|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Világhíradó:
Választási közvélemény-kutatás
"...egy Szegeden
végzett rögtönzött felmérés. Nem tudományos módon készült, nem
reprezentatív mintán, tehát országos következtetéseket nem
vonhatunk le belőle, de mégis elárul valamit a közhangulatból. -
Molnár Máté szegedi jelentését hallják:
- Még hivatalosan nem hozták nyilvánosságra, de Szegeden egyre
többen tudják: hamarosan országgyűlési képviselő-választás lesz a
felsővárosi kerületben.
Apró Antalnak nincs pótképviselője, így lemondása miatt 90 napon
belül meg kell választani az új képviselőt. Míg a népfront-
bizottság azzal foglalkozott, hogy magát az ügyben illetéktelennek
nyilvánítva másra hárítsa az ebből következő feladatokat, addig a
Fidesz rögtönzött közvélemény-kutatást tartott. Több mint 200
lakásba csöngettek be, megkérdezni, hogy az időközi választáson
melyik szervezet jelöltjét támogatnák.
A 208 értékelhető válasz közelítő százalékos megoszlása a
következő: az MSZMP-t támogatná 8 százalék, a KISZ-t fél százalék,
azaz egyetlen egy szavazat, a Hazafias Népfrontot 7 százalék. A
hivatalosnak nevezhető szervezetek így összesen 15 és fél százalék
támogatást kaptak. A Magyar Demokrata Fórumot támogatná a
megkérdezettek 20 százaléka, a Fideszt 14 százaléka, a Szabad
Demokraták Szövetségét 5 és fél százaléka, a Független
Kisgazdapártot 4 százalék, a Magyarországi Szociáldemokrata Pártot
2 százalék. Ez összesen 45 és fél százalék, nagyjából háromszorosa
a hivatalosnak nevezhető szervezetek támogatásának. Független
politikai csoporthoz nem tartozó jelöltre szavazna 6 százalék...."
|
|
|
|
|
|
|
Az SZDSZ szóvivője az MDF népszavazási bojkottfelhívásáról (2. rész)
|
Az elnökválasztás ugyanis nem olyan, mint a parlamenti választás, hogy százalékokra megy, és ha egy párt az egyik kerületben vereséget szenved, akkor a másikban javíthat. Ellenkezőleg: ,,knockoutolásra,, megy, arra, hogy az egyik fél kiszorítsa a másikat. Végezetül pedig fennáll annak veszélye, hogy a választók nem a személyiségek alkalmasságát vizsgálják a tisztségre, hanem egy-egy személy ismertsége vagy antipátia alapján döntenek. Az MDF lépésére visszatérve az azért is megdöbbentő, mert a Magyar Demokrata Fórum egyre inkább megbízhatatlan partnernek mutatkozik, hiszen nem először fordul elő, hogy korábbi döntését felülbírálva alapvetően megváltoztatja azt. Ugyanakkor Csengey Dénessel elvileg egyetértünk abban, hogy jó lenne az ellenzéki pártok között az ilyenfajta konfliktusokat lokalizálni és az együttműködést fenntartani. Ahhoz azonban, hogy konkrét ügyekben közösen léphessünk fel, hozzátartozik a másik párt viszonylagos kiszámíthatósága is. Azaz, hogy véleményét ne változtassa meg hirtelen, egyik napról a másikra - mutatott rá az SZDSZ szóvivője. Azokban a konkrét ügyekben pedig, amelyeket Csengey Dénes fontosnak tart, szerintem is elképzelhető a közös fellépés - folytatta Pető Iván. - Az SZDSZ küldöttközgyűlése is jelezte, hogy az említett gazdasági kérdésekről a szabad demokraták szívesen tárgyalnak az ellenzéki pártokkal mint partnerekkel, illetőleg a kormánnyal. Ugyanakkor úgy vélem, nem lenn szabad az MDF-nek abba a hibába esnie, amibe a SZOT és a harmadik oldal egyes szervezetei beleesnek, nevezetesen azt a látszatot kelteni, mintha a politikai és a gazdasági kérdések kioltanák egymást. Tehát hiba azt állítani, hogy az elnökválasztás, a pártvagyonelszámolás, vagy a népszavazás ügye keresztezi a gazdasági kérdéseket. Arra van szükség, hogy mindkét területtel párhuzamosan foglalkozzunk. Természetesen mi is problematikusnak találjuk az MDF elnökségi tagja által említett gazdasági gondokat. Ám a privatizálás drámai kiemelését túlzottnak tartjuk. Abban egyetértünk az MDF-fel, hogy ebben az ügyben is jó lenne közösen fellépni. Ám az ország legsúlyosabb gazdasági gondja nem ez, hanem a fenyegető adósságválság leküzdése, az ország fizetésképtelenné válásának megakadályozása, és egyáltalán a gazdaság terhelésének kérdése. Ebből a problémacsokorból pedig nem lehet kiszakítani a privatizálást oly módon, mintha az lenne a legveszélyesebb kérdés. (MTI)
1989. november 15., szerda 17:47
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III/III jelentés FKgP Borsodból egy oldal
SZER-hallgató telefonja:
"Jó napot kívánok! Csak így egyszerűen: Tamás vagyok. Azt szeretném megtudni, hogyan vélekednek önök azzal kapcsolatban, ami most már otthon is felröppent a rádióban, hogy nevezetesen szovjet részről nem kifogásolnák különösebben, ha Magyarország esetlegesen semleges országgá válhatna, annak ellenére, hogy továbbra is a Varsói Szerződés keretén belül maradna. Hát én úgy érzem, hogy ez egy nagy politikai fából vaskarika. Segítsenek ki, hogyha rosszul tudom, hiányos a politikai műveltségem esetleg, de én eddig úgy tudtam, hogy a semlegesség azt jelenti, hogy egy ország akkor semleges, hogyha nem tagja semmilyen katonai szervezetnek. Márpedig hogy lehet akkor Magyarország semleges, hogyha mégis tagja a Varsói Szerződésnek? Még akkor is, hogyha a Varsói Szerződés esetleg egy támadó farkasból, hogy így mondjam, átalakul egy védekező báránnyá, amiben azért hosszú távon én nem igen hiszek."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|