Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › március 22.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER:

Ceausescu-gyásznap - felhívás

"Felolvassuk a Románia Libera nyilatkozatát: "1965. március 23-a a román nemzet történelmének legfeketébb napjává lett. Ezen a napon választották Nicolae Ceausescut főtitkárrá, ekkor vette át a hatalmat.... Fivéreink és nővéreink, románok, magyarok, németek! Mindannyian, akik reszkettek, ha megláttok egy kék egyenruhát, egységesnek kell lennünk! Eljött a pillanat, hogy ne féljünk többé szomszédainktól. Senki nem tilthatja meg nekünk, hogy március 23-ikán gyászruhába öltözzünk. Szolidárisak vagyunk a Nicolae Ceausescuhoz, a Román Kommunista Párt hat egykori vezetője által intézett levél aláíróival. Kegyelettel fogunk adózni a brassó-pojániai politikai öngyilkosság áldozatának. Száműzetésbeli románok! Fölhívunk benneteket, hogy március 23-án küldjetek részvét-táviratot Románia Szocialista Köztársaság nagykövetségeinek és mindannyian viseljétek a gyász jeleit."
OS:

Tiltakozó kirándulás Nagymarosra

"A Bajcsi Zsilinszky Baráti Társaság Környezetvédő Csoportja, a Duna mozgalmak és független szervezetek részvételével tiltakozó kirándulást szervez a nagymarosi vízlépcső építéséhez 1989. április 3-án."

Kerekasztal

(Torday Vilmos)
London, 1989. március 11. (BBC) - A magyar Országgyűlésben szerdán
körvonalazta Kulcsár Kálmán igazságügyminiszter az új
alkotmánytervezetet. Milyen jellegű társadalmi és állami
berendezkedés az, amelyet az új alkotmány biztosítani fog
Magyarországon? Melyek a fő célkitűzései, mi az alkotmány fő
feladata és szerepe?
    
    Erről beszélget a mai kerekasztal-társaság. Magyarországról
telefonnál dr. Bihari Mihály alkotmányjogász és politológus, aki
közreműködött az alkotmánytervezet megszövegezésében, Krassó
György, a londoni Magyar Október Sajtószolgálat szerkesztője,
valamint munkatársunk, Siklós István.
    
    Induljunk ki talán abból a kérdésből, hogyan lehet elkerülni egy
22-es csapda jellegű helyzetet az új demokratikus alkotmány
törvényerőre emelkedésénél, hiszen az alkotmányt végsősoron az
Országgyűlésnek kell jóváhagynia, és az alkotmány egyik feladata:
demokratikussá formálni a jelenleg még nem demokratikus
Országgyűlést. Következésképp hogyan fogadhatja el az alkotmány
által meghatározott demokratikus testület az alkotmányt, mielőtt
még az Országgyűlés maga valóban demokratikus intézmény lenne?
    
    Hogyan lehet elkerülni az ebben rejlő belső ellentmondást? Bihari
Mihály.
    
    - Ha még tovább sarkítjuk a kérdést, akkor úgy is feltehető:
elképzelhető-e az, hogy egy nem demokratikus módon megválasztott
parlament egy demokratikus tartalmú jogszabályt, alkotmányt
elfogad? Ez a dilemma lényege. Én úgy gondolom, hogy természetesen
jobb lett' volna egy alkotmányozó nemzetgyűlést összehívni, és
ezzel az új alkotmányozó nemzetgyűléssel kellett volna elfogadtatni
az új alkotmányt. Ez az alkotmányozó nemzetgyűlés feltehetően
jobban reprezentálta volna a magyar társadalom politikai
tagoltságát, beleértve az új alternatív politikai szervezeteket is.
    
    Ez a parlament biztos, hogy szerintem szakszerűbb, politikailag
felelősségteljesebb és progresszívebb alapon vitázott volna,
illetve döntött volna az alkotmány szövegéről.
    
    Azonban - bár én magam például tavaly ősszel ennek híve voltam,
többször erről nyilatkoztam, leírtam, hogy egy alkotmányozó
nemzetgyűlést kellene ez év tavaszán, lényegében márciusban
létrehozni - én úgy gondolom, hogy efelett elment az idő. Most már
egy alkotmányozó nemzetgyűlést - figyelembe véve azt, hogy jövő
nyáron országgyűlési választások lesznek, ha minden jól megy -, már
nem lehet megszervezni, illetve összehívni. Hiszen az alkotmányozó.
    
    nemzetgyűlés megválasztását vagy forradalmi helyzetben képzelhető
el, és akkor nagyon gyorsan meg kell választani, vagy pedig
versengő pártok közötti szabad választás alapján. A pártok jelenleg
megítélésem szerint még nem alkalmasak arra, hogy választási
pártként önálló választási programmal és több tucat vagy száz
képviselőjelöltet állítva versengjenek.
    
    Ezért ebből a sajátos ellentmondásból, nevezetesen, hogy egy
demokratikus tartalmú és alapállású alkotmányt egy lényegileg az
ország politikai tagoltságát már nem képviselő, nem reprezentáló
országgyűléssel kell elfogadtatni, megítélésem szerint ezt ma már
csak úgy lehet feloldani, hogy igenis nyomást kell gyakorolni
minden demokratikus eszközzel erre a parlamentre, hogy ez a
parlament ez év végéig, feltehetően ez év decemberében, egy jól
induló alkotmányt, demokratikus tartalmú alkotmányt fogadjon el.
    
    Ezt a parlamentet már olyan sok esetben megerőszakolták rossz
döntések elfogadására kényszerítették - akár az elmúlt évben is,
gondoljunk a Bős-Nagymaros ügyében hozott szavazásra, vagy
gondoljunk a személyi jövedelemadóra vagy jó néhány személyi
kinevezési kérdésre -, hogy talán az adminisztratív és politikai
nyomást most jó cél érdekében lehet használni és hasznosítani ezzel
az Országgyűléssel szemben.
    
    Én úgy gondolom, hogy ez az Országgyűlés nem izolált sziget a
magyar politikai társadalomban, tehát - bár lényegesen a személyi
összetétele, a lemondások, visszahívások és a többik ellenére nem
változott ez a parlament 1985 óta és feltehetően nem is fog
lényegesen változni - olyan külső nyomás alá helyezhető a
közvélemény, a különböző protopártok és az alternatív politikai
mozgalmaknak a megjelenésével, véleménynyilvánításával, illetve
azzal, hogy egy nagyon jól felkészült szakmai bizottságok hálózata
segíti az Igazságügyi Minisztérium tevékenységét, hogy
elképzelhetően jó alkotmányt fog elfogadni ez az Országgyűlés.
    
    - Hogy látod ezt a kérdést, Krassó György?
    
    - Bihari Mihály minden érvével egyetértek, de a következtetésével
nem. Sőt úgy érzem, hogy azok ellentmondásban állnak az érveivel.
    
    Lényegében azt mondta el, amit én is elmondtam volna. Ez az
Országgyűlés nem a társadalmat, nem a magyar népet reprezentálja,
hanem az uralkodó pártot, az MSZMP-t, még akkor is, ha van néhány
tiszteletreméltó kivétel a képviselők között.
    
    Ez az Országgyűlés természetesen hozhat jó alkotmányt, de csak
hozhat, és egy ilyen nagy jelentőségű kérdésben - például a mostani
alkotmány már 40 éve van érvényben - nem hiszem, hogy
szerencsejátékosok lehetünk.
    
    Másrészt, ha valóban jó alkotmányt hoz, akkor is ezt az uralkodó
osztály vagy uralkodó párt kegyelméből fogja a magyar nép megkapni,
és én úgy gondolom, az emberek, a társadalom öntudatához nagyon
szükséges, hogy valami olyan jöjjön létre, amit ők maguk vagy az ő
maguk képviselői alkottak.
    
    Ezért én mindazokból az érvekből, melyeket nem ismétlek meg, két
következtetést tudnék levonni. Az egyik az, hogy mégis összehozni
egy alkotmányozó nemzetgyűlést. Bihari Mihály végig a "volna" szót
használta. Én nem tudom, hogy ez lefutott kérdés-e. Végül is
nemcsak pártok versenghetnek, hanem területenként lehetnek egyéni
jelöltek - függetlenül attól, hogy milyen pártállásúak -, és ez
talán az általa említett forradalmi helyzethez jobban hasonlítana,
ahol a helyi lakosok maguk döntenék el, hogy kiben bíznak meg. A
másik megoldás az lenne, hogy elhalasztani az alkotmány elfogadását
későbbre és egy valóban demokratikusan - remélem, valóban
demokratikusam - megválasztott parlament elé tárni. Nem hiszem,
hogy annyira kerget a tatár az alkotmánnyal, inkább más törvények
megalkotására lenne most szükség.
    
    - Siklós István?
    
    - Nagyon vonzó az, amit Bihari Mihály mondott, de én is úgy
gondolom, hogy - és itt csatlakozom tulajdonképpen Tamás Gáspár
Miklóshoz, aki a BBC-nek adott interjújában ezt kifejtette -, hogy
jobb lenne alkotmány nélkül tovább vinni a dolgokat, semmint egy
rossz alkotmányt vagy nem kielégítő alkotmányt elfogadtatni ezzel a
nem demokratikusan megválasztott parlamenttel.
    
    Tehát én is azt gondolom, hogy talán nagyobb hasznára lenne az
országnak, ha várakoznánk egy olyan időre, amikor olyan
országgyűlése van az országnak, amely elfogadhat egy alkotmányt. De
felmerül bennem az a kérdés is: egyáltalán szükség van-e arra, hogy
alkotmánya legyen az országnak, hogy demokratikus fejlődés legyen
Magyarországon. A demokratikus fejlődés elképzelhető alkotmány
nélkül is. Tehát tulajdonképpen meg kellene teremteni azt az
állapotot, amikor demokratikus intézmények léteznek, amikor
elválasztjuk a törvényhozó és a végrehajtó hatalmat, amikor
független bíróságok mondanak ítéletet vitás kérdésekben - mindehhez
nem kell alkotmány.
    
    - Hogy látja ezt Bihari Mihály?
    
    - Tulajdonképpen igazat adok Krassó Györgynek abban, hogy nem
kellene ennyire szorgalmazni az új alkotmányt. Mert nem a jelenleg
hatályos alkotmány az akadálya a demokratizálódásnak. Egy csomó
minden demokratikus lépést meg lehet lépni a jelenlegi alkotmány
keretein belül is, hiszen ez az alkotmány, amely valóban 1949-ben
született - 1972-ben történt jelentősebb módosítás rajta -, annyira
keretjellegű és annyira elvont, inkább ideológiai tételeknek a
sorozata, semmint jogi tilalmak vagy jogi garanciáknak a foganata,
hogy nem ez a fő akadálya a demokratizálódásnak. Például a
többpártrendszer, a demokratikus többpártrendszer megteremtése
megtörténhet a jelenleg hatályos alkotmány keretein belül az új
egyesülési törvény, illetve a nyárra elkészítendő párttörvény
alapján.
    
    Tulajdonképpen egy vonatkozásban kellene az alkotmányt módosítani:
az alkotmány 3. paragrafusából el kellene hagyni azt a tételt, hogy
a társadalom vezető ereje a munkásosztály marxista-leninista
pártja. Ezt a paragrafust, hogyha kihagynák az alkotmányból, akkor
például a demokratikus többpártrendszer megteremtésének semmiféle
jogi akadálya nem lenne.
    
