Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › március 16.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
Amerika Hangja, Esti híradó:

A Conrad-féle kémügy

"Mi vette rá Conrad őrmestert arra, hogy a magyaroknak kémkedjék? Lényegében a pénz. Valószínűnek tartják, hogy svájci bankszámlákon több mint kétmillió dollárt rejteget. A pénz azonban nemcsak a magyar polgárok zsebéből származik. A csehszlovák szomszédok is hozzájárultak soványka keményvaluta tartalékukból Conrad őrmester vagyonához. Az őrmester ugyanis rájött, hogy ugyanazokat a dokumentumokat, amiket a magyarok megvettek, a csehszlovákok is megvennék. Így kétszer adott el mindent, amire a szovjetek érdekes módon nem jöttek rá, pedig Csehszlovákia alighanem szintén megosztja velük hírszerzésének eredményeit. De ha rá is jöttek, mit zavarta őket, nem nekik került pénzbe."

Ki a tulajdonos?

München, 1989. március 16. (SZER, Rádiófigyelő) - Egyre többen
kérdik ma Magyarországon; ki a magyar nemzeti vagyon tulajdonosa,
és ki legyen a továbbiakban? Az úgynevezett modellváltással
foglalkozott az alig néhány napja Sopronban 18 ország 150
kutatójának részvételével megrendezett közgazdász konferencia is.
    
    De a tulajdoni kérdésekről a napi sajtóban is bőven megjelenő
interjúk és elemzések inkább zavartságról, elméleti-gyakorlati
tisztázatlanságról tanúskodnak. Az átgondoltabb írások gazdasági
alkotmányt, a tulajdonosi átalakulás világosan kirakott, útjelző
cövekeit sürgetik.
    
    Tisztázzuk tehát a kiindulópontokat! Kié volt és kié jószerivel
kikezdetlenül ma is az úgynevezett szocialista állami tulajdon? Nem
annyira titokzatos és elmosódott az eddigi tulajdonosok alakja,
mint amennyire sokan még ma is elhitetni szeretnék.
    
    A tulajdonosok a felső párt- és államigazgatási bürokrácia és a
vele összefonódott - részben a Szovjetunióban kiképzett -
nagyvállalati vezetőréteg, a nomenklatúra, ahogy a politológiai
irodalomban nevezik.
    
    Ezt az írott-íratlan rangsort ismerték a rajta szereplő elvtárs
urak és megyei vazallusaik, s a mindenkori vadásztársasági
asztalrend bizonyára jól reprezentálta ezt. Ráadásul az önjelölt
tulajdonosok csak jogokat élveztek eddig. Hatalmas károkat okozó,
szakszerűtlen döntéseik kockázatát - államhatalmi monopóliumuk
pajzsa mögé bújva - a társadalomra hárították.
    
    Mi jellemzi a jelenlegi - még mindig kevéssé - átmeneti helyzetet?
    
    Az állami erőszakszervezetek, a minisztériumok, a parlament a
frakciókra hullás előtt álló pártvezetés kezében van. A papíron
több százezres párttagság csak a visszafordíthatatlan politikai
olvadást várja, hogy az időjárás törvényeinek megfelelően
láthatatlanul felszívódjon.
    
    Nem így az eddigi uralkodó osztály több-kevesebb szakmai-menedzseri
készségre szert tett tagjai, akik hatalmi helyzetüket igazi
tőketulajdonosi-menedzseri pozíciókként szeretnék átmenteni és
megszilárdítani. Ezt akadálytalanul tehetik a jelenlegi, zavaros
jogi helyzetben, hiszen egyelőre nincsenek még jól szervezett,
megformált gazdasági programmal rendelkező politikai pártok, nem a
lakosság igényét kifejező gazdasági-politikai programok alapján
szabadon választott képviselők alkotják a parlamentet, s ez a
kormány még mindig nem az Országgyűlésnek, hanem az egy pártnak
felelős kormány.
    
    Egyfajta hatalmi pozícióit védő utóvédharc szellemében dolgozza ki
a gazdasági szabályzókat, a bér és adórendszert, az új törvényeket,
mint például, az átalakulási törvényt is, melytől sokan elvárnák,
hogy egy új gazdasági alkotmány szerepét töltse be.
    
    Alapvető tulajdoni átrendeződést tehát csak a politikai-hatalmi
átrendeződéssel egy időben várhatunk. Nagyon sok a teendő, s
egyszerre várunk az időre, s fut ki alólunk az idő. A társadalom
megérett a gazdasági-politikai összeomlásra, de éretlen még a gyors
kibontakozásra.
    
    Széles lakossági csoportok negatív történelmi tapasztalataiktól
intve - érthetően - nem mozdultak még a tömeges önszerveződés
irányába. Gazdasági-politikai kívánságaikat még nem öntötték
program formába.
    
    Mint a gazdasági-tulajdoni változások előfeltételére, utalnék
Szabad György történész professzornak, a Magyar Demokrata Fórum
tagjának javaslatára az alkotmányozó nemzetgyűlés összehívásáról.
    
    Megjelent a Hitel 1989. március elsejei számában. A javaslat
szerint: a jelenlegi Országgyűlés legkésőbb 1989. július 30-ig
mondja ki önfeloszlatását. Valamennyi megyében és Budapesten a
legalább 3 ezer aláírást elnyert szervezetek 1989. július 15-ikéig
nyújtsák be választási névsoraikat egy bírákból és közjegyzőkből
fölállított testületnek. Az alkotmányozó nemzetgyűlés
megválasztásának napja augusztus 20-án legyen. Feladata: a
legkésőbb szeptember elejei összehívás után a demokratikus új
alkotmány és választási törvény megalkotása.
    
    A gyökeres átrendeződés megkerülésére tett kísérletnek tűnik
jelenlegi formájában az Igazságügyi Minisztérium által a parlamenti
bizottságoknak benyújtott átalakulási törvényjavaslat.
    
    A sokat emlegetett szektorsemlegesség csak a nagyvállalati
monopóliumok felbontásával valósulhat meg. A törvénynek ki kell
mondani, hogy minden egyes ipari, kereskedelmi, mezőgazdasági
vállalat vagy szövetkezet jelenlegi gyáregysége/ üzemelő
leányvállalata önálló jogi személy. Maga dönt arról, hogy a
társasági törvény felkínálta lehetőségek között magában vagy más
telephelyű üzemekkel közösen kíván-e gazdálkodni. A vállalatok
gazdálkodásába országos, megyei vagy helyi pártszervezeteknek
beleszólása nem lehet, az üzem területén pártok és ifjúsági
szervezetek nem működhetnek, a minisztériumoknak a vállalati
gazdálkodásba közvetlen beleszólásuk nem lehet.
    
    Természetesen az önállósulásnak feltétele a nagyvállalati szerkezet
vagyoni felbontása. Az új, önálló vállalatok vagyonának,
tartozásainak, követeléseinek pontos megállapítása. E vagyonleltárt
át kell adni az ott dolgozók közgyűlése előtt. A közgyűlés
feladata, hogy demokratikusan megválassza az üzemi munkás,
alkalmazotti tanácsokat, és eldöntse, hogy a vállalat milyen
társasági formában kíván továbbműködni. Középméretű vagy nagyobb
vállalatok között valószínűleg népszerű lesz a részvénytársasági
forma. A közgyűlésnek kell határozni arról; megtartja-e
munkásrészvények formájában a vagyoni többséget. A fennmaradó
részvények sorsáról, a vállalat gazdasági stratégiájáról -
természetesen az induló adottságoktól függően - az üzemi tanács, és
az áltála - négy évnél nem hosszabb időre - kinevezett igazgató
dönt.
    
    Feltehető, hogy a részvények bizonyos százalékát bankok veszik át
az esetleges adósság fejében, de felajánlhatok a részvények a
vállalatok kereskedelmi partnereinek, belföldi, külföldi
magánszemélyeknek, tanácsoknak, helybéli társaságoknak,
mindazoknak, akiknek érdekében áll az üzem megmaradása és
prosperálása.
    
    Természetesen a szakszervezeteknek - mint a munkavállalók
érdekvédelmét ellátó szervezeteknek - beleszólást kell biztosítani
az üzemi tanács munkájába.
    
    Az üzemi tanácsban a munkavállalók, mint önmaguk munkáltatói lépnek
fel. A tulajdonosok nevében a felügyelő bizottság jogosult
ellenőrzésre. Összetételének tükrözni kell a tőzsdei
részvényforgalomban kialakult tulajdoni arányokat.
    
    A vállalati tanácsokkal kapcsolatban tisztázni kell egy
félreértést. A fentiekben, telephelyenként választott üzemi
tanácsokról beszéltünk. A mesterségesen összetákolt mamutvállalatok
vállalati tanácsai nem helyettesíthetik a közvetlen üzemi
önkormányzatot. Az átalakulási törvény elképzelésünk szerint
telephelyi szinten tenné lehetővé a döntést - megakadályozva ezzel
a jelenlegi gyakorlatot, mely nem engedi a leányvállalatok
önállósulását. Vagy - bár hozzájárul, hogy a gyáregységek
társvállalattá alakuljanak -, de az irányító vállalat kezében őrzi
meg a részvények nem egyszer több mint 90 százalékát.
    
    Ez a jelenlegi átalakulásokra jellemző módszer nem vezet egészséges
és vidékenként kiegyensúlyozott tőkemozgáshoz. Az önálló kis- és
középvállalatok természetesen bármikor kihasználhatják az alkalmi
vagy huzamosabb társulás bármely formáját, ha ebből piaci előnyük
származik, mindenesetre csak olyan mértékig, mélyet a belső piac és
a fogyasztók érdekvédelme még megenged. Ezért az átalakulási
törvényt föltétlenül ki kell egészítse egy monopolellenes törvény.
    
    A vállalatokat közvetett úton kedvezményes adó- és bankpolitikával
kell érdekeltté tenni a nemzetgazdaság szempontjából létfontosságú
feladatokban, a hatékony és modern technológiák bevezetésében, az
ország elmaradott területeinek fejlesztésében. A koncepciók és
programok kidolgozásának feladata szakértők bevonásával a pártok
parlamenti bizottságaira hárul.
    
    A tulajdonosi reform egyéb szempontjaival további műsorainkban
foglalkozunk. +++
    


1989. március 16., csütörtök


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"FÉRFIHANG/ Kérem szépen Budapestről Ottó beszél. Tessék bemondani a rádióba: Gáspár Tiborné budapesti Déli Pályaudvar számadó helyettese visszaél a beosztásával, tekintettel arra, hogy a kommunista párttag, és ez összeférhetetlen a dolgozók szemében. Mindenki gyűlöli. Kérjük, mondják be, ha van egy kis lelkiismeretük, Gáspár Tiborné önként mondjon le a helyettes főnöki tisztségéről Sajnos visszaél a párt megbízatásával, mert ő párttag és a párt kisajátította magának a hatalmat. Sajnos ez igy is van. Követeljük, kérjük, Gáspár Tibornét váltsák le a megbizatása alól, tehát ne legyen helyettes főnök. Köszönjük, kérjük mondják be a telefonba, illetve a rádióba."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD