|
|
|
|
Interjú Fejtő Ferenccel
|
(Vadász János) München, 1989. március 9. (SZER, Szerkesztők fóruma) - Az e heti Szerkesztők fórumán a Párizsban élő, nemzetközi hírű történész és publicista, Fejtő Ferenc a legutóbbi hónapok, illetve hetek magyarországi fejleményeiről fejti ki véleményét. Erről teszek fel neki Párizsba néhány kérdést. Az MSZMP Központi Bizottsága február közepén ülést tartott és határozatot hozott, miszerint a többpártrendszer keretei között tekinti célszerűnek az úgynevezett szocialista pluralizmus megvalósítását. Már ezt megelőzően az Országgyűlés ülésszakán az egyesülési törvény tárgyalásakor ígéretet tett a kormány, hogy a pártok - többesszámban: a pártok - működését szabályozó törvénytervezetet legkésőbb augusztus 1-jéig az Országgyűlés elé terjeszti. De facto már létrejöttek politikai pártok, először a Független Kisgazdapárt bontott zászlót, majd a közelmúltban a szociáldemokraták, most megalakulását jelentette be Néppárt néven a volt Nemzeti Parasztpárt is, arról nem is beszélve, hogy számos alternatív politikai szervezet - a Magyar Demokrata Fórum, a Szabad Demokraták Szövetsége stb., - már potenciálisan politikai pártként működik. - Igen. - Kibontakoznak tehát egy esetleges többpártrendszer körvonalai, föllépnek a szereplői. A hatalmi párt most azt állítja, hogy ezt megengedi, nem akarja meggátolni... - Ő kezdeményezte. - Viszont azt is állítja, hogy a vezető szerepét - úgymond - politizálva meg kívánja őrizni. Ezt valahogy egy önellentmondás formájában fejtette ki Grósz Károly egy beszédében, mondván: a hatalom gyakorlását megosztjuk másokkal, de a hatalmat nem osztjuk meg senkivel. - Igen, olvastam a beszédet. Úgy van. - Mindez nyilvánvalóvá teszi, hogy a hatalmi csoport, vagy annak legalábbis egy része kidolgozott valamiféle stratégiát, hogy a hatalom megőrzését érvényesítse. Most Fejtő Ferencet kérdezem: véleménye szerint miben áll ez a stratégia? - Az én értesüléseim is egyeznek azzal, hogy kidolgoztak egy stratégiát, ami viszont majdnemhogy történeti prespektívába van beállítva - a magyar történelem perspektívájába beállítva. Úgy tűnik nekem, hogy ez az 1922-től kezdve a Horthy-Bethlen-féle konszolidációs stratégiának egy modern, kommunista változata. Tényleg, Grósz azt hiszem megmondta a lényegét ennek a stratégiának. A kommunistákkal is úgy van az ember, mint annak idején Hitlerrel volt: hogy rejtik is szándékaikat és ugyanakkor meg is mondják. Miben áll ez a stratégia? A lényege tényleg az, hogy a kommunista párt politikai monopóliumát meg akarja őrizni -, de ugyanakkor a felelősséget a politikájáért meg akarja osztani. Hogy egyeztethető össze ez a többpártrendszerrel, amelynek a keretében - mondják ők - meg akarják oldani? Hát ebben semmi újság nincs tulajdonképpen, mert hiszen tudjuk, hogy Csehországban és Lengyelországban többpártrendszer keretében működik a kommunista pártnak a hatalmi monopóliuma. - Az NDK-ban is, Kelet-Németországban is. - Kelet-Németországban is, sőt még Bulgáriában is. - Igen, ott van egy parasztpárt. - Sőt azt szeretném mondani, hogy Magyarország és Románia, és Jugoszlávia azok az országok, amelyekben a többpártot teljesen fölbontották, illetve föloszlatták, és amelyben a párt minden takaró nélkül gyakorolta eddig a hatalmat. Ennek a megoldására a magyar vezetőség olyan érdekes utat választott, amely túltesz a Rákosinak a szalámitaktikáján is, annyira, hogy ördöngösen okos ez, az az út. Először is úgy, hogy például a Szociáldemokrata Párt megalakult, tömegével jöttek hozzá jelentkezni a fiatal munkások, fiatal emberek, és egy olyan pártvezetőség kezdett kialakulni, amelyben ezek a fiatalok nagyobb szerepet játszanak, döntő szerepet játszanak, dinamikusabb fiatalok tényleges demokráciát akarnak, mint azok a kivénhedt, nagyon tiszteletre méltó túlélők, akik körülbelül olyan idősek mint én, és akik azonban dinamizmusra nem alkalmasak és nagyon könnyen manipulálhatók. Nem tudom tudják-e már Magyarországon belül, vagy tudják-e Nyugaton - Nyugaton nem tudják -, hogy bizonyos nyomásoknak engedve egy olyan határozatot hoztak - mind a Szociáldemokrata, mind a Kisgazdapártban -, hogy azoknak a vezetőségében csak az 1945 óta a pártban szereplők vehetnek részt. - Igen, erről tudomásunk van, a szociáldemokraták vonatkozásában, hogy a kongresszusukig - ami az év végén lesz, úgy tervezik - csak az lehet az ideiglenes vezetőség tagja, aki 1948-ban is .... - (...), hogy kinek a nyomására határozták el? Ez az jelenti, hogy a dinamikus fiatal embereket tulajdonképpen eltávolították, ugyanakkor sikerült egy nagyon jó taktikával a Bihari - aki igazán vezetésre termett ember - és a párt közé éket verni, úgyhogy a Biharinak a vezető szerepe teljesen megsemmisült, és így egy öreg, manipulálható, nagyon tiszteletre méltó, de politikai vezetésre, még a Szakasits-féle vezetésnél is alkalmatlanabb vezetőséggel állunk szemben. Ugyanez történik a Kisgazdapártban. Ez nem elég, hogy a Kisgazdapártban ez történik, de ugyanakkor megismétlik - vagyis a történelemben ugye sok ismétlés van más körülmények között - a Rákosinak a taktikáját, aki, hogy a Kisgazdapártot meggyöngítse teremtett annak idején egy Nemzeti Parasztpártot, amelybe - a Nemzeti Parasztpártba - jóhiszemű emberek is részt vettek annak idején a népi mozgalomból, mint Kovács Imre, Szabó Zoltán és mások, de amelyben a különböző nyomások hatására - és mikor észrevették, hogy tulajdonképpen a kommunista pártnak az eszközei voltak - akkor a Kovács Imre, Szabó Zoltán, többiek kiléptek, és maradt az a Veres Péter és Erdei Ferenc, meg azok, akik azután engedelmes eszközei lettek a kommunista politikának. A másik része a dolognak az, hogy ugye már előre megmondták, hogy csak azok szerepelhetnek a közéletben, vehetnek részt a többpártrendszerben, akik a szocializmust fogadják el alapul. - A probléma az, hogy a szocializmus fogalmát... - Itt a szocializmus fogalmát pedig egyszerűen nem határozzák meg. Én a napokban Triesztben voltam egy összejövetelen, egy kollokviumon és ott azt mondottam - mikor folyton a szocializmusról beszéltek, Vásárhelyi és olasz kommunisták és mások és szabad, és nemzeti vagy független kommunisták, de kommunisták - tessék meghatározni, tulajdonképpen mi az? Amire azt mondta a Vásárhelyi, hogy a demokrácia a legjobb út a szocializmus felé. De hát - kérdezem - milyen szocializmus felé, mi a szocializmus? Én a szocializmust meghatároztam, megpróbáltam ott meghatározni. Én azt mondtam a szocializmus a következő: Először is Ferdinánd Raphaelt idéztem, aki azt mondta, hogy az első pont a szocializmus felé, az mindig az igazságnak a mondása -, megmondani azt ami van, egy helyzetanalízisből kiindulva. A második pont pedig az, hogy szociálpolitikát csinálni. Szóval a kapitalizmusnak a különböző kinövéseit és káros hatásait egy olyan szociálpolitikával kiegészíteni - a szabad versenynek és a szabad iparnak stb., a magángazdálkodás - olyan szociálpolitikával, amelynek az alapjait először az angol toryk, az angol konzervatívok vetették meg Marx szerint is 1851-ben, munkásvédelmi- politikájukkal, amit aztán Bismarck folytatott, és aminek a megvalósítását a welter-politikában látjuk, amelyet tulajdonképpen minden nyugati ország bevezetett, ahol a munkásságnak egyrészt szakszervezeti szabadságot biztosítanak, másrészt pedig munkás jóléti- és az árvák, az özvegyek, a szegények, stb. életbiztosításáról gondoskodnak. A harmadik pont amit meghatároztam: a szocializmus, hogy mindennek a kivívására küzdelem kellett mindig a konzervatív és reakciós elemek ellen, és ebben a küzdelemben a munkásoknak és a progresszív entellektüeleknek bizony szerepet kell játszani, ez az a munkás és entellektüel szövetség, amiről annak idején Marx is álmodozott - de természetesen egy szabad szövetségről volt szó, és nem pedig egy pártnak a kontrollja alatt álló... - Ezen kritériumok alapján az MSZMP egészen bizonyosan nem kíván szocializmust .- de ahogy mondotta is: a probléma az, hogy nem is hajlandó ezt meghatározni - illetve a definíció jogát fenntartja magának egy későbbi, meghatározatlan időpontig. - Időt, és már eleve is a liberális ellenzéket - de feltételezem, hogy Magyarországon a lakosság többségének elege van már az úgynevezett szocializmusból, és szeretnének, amit elsősorban szeretnének a szabadság, és másodsorban pedig biztonságot. Ennek a szabadságnak a biztosítása nem áll fenn, és itt mondhatnám, hogy bizonyos fenntartással viseltetem például a Demokrata Fórum iránt, amelyik - rögtön már valószínűleg a Pozsgay védelmét vagy protekcióját biztosítandó - már eleve kijelentették, hogy ők nem ellenzék -, hanem csak dialógust akarnak. Márpedig demokráciát akarni úgy, hogy az ember csak dialógussal akar párbeszédet folytatni, esetleg nyomást gyakorolni a hatalmat élvező, birtokló pártra - de viszont már eleve úgy megy bele a tárgyalásokba, hogy az ellenzékiséget kizárja a maga részére - hát ezt politikailag nagyon furcsa dolognak tartom. A másik pedig ... - Igen. Szeretnék itt még ezzel kapcsolatban nyomban valamit kérdezni, és ez az, hogy ez - mert hát végeredményben az ellenzéknek is van valamiféle stratégiája - az elképzelés, amit a Magyar Demokrata Fórum érvényesíteni próbál, ez nem azon a feltételezésen alapszik-e, hogy a hatalmi csoportnak, az MSZMP-nek nincs egységes stratégiája? Hogy megoszlanak a vélemények a vezetésén belül, hogy a megítélése szerint ez helyes-e, hogy valóban ... - Bocsásson meg, hogy közbevágok itten rögtön. Mindenki tudja, hogy a kommunista párt - nevezzük a nevén - most nagyon nehezen \ akadályozza meg pártülésen a pártszakadást, a felbomlást, a két szárny, az úgynevezett rendpárt amelyik többségben van még a Politikai Bizottságban és a Központi Bizottságban természetesen, hiszen a parlamentben is ugye 90 százalékban kádáristák ülnek még mindig. A kádáristák közül van egy csoport, amelyik azért belátta, mondjuk egy demokratikusabb rendezésnek lehetőségét. Ez kétségtelen hogy a párt megoszlott, de viszont kinek a kezében van az a 100 ezer fegyver, amit kiosztottak nemrégen, és ki osztatta ki ezeket a fegyvereket a munkásőrségnek, a rendőrségnek és a régi ávosoknak és a veteránoknak? Ezt a kérdést fölteszem, és remélem Magyarországon feleletet kapunk majd rá. Ki osztotta ki, és kinek kezében van az a 100 ezer fegyver, amit tudomásom szerint kiosztottak? Általában egy válságban az kerül ki győztesen - még egy párton belül, vagy egy apparátuson belül is - akinek a fegyver a kezében van. - Ez azt hiszem, ráirányítja a figyelmet az úgynevezett Münnich Ferenc Társaságra. - Hát mindenesetre a Münnich Társaságra és Kádárnak rejtélyes viselkedésére, és a Berecznek a bizonytalan viselkedésére. És aztán felteszi végülis a kérdést az ember, hogy tulajdonképpen Pozsgay mit akar? Mert én úgy látom innen, hogy Pozsgayban - mint ahogy Goethe mondotta magáról -, két lélek lakozik a mellében. Az egyik lélek az kétségtelen az Illyés Gyula, Csoóri Sándorral nevelkedő magyar hazafinak a lelke, ami sok beszédéből, nyilatkozatából kiderül, amikor például azt mondta nemrégen, hogy vigyázni kell, hogy megint ne jussunk arra a tragikus sorsra mi magyarok, ami eddig volt, hogy amikor a gödörből föl akartunk támaszkodni, akkor mindig valaki a kezünkre taposott, hogy visszazúdítson bennünket a gödörbe. Ezt egy Adyn, József Attilán, Illyés Gyulán nevelt és tovább menve: Eötvös Józsefen, Széchenyin, Vörösmartyn nevelt magyar mondotta. Ő ugyanakkor egy kommunista lélek is, végül is a Politikai Bizottságnak a tagja - és feltehető róla, hogy mint kommunista, aki még mindig kommunista, annál bizonyos prioritása van annak, hogy a kommunista pártot megmentse, mégpedig azokkal szövetkezve - és itten visszagondolok a 30-as évekre, amikor Zilahy Lajos és mások, akik a Márciusi Frontot alapítottak - abban a feltevésben éltek, hogy az akkori hatalomnak, a horthyzmusnak, a bizonyos gömbösista, vagyis magukat reformistának nevező szárnyára támaszkodva megvalósíthatják majd a magyar demokráciát és a magyar földreformot. (folyt.)
1989. március 9., csütörtök
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SZER-hallgató telefonja:
"(VALLTÖMŐ RICHÁRD) Jó napot! Csütörtök délelőtt, 10 óra 20 van, hallgatom a Kommentár Nélkül-t és nagyon ismerősnek tűnik. Ezt maximum egy vagy két héttel ezelőtt szóról-szóra ugyanígy leadták anélkül, hogy a műsor előtt akár csak egy szóval is utaltak volna arra, hogy ez ismétlés. Ez a hallgató becsapása, jó magyarul megmondva. Nagyon jellemző sajnos önökre a teljesen tekintet nélkül levés a hallgató kívánságaira, érdekeire. Hogyan lehet egy műsort változatlanul leközölni, azzal a látszattal, mintha új műsor lenne? Ez majdnem hogy csalásnak nevezhető. Amiről pedig most szólok, az nagyon dühített, amikor hallgattam, de nem akartam róla beszélni. Most bosszúból, mert így viselkedtek a Kommentár Nélkül-lel kapcsolatban, elmondom: Két héttel ezelőtt Dorogi Judit a trieszti, valamilyen politológiai vagy filozófiai kongresszuson interjút csinált Kende Péterrel, Molnár Miklóssal, stb. stb. Ilyen rossz minőségű felvételt még életemben nem hallottam. Még maguknál is ritkaság, pedig ez már akar valamit mondani. Mintha egy pályaudvar, vagy pedig egy nyilvános uszoda halljában vették volna fel, mellékzajok, szinte az érthetetlenségig. Minden második mondatot legalább nem lehetett megérteni, és mindehhez egy szó magyarázat, egy szó bocsánatkérés, semmi és ...(MEGSZAKAD)"
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|