    Vagy például az emberi szabadságjogok garantálása szempontjából,
amit én kétféleképpen tudok elképzelni: vagy úgy, hogy az alkotmány
önálló fejezetében első vagy második fejezetében felsorolják az
összes emberi szabadságjogot - nemcsak felsorolják, hanem jogi
garanciákkal övezik annak érvényesülését -, ez az egyik megoldás.
    
    Én ennek vagyok a híve, hogy ez az alkotmányban történjen meg.
    
    El tudok képzelni olyan megoldást is, hogy egy fennálló törvény
szülessen az emberi jogokról. Ezt az alkotmányt például vagy egy
ilyen alkotmányos erejű jogszabályt a jelenlegi alkotmány mellett
is meg lehetne csinálni, hiszen a jelenleg hatályos alkotmány azt
mondja ki, hogy a Magyar Népköztársaság tiszteletben tartja az
emberi jogokat. Többet sajnos nem mond az emberi jogokról. Tehát
például az emberi szabadságjogok kimerítő és garanciális
szabályozásának nem az alkotmány, nem a jelenleg hatályos alkotmány
az akadálya.
    
    Vagy például itt van a köztársasági elnök intézménye. A
Népköztársaság Elnöki Tanácsáról önálló fejezet szól az
alkotmányban. Ezt a fejezetet egyszerűen ki kell hagyni, és a
köztársasági elnöki intézményt, illetve az erről szóló szabályt
kell ennek a fejezetnek a helyébe tenni. Tehát még ilyen jelentős,
az államformát és egy ponton túl pedig az államhatalmi ágak
egymáshoz való viszonyát megváltoztató új intézmény bevezetéséhez
sem feltétlenül szükséges új alkotmány.
    
    Egyetértek azokkal a véleményekkel, Krassó Györgyével és Siklós
Istvánéval is, hogy tulajdonképpen nem a jelenleg hatályos
alkotmány a fő akadálya a demokratikus kibontakozásnak. Tehát
bizonyos értelemben én is elfogadom azt, ha el lehetne érni - és ez
most már pártközi tárgyalásokat jelent -, hogy pártközi
tárgyalásokon megegyezés születhetne abban, ne sürgesse annyira az
MSZMP az új alkotmány elfogadását, hanem a jövő évi választásokat
mondjuk június-júliusról hoznák előre márciusra. Az új választások
után összeülő Országgyűlés, amely nem feltétlenül kell, hogy egy
célra összejött Országgyűlés úgynevezett alkotmányozó Országgyűlés
legyen, hanem egy rendes, szabad választásokon versengő
többpártrendszer mellett megválasztott Országgyűlés legyen, és ez
az Országgyűlés hozza meg az új alkotmányt.
    
    Sajnos úgy tűnik, hogy a jelenlegi politikai vezetés politikai
kérdést csinál abból, hogy még ezzel az Országgyűléssel fogadtassa
el az alkotmányt. Nem tudom, hogy meg lehet-e győzni a jelenlegi
politikai vezetést arról, hogy ne a jelenlegi Országgyűlés fogadja
tel az új alkotmányt, hanem a választások után - egy pár hónappal
előrehozott választások után - az új Országgyűlés.
    
    Ez szerintem nyitott kérdés. Ez elsősorban attól függ, hogy az
MSZMP politikai vezetékét meg lehet-e győzni arról, hogy jobb
alkotmány születhet. Ne felejtsük el, hogy itt nemcsak egy
alkotmányról van szó, hanem az alkotmányhoz kapcsolódó legalább 8-
10 alkotmányos erejű jogszabály elfogadásáról is szó van, tehát
hogy jobb alkotmányt és jobb alkotmányos jogszabályokat lehet
elfogadtatni egy új parlamenttel, mint a jelenleg működővel.
    
    - Nem lehet felfüggeszteni például a jelenleg érvényben lévő
alkotmányt átmenetileg, mintegy szimbolizálva azt, hogy most
változások vannak, és egyszerűen alkotmány nélkül élni átmenetileg?
    
    - Jogtechnikailag megoldható, felfüggeszthető az alkotmány. En nem
tudok olyan esetről, hogy békeidőben - tehát nem rendkívüli
állapotban, mert rendkívüli állapotban, helyzetben fel szokták
függeszteni az alkotmányt, meg a többi jogszabályokat -, éppen egy
demokratikus átalakulás időszakában az alkotmányt felfüggesztenék.
    
    De hangsúlyozom mégegyszer, hogy szerintem azért nincs szükség az
alkotmány felfüggesztésére, mert nem az alkotmány akadályozza a
demokratikus kibontakozást - éppen az alkotmány jellege miatt -,
hogy nagyon elvont, általános és nem annyira jogszabály, mint
inkább ideológiai, politikai jellegű alkotmányunk van.
    
    (folyt.)
    


1989. március 11., szombat


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Kerekasztal - 1. folyt.

- Feltehető az, hogy még itt komoly változások lesznek az
alkotmánytervezet kidolgozásában, hiszen máris megváltozott az, ami
eredetileg volt. Na most. még őszig óriási változások történhetnek.
    
    Mert tulajdonképpen az alkotmánytervezet hallatlanul folyékony
állapotban van. Most mire lehet számítani, vagy mire kellene
számítani a változások során, és milyen tekintetben határozottan
jobb a jelenlegi megszövegezés, mint amilyen volt régebben? Hogy
látjátok ezt?
    
    - Az első kérdésre azt mondanám, teljesen így van, ahogy mondod:
olyan átmeneti időszak van és annyira gyorsan változó időszak van,
hogy magának az alkotmánynak a koncepciója is rohamos ütemben
változott. Ha jól vagyok értesülve, akkor az Igazságügyi
Minisztérium első koncepciótervezete november 30-iki dátumot visel
és ez még az egypártrendszerből indult ki.
    
    Mármost ehhez képest jelentős eltéréseket és nemcsak az
egypártrendszer tekintetében, hanem például a tulajdonformák
taxatíve felsorolása tekintetében is nagy változásokat jelentett az
alig két hónappal később, január 30-iki dátummal - nem
megjelentetett, mert nem tették közzé, hanem megszületett - második
koncepció.
    
    Most az a sajátos dolog történt, ami úgy érzem, hogy groteszk
ellentmondásban van, éppen az új alkotmánynak az igen rokonszenves
elveivel, amely leszögezi, hogy nincs vezető párt az országban. Bár
valamit azért tartalmaz, hogy a marxista-leninista párt milyen
módszerrel tud vezető szerephez jutni, ami szerintem egyébként
egyáltalán nem való az alkotmányba, de ennek ellenére groteszk
dolog, mert mielőtt ezt a közönség elé tárták volna, előtte az
MSZMP Központi Bizottságának jóvá kellett hagynia és nem tudom, de
lehetséges, hogy változásokat is eszközölt rajta.
    
    így végül február 25-ikén került az újságokba ez a január 30-iki
változat, amely már a bevezető részben kimondja saját magáról, hogy
alig két hét alatt vagy három hét alatt elavult, amennyiben azt
javasolja, hogy a saját javaslattal szemben az első fejezetben
szerepeljenek az emberi jogok és még más tekintetben is bizonyos
változásokat javasol.
    
    Valóban ebből csak azt következtethetjük - némi kivetítéssel -,
hogy, a következő hetek, hónapok újabb változásokat okoznának a
koncepcióba, mindenekelőtt a többpártrendszer tekintetében,
amelyről még a legutolsó változat is nagyon-nagyon határozatlanul
nyilatkozik. Voltaképp nem is beszél pártokról, hanem csak
érdekvédelmi szervezetekről, amely külön problémakör, hogy igaz-e.
    
    Most, hogy ne tartsam milyen sokáig magamnál a szót, a másik
kérdésre, hogy mennyivel jobb, nem szólok most hozzá.
    
    Én inkább azt szeretném megemlíteni, hogy mi a sietségnek az oka,
vagy mi lehet az oka. Valóban a kommunista párt a hatalmat át
akarja menteni ily módon, ezzel az új alkotmánnyal, vagy pedig
külföldről nehezedik rá a nyomás? Én azt hiszem, hogy ez az utóbbi
a valóság és ez a külföldi nyomás készteti erre a sietségre a
pártot és a kormányt, mert a gazdasági helyzet érdekében igyekszik
a demokratikus átalakításnak a látszatát kelteni minél előbb, minél
gyorsabban. Mert máskülönben nem juthatna az életbevágóan életmentő
jellegű hitelekhez, kölcsönökhöz hozzá. Nekem ez az érzem, hogy
ezért ez a sietség. Ennek ellenére úgy gondolom, hogy kár ez a
sietség.
    
    - Hogy látja ezt Bihari Mihály?
    
    - Én elég jól ismerem belülről is mindkét koncepciót és nemcsak a
két koncepciót, tehát a november 30-ikait és a január 30-ikait,
hanem az Igazságügyi Minisztérium bizottságaiban készült különböző
anyagokat is. Én is úgy gondolom, hogy a november 30-iki
változathoz képest a január 30-iki lényeges előrelépést jelent, sőt
mondhatjuk azt, hogy a Kulcsár Kálmán igazságügy-miniszter által
előterjesztett expozéval megalapozott változat mintegy harmadik
változatnak tekinthető. Ezek a változások, helyesebben a változások
folyamata biztos, hogy tovább fog tartani és jóhéhány kérdésben -
olyan kérdésekben is, amelyek most az országgyűlési vitában is
felmerültek - biztos, hogy változásokra számíthatunk.
    
    Melyek a kulcskérdések, melyek a legfontosabb vitapontok az
alkotmányozással kapcsolatban?
    
    Az egyik az, hogy az alkotmány jogszabály legyen, a szó szigorú
értelmében vagy pedig ideológiai és programelemeket is tartalmazó
alaptörvény.
    
    Ebben a kérdésben én azt tapasztalom, hogy a szakértők egyértelműen
úgy foglaltak állást - ez jelent körülbelül 80-100, az
előkészületekben részt vevő jogászt, politológust, szakértőt -,
hogy ennek a jogszabálynak garanciákat biztosító jogszabálynak kell
lennie. Például a preambulumot leszámítva, ahol vissza kell térni
az ezeréves magyar államiság és jogfolytonosság elismerésére, és
nem lehet az 1945 előtti magyar államiságot egyszerűen negatívan
megítélni, hanem annak pozitív elemeire is utalni kell, tehát ebben
a kérdésben konszenzus van. Konszenzus van - úgy tűnik - abban a
kérdésben is, hogy az alkotmánynak jogszabálynak, garanciális
jogszabálynak kell lenni, amelyik az emberi jogokat taxatíve
sorolja fel és biztosítékokat is ad.
    
    Nincs konszenzus, hanem vita van a szocializmus kérdésében.
    
    Nevezetesen abban, hogy egyáltalán ez a kifejezés egy társadalmi
berendezkedésre utalás, bekerüljön-e az alkotmányba vagy sem.
    
    A szakemberek álláspontja és az igazságügyi minisztériumi tervezet
álláspontja ebben a kérdésben egyértelmű: nem szabad, hogy
bekerüljön a szocializmus, mint társadalmi formáció vagy erre
utalás, jelzős szerkezet formájában sem. Tehát például, mint
demokratikus szocializmus nem kerülhet bele, mert jogilag
definiálhatatlan, jogilag megfoghatatlan a szocializmus, azonkívül
a társadalmi formáció deklarálására nem alkotmányozási probléma,
hanem ideológiai és politikai kérdés. Ennek ellenére néhány
hozzászóló szorgalmazta természetesen a szocializmus szó és mint
formációra utalás bevételét az alkotmányba. Ebben a kérdésben
tovább fog folytatódni a vita, de nekem az a meggyőződésem, hogy
végül is nem fog bekerülni a szocializmus kifejezés az alkotmányba.
    
    A harmadik kérdés az államforma, hogy milyen legyen az államforma
minősítése. Népköztársaság, köztársaság, demokratikus köztársaság
vagy egyéb. Erről szerintem a vita lényegileg a népszavazásig fog
tartani. A jogász szakemberek túlnyomó többsége amellett foglal
állást, hogy a lehető legegyszerűbben kell az államformát
megfogalmazni, vagyis magyar köztársaságot kell elfogadni,
mindenféle jelzős szerkezet nélkül.
    
    A második tervezet egyértelmű a pártokat illetően.
    
    Többpártrendszeres modellben gondolkodik, és ezért nem tartalmaz
külön rendelkezéseket a pártokról, nincsen benne semmiféle utalás a
marxista-leninista pártra vagy semmilyen más konkrét politikai
intézményre, tehát sem Hazafias Népfrontra, sem szakszervezetekre,
sem egyebekre. Ez abból adódik, hogy az egyesülési törvény és az
elkészítendő párttörvény tulajdonképpen biztosítja a pártoknak a
megalakulását. Az alkotmány szerintem a pártokat illetően egyetlen
egy paragrafust, illetve kettőt kellene, hogy tartalmazzon.
    
    Az egyik: deklarálnia kell az alkotmánynak - bár ez benne van az
egyesülési törvényben, de alkotmányos szinten meg kellene erősíteni
- a pártalapítás szabadságát.
    
    A másik egy tiltó rendelkezés kellene, hogy legyen: tiltani kell a
kizárólagos hatalomra törekvő pártok működését, alkotmányellenesnek
kell minősíteni a kizárólagos hatalomra törekvő pártokat.
    
    Ez nagyon sajátos helyzetet idézhet elő, ha például az alkotmánynak
egy ilyen paragrafusa hatályba lépne, mert például másnap az MSZMP
ellen azonnal az alkotmánybírósághoz lehetne fordulni azon a címen,
hogy az MSZMP, mint a hatalmat kizárólagosan birtokló párt - az új
alkotmány alapján, hangsúlyozom - alkotmányellenes.
    
    A következő kérdés a vitakérdésben az alkotmányszerűség. Ez azért
jelentős, mert az alkotmánybíróság fogja eldönteni azt, hogy az új
pártok vagy az alakuló pártok közül melyek működhetnek és melyek
nem, és az egyik kritérium az, hogy alkotmányszerű-e a programjuk
és a szervezeti működési szabályzatuk.
    
    Éppen azért, mivel az alkotmány mindig tartalmaz politikai,
ideológiai elemeket is, nemcsak jogi elemeket, másrészről az
alkotmány elfogadása és az alkotmány kritikája egymással
ellentétben áll, a véleménynyilvánítás szabadságát is biztosítani
kell, nem lehet megkövetelni egyetlen egy párttól sem azt, hogy az
alkotmány minden paragrafusát magáénak vallja és ne kritizálja,
hanem lényegileg az NSZK alkotmányához hasonlóan az
alkotmányszerűség kritériumait külön paragrafusba kellene
összefoglalni és szabályozni. Ami lényegileg abból kellene, hogy
álljon, hogy a pártoknak el kell ismernie az emberi szabadságjogok
érvényesülését és azok teljességét, a népszuverenitást, és hogy a
kizárólagos hatalomra törekvés alkotmányellenes. És csak ezt a
három elemet kellene az alkotmányszerűség kritériumaként
megtartani, s mindazok a pártok, amelyek e három kritériumnak
megfelelnek, alkotmányszerűek, vagyis szabadon működhető pártok.
    
    - Hogy látod ezt Krassó György, van valami megjegyzésed erről?
    
    - Mindennel egyetértek, amit Bihari Mihály mondott. Azzal
egészíteném azért ki, hogy nemcsak néhány hozzászóló javasolta a
szocializmus szó bevételét és az államforma esetén a népköztársaság
megtartását, nemcsak Hámori Csaba ez például, aki ezt tette, hanem
a Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottsága a
nyilvánosságra hozott közleményében mind a kettő mellett állást
foglal.
    
    A másik kiegészítésem: azt találtam ebben a második tervezetben,
hogy a párt szót állandóan kerüli a tervezet, viszont más szavakat
használ. Bihari Mihály azt mondta, minthogy a többpártrendszerből
indul ki, ezért nem is említ szakszervezetet és más hasonló
szervezeteket. Ellenben a 4/2. pontja a szabadságjogok alfejezetben
a d. alpontban azt mondja, hogy az alkotmány a szabadságjog körében
ismerje el minden ember jogát az egymással való szabad társuláshoz
(egyesüléshez, szakszervezet alakításához). Mármost egyesülés
természetesen értelmezhető úgy, hogy a párt is benne van, de amikor
az annyira sarkalatos kérdés a mai magyar politikai életben, akkor
feltűnő ennek a hiánya.
    
    Még annyit tennék hozzá, hogy sok más vonatkozásban is érezhető,
hogy ez a valójában nagyon jónak tűnő alkotmánytervezet azért
igyekszik itt-ott átmenteni a párt valamiféle vezető szerepét, és
valamiféle biztosítékot akar kapni annak fenntartásához. Így
például a kétkamarás rendszer javaslatával.
    
    - Annyi kérdés van még, amit nem tárgyaltunk meg, de valószínűleg
visszatérünk még az alkotmánynak a megbeszélésére egy ilyen
kerekasztal-beszélgetésben, úgyhogy sajnos időnk lejártával
búcsúzunk is hallgatóinktól, dr. Bihari Mihály, Krassó György és
Siklós István nevében. +++
    


1989. március 11., szombat


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
SZER hallgatói telefonok:

"FÉRFIHANG/ Jónapot kivánok, itt Mádi István beszél. Szép Zoltán urnak feladtam 162-es feladási számon a schwechati postán a neki szóló csomagot, 9 óra 30 perckor. Viszonthallásra. NŐI HANG/ Jónapot kivánok, érdeklődni szeretnék, hogy mi az esélyem Ausztriába - édesanyám Ausztriában született tehát osztrák származású az egész család. Már nem birjuk elviselni Magyarországon az életet, szeretnénk Ausztriába menni férjemmel, édesanyámmal együtt. Hol kell jelentkezni és van-e ott úgynevezett németesités, szóval befogadnak-e bennünket, mert édesanyám nagyon beteg. Köszönöm szépen, a viszonthallásra. LEMEZKIVÁNSÁG."
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:

"Megalakult és megkezdte működését az Eötvös Lóránt Tudományegyetem büntetőjogi tanszékén az Ellenzéki Kerekasztal az EKA. A tagszervezetek az alábbiak voltak: Bajcsy-Zsilinszky Endre Baráti Társaság, Magyar Demokrata Fórum, FIDESZ, Független Jogász Fórum, Független Kisgazdapárt, Magyar Néppárt, Szabad Demokraták Szövetsége, Szociáldemokrata Párt, Szabad Szakszervezetek Demokratikus Ligája, megfigyelői státuszban. A március 22.-i alakuló ülésen az egyes pártokat, illetve szervezeteket az alábbi személyek képviselték: Bajcsy Zsilinszky Endre Baráti Társaság - Vígh Károly, FIDESZ: Kövér László, Orbán Viktor, Független Jogász Fórum: Bártfay Pál György, Kónya Imre, Sándorfi György, Független Kisgazdapárt: Boross Imre, Magyar Demokrata Fórum: Gergely Andor, Szabad György, Magyar Néppárt: Varga Csaba, Szabad Demokraták Szövetsége: Magyar Bálint, Szabad Szakszervezetek Demokratikus Ligája: Bruszt László, Vitézi László, Szociáldemokrata Párt: Révész T. Mihály."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD