Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › március 01.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, Világhíradó:

Választási közvélemény-kutatás

"...egy Szegeden végzett rögtönzött felmérés. Nem tudományos módon készült, nem reprezentatív mintán, tehát országos következtetéseket nem vonhatunk le belőle, de mégis elárul valamit a közhangulatból. - Molnár Máté szegedi jelentését hallják: - Még hivatalosan nem hozták nyilvánosságra, de Szegeden egyre többen tudják: hamarosan országgyűlési képviselő-választás lesz a felsővárosi kerületben. Apró Antalnak nincs pótképviselője, így lemondása miatt 90 napon belül meg kell választani az új képviselőt. Míg a népfront- bizottság azzal foglalkozott, hogy magát az ügyben illetéktelennek nyilvánítva másra hárítsa az ebből következő feladatokat, addig a Fidesz rögtönzött közvélemény-kutatást tartott. Több mint 200 lakásba csöngettek be, megkérdezni, hogy az időközi választáson melyik szervezet jelöltjét támogatnák. A 208 értékelhető válasz közelítő százalékos megoszlása a következő: az MSZMP-t támogatná 8 százalék, a KISZ-t fél százalék, azaz egyetlen egy szavazat, a Hazafias Népfrontot 7 százalék. A hivatalosnak nevezhető szervezetek így összesen 15 és fél százalék támogatást kaptak. A Magyar Demokrata Fórumot támogatná a megkérdezettek 20 százaléka, a Fideszt 14 százaléka, a Szabad Demokraták Szövetségét 5 és fél százaléka, a Független Kisgazdapártot 4 százalék, a Magyarországi Szociáldemokrata Pártot 2 százalék. Ez összesen 45 és fél százalék, nagyjából háromszorosa a hivatalosnak nevezhető szervezetek támogatásának. Független politikai csoporthoz nem tartozó jelöltre szavazna 6 százalék...."

1956 és mai helyzet

(Zsillé Zoltán)
München, 1989. február 18. (SZER, A munka világa) - A forradalom
32-ik évfordulóján, a megemlékezésnek azt a formáját választottuk,
hogy Kemény Istvánnal, Krassó Györggyel és Pécsi Vilmossal
összehasonlítottuk az 1956-os és a mai helyzetet, elemeztük az
azonosságokat és a különbözőségeket. Beszélgetésünket most ott
folytatjuk, ahol Krassó György példákon szemléltetve az 1956-os
reformértelmiség, a pártellenzék és az írók, újságírók Nagy Imre
mögött felsorakozó csoportjainak és a mai demokratikus mozgalmaknak
a magatartásában mutatkozó hasonlóságokat elemzi.
    
    Krassó: - A probléma tulajdonképpen abból adódik, hogy a
totalitáriánus rendszereknek ezekben a hosszú, sivár időszakaiban
nagyon könnyen küldik az embert a börtönbe és még rosszabb időben
az akasztófára is. Ilyenkor a radikális és forradalmi ellenzék -
ami megint csak nem értékítélet akar lenni, én ugyanis nem azt
akarom mondani, hogy forradalmárokra van ma szükség és nem
reformistákra, hanem azt, hogy egy ilyen csoportnak is van
létjogosultsága. Szóval a forradalmi ellenzék ilyenkor nem tud
megjelenni, mert abban a pillanatban szétzúzzák. A reformellenzék
viszont, amikor a viszonyok csak egy kicsit is elkezdenek
liberalizálódni, akkor szerephez jut. Egyesek úgy is látják - én
nem tartozom közéjük -, hogy például a magyarországi ellenzék
létrejöttében magának a kormánynak is szerepe volt. Ismétlem, én
nem gondolom így, de azt igen, hogy a kormány kihasználta az
ellenzék, egy reformista ellenzék létezését a nyugati kölcsönökhöz
és sajátmaga propagálásához - ez tagadhatatlan.
    
    Ez a reformellenzék jót akar, de mindezt békés úton próbálja
megvalósítani, és katasztrófának tartja az erőszakos
megmozdulásokat, és ez a békés út számára előnyössé is válhat.
    
    Például nyilvánvaló, hogy a reformellenzék 1956-ban nem titkoltan
arra törekedett, hogy a politikai hatalomba - az akkori politikai
hatalomba - bekerüljön. Szóval, ez a reformellenzék annak
következtében, hogy kiállt az ország demokratizálása mellett, és
olyan eszméket vitt a köztudatba, mint annak idején a Petőfi Kör és
mint az elmúlt években a Beszélő néven ismert csoport, amely
valóban a társadalmi-gazdasági haladást képviselte.
    
    A reformellenzék ennek következtében nagyon ismertté, nagyon
népszerűvé válna, és egy válságos időszakban színrelépő nép, amely
korábban nem politizált, bennük látná az elhivatott vezetőket. Ez
rendben is van, hogyha a helyzet magaslatára tudnak emelkedni, de
nincsen rendben akkor, hogy ha ez a csoport korábbi politikájához -
egy más időszakban, amikor az már nem illik a helyzethez - továbbra
is ragaszkodik, és a nép megmozdulását fékezni próbálja. Ez a
veszély - úgy gondolom -, minden kelet-európai országban fennáll,
Magyarországon is. Természetesen megtörténhet, hogy erre a
szituációra nem kerül sor.
    
    A pártellenzéknek 1956-ban voltaképp a forradalom előestéjén nem
maradt más követelése, mint az, hogy vegyék vissza Nagy Imrét a
kormányba. A követelés magáévá tette többségében a párt akkori
vezetése is, annak ellenére, hogy Gerő Ernőről most olyan emlékek
élnek Magyarországon, hogy - és ez igaz is - a Rákosi-rezsim
fegyvertársa és sztálinista és nagyon sötét szerepet játszó
politikus volt. Valójában Gerő bizonyos reformokat kilátásba
helyezett, és még Nagy Imrét is több törekvésében támogatta.
    
    Most nincs Nagy Imre, most ezt nem tudja mondani az ellenzék. Olyan
jelek vannak, hogy megint a párt hivatalos képviselői egy olyan
reformretorikával élnek, amivel kihúzzák az ellenzék lába alól a
talajt - hogy úgy mondjam -, azaz átveszik azokat a követeléseket,
amelyeket korábban az ellenzék hangoztatott. Nem tudnák ezt
megtenni abban az esetben, hogy ha a mai magyar látná - mert biztos
látja, de én úgy érzem, és persze én a saját véleményemet mondom,
hogy talán egy kicsit beleragadt az eddigi taktikába, ami az elmúlt
tíz évhez igazodott.
    
    Hogy mondjak egy, vagy két példát? - Szinte mindenki kiáll a
többpártrendszer mellett, mint a pluralista demokrácia
alapintézmény-rendszere mellett, és hirtelen most már egy olyan
látszat kezd keletkezni, mintha maga a Magyar Szocialista
Munkáspárt igényelné, már szinte sürgetné, hogy^alakuljanak már meg
pártok. Jól tudják, hogy nem kell sokáig várni, és majd megalakul
más néven egy másik kommunista párt. Az ellenzék minden csoportja
visszariad ettől, és azt is egy kicsit groteszknek kell venni,
mármint ennek a követelésnek az elfogadható voltát. Tehát azt, hogy
ezzel nem járt rögtön megakasztás, mert abszolúte elismeri a párt,
és most is milyen kínosan vigyáznak ezek a demokratikus mozgalmak,
hogy a programnyilaktozataikban kihangsúlyozzák, hogy mi csak egy
társadalmi szervezet vagyunk, de nehogy azt gondoljátok, hogy párt
akarunk lenni.
    
    Zsillé: - De miért mondják ezt, hisz nyilvánvaló, hogy mindegyik
pártként akar működni és partként is működik? Egy olyan szervezet,
amelynek önálló és az uralkodó párttól eltérő programja van, egy
olyan szervezet amelynek tagsága van, amelynek működési szabályzata
van, hát egy ilyen szervezet egy párt. Miért kell annyira félni
ettől a szótól?
    
    Krassó: - Vagy mondjunk egy másik példát: a bős-nagymarosi
vízierőműét. Egészen nyilvánvaló kellett, hogy legyen azok előtt,
akik nem dugták a homokba a fejüket, hogy ez a sztálinista
szervezet - tisztelet a kivételnek - meg fogja szavazni a vízierőmű
megépítését. Nem jött el annak az ideje, hogy az ellenzék megmondja
előre, hogy nem kérünk a parlamenti szavazásból, hanem csak amit
most már fokozottan tényleg hangsúlyoznak: hogy csak a népszavazást
fogadjuk el, vagy pedig egy demokratikusan választott új parlament
döntését.
    
    Miért kell ennyire szégyenlősnek lenni? Miért kell ennyire
lojálisnak lenni? - Ezzel én nem azt mondom, hogy konfrontációra
kell törekedni, csak azt, hogy az ember mondja meg - különösen ha
ellenzéki -, hogy aki lehet, az különbözzék a hatalomtól, s hogy
mondja meg a véleményét, és ne taktikázzon, mert akkor csak azt a
látszatot fogja kelteni, hogy ők sem jobbak a Deákné vásznánál.
    
    Több tüntetés volt ebben az évben, és csaknem minden tüntetésre
előzetes engedélyt kértek a szervezők annak ellenére, hogy
köztudott: jelenleg még nem lépett életbe az a gyülekezési törvény,
amelyet demokratizálásként akar eladni a kormányzat, valójában
további megszorítása a jogoknak. Tehát a gyülekezéshez, tüntetéshez
nem kell engedély. Mégis - ismétlem -, amennyire tudom csaknem
minden elmúlt, sőt a közeljövőben tervezett tüntetéshez is
engedélyt kértek, anélkül, hogy az elő lenne írva, és csaknem
minden tüntetésen, még azokon is, amikor semmi veszélye, semmi jele
nem volt annak, hogy a tömeg valamiféle rendzavarásra készülne,
talán éppen például a szervezők buzdították a tömeget arra, illetve
oktatták arra, hogy illedelmesen viselkedjen.
    
    Mindezeket csak azért mondom, hogy az idők változnak és a
demokratikus mozgalmaknak is változniuk kell, amennyiben képviselni
akarják azokat az erőket, amelyek igazi változásokat nyújtanak.
    
    Zsillé: - Kemény István múltkori beszélgetésünkben erős
bizakodással szólt arról, hogy évek kitartó szívós munkájával létre
lehet hozni a magyar demokráciát, de még nem jutott a végére az
1956-os és a mai helyzet közötti különbségek felsorolásának.
    
    Kemény: - Annak idején sem az értelmiség - tehát az értelmiségnek
most arra a részére célzok, mint a Petőfi Kör és az írók és az
újságírók -, sem a nép nagy része nem értesült arról, hogy mi
folyik a Petőfi Körben. Nem szabad azt hinnünk, hogy akkoriban a
tízmilliós magyarság többsége tudta azt, hogy miért folyik a harc
ezekben az írószövetségi berkekben. De akár tudta, akár nem, az
értelmiség - tehát mondjuk, az elit - és a nép egyaránt távol
állott attól, hogy a szocializmus gazdasági struktúrájáról
leghalványabb sejtelemmel bírjon. Akkor is mindenféle reformokat
követeltek. Ezek a reformok, amiket követeltek nem voltak elég
messzemenőek semmiféle téren sem, de a lényeg az, hogy az egész
gazdasági struktúrának egy olyan radikális átalakítását - mint
amilyenre ma már mindenki tudja, hogy szükség van, annak idején -
senki sem vetette föl.
    
    Tehát itt egy döntő különbségről van szó, mert Magyarországon
nemcsak demokráciát kell csinálni. Magyarországon át kell alakítani
az egész gazdasági rendszert egy értelmes, működésképes gazdasági
rendszerré. En azt gondolom, hogy annak idején, amikor Nagy Imre
hazaengedte azokat, akiket kitelepítetteknek neveznek - és most
nemcsak a budapesti középosztály kitelepítettekre gondolok, hanem
hogy hazaengedte azokat a kuláknak minősített középparasztokat is,
akiket elkergettek a szülőhelyükről -, akkor Nagy Imre megengedte,
hogy a termelőszövetkezetek feloszoljanak, és valóban fel is
oszlottak, akkor a magyar parasztság ezt a Nagy Imre féle
intézkedés-sorozatot valami fantasztikus boldogsággal fogadta.
    
    Tehát ott nem egyszerűen arról van szó, hogy amikor Nagy Imre
kormányára gondolunk, hogy ki kerül a vezető pozícióba. Egy
borzalmasan nagy dolog volt a parasztság, a dolgozó parasztság
érdekében. Vagyis nem egészen úgy van, hogy egyszerűen csak vezetői
pozíciók körüli harcokról volt szó. Az egy nagyon népbarát program
volt, amit ő akkor előterjesztett.
    
    A második program, amelyet akkor próbált kidolgozni, amikor ki volt
szorítva a hatalomból, annak is a központjában közvetlenül a népet,
a munkásokat és a parasztokat érdeklő kérdések álltak, vagyis ez
nem egyszerűen a felső régiókban lefolyó ügy volt, hanem annál
sokkal több volt.
    
    (folyt.)
    


1989. február 18., szombat


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
III/III jelentés FKgP Borsodból egy oldal


SZER-hallgató telefonja:

"Jó napot kívánok! Csak így egyszerűen: Tamás vagyok. Azt szeretném megtudni, hogyan vélekednek önök azzal kapcsolatban, ami most már otthon is felröppent a rádióban, hogy nevezetesen szovjet részről nem kifogásolnák különösebben, ha Magyarország esetlegesen semleges országgá válhatna, annak ellenére, hogy továbbra is a Varsói Szerződés keretén belül maradna. Hát én úgy érzem, hogy ez egy nagy politikai fából vaskarika. Segítsenek ki, hogyha rosszul tudom, hiányos a politikai műveltségem esetleg, de én eddig úgy tudtam, hogy a semlegesség azt jelenti, hogy egy ország akkor semleges, hogyha nem tagja semmilyen katonai szervezetnek. Márpedig hogy lehet akkor Magyarország semleges, hogyha mégis tagja a Varsói Szerződésnek? Még akkor is, hogyha a Varsói Szerződés esetleg egy támadó farkasból, hogy így mondjam, átalakul egy védekező báránnyá, amiben azért hosszú távon én nem igen hiszek."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD