|
|
|
|
Önkormányzati birkózások 2. rész
|
Sokan vannak ugyanis, akik meggyőződéssel állítják - főleg régi tanácsi szakemberek, akik belülről látják a közigazgatást -, hogy vagyoni alapok nélkül, s következésképp szabad gazdálkodási lehetőségek nélkül, nem is lehet igazi helyi önkormányzatokról beszélni. Szerintük, korábban a tanácsoknak is éppen akkor s azzal fogták le a kezét, amikor túlnyomó részt központi költségvetésből, központi fejlesztési alapból kellett intézményeket működtetni, s végezni településük mindenféle-fajta fejlesztését, szolgálni épülését. Tudniillik, ki voltak szolgáltatva annak, hogy kapnak, amit kapnak, avagy, nem kapnak semmit. Így lehettek "KIEMELTEN FEJLESZTETT" VÁROSOK, S "SZEREP NÉLKÜLI" FALVAK. A helyieknek abba - hogy melyik kategóriába soroltatnak - nem lehetett beleszólásuk. A lényeg tehát, eszerint az érvelés szerint, hogy ha nem lesz önkormányzati vagyon s gazdálkodási önállóság, marad a korábbi függőség, csak a cégér változik a városházán, községházán.
Alcím: A kapcsolódó törvények
Csakhogy miből legyen - mi legyen? - önkormányzati vagyon? A legkézenfekvőbb válasz, hogy abból, ami régen volt. SZÁLLJANAK VISSZA A TELEPÜLÉSEKRE PÉLDÁUL, A HAJDANI VÁROSI, KÖZSÉG FÖLDTULAJDONOK. A valóságos helyzet persze ugyancsak bonyolult. Volt ugyanis valaha Szentes városának - a példa valós - 1000 katasztrális hold birtoka, amit a földosztáskor odaadtak kisembereknek, akik aztán bevitték - bevitették velük - a tsz-be. Most aztán, kié legyen ez a föld? És hasonló tuljdoni kérdőjel számtalan van az országban. Mondandónk szempontjából itt mindebből most az az érdekes, hogy meglássuk a törvényalkotás bizonyos szükségszerű összefüggéseit. Nevezetesen azt, hogy a helyi képviselőtestületek felállásához, működéséhez, gazdálkodásához NEM ELÉG, HA A PARLAMENT CSUPÁN AZ ÖNKORMÁNYZATI TÖRVÉNYT, S AZ EHHEZ SZOROSAN KAPCSOLÓDÓ VÁLASZTÁSI JOGSZABÁLYOKAT FOGADJA EL. Elengedhetetlen - mint a példából is látjuk - a födtörvény is... Még tovább: több mint húsz más kapcsolódó törvény. A felsorolásuk itt lehetetlen, de mutatóba azért említhetünk egyet s mást. NEM KÉSHET TÖRTÉNETESEN AZ ÚJ ÁLLAMHÁZTARTÁSI TÖRVÉNY, ami az önkormányzati működés anyagi feltételeit szabályozza. Enélkül például még a jegyzőt (mai vb-titkár) sem tudják kinevezni a településeken, mert nem tudhatják miből s mennyi fizetést adhatnak, hogy csak a legegyszerűbb esetet említsük. Aztán, szinte azonnal fel kell állítani a közigazgatási bíróságokat, amihez persze megint csak törvényi alap szükséges. (folyt.)
1990. július 24., kedd 13:03
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MTV2 nézői telefonok
"- Az "Álljunk meg egy szóra" műsor vonatkozásában két észrevételt szeretnék tenni. Az egyik az, hogy sérti a fülemet, hogy a legutóbbi két-három évben nagyon elharapózott a felvállalom kifejezés. Már senki sem mondja, hogy vállalom, vagy elvállalom, ezt a felvállalom szót, szinte divatként sokszor nem odaillő alkalmakkor használják. Kérjük erről Grétsi tanár úr véleményét. A másik téma egy rendkívül zavaró jelenség, ami a mai nyilvánosság előtt való beszédben sajnos vezető politikusok és képzett szónokok esetében is, hogy a beszéd közti szüneteket ő hanggal tölti ki, ezt lassan ma már mindenki átveszi...
- Azt szeretném megkérdezni a TV2 programjától, hogy a horgász műsor, vagyis nem tudom a pontos címét, mikor lesz, mikor fogják adni, és hogy mi lesz benne. Amúgy nekem nagyon tetszik a TV2 műsora, ha lehet akkor mindig csak azt nézem."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|