|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Világhíradó:
Választási közvélemény-kutatás
"...egy Szegeden
végzett rögtönzött felmérés. Nem tudományos módon készült, nem
reprezentatív mintán, tehát országos következtetéseket nem
vonhatunk le belőle, de mégis elárul valamit a közhangulatból. -
Molnár Máté szegedi jelentését hallják:
- Még hivatalosan nem hozták nyilvánosságra, de Szegeden egyre
többen tudják: hamarosan országgyűlési képviselő-választás lesz a
felsővárosi kerületben.
Apró Antalnak nincs pótképviselője, így lemondása miatt 90 napon
belül meg kell választani az új képviselőt. Míg a népfront-
bizottság azzal foglalkozott, hogy magát az ügyben illetéktelennek
nyilvánítva másra hárítsa az ebből következő feladatokat, addig a
Fidesz rögtönzött közvélemény-kutatást tartott. Több mint 200
lakásba csöngettek be, megkérdezni, hogy az időközi választáson
melyik szervezet jelöltjét támogatnák.
A 208 értékelhető válasz közelítő százalékos megoszlása a
következő: az MSZMP-t támogatná 8 százalék, a KISZ-t fél százalék,
azaz egyetlen egy szavazat, a Hazafias Népfrontot 7 százalék. A
hivatalosnak nevezhető szervezetek így összesen 15 és fél százalék
támogatást kaptak. A Magyar Demokrata Fórumot támogatná a
megkérdezettek 20 százaléka, a Fideszt 14 százaléka, a Szabad
Demokraták Szövetségét 5 és fél százaléka, a Független
Kisgazdapártot 4 százalék, a Magyarországi Szociáldemokrata Pártot
2 százalék. Ez összesen 45 és fél százalék, nagyjából háromszorosa
a hivatalosnak nevezhető szervezetek támogatásának. Független
politikai csoporthoz nem tartozó jelöltre szavazna 6 százalék...."
|
|
|
|
|
|
|
Reformálláspontok - Megkezdődött a KISZ politikai vitasorozata (2. rész)
|
A vitában résztvevők azt javasolták, hogy a parlamenti tárgyalásokkal párhuzamosan szerveződjön meg a koncepció széles körű társadalmi vitája, ne várják meg ezzel a szövegtervezetet. Álláspontjuk szerint az alkotmányozásba minden felelős politikai erőnek be kell kapcsolódnia, annak felelősségével a kormány egyetlen tárcája sem maradhat magára. A tanácskozáson észrevételezték, hogy a választójog szabályozása hiányzik a koncepcióból. Kilényi Géza az ezzel kapcsolatos kérdésekre, felvetésekre válaszolva ismertette a formálódó elképzeléseket, de kijelentette: arra ma senki sem tud válaszolni, hogy 1990-ben milyen alapon zajlik majd a választás. Mint mondotta: nagy a valószínűsége annak, hogy meghatározó jelentőségűek lesznek bizonyos egyeztető tárgyalások. Ezek azt a célt szolgálják, hogy robbanásmentes legyen az egypártrendszerből a működőképes többpártrendszerbe való átmenet. A fiatalok úgy vélekedtek: a tervezet magában hordja a társadalom előtt álló kikerülhetetlen modellváltás békés megvalósításának lehetőségét. A megfogalmazott változások viszont olyan nagy mértékűek, hogy csak fokozatosan valósíthatók meg, azonnali bevezetésük az állam működőképességét veszélyeztetné. A koncepció egyes tartalmi elemeiről úgy foglaltak állást: kimunkálatlan a helyi és országos végrehajtó hatalom kiépítésének és szabályozásának koncepciója. Támogatták azt a törekvést, hogy az államigazgatás, a törvénykezés, valamint a fegyveres erők és testületek ne válhassanak pártpolitikai küzdelmek színterévé. Megvalósítandó intézményeknek tartották a reprezentatív jogkörön túlmenően is felhatalmazott köztársasági elnöki funkciót, a Legfőbb Állami Számvevőszéket, a Közigazgatási és az Alkotmánybíróságot, a népi kezdeményezés intézményeit. Az országgyűlés további működését egykamarás rendszerben képzelik el. Mindezzel együtt hangot adtak annak a véleményüknek: nem lenne helyes, ha túl sok, az alkotmányban is szereplő kérdést előzetesen törvényben szabályoznának, mert ez megkötné az alkotmányozás mozgásterét. Végezetül javasolták, hogy az új alkotmány tételesen épüljön be a középfokú oktatási tananyagba. A bajai fórum résztvevői a Duna-Tisza közén élő negyvenezernyi délszláv, német, szlovák nemzetiségű fiatalt reprezentálták. Több mint hatórás eszmecseréjükből kitűnt: a fiatalok nemzetiségi öntudata kialakulatlan vagy hiányos. Tanácskozásukon számos javaslatot is megfogalmaztak. (folyt. köv.)
1989. március 4., szombat 19:21
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III/III jelentés FKgP Borsodból egy oldal
SZER-hallgató telefonja:
"Jó napot kívánok! Csak így egyszerűen: Tamás vagyok. Azt szeretném megtudni, hogyan vélekednek önök azzal kapcsolatban, ami most már otthon is felröppent a rádióban, hogy nevezetesen szovjet részről nem kifogásolnák különösebben, ha Magyarország esetlegesen semleges országgá válhatna, annak ellenére, hogy továbbra is a Varsói Szerződés keretén belül maradna. Hát én úgy érzem, hogy ez egy nagy politikai fából vaskarika. Segítsenek ki, hogyha rosszul tudom, hiányos a politikai műveltségem esetleg, de én eddig úgy tudtam, hogy a semlegesség azt jelenti, hogy egy ország akkor semleges, hogyha nem tagja semmilyen katonai szervezetnek. Márpedig hogy lehet akkor Magyarország semleges, hogyha mégis tagja a Varsói Szerződésnek? Még akkor is, hogyha a Varsói Szerződés esetleg egy támadó farkasból, hogy így mondjam, átalakul egy védekező báránnyá, amiben azért hosszú távon én nem igen hiszek."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|