|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Világhíradó:
Választási közvélemény-kutatás
"...egy Szegeden
végzett rögtönzött felmérés. Nem tudományos módon készült, nem
reprezentatív mintán, tehát országos következtetéseket nem
vonhatunk le belőle, de mégis elárul valamit a közhangulatból. -
Molnár Máté szegedi jelentését hallják:
- Még hivatalosan nem hozták nyilvánosságra, de Szegeden egyre
többen tudják: hamarosan országgyűlési képviselő-választás lesz a
felsővárosi kerületben.
Apró Antalnak nincs pótképviselője, így lemondása miatt 90 napon
belül meg kell választani az új képviselőt. Míg a népfront-
bizottság azzal foglalkozott, hogy magát az ügyben illetéktelennek
nyilvánítva másra hárítsa az ebből következő feladatokat, addig a
Fidesz rögtönzött közvélemény-kutatást tartott. Több mint 200
lakásba csöngettek be, megkérdezni, hogy az időközi választáson
melyik szervezet jelöltjét támogatnák.
A 208 értékelhető válasz közelítő százalékos megoszlása a
következő: az MSZMP-t támogatná 8 százalék, a KISZ-t fél százalék,
azaz egyetlen egy szavazat, a Hazafias Népfrontot 7 százalék. A
hivatalosnak nevezhető szervezetek így összesen 15 és fél százalék
támogatást kaptak. A Magyar Demokrata Fórumot támogatná a
megkérdezettek 20 százaléka, a Fideszt 14 százaléka, a Szabad
Demokraták Szövetségét 5 és fél százaléka, a Független
Kisgazdapártot 4 százalék, a Magyarországi Szociáldemokrata Pártot
2 százalék. Ez összesen 45 és fél százalék, nagyjából háromszorosa
a hivatalosnak nevezhető szervezetek támogatásának. Független
politikai csoporthoz nem tartozó jelöltre szavazna 6 százalék...."
|
|
|
|
|
|
|
Nyolcvan-száz hajó várakozik - a felső dunai gázlók és jövőjük (1. rész)
|
1989. február 9., csütörtök - Kevés a víz a Duna medrében, Budapestnél mindössze 172 centiméter a vízállás. Az apadás miatt elvékonyodott a meder aljának sóder- és sziklazátonyait takaró vízréteg. Így a folyó magyar szakaszán 14 helyen keletkezett gázló és hajóút-szűkület, ebből 13 akadály Rajka és Nagymaros között nehezíti a víziközlekedést. Különösen nagy gondot okoz a gázló Dunakilitinél, ahol mindössze 150 centiméter a hajózható vízmélység. Emiatt január utolsó napjaiban négy hajó, illetve uszály - az osztrák Karrera, a román Giurgiu, a csehszlovák Zsitva és a szovjet Jaroszláv hajó - fennakadt a sóderzátonyon, s az osztrák vízijárműből kiömlött olaj átmeneti vízszennyeződést okozott, amit gyorsan hatástalanítottak. A hajókat néhány napon belül levontatták, s a helyszínre küldött kotróhajó megkezdte a meder mélyítését.
Szappanos Zoltán, a Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Minisztérium árvízvédelmi és folyamszabályozási főosztályvezető-helyettese a gázlókkal legjobban veszélyeztetett Rajka és Nagymaros közötti folyószakasz nemzetközi hajóútjának fenntartásáról, fejlesztéséről tájékoztatta az MTI munkatársát. Elmondta, hogy Dunakilitinél addig hajózási zárlatot tartanak fenn, amíg a bajt okozó sóderzátonyos meder mélyítését be nem fejezik. Éjjel-nappal dolgozik a kotró, ezért teljes a hajózási zárlat - előreláthatóan a hét végéig. Utána csak az éjszakai órákra korlátozzák a tilalmat, s így a várakozásra kényszerült 80-100 hajó akkor folytathatja útját. Most sürgősen, mintegy ötmillió forint értékű munkával 50-60 ezer köbméter kavicsos homokot távolítanak el, majdnem annyit, mint amennyi kotrást évente végez a magyar fél a meder nemzetközi hajóútjának fenntartására. Rajka és Nagymaros között ugyanis kétszer olyan sebesen folyik a Duna, és jóval több hordalékot szállít, mint az alsó szakaszon, s ezért nagyon gyorsan változtatja medrét, zátonyait. A Duna Bizottság - amelyben hazánkkal együtt hét folyómenti ország képviselői vesznek részt - a magyar szakasz nemzetközi hajóútján legalább 25 deciméteres vízmélység biztosítását írta elő. A Duna kisvizű időszakában, elsősorban ősszel és télen nagyon gyakori a hajózási akadály, előfordul 25-30 gázló és hajóútszűkület is, s ennek kétharmada Nagymaros és Rajka között keletkezik. (folyt.köv.)
1989. február 8., szerda 21:06
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Nyolcvan-száz hajó várakozik - felső dunai gázlók és jövőjük (2. rész)
|
A kotrásokkal és a hagyományos mederszabályozási munkákkal nagyon nehéz, szinte lehetetlen lépést tartani a mederfenék gyors változásaival, s ezért a hajóút átlagos vízimélysége nem több 22 deciméternél. A végleges megoldást a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer megépítése hozza. A vízlépcsők ugyanis felduzzasztják ezt a folyószakaszt, és magas vízszintet tartanak a bősi vizierőműhöz vezető üzemvízcsatornában is. Így a nemzetközi hajóút legkisebb vízmélységét ebben a térségben 25-ről 35 deciméterre növelhetik, a hajóút szélességét pedig a korábbi szűkületekben 80-100 méterrel bővíthetik; ezzel a gázlók okozta gond megszűnik. A vízlépcsőknél a hajók átzsilipelése lassítja ugyan a forgalmat, ám a hajózási viszonyok általános javulásával és a gázlók eltünésével a víziszállítás hasznos időalapja 40, a hajók, uszályok hordképessége pedig 20 százalékkal növekszik. Az érintett szakaszon a Duna vízfolyása lelassul, ezért a hajózás teljesítményigénye 60 százalékkal csökken, s így tetemes mennyiségű üzemanyagot is megtakaríthatnak majd. (MTI)
1989. február 8., szerda 21:07
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III/III jelentés FKgP Borsodból egy oldal
SZER-hallgató telefonja:
"Jó napot kívánok! Csak így egyszerűen: Tamás vagyok. Azt szeretném megtudni, hogyan vélekednek önök azzal kapcsolatban, ami most már otthon is felröppent a rádióban, hogy nevezetesen szovjet részről nem kifogásolnák különösebben, ha Magyarország esetlegesen semleges országgá válhatna, annak ellenére, hogy továbbra is a Varsói Szerződés keretén belül maradna. Hát én úgy érzem, hogy ez egy nagy politikai fából vaskarika. Segítsenek ki, hogyha rosszul tudom, hiányos a politikai műveltségem esetleg, de én eddig úgy tudtam, hogy a semlegesség azt jelenti, hogy egy ország akkor semleges, hogyha nem tagja semmilyen katonai szervezetnek. Márpedig hogy lehet akkor Magyarország semleges, hogyha mégis tagja a Varsói Szerződésnek? Még akkor is, hogyha a Varsói Szerződés esetleg egy támadó farkasból, hogy így mondjam, átalakul egy védekező báránnyá, amiben azért hosszú távon én nem igen hiszek."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|