Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › március 13.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, Nemzetközi sajtószemle:

Magyarországi változások

"...Daily Telegraphban Max Hastings a lap főszerkesztője jellemzi a magyarországi változásokat a helyszínen szerzett benyomásai alapján:... kiindulópontja az Új Köztemető, annak is a 301-es számú, névtelen és elhanyagolt sírja, mert ez a szellemi gyújtópontja annak a változásnak, ami Magyarországon ma végbemegy. Nem tudni, hányan nyugosszák örök álmukat abból a mintegy 2 ezer emberből, akit az oroszok 1956 után agyonlőttek. Ezeknek a parcellái mellett álldogálnak éjjel-nappal a polgári ruhás titkosrendőrök. Új Köztemető, Katyn, Gulag - vajon most, a glasznoszty korában hány középkorú, vagy öregebb oroszt kínoz és tart ébren éjjelenként még mindig a lelkiismeret-furdalás? Németh Miklós Max Hastings beszámolója szerint azt mondta: békés átmenetet akarnak a demokratikus társadalomba, és a magyarországi mozgalmat nem lehet feltartóztatni, még akkor sem, ha a Szovjetunióban lelassulna a reformok tempója."

Az Országgyűlés jogi bizottságának ülése (1. rész)

1989. február 21., kedd - Ülést tartott kedden az Országgyűlés Jogi, Igazgatási és Igazságügyi Bizottsága. Az Országgyűlés március 8-i ülésre készülve a testület megvitatta a sztrájkról szóló törvényjavaslatot, a Munka Törvénykönyvének módosítási javaslatát, az alkotmány korszerűsítésének koncepcióját, valamint a Belügyminisztérium feladat- és hatáskörének bővüléséről szóló előterjesztést. A bizottság állást foglalt amellett, hogy az Országgyűlés tűzze napirendre a gyülekezési törvény módosítását, tekintettel arra, hogy a hatályos szabályozás értelmében a parlament előtti téren rendezvények tartása tilos.

A sztrájktörvény javaslatához és a Munka Törvénykönyvének
módosítási javaslatához Halmos Csaba államtitkár, az Állami Bér- és
Munkaügyi Hivatal elnöke fűzött szóbeli kiegészítést. Miként
elmondta, a sztrájktörvény megalkotása azért fontos, hogy
megszüntessék a jogbizonytalanságot ezen a - jogilag jelenleg
egyáltalán nem szabályozott - területen. A javasolt törvényszöveg
azt célozza, hogy a sztrájkot, mint eszközt, csak végső esetben
lehessen igénybe venni, s hogy kiszámítható legyen a jogellenes
sztrájk szankciója. Az immár 21 éve hatályos Munka Törvénykönyvének
most csak a módosítását tervezik, ami átmeneti megoldás, és főleg a
társasági törvény megalkotása tette szükségessé. Halmos Csaba
ígéretet tett arra, hogy a jövő év végéig előterjesztenek egy
teljesen új koncepción alapuló Munkatörvénykönyv-javaslatot.

    A sztrájktörvény-tervezet fölött éles vita bontakozott ki több
képviselő, illetve az államtitkár között. Tallóssy Frigyes
(Budapest) úgy vélekedett, hogy a tervezet jelenlegi formájában nem
alkalmas az elfogadásra. Indítványozta, hogy dolgozzák át a
szöveget, s azt is két lépcsőben tárgyalja az Országgyűlés, hogy
legyen idő az első olvasat során felmerülő gondolatok beépítésére. A
képviselő szerint a benyújtott tervezet nem ad választ számos
kérdésre, így például nem nyújt kapaszkodót a sztrájk jogosságának
megítélését illetően, valamint nem tisztázza, hogy ki viseli a
felelősséget a sztrájkok következményeiért.

    Horváth Jenő (Budapest) úgy vélekedett, hogy az lenne a kisebb
rossz, ha most elhalasztanák a törvény parlamenti tárgyalását, és
néhány hónapot még rászánnának egy általánosabb elfogadásra esélyt
adó változat alapos kidolgozására. A most benyújtott javaslat
keretjellegű jogszabály - mondta, és hozzátette, hogy ellenzi
keretjogszabályok elfogadását. (folyt.köv.)


1989. február 21., kedd 19:00


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Az Országgyűlés jogi bizottságának ülése (2. rész)

Horváth Jenő írásos beterjesztésben fogalmazta meg módosító,
kiegészítő indítványait.

    Mások is hangott adtak kifogásaiknak. Kósáné Kovács Magda, a
SZOT titkára, aki meghívottként volt jelen, úgy vélekedett, hogy a
törvénytervezet a munkahelyek falain belülre kívánja szorítani a
sztrájkok lehetőségét. A kormányt védi azáltal, hogy kiemeli azok
köréből, akiknek a ténykedése ellen sztrájkkal lehet fellépni.

    Többen kifogásolták azt a javaslatot, hogy amennyiben nem a
szakszervezet kezdeményezi a sztrájkot, akkor arról a dolgozóknak
titkos szavazáson kell dönteniük.

    Halmos Csaba válaszában elmondta: olyan ellenérveket nem hallott
a vitában, amelyek megkérdőjeleznék annak indokoltságát, hogy a
tervezet már március 8-án a parlament elé kerüljön. Bár neki személy
szerint fenntartásai vannak a szolidaritási sztrájkkal szemben,
ennek lehetőségét alternatívaként bevették a tervezetbe. Úgy
vélekedett, hogy - miként a törvényjavaslatban megfogalmazódott - a
,,munkaviszony keretében,, munkáltatói intézkedés elleni
fellépésként elismert sztrájkjog megfelelően fejezi ki a jogosultság
lényegét. A titkos szavazás - mint lebonyolítási részletkérdés -
ügyében a kormány képviselője rugalmasságot mutatott.

    A bizottság nem tudott megállapodásra jutni abban a kérdésben,
hogy mikor és hogyan kerüljön a sztrájkjog az Országgyűlés elé. Nem
kapott többséget az a javaslat, hogy kétfordulós legyen a parlamenti
vita. Az egyfordulós vita időpontját illetően sem jutottak közös
nevezőre. A jelenlevő húsz közül nyolc bizottsági tag szerint most,
március 8-án kell megtárgyalni, ám ugyancsak nyolcan voksoltak az
elhalasztás mellett, négy bizottsági tag pedig tartózkodott.

    Állást foglalt viszont a bizottság a tervezetben található két
alternatív javaslat ügyében, mindkét esetben a B-változat mellett.
Vagyis támogatták a szolidaritási sztrájk lehetővé tételét, és azt
is, hogy a ne csak a szakszervezet, hanem az érintett dolgozók is
kezdeményezhessenek sztrájkot. A bizottsági tagok nem emeltek
kifogást az elnöklő Bölcsey György, a bizottság titkárának azon
javaslata ellen, hogy a kormányzat képviselőjének és néhány
bizottsági tagnak a bevonásával igyekezzenek a hátralevő időben
továbbfejleszteni a törvénytervezet szövegét, hasznosítva a módosító
indítványokat. Az erre felkért bizottsági tagok közül Tallóssy
Frigyes - tekintettel a rendelkezésre álló idő rövidségére -
aggályait hangoztatta a munka elvégezhetőségét illetően, ezért nem
vállalta a közreműködést. (folyt.köv.)


1989. február 21., kedd 19:07


Vissza »


Az Országgyűlés jogi bizottságának ülése (3. rész)

A Munka Törvénykönyvének tervezett módosításával kapcsolatban
ugyancsak több kritikai észrevétel hangzott el. Ezek egy részével
Halmos Csaba egyetértett, más részükre pedig jogi érvekkel
alátámasztott választ adott. Ezzel az okmánnyal a Jogi, Igazgatási
és Igazságügyi Bizottság könnyű helyzetben volt: mivel nem ez a
bizottság véleményezi majd a parlament előtt a tervezetet, ezért
testületileg nem is kellett állást foglalnia a vitatott kérdésekben.

    Ezután Bödőné Rózsa Edit (Csongrád megye) és több más képviselő
indítványával foglalkozott a bizottság. E képviselők javasolják a
gyülekezési jogról szóló, 1989. évi III. törvény módosítását. A
törvény értelmében a Kossuth Lajos téren nem lehet rendezvényeket
tartani. A kérdés különös időszerűségét március 15-ének a közeledte
adja. A képviselők javasolják megszüntetni azt a jogi helyzetet,
hogy nem szabad virágokat elhelyezni Kossuth Lajos szobránál sem. A
gyülekezési törvénynek ezt a passzusát egyébként az eredeti javaslat
nem tartalmazta: az történetesen éppen a Jogi, Igazgatási és
Igazságügyi Bizottság indítványára került be a szövegbe. A bizottság
most - szembenézve néhány héttel ezelőtti álláspontjával -
egyhangúlag úgy foglalt állást, hogy indítványozza az Országgyűlés
elnökének: a március 8-i ülésen megtárgyalásra javasolva terjessze
elő a törvénymódosítási indítványt.

    Ezt követően az alkotmány szabályozási elvei kerültek terítékre.
Kilényi Géza igazságügyminiszter-helyettes azt kérte a bizottsági
tagoktól: foglaljanak állást az alkotmány-koncepció alternatív
elgondolásaival kapcsolatban. Ha ugyanis ezt nem teszik meg, akkor
négy-öt konkrét szövegtervezetet is ki kellene dolgozni, ami szinte
teljesen áttekinthetetlenné tenné a kérdéskört. Ez a koncepcionális
állásfoglalás - amely a március 8-i ülésen lesz a képviselők
feladata - olyan fontos kérdéseket érint, mint például az államforma
megfogalmazása, az emberi jogok elhelyezése az alkotmányon belül, az
Országgyűlés struktúrájának - egy- vagy kétkamarás jellegének -
eldöntése, az országgyűlési választások módja, a köztársasági elnök
hatalmi súlya, az ügyészi szervezet alkotmányjogi helyzete.

    A vitában különféle nézetek szembesültek. Horváth Jenő például
úgy vélekedett, hogy a magyar parlamentáris demokrácia még nem elég
erős ahhoz, hogy elbírjon egy túl erős köztársasági elnöki hatalmat,
például az államfő azon jogát, hogy újabb tárgyalásra
visszaküldhesse az Országgyűlésnek a már elfogadott törvényeket.
Kőrös Gáspár (Bács-Kiskun megye) viszont a ,,nem szélsőségesen erős,
de a közepesnél erősebb,, köztársasági elnöki intézményéért szállt
síkra. (folyt.köv.)


1989. február 21., kedd 19:12


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Az Országgyűlés jogi bizottágának ülése (4. rész)

Heves vita alakult ki az ügyészség jövőbeni szerepéről. Horváth
Jenő és a legfőbb ügyész jelenlévő helyettese, Szabó István között.
A koncepció három variációs lehetőséget tartalmaz. Az A-változat
szerint lényegében változatlan maradna az ügyészség jogállása. A
B-változat szerint lényegesen módosulna az ügyészség feladatköre, de
államjogi helyzete nem módosulna. A C-verzió radikális változtatást
tartalmaz: ennek értelmében a legfőbb ügyész az igazságügyminiszter
egyik helyetteseként tevénykedne a jövőben, s az ügyészi szervezet
alapvetően a vádképviseletet látná el.

    Szabó István az A-változat mellett tört lándzsát. Hivatkozott
arra az elvre, hogy erősíteni kell az Országgyűlés súlyát, s ennek
alapján ellenezte, hogy megszüntessék a jelenlegi helyzetet,
amelyben a független ügyészi szervezet kizárólag az Országgyűlésnek
felelős. Horváth Jenő szerint nem kell tartani az Országgyűlés
jogkörének ilyen jellegű ,,megcsorbításától,,. A képviselő a
C-változat elfogadását indítványozta. A valódi bírói függetlenség
megteremtését minősítette az igazságszolgáltatás kulcskérdésének, és
szorgalmazta a vizsgálóbírói intézmény bevezetését. Kilényi Géza
igazságügyminiszter-helyettes határozottan cáfolta, hogy bármiféle
hatalmi harc lenne az igazságügyminiszter és a legfőbb ügyész
között. Kérte a képviselőket: ne érzelmi alapon közelítsék meg a
kérdést, hanem döntsenek a logika szerint.

    A bizottság az alkotmánykoncepció kérdéseiben sem foglalt
állást, a jelenlévő képviselők gondolkodási időt adtak maguknak.

    Végezetül Gál Zoltán belügyminiszter-helyettes tájékoztatását
hallgatta meg a bizottság; ő a Belügyminisztérium feladat- és
hatáskörének bővüléséről szóló előterjesztéshez fűzött magyarázatot.
E bővülés a terület- és településfejlesztés, a területrendezés, a
tanácsi tervezés és gazdálkodás, a lakás-, telek- és kommunális
ellátás, valamint a helyiséggazdálkodás területén indokolt. A
hatásköröket újra kell osztani egyfelől a Belügyminisztérium,
másfelől a növekvő önkormányzatú tanácsok, továbbá több központi
szerv - így például a Pénzügyminisztérium, az Országos Tervhivatal,
és a közelmúltban létrejött Közlekedési, Hírközlési és Építésügyi
Minisztérium - között. A jelenlévők tudomásul vették az
előterjesztést. (MTI)


1989. február 21., kedd 19:18


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
III/III jelentés Dr Borosss Imre FKgP rehabilitálásról egy oldal


SZER-hallgató telefonja:

"Jó napot kivánok. Meghallgattam a Haraszti Miklóssal készült interjút, ezek után határozottan állítom, hogy ha valaha valaki, bármilyen szinten is részt vett a magyar közéletben társadalmi csoportok, áramlatok, mozgalmak szervezésében, tehát belelátott ezek életébe, tapasztalata van ezen a terüteten, az 1989-ben Haraszti Miklóst tarthatja a demokratizáló Magyarország legkiforrottabb személyiségének, olyan embernek, aki nemcsak beszél, de mond is valamit. Köszönöm."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD