítését be nem fejezik.
Éjjel-nappal dolgozik a kotró, ezért teljes a hajózási zárlat -
előreláthatóan a hét végéig. Utána csak az éjszakai órákra
korlátozzák a tilalmat, s így a várakozásra kényszerült 80-100 hajó
akkor folytathatja útját. Most sürgősen, mintegy ötmillió forint
értékű munkával 50-60 ezer köbméter kavicsos homokot távolítanak el,
majdnem annyit, mint amennyi kotrást évente végez a magyar fél a
meder nemzetközi hajóútjának fenntartására. Rajka és Nagymaros
között ugyanis kétszer olyan sebesen folyik a Duna, és jóval több
hordalékot szállít, mint az alsó szakaszon, s ezért nagyon gyorsan
változtatja medrét, zátonyait.

    A Duna Bizottság - amelyben hazánkkal együtt hét folyómenti
ország képviselői vesznek részt - a magyar szakasz nemzetközi
hajóútján legalább 25 deciméteres vízmélység biztosítását írta elő.
A Duna kisvizű időszakában, elsősorban ősszel és télen nagyon
gyakori a hajózási akadály, előfordul 25-30 gázló és hajóútszűkület
is, s ennek kétharmada Nagymaros és Rajka között keletkezik.
(folyt.köv.)


1989. február 8., szerda 21:06


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Nyolcvan-száz hajó várakozik - felső dunai gázlók és jövőjük (2. rész)

A kotrásokkal és a hagyományos mederszabályozási munkákkal nagyon
nehéz, szinte lehetetlen lépést tartani a mederfenék gyors
változásaival, s ezért a hajóút átlagos vízimélysége nem több 22
deciméternél. A végleges megoldást a bős-nagymarosi
vízlépcsőrendszer megépítése hozza. A vízlépcsők ugyanis
felduzzasztják ezt a folyószakaszt, és magas vízszintet tartanak a
bősi vizierőműhöz vezető üzemvízcsatornában is. Így a nemzetközi
hajóút legkisebb vízmélységét ebben a térségben 25-ről 35
deciméterre növelhetik, a hajóút szélességét pedig a korábbi
szűkületekben 80-100 méterrel bővíthetik; ezzel a gázlók okozta gond
megszűnik. A vízlépcsőknél a hajók átzsilipelése lassítja ugyan a
forgalmat, ám a hajózási viszonyok általános javulásával és a gázlók
eltünésével a víziszállítás hasznos időalapja 40, a hajók, uszályok
hordképessége pedig 20 százalékkal növekszik. Az érintett szakaszon
a Duna vízfolyása lelassul, ezért a hajózás teljesítményigénye 60
százalékkal csökken, s így tetemes mennyiségű üzemanyagot is
megtakaríthatnak majd. (MTI)


1989. február 8., szerda 21:07


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefonok

"- Lukács Juli SZolnok 42-224: Kéri Kudlik Júliát, hogy hivja őt vissza. Már nagyon régóta szeretne játszani, de sosem sikerül, ilyenkor mindig sir. Legalább egyszer hivja vissza Kudlik Júlia. - Manek Sarolta Miskolc: Javaslata lenne a bemondóknak a bemutatásakor a képernyőn. A képernyő közepén állandóan az a ronda lámpa szerepel, kiszoritva onnan a bemondónőket, hol jobbra, hol balra. Javaslata, hogy szolidabb kivitelű, karcsú dekorációt kéne tenni helyette, mert igy a lámpa érvényesül a szép bemondónők helyett. Ha lehet, ezt változtassák meg. - Tóberki Sándorné 645-216 nyugdíjas: Már három hónapja hiába hivja a játékot, pedig nagyon szeretne játszani. Állandóan csak a vidékiek játszanak, meg a 8 - 9 éves kisgyerekek. Ez is bunda, vagy a nyugdíjasnak már ez sem jár?"
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD