Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › március 13.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, Nemzetközi sajtószemle:

Magyarországi változások

"...Daily Telegraphban Max Hastings a lap főszerkesztője jellemzi a magyarországi változásokat a helyszínen szerzett benyomásai alapján:... kiindulópontja az Új Köztemető, annak is a 301-es számú, névtelen és elhanyagolt sírja, mert ez a szellemi gyújtópontja annak a változásnak, ami Magyarországon ma végbemegy. Nem tudni, hányan nyugosszák örök álmukat abból a mintegy 2 ezer emberből, akit az oroszok 1956 után agyonlőttek. Ezeknek a parcellái mellett álldogálnak éjjel-nappal a polgári ruhás titkosrendőrök. Új Köztemető, Katyn, Gulag - vajon most, a glasznoszty korában hány középkorú, vagy öregebb oroszt kínoz és tart ébren éjjelenként még mindig a lelkiismeret-furdalás? Németh Miklós Max Hastings beszámolója szerint azt mondta: békés átmenetet akarnak a demokratikus társadalomba, és a magyarországi mozgalmat nem lehet feltartóztatni, még akkor sem, ha a Szovjetunióban lelassulna a reformok tempója."

Önkormányzat - szovjet törvénytervezet (1. rész)

Tamássy Sándor, az MTI tudósítója jelenti:
Moszkva, 1989. március 13. hétfő. (MTI-tud.) - Moszkvában hétfőn közzétették a gazdasági önkormányzatról szóló minisztertanácsi irányelveket, amelyek kilátásba helyezik a helyi gazdasági önkormányzat kiterjesztését a XIII. ötéves terv folyamán. Az irányelvekről országos vitát tartanak, majd törvényben is rögzítik őket. A terjedelmes dokumentum, amelynek kidolgozásában a köztársaságok képviselői is részt vettek, jelentősen kiszélesíti a köztársaságok lehetőségeit és jogkörét, amit főként a Baltikumban szorgalmaztak az elmúlt időszakban.

A tervezet utal azokra a torzulásokra, köztük az
adminisztratív-bürokratikus, parancsirányításos gazdaságirányítási
rendszer tovább élő elemeire, amelyek komoly kárt okoztak a
szövetséges köztársaságoknak. Elítéli a gazdaság fejlődésében
kialakult területi aránytalanságokat, amelyek egyebek között az
észszerűtlen munkaerőáramlás okozói is voltak. Kulcsfeladatnak
minősítik az irányelvek e negatív tendenciák felszámolását, a
gazdaságirányításban a demokratikus centralizmus lenini elveinek
újjászületését, a szövetséges köztársaságok és a helyi tanácsok
jogainak és felelősségének kibővítését. E feladatokat a politikai
intézményrendszer reformjával szoros összefüggésben kell megoldani,
teljhatalmat biztosítva a tanácsoknak, valódi tartalommal töltve meg
a köztársaságok szuverenitásának fogalmát. (folyt.


1989. március 13., hétfő 20:38


Vissza »


Önkormányzat - szovjet törvénytervezet (2. rész)

A tervezet ötvözni kívánja a regionális és országos célokat és
fejlesztési feladatokat, a stratégiai fontosságú kérdések megoldását
a köztársasági és helyi kezdeményezésekkel, elkülönítve a központi
és a helyi funkciókat. Az állami tulajdon megerősítése mellett a
tervezet hangsúlyozza, hogy tökéletesíteni kell a sokszínű
szocialista tulajdon valamennyi formájának irányítását is.

    A tervezet szerzői dokumentumukat a radikális gazdasági reform
fontos láncszemének tekintik, s ezzel összefüggésben több
alapkövetelményt is megfogalmaznak. Így biztosítani kell a tanácsok
teljhatalmát, vagyis az önkormányzat szintjét nem kívánják a
köztársaságokra korlátozni, azt autonóm képződmények és
közigazgatási területi egységek is megkapnák. Nem érheti sérelem a
vállalatok jogait, vagyis az össz-szövetségi minisztériumok
diktátumát nem válthatja fel a köztársasági és helyi szervek
önkényuralma. Fejleszteni kell emellett a köztársaságok közötti
horizontális kapcsolatokat is. (folyt.)


1989. március 13., hétfő 20:42


Vissza »


Önkormányzat - szovjet törvénytervezet (3. rész)

Az irányelvek szerint lehetővé kell tenni, hogy a köztársaságok
költségvetésük valódi gazdáivá váljanak, ne pazarolják
erőforrásaikat. Az össz-szövetségi fennhatóság alá tartozó
vállalatok is jövedelemadót fizetnének a helyi költségvetésnek, s
más vállalatok ugyancsak lerónák a föld- és vízhasználati
hozzájárulást, a munkaerő utáni adót. Az export- és vámjövedelem,
valamint a forgalmi adó egy része ugyancsak a köztársaságot
gazdagítaná (a XIII. ötéves tervben, amelyet átmenetinek tekintenek,
differenciált hozzájárulást állapítanának meg, hogy ne bomoljon meg
a bevételi és kiadási egyensúly az induló évben). 1991-től egyes
árucikkek tekintetében a munkaerő-ráfordítás függvényében
részesülnének forgalmiadó-térítésben a köztársaságok.

    A köztársaság döntene a jövőben a helyi adókról, s
költségvetését kötvények és kölcsönök, sorsjegyek kibocsátásával,
(bármely más köztársaságtól is igénybe vehető) bankhitellel is
rugalmasabbá tehetné. A kötelezettségek között szerepelnének viszont
jelentősebb beruházások is, valamint egészségügyi-szociális
kiadások. A többletjövedelmek teljességgel helyi rendelkezésben
maradnak, ugyanakkor a veszteségeket sem állja az országos
költségvetés. Amennyiben országos előírás okoz károkat vagy
többletjövedelmet, azt a központi költségvetés állja vagy vonja el.

    Az irányelvek változásokat fogalmaznak meg a gazdasági tervezés
terén is, egyeztetve az össz-szövetségi és köztársasági
hatásköröket. A köztársaság szinte kizárólagos jogokat élvez majd a
környezetvédelem terén. Vonatkozik ez a foglalkoztatás és a
demográfia kérdéseire is, hiszen a helyi szervek például adókkal
vagy támogatással szabályozhatják a vállalatok munkaerőigényét. A
köztársaságok bizonyos önállóságot élveznek majd a külgazdasági
kapcsolatok szabályozásában, a határmenti és partmenti
kereskedelemben (ennek jövedelme teljességgel a köztársaságot
illetné meg), valamint az idegenforgalomban, a reklám területén.

    Az előkészítő jogi és szervezőmunkát 1989-90-ben kell elvégezni,
hogy a törvény a következő ötéves terv elején életbe léphessen.
1990-ben kísérletképpen több köztársaságban a gyakorlatban is
ellenőrzik az új gazdasági önkormányzati rendszer elemeit. +++


1989. március 13., hétfő 21:38


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
III/III jelentés Dr Borosss Imre FKgP rehabilitálásról egy oldal


SZER-hallgató telefonja:

"Jó napot kivánok. Meghallgattam a Haraszti Miklóssal készült interjút, ezek után határozottan állítom, hogy ha valaha valaki, bármilyen szinten is részt vett a magyar közéletben társadalmi csoportok, áramlatok, mozgalmak szervezésében, tehát belelátott ezek életébe, tapasztalata van ezen a terüteten, az 1989-ben Haraszti Miklóst tarthatja a demokratizáló Magyarország legkiforrottabb személyiségének, olyan embernek, aki nemcsak beszél, de mond is valamit. Köszönöm."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD