Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › március 05.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
BBC, Panoráma:

Haraszti Miklós cikke

"Budapesten, Varsóban és Prágában végül kudarcot vallottak azok a rezsimek, melyek elfojtották a korábbi demokratizálási kísérleteket. Ezeknek az országoknak a társadalmai készek a demokráciára, és független politikai mozgalmak által nyugati típusú jogokat követelnek, ugyanakkor gazdaságilag erősen függnek a Nyugattól. A bejelentett szovjet csapatkivonások nem oldják meg a problémát. A lépést sokkal inkább a Nyugatnak szánták. A Vörös Hadsereg így támadóból megszálló jellegűvé válik. Moszkva azt reméli, hogy a megkönnyebbült nyugat-európai országok nem bánják majd, ha a szovjetek stabilizálják az engedetlen kelet-európai országokat. Ez a "területet békéért" elv gorbacsovi verziója és a Brezsnyev- doktrína legutóbbi kiadása. Ez azonban téves elgondolás, és a Nyugat rossz szolgálatot tesz Gorbacsovnak, ha ezt elhallgatja előle."

Kulcsár Kálmán expozéja (3. rész)

- Az alkotmánymódosításról szóló most benyújtott
törvényjavaslat az Alkotmánybíróság létrehozásához, a népszavazás
törvényi szintű szabályozásához elengendhetetlen, valamint az
Országgyűlés ügyrendjének korszerűsítése, az egyesülési jogról és a
gyülekezési jogról szóló törvényjavaslatok előkészítése során
felmerült és szükségessé vált, illetőleg a honvédelmi
kötelezettségen alapuló alternatív polgári szolgálat bevezetését
lehetővé tevő módosításokat tartalmazza. E mellett a Javaslat a
gyakorlatban felmerülő igényeknek megfelelően az Alkotmány
módosításával lehetőséget kíván adni arra, hogy város és község is
létrehozhasson közös tanácsot - mondotta Kulcsár Kálmán, majd
részletesen indokolta a módosításokat.

    - Az alkotmányosság és a törvényesség védelmére vonatkozó
szabályozás továbbfejlesztésének társadalmi igényéből, az
alkotmányos jogállam kialakítására irányuló alapvető célkitűzéséből
következik az Alkotmánybíróság létrehozása. Az Alkotmánybíróságnak
az új Alkotmány megalkotása előtt való létrehozását pedig az
indokolja, hogy az új Alkotmány elfogadásáig várhatóan, a jelenlegi
szabályozás számos meglévő és várhatóan kialakuló ellentmondását
kell feloldani. Továbbá: olyan közjogi és politikai szempontból
kiemelkedő jelentőségű törvényeket alkot az Országgyűlés, amelyek
tartalma és gyakorlati alkalmazása az alkotmányosság szempontjából
vita tárgyává tehető. Ennek megfelelően az Alkotmánybíróság
hatásköre szélesebb lesz a jelenleg működő Alkotmányjogi Tanács
normakontrollt magában foglaló jelenlegi hatáskörénél. Így például
az Alkotmánybíróság hatásköre nagy valószínűséggel kiterjed a
választásokkal összefüggő egyes panaszok elbírálására, valamint az
emberi jogok érvényesülésével kapcsolatos jogviták egy részére. Ez
utóbbiak megjelenése már csak abból következően is várható, hogy a
Magyar Népköztársaság 1988. szeptember 7-én ratifikálta a Polgári és
Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmányának 41. cikkéhez
kapcsolódó fakultatív jegyzőkönyv aláírását, amellyel 1988. december
7-től elismeri az Emberi Jogok Bizottságának azt a hatáskörét, hogy
más részes államok vagy a Magyar Népköztársaság joghatósága alá
tartozó személyek panasza alapján az Egyezségokmányban rögzített
jogok megsértése esetén ténymegállapító bizottságként járjon el,
illetőleg állampolgáraink - ha a belső jogorvoslati lehetőséget
kimeerítették - panasszal fordulhassanak az ENSZ Emberi Jogok
Bizottságához. (folyt.köv.)


1989. január 9., hétfő 22:08


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefonok

"- Nagy Tamás 87o-lo6: A tegnap esti TV-müsorral kapcsolatban, a kézlátás témájáról szeretnék Déri Jánossal beszélni. - 362-551: Miért nem végeznek közvéleménykutatást, hogy kit szeretnénk látni a bemondó mellett, mint vendég. Ipper Pált és Rózsa Péter semmiképpen nem, de dr. Bőzsöny Ferencet, Havas Henriket, Forró Tamást, értelmes embereket szeretnénk látni és hallani. Bár az említett urakat a rádióban hallom nagy szeretettel, de akkor Aigner Szilárd hogyan kerül oda, ő meteorológus. Második észrevételem, nincs a TV-nek pénze, hogy herendi lámpát tegyenek ehelyett a borzalmas fekete lámpa helyett? Osztályon felüli temetésre emlékeztet. Harmadik észrevételem, 1987. Húsvét hétfőjén az Erkel Színházban a TV jelen volt a Placidó Domingó előadásában az Aida felvételén, melyet még ugyanazon a héten le is vetítettek a TV-ben. Lehetne újra látni ezt a szuperelőadást? Vagy Verdi Requiem-jét. Búcsúzóul köszönöm a csodálatos élményt, Puccini Manon Lescaut és a Rosszul őrzött lány vetítését. - 2o6-897: A Európa zenéjét szeretném hallani."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD