Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › március 02.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók

A Concorde húsz éve (1.rész)

Párizs, 1989. március 2. csütörtök (MTI-Paronáma) - Toulouse-ban, az Airbus Industrie francia székhelyén fényes ünnepléssel, közel háromezer meghívott vendég jelenlétében emlékeztek meg a Concorde-gépek huszadik évfordulójáról.

A világ első, és mindmáig egyetlen menetrendszerűen közlekedő
szuperszónikus utasszállító gépe, az angol-francia együttműködésben
épült Concorde 1969. március 2-án tette meg első, alig félórás
próbarepülését. Andre Turcat, az Air France berepülő pilótája ma is
nosztalgiával gondol vissza arra a pillanatra, amikor az első
prototípussal, a 62 méter hosszú, deltaszárnyú gépmadárral először
emelkedett a levegőbe. ,,Előszöris az lepett meg - mondta -, hogy
milyen elképesztő tolóereje van a Rolls-Royce és a francia Snecma
által tervezett hajtóműveknek, hogyan gyorsul és milyen könnyedén
vezethető a gép.,, A második prototípussal egy hónappal később a
British Airways főpilótája, Brian Trubshaw, repült.

    A Concorde 1969. október 1-én törte át a hangsebesség határát,
és egy év múlva érte el 2300 kilométeres cirkáló sebességét. A
polgári repülés jeles dátumai ezek, akkor is, ha a Concorde
kereskedelmileg nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

    A két gyártó ország légitársasága 1976 januárban állította
menetrendszerű forgalomba a Concorde-gépeket. Valószínűleg a
legrosszabbkor. Az első francia Concorde Rióba, az első angol
Bahreinbe repült. Az olajár-robbanás miatt az üzemanyag megdrágult,
s mivel a gép maximum 112-135 utast fogadhat be, szinte lehetetlen
volt olyan jegyárat kikalkulálni, hogy kifizetődő legyen a gépek
repülése. Nyilvánvaló volt, hogy csak amerikai vonalakon közlekedhet
rentabilisan, márpedig a nagy amerikai repülőgépgyártók, a
környezetvédő lobby faltörő kosa mögött, mindent megtettek azért,
hogy a zajártalomra hivatkozva New York-ban ne engedjék leszállni a
Concorde-ot. Évekig tartó pereskedés után sikerült csak kiharcolni a
leszállás jogát a New York-i repülőtéren.

    Ez a sikertelenség elvette a többi légitársaság kedvét is. A
Singapore Airlines egy darabig bérelt Concorde-ot, de
megvásárlásától mindenki óvakodott. Nem is gyártották belőlük
többet, mint 18 darabot. Jelenleg 13 közlekedik rendszeresen a
négymotoros gépekből: hetet a brit, hatot a francia légitársaság
üzemeltet. Igaz, hogy a francia elnökök szeretnek hivatalos
látogatásaik alkalmával Concorde-dal utazni, és más alkalmi esetekre
is bérbeveszik őket. (folyt.)


1989. március 2., csütörtök 17:12


Vissza »


A Concorde húsz éve (2.rész)

A Concorde más értelemben is kissé megelőzte korát. Az amerikai
gyártók nem is kísérleteztek ilyen gép építésével, a szovjet
szuperszonikus gép - a TU-144 - elkészült ugyan, de éppen a Le
Bourget-i légibemutatón lezuhant és több, nem igazán sikeres
módosítás után rövid idő múlva kivonták a menetrendszerű
forgalomból.

    Idővel javult a helyzet. A brit Concorde-ok ma három, a franciák
pedig egy amerikai repülőtéren szállhatnak le, az üzemanyag ára
csökkent, a gépek telítettségét lassan sikerult felemelni az átlagos
transzatlanti járatok 70 százalékos telítettségére. Ezzel a
Concorde-ok repülése üzletileg rentabilissá vált. Aki meg tudja
fizetni a közel 30 ezer frankos menettérti jegyet Párizstól New
York-ig, az fele annyi idő - 3 óra 45 perc - alatt érhet az amerikai
metropoliszba, mint más géppel érne.

    ,,A Concorde-ok ma minden nap kétszer annyi órát töltenek a
levegőben, mint a nyugati világ összes katonai vadászgépe
együttvéve,, - mondta büszkén az évforduló alkalmából Sir Raymond
Lygo, a British Aerospace igazgatója. Hozzátette, hogy a gépek
egyébként élettartamuk derekán járnak, és jóval túl leszünk az
ezredfordulón, mire elöregednek és ki kell vonni őket a forgalomból.

    A francia Aerospatiale elnökével, Henri Martre-ral közösen
tartott sajtóértekezleten azt is elmondta, hogy a két vállalat kész
azonnal hozzálátni a jövő évezred szuper-Concorde-jának
megalkotásához, mihelyt kormányaiktól megkapják hozzá a pénzt. Mai
becslésük szerint ez 60 milliárd frankba kerülhet, ami nem is olyan
sok, mondják, a Rafale francia vadászgép 40 milliárdra becsült
programjával összevetve.

    A leendő szuperszonikus utasszállító gép (ATSF) - a frnciák
előzetes számításai szerint - 2500 kilométeres sebességgel
közlekedne, 200 üléses lenne és 8000 kilométert tudna megtenni
leszállás nélkül. Az amerikai Lockheed és a British Aerospace
szintén dolgozik egy szuperszonikus utasszállító tervein - a gép
lelke, a hajtómű azonban még egyiküknek sincs meg hozzá.+++

László Balázs (Párizs), MTI-Panoráma


1989. március 2., csütörtök 17:14


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
III/III jelentés FKgP Dr Boros interjúról egy oldal


MTV2 nézői telefonok

"- A társasági adót, most végül is március 2o-ig kell beadni, vagy február 2o.-ig, mert az adóiven kétféle dátom vqlt. Nem érti miért utólag vetitenek ilyet, miért nem előre. Mert ez inkorrektség az adóhivataltól,, a 2 % pótlék miatt. - Bumm játékba, hogy lehet bejutni, mert hetek óta próbálkozik, hiába. - 812-422 Szabó Tiborné: Nagyon szeretné, ha bemondanánk, hogy lo óra után halkabban tévézzenek, mert panel házakba nagyon áthallatszik, és pihenni szeretne. - Szabóné Kecskemétről gratulál a TV.2.-nek a műsorkészítéshez, elsősorban Horvát Jánosnak, aki a TV.2. főnöke a minden esti kellemes szórakozásért, tartalmas tájékoztatásért és a nézőre figyelő gondolataikért. Köszönet a TV.2.-nek."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD