Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › február 23.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
Amerikai Hangja, Esti panoráma

"A pártstratégák arra számítanak, a javasolt és 1995-ig terjedő átmeneti időszakban az ellenzéki pártok előzetesen hozzájárulnak ahhoz, hogy egy kommunista elnök léphessen hivatalba, és hogy a kommunisták egy bizonyos számú mandátumhoz juthassanak a parlamentben. A kommunistákat emellett arról is biztosítanák előre, hogy az övéké legyen a külügyminiszteri, a belügyminiszteri és a hadügyminiszteri tárca, függetlenül attól, hogy a választásoknak mi lesz az eredménye. Ebben az esetben miért van szükség egyáltalán a választásokra, ha egyszer minden előre megrendezett? Az egész választási folyamat üresjárat, ha mindenki előre elfogadja a szereposztást - gondolja elkerülhetetlenül az amerikai újságolvasó. Jackson Diehl azonban azt írja, hogy miközben az ellenzéki pártok lassan erőre kapnak és hozzászoknak a parlamenti tevékenységhez, a kommunisták arra használják majd fel a következő hat évet, hogy saját pártjuk irányvonalát gyökeresen megváltoztassák. "

A forint leértékelése

München, 1989. április 14. (SZER, Világhíradó) - A közvéleményt
valószínűleg jobban érdekli a forint új leértékelése, mint azok a
meddő személycserék, amelyeket a pártvezetésben eszközöltek . A
forint mától további 6 százalékkal kevesebbet ér a konvertibilis
valutákhoz képest.
    
    Ez a folyamat három évre vezethető vissza: 1986 tavaszán indult
meg, és azóta ez szám szerint a hetedik leértékelése a forintnak,
tehát tulajdonképpen teljesen rendszeressé vált. Az oka eléggé
nyilvánvaló: a fizetési helyzet fenntartása, a külkereskedelemből
származó bevételek növelése a cél. Minden leértékelés ösztönzi az
exportot és megdrágítja a behozatalt. Ilyen értelemben a hazai
fogyasztást is befolyásolja, hiszen minden leértékelés inflációs
hatású, tehát erőforrásokat, fizetőképes keresletet von el a
lakosságtól. Ez közvetve az exportot szolgálhatja, ha ezeket a
lehetőségeket jól ki tudják használni. Ez az indoka ennek a
folyamatnak.
    
    A következmény, természetesen a legsúlyosabb következmény az, hogy
a behozatalra kevés jut, tehát a strukturális átalakulás* késik, és
pontosan ez van Magyarországon. A behozatal takarékoskodása miatt
erre nem jut pénz: beruházásokra, termelő beruházásokra,
termékszerkezet átalakításokra nincs pénz. A másik következmény
pedig az infláció.
    
    Ha a két legutóbbi leértékelést veszem, a 11 százalékot, ez
nyilvánvalóan meglöki az inflációs spirált. Egy magyarországi
számítás szerint - a budapesti rádióban tették közzé - nyárra
körülbelül 20 százalékra emelkedhet az évi infláció e két lépés
következtében.
    
    A kapkodás nyilvánvaló tünete, hogy három hét leforgása alatt két
leértékelés követte egymást. Mi ennek a magyarázata? Itt valami
olyan magyarázatot adtak, hogy a Magyar Nemzeti Bank a saját
hatáskörében döntött márciusban, 3 héttel ezelőtt az első 5
százalékos devalvációról, most pedig Németh Miklós kormánya
rendkívüli intézkedésként követelte, illetve erőszakolta ki az
újabb devalvációt, ami nevetséges.
    
    Hát vagy van egy Nemzeti Banknak önálló hatásköre, vagy pedig
nincs? Itt a kettőnek valamiféle kombinációját próbálják
beállítani, ami nem jó fényt vet Magyarország hitelképességére,
mert az életképes kormányzást illetően okozhat jogos kétségeket
külföldön.
    
    A közvetlen oka a két leértékelésnek az lehetett, hogy annyira
borotvaélen táncol a magyar fizetési helyzet, olyan mértékben
romlik a fizetési mérleg, hogy úgy érezték, az első lépés nem volt
elegendő, vagy nem gondolták át kellőképpen a leértékelés mértékét,
és most megtoldották még egy devalvációval.
    
    Egy jellemző példát említek: a fizetési mérleg romlásának egyik oka
a magánimport, amit most az új vámszabályozással próbáltak
korlátozni. Németh Miklós legújabb sajtóinterjújában kifejtette,
hogy itt elhibázták a dolgot, mert a pénzügyminiszter már előre
bejelentette, hogy mikor lesz, és nyilván ennek is következménye
volt ez a nagy turistainvázió, ami Ausztria ellen bekövetkezett
április első napjaiban és hatalmas fizetőeszköz-kiáramlást
eredményezett.
    
    A lényeg, hogy Németh Miklós azt mondta: eredetileg mi április 17-
re terveztük a vámszabályozás bevezetését, de ezt előre kellett
hozni a fizetési mérleg romlása miatt. Mint tudjuk, 8-án vezették
be 17-e helyett. Kilenc nap a különbség a két dátum között, ami
azt hiszem, érzékelteti, hogy hát ezen múlik az, hogy Magyarország
fizetőképessége fenntartható-e? Ezen a kilenc napon? Ez, azt hiszem
önmagáért beszél.
    
    A rendelkezésre álló adatok alapján Magyarország fizetési helyzete
nagyon súlyos. A fizetési mérleg állandóan romlik 1989-ben. Tavaly
egy viszonylagos javulást sikerült elérni, amennyiben a fizetési
mérleghiány nem egészen 600 millió dollár volt az előző évi 850
millióval szemben, de idén rohamosan nő megint és már jóval
túlhaladta a tavalyit. Ebben az esetben megrendülhet az ország
fizetőképessége, illetve a devizatartalékok is teljesen
kimerülhetnek.
    
    A nagyon súlyos körülmény az, hogy igen nagymértékben esedékesek a
korábbi adósságok törlesztései idén és az elkövetkező években. Idén
például körülbelül 1200 millió dollár korábbi kölcsön törlesztése
esedékes. Ez 1990-ben 1350 millióra emelkedik, 1991-ben és 1992-ben
az 1700 millió dolláros nagyságrendet éri el. Ezek csak a
törlesztések, amihez a kamatterheket természetesen hozzá kell adni,
amelyek rendkívül tetemesek, és ezen túl még hozzá kell számítani a
rövid lejáratú kereskedelmi hitelek törlesztéseit is.
    
    - Németh Miklós legújabb sajtóinterjújában elismerte: kapkodás,
jellemzi a kormány politikáját. Ennek kapcsán világosan jelezte,
hogy kormánya drasztikus átalakítására készül, és erre vonatkozó
személyi javaslatait az Országgyűlés következő ülésén terjeszti
elő.
    
    Melyek a kapkodás konkrét megnyilvánulásai? Az egyik
megnyilvánulása az, amiről már szó volt: a két leértékelés három
héten belül. A másik a vámszabályozással kapcsolatos zűrzavar. A
két dátum és amit ez jelez - az április 17-re és 8-ra való
emlékezés - a vámszabályozás bevezetésének dátuma. Egy harmadik
példa, amiről Németh Miklós is beszélt, az autópálya-díjat érinti:
most bevezették, hatalmas tiltakozási hullám követte ezt, s most a
kormányfő azt mondja, ez egy elhibázott dolog volt és hogy
felülvizsgálják az intézkedést.
    
    Hogy is van ez? Az első előterjesztés az helyes, a másodiknál
figyelembe vették azt, hogy nem útépítésre akarják használni, hanem
a költségvetési hiány lyukainak a betömésére. Tehát tulajdonképpen
itt a lakosság becsapásáról van szó, mert valahogyan mégiscsak azt
jelzi az autópálya adó, hogy ebből autópályák fognak épülni, holott
az intézkedésnek nem ez a célja, hanem a lyukak betömögetése. A
kapkodásnak, a hozzá nem értésnek az ékes bizonyítéka az, amit még
beismert most Németh Miklós: hogy most rájöttek, hogy a
világútlevél tavaly történt bevezetése azt jelenti, hogy körülbelül
4 milliárd dollár áramlik ki az országból csupán annak
következtében, hogy a devizaellátmányt igénybe veszik az utazók.
    
    Azt a nagyon szűkös, három évre szóló devizaellátmányt, ami talán
670 márkának felel még három esztendőre. Ez, ha olyan mértékben
utaznak, mint ahogy tavaly utaztak, ez 4 milliárd dollárt jelent.
    
    És ezzel nem számoltak - mondja Németh Miklós -, amikor a
világútlevelet bevezették, ennek a pénzügyi következményeivel. Hát
ez bizony nem is a kapkodásnak, hanem az inkompetenciának a
bizonyítéka. +++


1989. április 14., péntek


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefonok

"- Miért pont a Kalákának kell szerepelni a játékban, az nem olyan ismert együttes, nem mindenki ismeri őket, vannak magyarok között is hiresebb együttesek, vagy pláne külföldiek. Ez a játék nem is olyan igazi játék. És a Rózsa Gyuri egy kicsit idétlen, sőt nem is kicsit. - 276-471: miért nem mutatják többször a játékok telefonszámát, hiszen van aki később kapcsolja be a televiziót, és az nem tud játszani. Erre szeretnék választ kapni. - Czombosné 26-72-ol8: a Dunavarsányi Művelődési Ház vezetője - tegnap láttam a TV2-en Gór Nagy Mária szinitanodájárói és jött egy jó ötlet. A művelődési ház nyáron teljesen kihasználatlan , alig vannak programok. 4-5oo személyes nagy teremmel rendelkezik, nagy szinpaddal. Ha a szinitanodá szereplőinek lenne kedve, ide kijönni két-három hetet pihenni, nyaralni, üdülni, szivesen látnánk őket, és a részleteket majd megbeszéljük. Köszönöm, a viszonthallásra."
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:

"Február 23.-án "bomba" robbant. Bába Iván napirend előtti felszólalásra jelentkezett. Mint később kiderült, ismertetni akart egy előterjesztést, amelyet Jezsó Istvánnal együtt készítettek annak érdekében, hogy a Politikai Bizottság járuljon hozzá a párt reformszárnyának megalakításához. Az elnöklő Pártay Tivadar Bába Iván felvetésére közölte, hogy ő mint elnök kíván először napirend előtt felszólalni. A jelenlévők ezt tudomásul vették. Pártay felszólalt. Röviden fogalmazva arról tájékoztatott, hogy bomlasztók vannak a pártban, ezért indítványozta Bába Ivánnak, Jezsó Istvánnak, Légrádi Tibornak és Ravasz Károlynak pártból való kizárását. Hogy miben áll a bomlasztás, azt Pártay nem részletezte. A kizárások oka azonban nyilvánvaló volt. A reformszárny, létrehozása iránti szándék volt az, amely az egyébként megbecsült öreg vezetőknél dinamikusabb és határozottabb politikát folytatott volna."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD