|
|
|
|
|
|
|
|
Amerika Hangja, Esti híradó:
A Conrad-féle kémügy
"Mi vette rá Conrad őrmestert arra, hogy a magyaroknak kémkedjék?
Lényegében a pénz. Valószínűnek tartják, hogy svájci bankszámlákon
több mint kétmillió dollárt rejteget.
A pénz azonban nemcsak a magyar polgárok zsebéből származik. A
csehszlovák szomszédok is hozzájárultak soványka keményvaluta
tartalékukból Conrad őrmester vagyonához. Az őrmester ugyanis
rájött, hogy ugyanazokat a dokumentumokat, amiket a magyarok
megvettek, a csehszlovákok is megvennék. Így kétszer adott el
mindent, amire a szovjetek érdekes módon nem jöttek rá, pedig
Csehszlovákia alighanem szintén megosztja velük hírszerzésének
eredményeit. De ha rá is jöttek, mit zavarta őket, nem nekik került
pénzbe."
|
|
|
|
|
|
|
Brüsszel: magyarok és az európai Art Deco (2.rész)
|
Párizs, Berlin, és Bécs volt az Art Deco legfontosabb központja. Onnan is érkezett a legjelentősebb anyag, de mi érzékeltetni akartuk e mozgalom egész jelentőségét. Márpedig (Bécsen keresztül) ez az irányzat eljutott Budapestre, eljutott Prágába is, északra kisugárzott Svédország, Dánia, Anglia felé, természetesen megjelent Belgiumban, Hollandiában, Lengyelországban, délen átlépett Olaszországba is, hogy csak az itt képviselt országokról beszéljünk - mondja Martine Caeymaex, a kiállítás koordinátora, aki a lelkes brüsszeli gárda más tagjaival, Marc Lambrechts biztos irányítása mellett alig kilenc hónap alatt ,,hozta tető alá,, ezt a gazdag anyagot. Itt a míves tudás csúcspontjára jut, itt a biedermeier és a rokokó, a stilizált antik és a formajátékká szelidített primitív mind dekorációvá válik - üvegek, porcelánok, kerámiák, fémek, lakkok olvadnak össze burjánzó és öncélú díszítéssé, a polgárság, a háborút túlélő, vagy éppen azon meggazdagodott újgazdagok pazar luxusává. Világmegváltás, forradalom, erő nincs már ezekben a tárgyakban, de annál több a formai és testi játék, a keresett hatás, az elefántcsont-torony magábanvalósága: persze a gyönyörű, cizellált, elegáns tárgyaké, s így még a modern formakeresésnek is tér nyílik, akár a futurizmusig.... A 276 kiállítási tárgyból 16 érkezett Budapestről, az Iparművészeti Múzeumból és magángyűjteményekből. Miután a rendezők témák - és nem nemzetek - szerint csoportosították az anyagot, a magyar látogató hol itt, hol ott kapja fel a fejét egy Kozma-bútor, egy Gádor- vagy egy Zsolnay-kerámia, egy Gorka Géza vagy Vörös Béla készítette doboz, vagy mondjuk Léczfalvi Gyárfás Erzsébet által kötött könyv láttán: hát itt vagyunk. Fischer-Fiora Margit János Vitéz kupája, lám, európai áramlat része a maga mesevilágával éppúgy, mint Gádor István kedves kis kerámiája a vizilón lovagoló kutyáról és kisfiúról, vagy Kaeszné Lukáts Kató folklór-faliszőnyege, Gusztáv Miklós modernista nagy kapukilincsei. (folyt.)
1989. március 15., szerda 11:19
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SZER-hallgató telefonja:
"FÉRFIHANG/ Kérem szépen Budapestről Ottó beszél. Tessék bemondani a rádióba: Gáspár Tiborné budapesti Déli Pályaudvar számadó helyettese visszaél a beosztásával, tekintettel arra, hogy a kommunista párttag, és ez összeférhetetlen a dolgozók szemében. Mindenki gyűlöli. Kérjük, mondják be, ha van egy kis lelkiismeretük, Gáspár Tiborné önként mondjon le a helyettes főnöki tisztségéről Sajnos visszaél a párt megbízatásával, mert ő párttag és a párt kisajátította magának a hatalmat. Sajnos ez igy is van. Követeljük, kérjük, Gáspár Tibornét váltsák le a megbizatása alól, tehát ne legyen helyettes főnök. Köszönjük, kérjük mondják be a telefonba, illetve a rádióba."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|