|
|
|
|
|
|
|
|
Amerikai Hangja, Esti panoráma
"A pártstratégák arra számítanak, a javasolt és 1995-ig terjedő
átmeneti időszakban az ellenzéki pártok előzetesen hozzájárulnak
ahhoz, hogy egy kommunista elnök léphessen hivatalba, és hogy a
kommunisták egy bizonyos számú mandátumhoz juthassanak a
parlamentben. A kommunistákat emellett arról is biztosítanák előre,
hogy az övéké legyen a külügyminiszteri, a belügyminiszteri és a
hadügyminiszteri tárca, függetlenül attól, hogy a választásoknak mi
lesz az eredménye.
Ebben az esetben miért van szükség egyáltalán a választásokra, ha
egyszer minden előre megrendezett? Az egész választási folyamat
üresjárat, ha mindenki előre elfogadja a szereposztást - gondolja
elkerülhetetlenül az amerikai újságolvasó. Jackson Diehl azonban
azt írja, hogy miközben az ellenzéki pártok lassan erőre kapnak és
hozzászoknak a parlamenti tevékenységhez, a kommunisták arra
használják majd fel a következő hat évet, hogy saját pártjuk
irányvonalát gyökeresen megváltoztassák. "
|
|
|
|
|
|
|
Felcím: Amiről 30-án döntünk Főcím: A polgármester személye
|
Budapest, 1990. szeptember 19. Szerda (MTI-Press)
A polgármesteri tisztség bevezetésével régi MAGYAR KÖZJOGI HAGYOMÁNY éledt újjá; a polgármester a magyar közjogtörténetben a tanácsrendszer bevezetéséig a törvényhatósági jogú és a rendezett tanácsú városok első tisztségviselője volt. Az 1985-ös választásokat követően megnőtt az igény arra, hogy A TELEPÜLÉS ELSŐ EMBERE A HELYI TÁRSADALOMÉ LEGYEN, őt a közössség közvetlenül válassza meg. Ezt a társadalmi igényt az a négy évtizedes gyakorlat váltotta ki, amely politikai és jogi értelemben egyaránt centralizálta a tanácselnöki tisztséget. Ennek az igénynek tesz eleget az önkormányzati választási törvény, amikor kimondja, hogy a 10 000 vagy ennél kevesebb lakosú település választópolgárai A POLGÁRMESTERT KÖZVETLENÜL VÁLASZTJÁK. Az adott település egy választókerületet alkot, a jelöléshez a választópolgárok 3 százalékának ajánlása kell, s a 40 százalékos állampolgári részvétel után az lesz a polgármester, aki a legtöbb szavazatot kapta, feltéve ha elérte az érvényes szavazatok több mint egynegyedét. A tizezernél több lakosú településeken A POLGÁRMESTERT A KÉPVISELŐTESTÜLET VÁLASZTJA alakuló ülésén, titkos szavazással. A jelöltséghez a helyi képviselők egyharmadának nyílt szavazata szükséges. A polgármester a helyi KÉPVISELŐTESTÜLET TAGJA ÉS ELNÖKE, aki összehívja és vezeti az önkormányzati üléseket. A bizottságok irányában ERŐS JOGKÖRE van: indítványára a bizottságot össze kell hívni. A bizottság döntéseinek végrehajtását felfüggesztheti, ha az ellentétes a képviselőtestület határozatával, vagy sérti az önkormányzati érdekeket. A polgármester VÁLASZTOTT TISZTSÉGVISELŐ, KÖVETKEZÉSKÉPPEN NEM "HIVATALNOK", HANEM POLITIKUS. Munkaviszonya a megválasztással jön létre, a munkáltatói jogokat s a fegyelmi jogkört a képviselőtestület gyakorolja. Munkabérét - amelynek alsó határa a miniszteri fizetés 30 százaléka, felső határa 80 százaléka - ugyancsak a képviselőtestület állapítja meg. (folyt.)
1990. szeptember 19., szerda 12:26
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MTV2 nézői telefonok
"- Miért pont a Kalákának kell szerepelni a játékban, az nem olyan ismert együttes, nem mindenki ismeri őket, vannak magyarok között is hiresebb együttesek, vagy pláne külföldiek. Ez a játék nem is olyan igazi játék. És a Rózsa Gyuri egy kicsit idétlen, sőt nem is kicsit.
- 276-471: miért nem mutatják többször a játékok telefonszámát, hiszen van aki később kapcsolja be a televiziót, és az nem tud játszani. Erre szeretnék választ kapni.
- Czombosné 26-72-ol8: a Dunavarsányi Művelődési Ház vezetője - tegnap láttam a TV2-en Gór Nagy Mária szinitanodájárói és jött egy jó ötlet. A művelődési ház nyáron teljesen kihasználatlan , alig vannak programok. 4-5oo személyes nagy teremmel rendelkezik, nagy szinpaddal. Ha a szinitanodá szereplőinek lenne kedve, ide kijönni két-három hetet pihenni, nyaralni, üdülni, szivesen látnánk őket, és a részleteket majd megbeszéljük. Köszönöm, a viszonthallásra."
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:
"Február 23.-án "bomba" robbant. Bába Iván napirend előtti felszólalásra jelentkezett. Mint később kiderült, ismertetni akart egy előterjesztést, amelyet Jezsó Istvánnal együtt készítettek annak érdekében, hogy a Politikai Bizottság járuljon hozzá a párt reformszárnyának megalakításához. Az elnöklő Pártay Tivadar Bába Iván felvetésére közölte, hogy ő mint elnök kíván először napirend előtt felszólalni. A jelenlévők ezt tudomásul vették. Pártay felszólalt. Röviden fogalmazva arról tájékoztatott, hogy bomlasztók vannak a pártban, ezért indítványozta Bába Ivánnak, Jezsó Istvánnak, Légrádi Tibornak és Ravasz Károlynak pártból való kizárását. Hogy miben áll a bomlasztás, azt Pártay nem részletezte. A kizárások oka azonban nyilvánvaló volt. A reformszárny, létrehozása iránti szándék volt az, amely az egyébként megbecsült öreg vezetőknél dinamikusabb és határozottabb politikát folytatott volna."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|