|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Magyar híradó:
Fordulópont március 15-e?
"Igen, a budapesti és a vidéki megemlékezések nagyon impozánsak
voltak. De örömünkben talán nem szabad elfeledni, hogy a
Trabantsorszám-centrikus Kádár évek tespedtsége, tárgyközpontúsága,
az elsősorban a szerzésre irányított ösztönök nem adják át oly
egykönnyen helyüket a nemzet kategóriájában gondolkodásnak.
100 ezren voltak Budapest utcáin március 15-én, több mint 100 ezren
Burgenlandban és Bécsben tavaly november 7-ikén vásárolni.
Fordulópont volt-e tehát március 15-e? Mintha döntetlenre állna a
játék, x-re. Várni kell még egy kicsit, talán október 23-án majd
eldől, hogy a nagy x-ből, az ismeretlenből milyen képlet alakul ki.
Tudni fogjuk, ha megszámoltuk, hányan ünnepelnek akkor. Persze ez
is csak egy vélemény. Remélhetőleg kisebbségi, és március idusa
valóban a fordulat napja volt."
|
|
|
|
|
|
|
A független képviselők csoportjának ülése (1. rész)
|
1989. február 27., hétfő - Az MSZMP Politikai Bizottsága Szűrös Mátyást, a Központi Bizottság titkárát, a Parlament külügyi bizottságának elnökét javasolja az Országgyűlés elnöki tisztének betöltésére - jelentette be Fejti György, az MSZMP Központi Bizottságának titkára hétfőn, a független képviselők csoportjának a Parlamentben rendezett ülésén.
Az MSZMP Politikai Bizottságában tartott konzultáció során a jelölésnél Pozsgay Imrének és Nyers Rezsőnek, a Politikai Bizottság tagjainak, államminisztereknek a személye is felmerült, mert a párt álláspontja szerint az Országgyűlés elnöki tisztének betöltésére olyan személyt kívánatos megválasztani, aki országosan ismert, közmegbecsülésnek örvend és kellő politikai tekintéllyel rendelkezik - hangsúlyozta Fejti György. Hozzátette: az Országgyűlés új ügyrendje szerint a Parlament elnökének választására jelölőbizottságot kell felállítani, ez a jog a Hazafias Népfrontot illeti meg. A hozzászólók közül Avar István (Budapest) úgy vélekedett: fontos, hogy a házelnök ne csak politikai, hanem jogi értelemben is tisztában legyen a Parlament lehetőségeivel, ezért ő személy szerint egy jogász mellett szavazna. Varga Imre (országos lista) megdöbbenésének adott hangot Pozsgay Imre és Nyers Rezső esetleges jelölésével kapcsolatban. Úgy tűnik, mintha a pártvezetés jövőben ezt a két személyt nem venné tekintetbe - mondotta. Szűrös Mátyás jelölésével azonban egyetértett. Bánffy György (Budapest) még sarkosabban fogalmazott, szerinte súlyos politikai hiba lenne Pozsgay Imre és Nyers Rezső jelölése; arra utalna, hogy az egyes vezetőkkel kapcsolatos pártdöntéseket a kapkodás jellemzi. Morvai László (Budapest) vitatkozva az előtte szólókkal kifejtette: a Parlament tekintélyének növelését jelentené, ha markáns politikai személyiség kerülne a Tisztelt Ház élére. Az elhangzottakra reagálva Fejti György elmondotta: a házelnöki funkció felértékelődőben van. Az Országgyűlés elnöke komoly politikai súllyal rendelkezhet a jövőben, tevékenysége alapvetően befolyásolhatja a kormányzat és a Parlament egészséges, eredményes együttműködését. (folyt.köv.)
1989. február 27., hétfő 15:01
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
A független képviselők csoportjának ülése (2. rész)
|
A független képviselők csoportja az ülésen tájékozódott az MSZMP Központi Bizottságának az alkotmány koncepciójával kapcsolatos állásfoglalásáról is. Fejti György szóbeli előterjesztését követően a képviselők számos kérdést intéztek a Központi Bizottság titkárához, s többen véleményt is mondtak a tervezetről. Varga Imre (országos lista) üdvözölte, hogy az MSZMP felülvizsgálta téves gyakorlatát, s lehetőséget kínál a hatalom gyakorlásának megosztására. Emlékeztetett arra, hogy volt olyan időszak az elmúlt négy évtizedben, amikor a bíróságok a politikai gyilkosságok eszközévé váltak. Ezért kiemelkedő jelentősége van annak, hogy az alkotmány garantálja a bíróságok függetlenségét. Nehezményezte, hogy a koncepció nem foglalkozik a rendőrséggel és a honvédséggel, véleménye szerint ezek a szervezetek nem függhetnek egyetlen párttól sem, mert ez ellentétes lenne a demokrácia alapelveivel. Indítványozta, hogy a nemzetiségek és a vallások képviselői kapjanak vétójogot a Parlamentben. Avar István (Budapest) a koncepcióban rögzített államformával, a népköztársasággal kapcsolatban megjegyezte: az elmúlt 40 évben számtalanszor hivatkoztak arra, hogy a nép nevében cselekszenek, amikor súlyos visszaéléseket, törvénysértéseket követtek el. Ezért szerinte a társadalom többsége számára megnyugtatóbb lenne a köztársaság elnevezés. Benjámin Judit (Budapest) rámutatott: a rend érdekében kívánatos sürgetni az alkotmány törvényerőre emelését. Séra János (Komárom megye) ellenezte a vétójog bevezetését, mint mondotta: a népszuverenitást megtestesítő Parlamentet nem korlátozhatja egyetlen szervezet sem. Velkey László (Borsod-Abaúj-Zemplén megye) szorgalmazta, hogy az alkotmány-koncepcióban markánsabb megfogalmazást kapjanak az állampolgári kötelességek. A képviselői észrevételekre adott válaszában Fejti György kiemelte: a félelem nélküli életet, mint a demokrácia egyik alapvető jellemzőjét, a párt is fontosnak tartja. Kívánatos lenne, ha az alkotmányozás folyamata a közmegegyezést segítené elő, annál is inkább, mert a pártnak a monolitikus hatalmi struktúra folyamatos lebontása a célja. A honvédség államjogi szerepének tisztázása elodázhatatlan kérdés, ugyanakkor - mutatott rá - a közvetlen pártirányítás a hadseregnél megszűnt, s ennek nem mond ellent az, hogy a tiszti állomány tagjainak 75 százaléka kommunista. (folyt.köv.)
1989. február 27., hétfő 15:10
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
A független képviselők csoportjának ülése (3. rész)
|
A Központi Bizottság titkára elvetette a vétójog bevezetésének lehetőségét. Úgy vélekedett, a belpolitikai helyzet nem megfelelő az alkotmányozási folyamat felgyorsításához, ezen a téren megfontolt előrehaladásra van szükség. A köztársasági elnök párttag lehet, de kívánatos, hogy tevékenysége a napi politikai gyakorlat fölé emelkedjen - hangsúlyozta. Az igazságszolgáltatás jelenlegi szervezetének megtartása mellett is lehetségesnek tartotta az állampolgári jogok szószólója intézményének kialakítását. A képviselők függetlenítését lehetőségként veszi figyelembe a koncepció - mondotta - , de nem írja elő kötelező jelleggel. Végezetül nyomatékkal szólt arról, hogy az MSZMP nem akarja a saját ízlésének megfelelő Parlamenttel mielőbb elfogadtatni az új alkotmányt. Értelmetlen a sietség, hiszen a politikai viszonyok változása esetén az alaptörvény támadások sokaságának szolgálna céltáblául. (folyt.köv.)
1989. február 27., hétfő 15:12
|
Vissza »
|
|
A független képviselők csoportjának ülése (4. rész)
|
Az Új Márciusi Frontnak egy nemzeti bizottság létrehozására vonatkozó javaslatáról Vitányi Iván, a VMF ügyvezető titkára tájékoztatta a képviselőket. A nemzeti bizottság a képviseleti demokráciába való átmenet segítője lehetne, s az új, többpárti választásokat követően megszűnne tevékenysége. Nem döntéshozó szervként működne, és nem is egyfajta koalíciót jelentene, hiszen koalíciónak csak azután lesz értelme, ha a szabad választások megmutatják, melyik szervezet mekkora mértékű tömegtámogatást tudhat maga mögött. A felhívásukra történt reeagálásokról kijelentette: a legtöbb alternatív szervezet pozitív választ adott javaslataikra, csupán a Münnich Ferenc Társaság és a Magyar Demokrata Fórum nem fogadta el a tervezetben foglaltakat. Az előbbi a többpártrendszeren alapuló politikai struktúrát utasítja el, az utóbbi viszont úgy véli, hogy az Új Márciusi Front nem alkalmas a javaslattevő szerepre, mivel, úgymond, "az MSZMP leányvállalata". A képviselők elsősorban a Hazafias Népfront és a nemzeti bizottság kapcsolatát vetették fel, illetve a nemzeti bizottság politikai, törvényességi jogkörét taglalták. Sasvári József (Komárom megye, 8. vk.) számára úgy tűnt, hogy a Hazafias Népfront mintha nem kívánatos szervezet lenne a nemzeti bizottságban. Séra János (Komárom megye, 10. vk.) fontosnak tartotta annak meghatározását, hogy a nemzeti bizottság milyen törvényességi keretek között működjék. Válaszában Vitányi Iván utalt arra, hogy a Hazafias Népfronttal is megtörtént a kapcsolatfelvétel, hiszen az jelentős, figyelmen kívül nem hagyható társadalmi erőt képvisel. Hangsúlyozta azonban: az újonnan alakult szervezetek önállóan, és nem a népfront keretében kívánnának részt venni a nemzeti bizottság munkájában. A tevékenységi kör szabályozására pedig legmegfelelőbb az lenne, ha egy előkészítő bizottság számba venné a bizottsághoz csatlakozó szervezeteket, és egyúttal kidolgozná a nemzeti bizottság ügyrendjét. A sztrájkról szóló törvényjavaslat vitájában Halmos Csaba államtitkár ismertette a tervezetet kidolgozó Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal álláspontját. Az előzetes egyeztető tárgyalások, megbeszélések tapasztalatai alapján úgy vélte: mindenki azon az állásponton van, hogy a munkabeszüntetés csak végső érdekérvényesítő eszköz legyen. (folyt.köv.)
1989. február 27., hétfő 18:57
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
A független képviselők csoportjának ülése (5. rész)
|
A SZOT nevében Kósáné Kovács Magda titkár csak olyan sztrájktörvényt tartott elfogadhatónak, amely garanciális védelmet nyújt a munkavállalóknak, nem korlátoz alapvető emberi és munkavállalói jogokat, s egyúttal szociális érzékenységet is tükröz. Ezért a SZOT nem ért egyet a gyárkapu mögé szorított sztrájk gondolatával, vagyis azzal, hogy a munkabeszüntetés csak akkor jogszerű, ha munkahelyi konfliktusból eredően közvetlenül a munkáltató ellen irányul. Forgács Pál, a Tudományos Dolgozók Demokratikus Szakszervezete véleményét tolmácsolva kifejtette: egyértelműen korlátozó jellegűnek tartják a sztrájktörvény tervezetét. Sérelmezik továbbá azt a kitételt, miszerint a sztrájkindítás joga a legnagyobb létszámú szakszervezeté. Több képviselő - Séra János (Komárom megye, 10. vk.), Cselőtei László (Pest megye, 2. vk.) - javasolta: a pontosabb kidolgozás, a további egyeztetések és tájékozódás érdekében halasszák későbbre a sztrájtörvénynek a márciusi ülésszakra tervezett megtárgyalását. Nem kis meglepetést keltett a jelenlévők körében, amikor Halmos Csaba államtitkár összefoglalójában kijelentette: a törvénytervezettel kapcsolatban nincsen lényegi nézetkülönbség a kormány, az alternatív szervezetek és az itt felszólalók között. Ezt indokolva rámutatott: a tervezet nem akarja a munkahelyre szűkíteni a sztrájkjogot. Lehet, hogy nem egyértelmű a paragrafus megfogalmazása, de a tervezet értelmében jogos lehet a kormányzati vagy parlamenti döntés elleni sztrájk is. Hozzáfűzte: a sztrájktörvény nem korlátozó szándékkal született, hiszen a jogalkotó tisztában van azzal, hogy egy ilyen törvény több bajt okozna, mint a jelenlegi jogbizonytalanság. (MTI)
1989. február 27., hétfő 19:03
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SZER-hallgató telefonja:
"FÉRFIHANG/ Jóestét kívánok. Kéremszépen itt van a kezemben a Reform legfrissebb száma, amely foglalkozik a Szabad Európa Rádió belső ügyével és avval a levéllel, amelyet a Budapesten megjelenő Reform cimü hetilapnak küldtek. Én tudom azt, hogy a Szabad Európa Rádió munkatársai nem egy korosztály-béliek, egy kor szülöttei, és teljes mértékben természetesnek tartom azt, hogy vannak a mostani politikai helyzet megítélésében nagyon komoly nézeteitérések, sőt mi több: nézetkülönbségek is, annál is inkább, mert ugy érzem, hogy a rádió munkatársai nemcsak a fizetés miatt és a hivatásuk miatt, hanem az érzéseiket is beleteszik az adásba. De azt viszont nem tartom helyénvalónak, sőt mi több, csúnya dolognak tartom, hogy a Szabad Európa Rádió igazgatója, Ribánszky ur, Ribánszky László ur által kiadott belső szabályzatot elküldenek egy országba, egy idegen országba, egy ellenséges országba, aki önökkel szemben mindig ellenséges volt, mert nem birta elviselni az önök által hangoztatott igazságot, ilyen adatokhoz hozzájuttatják."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|