Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › március 19.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
BBC, Késő esti panoráma:

Március 15. fontossága

"A nyugati világban különbséget tesznek a kelet-és közép-európai transzformálás és a felületes reformálás között, és sokan úgy vélik, hogy csak a transzformálódó Kelet- és Közép-Európa tarthat igényt aktív nyugati támogatásra. A március 15-i megmozdulás arra vall, hogy gyökeres transzformálás van küszöbön és békés eszközökkel. Ez és szerintem csakis ez teszi lehetővé, hogy Magyarország és - hadd fűzzem hozzá - Lengyelország is nyugati segítséggel kilábaljon a gazdasági kátyúból. E nélkül meddő marad a politikai és kulturális megújhodás. A szellemi felszabadulás azonban a bizalomgerjesztés egyik legfontosabb, leghatékonyabb eszköze. Nem hiába szerepel a március 15-én elhangzott beszédekben. Csengey Dénes például ezt mondotta a Demokrata Fórum nevében: - Szabad sajtó, szabad rádió, szabad televízió."
OS:

A Kisgazdapárt országos főtitkárának nyilatkozata

"A Pártnak sajtóosztálya egyelőre nincsen, így annak nevében senki sem nyilatkozhatott. A nagyválasztmányi ülés változatlan időpontja: 1989. március 23. Minden ezzel ellentétes tájékoztatás illetéktelen személytől származik."

Az MSZMP a politikai egyeztető tárgyalásokról - Sajtótájékoztató (4. rész)

Utalt a tárgyalófeleknek arra az érvelésére, hogy a köztársasági
elnöki intézmény bevezetése, az alkotmánybiróság létrehozása nem
egyéb, mint az MSZMP kisérlete saját hatalmának átmentésére. Ezzel
kapcsolatban leszögezte: a törvénytervezet értelmében az elnököt nem
a parlament, hanem közvetlenül a választópolgárok választanák meg.
Ez a demokratizmus legmagasabb foka lenne, s az igy megválasztott
elnök legitimitációja nem kérdőjelezhető meg. Az alkotmánybiróságról
szólva hangsulyozta, hogy a törvényjavaslat eleve kompromisszumos
megoldást tartalmaz. Az MSZMP-nek az a véleménye, hogy a jelenlegi
belpolitikai helyzetben egy tekintélyes köztársasági elnök
stabilizáló tényező lehet, s az anarchia elkerülését is szolgálná a
funkció létrehozása, annak mielőbbi betöltése. A párt hasonló
álláspontot alakított ki az alkotmánybíróság tekintetében is. A
kormány eltökélt szándéka, hogy ha nem jön létre a megállapodás,
konszenzus nélkül viszi mindkét tervezetet a Parlament elé. Ugyanis
még mindig kisebb ennek a veszélye, mint a taktikai okokból
folytatott állóháború.

    Az újságírók kérdéseire adott válaszok tovább elemezték a
bevezetőkben elmondottakat. Így elhangzott az is, hogy nem lehet
szabad és demokratikus választásokra számítani, ha a két törvény nem
születik meg. A párttörvény léte szükséges ahhoz, hogy törvényes
keretek között bejegyzett, legitim pártok indulhassanak a
választásokon. A többpárti választás megtartásához pedig megfelelő
választójogi törvényt kell megalkotni. Fejti György sajnálatosnak
ítélte, hogy - már nem először - olyan témákat is kiszivárogtatnak a
tárgyalófelek, amelyekről szó sem esik. Egy, a személyével
kapcsolatos utalásra úgy reagált: nem Pozsgay Imre távolléte az oka
annak, hogy bizonyos taktikai változások tapasztalhatók a
tárgyalásokon. Megfogalmazása szerint ennek hangoztatása része annak
a nem egy kérdésben tapasztalt, szándékolt megosztási törekvésnek,
amely nem létező véleménykülönbségeket próbál helyzetekbe
belemagyarázni. Az MSZMP tárgyalódelegációja a tanácskozások előtt
egyeztet, s a kompromisszumok határát nem a delegáció, hanem a
megfelelő párttestület szabja meg.

    A további válaszokból kitűnt az is: az MSZMP nem tartja járható
útnak, hogy az Országgyűlés elnöke lássa el a következő hónapokban a
köztársasági elnöki funkciót. Álláspontja szerint nem ceremoniális
elnökre van szükség, hanem a közepesnél valamivel erősebb,
hatékonyabb jogosítványokkal rendelkezőre. Egy ilyen szerepkör
összeegyeztethetetlen a Parlament elnökének tevékenységével. (MTI)


1989. augusztus 2., szerda 20:56


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefonok

"- Sultész László 487-177 Kb. 2 hete látta a Napzártában az ujjával látó kisfiút. Neki is van egy ilyen tanítványa, 7 éves. Szeretné, ha vele is foglalkoznának. Ha kívánja Déri ur /?/ vagy Kudlik Julika náluk is meg tudja állapítani, hogy van-e ilyen képességük. - 371-372 Kudlik Júlia azt mondta, hogy nem hiszi, hogy valaha is esett József napra virágvasárnap. De igen, 1967-ben is pont József napon volt virágvasárnap. - Egy fára kéne felakasztani Sass Józsefet, Végh Antalt és Kovács Zoltánt, mert mind egyforma gazemberek. - László Tamás 499-681 Érdeklődik, hogy hol lehet Sztálin köteteket eladni?"
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD