Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › március 06.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
BBC, Panoráma:

Felhívás egykori politikusok rehabilitálására

"...kérésem Németh Miklós miniszterelnökhöz szól. Kérem a miniszterelnök urat, az igazságügyi miniszter úrral együtt találják meg a módját az ország nagy nyilvánossága előtt, és adjanak erkölcsi elégtételt, rehabilitálják Nagy Ferenc volt kisgazdapárti miniszterelnököt, Kovács Bélát, volt kisgazdapárti minisztert, illetve a Kisgazdapárt országos főtitkárát, valamint B. Szabó István minisztert és államminisztert a Nagy Imre kormányába, ugyanakkor Kiss Sándor volt országgyűlési képviselőt, a Parasztszövetség főtitkárát, illetve elnökét. Én azt hiszem, hogy jogos a kérésem, hogyha Kovács Imre írót, volt képviselőt, aki a Nemzeti Parasztpártnak főtitkára is volt, erkölcsileg a nemzet szemében, a családjukkal szemben elégtételképp rehabilitálják."

Éliás András esete

(Láng Júlia)
München, 1989. február 21. (SZER, Periszkóp) - Éliás András tagja a
Magyar Demokrata Fórumnak, a Nyilvánosság Klubnak és a Nemzeti
Humanista Vitakörnek. Több éves munkaviszony után tavaly október
vége óta nincs hivatalosan bejegyzett munkahelye, jelenleg a
korábban megtakarított félretett pénzéből él. Idézünk abból a
tényvázlatból, amelyet esetéről jogászoknak, újságíróknak,
illetékes szerveknek megküldött:
- Egyes jogász ismerőseim úgy tájékoztattak, hogy tudomásuk szerint
a még érvényben lévő közveszélyes munkakerüléssel kapcsolatos
jogszabályok miatt már hónapok óta senkit sem hurcolt el, vagy
állított elő a rendőrség. Ennek ellenére egyebek között a
közveszélyes munkakerülésre való hivatkozással ez év január 8-án
vasárnap körülbelül 12 és 14 óra 30 között a rendőrség egyik, a
Keleti főposta melletti helységében őrizetbe vettek és
nadrágszíjamat is elkobozva elzártak a fapados zárkában.
    
    - Mi történt ezt megelőzően?
    
    - A Kossuth Lajos utcában engedélyezett helyen egy apró politikai
felhívást ragasztottam, amely nem rágalmazó, nem állam- és nem
alkotmányellenes.
    
    - Ez a felhívás-ragasztás késztette a rendőröket igazoltatásra,
majd pedig bekísérésre, de mielőtt folytatjuk a történetet,
hallgassuk meg a kiragasztott felhívás szövegét:
- "A Nemzeti Humanista Vitakör, amely 1988. augusztus 27-e óta
laza csoportként tevékenykedett, december 21-én a Jurta Színházban
társadalmi szervezetté alakult. A Nemzeti Humanista Vitakör - NHV -
független emberjogi szervezet, amely az emberi jogok egyes
kérdéseivel kapcsolatos akciókat szervez, különös tekintettel a
magyar emberek jogaira. Kérjük, támogasson minket abban, hogy a
lakáshoz való állampolgári jog bekerüljön az alkotmányba és hogy a
fokozódó munkanélküliség miatt töröljék az úgynevezett közveszélyes
munkakerüléssel kapcsolatos jogszabályokat. Érdeklődése esetén
szívesen adunk bővebb tájékoztatást. Levélcím: Jurta Színház,
Nemzeti Humanista Vitakör, 1399. Budapest, Postafiók 629. "
- Ez áll tehát, azon a cédulán, amelyet Éliás András hirdetés-
ragasztásra engedélyezett helyen kitett, a budapesti belvárosban, a
Kossuth Lajos utcában. Folytatjuk esetleírásának fölolvasását:
- Rendőri bevitelem úgy történt, hogy a kiragasztás közben négy
civil ruhás rendőr zavart meg. Az igazoltatás előtt a cédulákat
elvették és egy fehér Ladával a Keletibe vittek. A papírokat vissza
akarták később is tartani, de nyomatékosan visszaköveteltem,
hivatkozva azok anyagi értékére is. Több felettesüket telefonon
felhívhatták, mivel a szöveget telefonon keresztül többször is
beolvasták. A hozzáértőbb rendőrök biztosították kollégáikat, hogy
a felhívás nem törvénytelen és ezért terjeszthető. Nyomatékosan
felhívtam az akció résztvevőit, hogy minden lehetséges helyen
tiltakozni fogok és ez is közrejátszott szabadulásomban.
    
    - Néhány nap múlva Éliás András följelentést tett a rendőrök
eljárása ellen a Katonai Ügyészségen. Ennek a szövegéből idézünk:
- "Határozottan tiltakozom amiatt, hogy egy rendőr, kezében a nem
hivatalos listát tartalmazó Lel-Tár című kiadvánnyal, közölje velem
azt, hogy a felhívásban leírt csoport törvénytelen, mivel nem
szerepel ebben a könyvben. Ilyen vizsgálódásra az én személyes
szabadságom terhére a rendőrségnek sem a korábbi, sem a most
elfogadott egyesülési jogszabályok értelmében nincs joga.
    
    Hangsúlyozni kívánom, hogy a munkahely hiánya kizárólag ürügyként
szolgált és az intézkedés célja a politikai provokáció volt. Kérem
az érintett rendőrök figyelmeztetését és felszólítását arra, hogy a
jövőben óvakodjanak a másként gondolkodók üldözésétől."
- Két hét múlva megérkezett a válasz a Katonai Ügyészségtől:
- "A jogellenes fogva tartás vétsége miatt Éliás András Béla által
tett feljelentés tárgyában a nyomozás teljesítését a büntető
eljárás 127. paragrafusa első bekezdése A. pontja alapján - mert a
cselekmény nem bűncselekmény - megtagadom."
- A Katonai Ügyészség közli a feljelentővel, hogy e határozata
ellen 8 napon belül panaszt jelenthet be a Katonai Főügyészségen és
ehhez hozzáteszi, hogy esetleges panaszát célszerű a Katonai
Ügyészségen szóban vagy írásban megtenni.
    
    Most pedig lássuk a határozat indokolását, amelyben csupán egy fél
mondat céloz az eset politikai hátterére, és az is úgy, hogy -
"Éliás András állítása szerint előállításának politikai okai
voltak". A katonai Ügyészség azzal indokolja az igazoltatást: - "A
BRFK akció alosztály beosztottai igazoltatták a feljelentőt, mert a
hirdetőre egy felhívást akart felragasztani."
- Ezek szerint ez ok az igazoltatásra? Erre is visszatérünk még.
    
    Egyébként az igazoltatásnál kiderült, hogy Éliás Andrásnak nincs
bejegyzett munkahelye, ezért kmk alapos gyanúja miatt
előállították. Rövidre fogom a történetet. A Katonai Ügyészség úgy
találta, hogy az intézkedő rendőrök jogszerűen jártak el, ezért
tagadta meg velük szemben a nyomozást. Egész sor kérdés fölmerül az
eset kapcsán, csupa olyasmi, ami napjainkban egyre több embert
érint és érdekel. Ne lehessen az embereket társadalmi
aktivitásukban megfélemlíteni azzal, hogy egy felhívás kiragasztása
miatt igazoltatják, aztán valamilyen ürüggyel előállítják őket. De
ha már ez megtörténik - mert megtörténik -, jobb, ha tudja az
állampolgár, hogy nem eshet semmi baja. Mert ha a Katonai Ügyészség
ugyan megtagadta az intézkedő rendőrök elleni nyomozást,
indokolásával mégis elismerte és ezáltal megerősítette:.- "A nála
talált felhívással kapcsolatban megállapították, hogy a felhívás
terjesztésével, illetve felragasztásával Éliás András jogsértő
cselekményt nem követett el, ezért őt elengedték."
Joggal fölmerül a kérdés, milyen alapon tartozna igazoltató
rendőrök hatáskörébe annak az eldöntése, hogy törvénybe ütközik-e
egy falragasz szövege. Még nagyon sok kérdés merül föl, ezeket
jogászkollegámnak, Farkas Péternek teszem fel:
Van-e valahol nyoma a jogszabályokban, hogy felhívás felragasztása
egy hirdetőtáblára, akárhol is, különösképpen ha ez egy
engedélyezett hirdetőtábla, hogy ez okot adhat-e a rendőrnek az
igazoltatásra?
    
    - Kezdjük azzal, hogy a Minisztertanács 1974-ben rendeletet hozott
a rendőrségről. Ennek 13. paragrafusában kimondja, hogy a rendőr
gyanú esetén jogosult igazoltatást foganatosítani. 10 évvel később
szintén a Minisztertanács módosította ezt a rendeletet, most a 13.
    
    szakasz immáron a következőképpen szól: - "A rendőr jogosult és
köteles igazoltatni azt a személyt, akinek igazoltatása
személyazonosságának megállapítása érdekében szükséges." Ha én ezt
a paragrafust lefordítom közérthető magyar nyelvre, akkor ez azt
jelenti, hogy azokat a személyeket kell igazoltatni, akiket
igazoltatni kell. Magyarul, a rendőr, az államhatalom
megtestesítője, bárkit, bármikor igazoltathat. Magát a rendőrt
pedig az egyenruhája igazolja. Hogyha civil ruhában van, akkor
köteles igazolványt felmutatni. Az alapvető probléma ezzel a
jogszabállyal az, hogy túlságosan alacsony szintű. Az alacsony
szintű jogszabálynak mindig az a hátránya, hogy nagyon kevesen
ismerik.
    
    Ha egy demokratikus országot vizsgálunk, akkor általában ezeket a
kérdéseket, hogy mikor lehet megfosztani az állampolgárt a
szabadságától, törvény szabályozza. A parlament vitára ad alkalmat.
    
    Azt megelőzően társadalmi vita lehetséges. Egy minisztertanácsi
rendeletnél erre nincs mód.
    
    - Igazoltatni ezek szerint mindig joga van a rendőrnek, és arra a
bizonyos táska-ellenőrzésre, illetve kocsi-ellenőrzésre ugyanígy
joga van, indokolás nélkül?
    
    - Hadd folytassam ugyanezt a 13. paragrafust: - "Bűncselekmény és
szabálysértés elkövetésének gyanúja esetén járművet, csomagot
átvizsgálhat a rendőr." Visszatértünk tehát a 10 évvel ezelőtti
jogszabályban meghatározott fogalomhoz, a gyanúhoz. A gyanú egy
rendkívül szubjektív dolog, elég, ha a rendőrben ez a gyanú
felmerül, máris joga van intézkedést foganatosítani. Ennek az
állampolgár a mai helyzetben, a mai jogszabályok alapján teljes
mértékben ki van szolgáltatva.
    
    - Hogy továbbra is a műsorunk elején ismertetett ügynél maradjunk,
a fogva tartás, illetve a jogellenes fogva tartás miatt
fellebbezett, azaz, hogy feljelentést tett esetünk főhőse a Katonai
Ügyészségen. Mik a szabályok a fogva tartásra, illetve - egészen
pontosan ebben az esetben előállítás volt -, mikor van joga az
utcán igazoltató rendőrnek úgy dönteni, hogy ezt az embert én most
előállítom?
    
    - Különböző jogcímeken és különböző időtartalomra lehet az
állampolgárok személyes szabadságát korlátozni. Ahogy változnak az
elnevezések, úgy változnak az időpontok. A legrövidebb az
előállítás. Előállítható egy személy és személyi szabadságában
korlátozható 4 órányi időtartamra. Azonban rögtön ugyanaz a
jogszabály kivételt is megállapít, rendkívül, vagy kivételesen
indokolt esetben ez máris felemelhető a duplájára, tehát 8 órára. 8
óra után pedig jogcímet lehet változtatni és őrizetbe lehet valakit
venni 24 óra, 72 órára. Aztán megint fogalmat lehet cserélni és
máris lehet beszélni előzetes letartóztatásról 30 napra. A 30 napot
lehet hosszabbítani. A büntető jogszabályok azonban még azt is
lehetővé teszik, hogy egy éven túl is előzetes letartóztatásban
lehessen valakit tartani. Végső határideje ennek nincs, csupán azt
mondja ki a jogszabály, hogy egy éven túl még a Legfelsőbb Bíróság
felülvizsgálja, a végső időtartama azonban nincs korlátozva.
    
    Ezek eléggé szédítő távlatok. Most ebben az ügyben egy jogaival
tisztába lenni akaró állampolgárról van szó, aki úgy döntött, hogy
feljelentést tesz. Ezt a feljelentést a Katonai Főügyészséghez
címezte, de választ a Katonai Ügyészségtől kapott.
    
    A válaszban megütötte a fülemet az a részlet, hogy a Katonai
Ügyészség azt javasolja: ha elégedetlen a határozattal, akkor a
feljelentő panaszt tehet a Katonai Főügyészségen, de ezt a panaszt
tanácsolja a Katonai Ügyészséghez beadni. Remélem követhető volt.
    
    Tehát arról van szó, hogy ugyanahhoz a szervhez.
    
    - Általában a panasszal megtámadott határozatot a panasz nyomán a
határozatot kiadó szerv saját hatáskörében felülbírálhatja. Tehát
nem kell másodfokú szervhez folyamodni, hanem ő maga
megváltoztathatja, ha akarja, és csak ezt követi a másodfokú szerv
felülvizsgálata. Általában gyorsítja az eljárást, ha oda adjuk be a
fellebbezést, ahol az akta van és nem pedig a felügyeleti szervhez,
hogy ott újra iktassák, onnan menjen ki a megkeresés az alsóbb
szervhez, stb. Az eljárások Magyarországon rendkívül lassúak. Az
alapvető probléma azonban mégiscsak más. Nevezetesen arról van szó,
hogy a belügyminiszter és a legfőbb ügyész ugyanúgy a pártközpont
által kiválasztott személy. Ez azt jelenti, hogy a pártközpont,
mint központi hatalmi szervezet két végtagjáról, két nyúlványáról
van szó, amelyiknek egymást kéne valamilyen formában ellenőriznie.
    
    Hiszen a rendőrség esetében a nyomozást a Katonai Ügyészség
folytatja le. Egyik szerv sem független, pontosabban mindkét szerv
ugyanattól a központtól függ. Ez nyilvánvalóan irreális helyzetet
eredményez.
    
    - Végül, mi a helyzet ezekkel a kmk rendeletekkel, a közveszélyes
munkakerüléssel? Nagyon világos, hogy a közeljövőben ezt- meg kell
változtatni, mert a növekvő munkanélküliséggel most aztán végképp
abszurddá vált, egyébként is meglehetősen abszurd.
    
    - A kmk-val eddig is rengeteg baj volt. A jogszabály itt többes
megkülönböztetést alkalmaz. Az alapvető konstrukciója és
filozófiája ennek az, hogy aki közveszélyes, az a közre veszélyes
életmódot folytat. Tehát egy bizonyos életvitelt kíván itt
funkcionálni a törvény. Először vétségi alakzatban, és csak ha már
valakinél a vétségi alakzat megállt, akkor kerülhet szóba, mint
bűncselekmény, tehát egy korábbi tényállás ehhez szükséges.
    
    - Van-e valami jel arra, hogy a közveszélyes munkakerülést mint
műfajt úgy, ahogy van, törlik, elfelejtik, megszüntetik?
    
    - A Büntető Törvénykönyvet idén egyszer már módosították.
    
    Pillanatnyilag újabb átdolgozása van folyamatban. Hogy mi lesz a
végeredmény, nem tudok jóslásokba bocsátkozni. +++
    


1989. február 21., kedd


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefonok

" - Lakatos Gyuláné 294-898: Most a Il-esen volt egy riport egy igazgatónővel. Ebben a riporternő simán lenénizte az igazgatónőt. Arra kérem a kedves riporternőt, bárki is volt az, hogy legföljebb a nénikéjét nénizze a nyilvánosság előtt. Ez a minimális modor. Ez volt az észrevételem. - El kell mondanom, hogy nagyon szivesen nézem a TV 2-t, de ezek a játékok nem egészen fer módon mennek. Amikor elkezdődik a játék már vonalat sem lehet kapni. Ma konkrétan a Torpedó játékról beszéltem, de más alkalommal is ez a helyzet. - Pintér István: Ne kérdezzék a játékoknál, hogy kinek mi a foglalkozása, ez egy visszataszító dolog. Egyszerűbb emberek nem mernek jelentkezni, mert hogy néz ki az, hogy lakatos. A hölgyek a BUMM játéknál már nem kérdezték. Ez nagyon helyes volt. A Dévényi kolléga azt forszirozza állandóan. - Ma volt egy olyan műsor, hogy valaki 40 kg-ot fogyott négy hónap alatt. Hogy lehet ez?"
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD