|
|
|
|
|
|
|
|
Amerikai Hangja, Esti panoráma
"A pártstratégák arra számítanak, a javasolt és 1995-ig terjedő
átmeneti időszakban az ellenzéki pártok előzetesen hozzájárulnak
ahhoz, hogy egy kommunista elnök léphessen hivatalba, és hogy a
kommunisták egy bizonyos számú mandátumhoz juthassanak a
parlamentben. A kommunistákat emellett arról is biztosítanák előre,
hogy az övéké legyen a külügyminiszteri, a belügyminiszteri és a
hadügyminiszteri tárca, függetlenül attól, hogy a választásoknak mi
lesz az eredménye.
Ebben az esetben miért van szükség egyáltalán a választásokra, ha
egyszer minden előre megrendezett? Az egész választási folyamat
üresjárat, ha mindenki előre elfogadja a szereposztást - gondolja
elkerülhetetlenül az amerikai újságolvasó. Jackson Diehl azonban
azt írja, hogy miközben az ellenzéki pártok lassan erőre kapnak és
hozzászoknak a parlamenti tevékenységhez, a kommunisták arra
használják majd fel a következő hat évet, hogy saját pártjuk
irányvonalát gyökeresen megváltoztassák. "
|
|
|
|
|
|
|
Kódex vagy etika?
|
NEM KÓDEX KELL, HANEM ETIKA - Dr. Csiba Tibor, a BM választási irodájának vezetője summázta így véleményét a televízió Napzárta című műsorában. A kampánnyal összefüggő közérdekű kérdések voltak terítéken, a választáson induló pártokkal szembeni követelményeket fogalmazták meg.
Tagadhatatlan, némi malícia is megbujt az iménti szavak mögött, amit talán néhány friss tapasztalat motívált. Mégsem állíthatnánk, hogy a választási szakember fölöslegesnek tartja a választási etikai kódexet, melyet a kampány döntő szakaszának szinte az előestéjén hagytak jóvá a választásokon induló pártok. Egy nappal azelőtt, hogy megkezdődött az ajánlószelvények gyűjtése. Jó volna látni, a gyakorlatban tapasztalni, hogy az etikus magatartás nem csupán papíron létező elvárás, de a kampányban résztvevők mindegyikét átható belső késztetés lesz. Ha a kisszerű torzsalkodás helyett bizonyos emelkedettség jellemezné a szabad választások előtti utolsó két hónapot.
Mintegy 50 párt, gyakorlott politikusok és kezdők százai indulnak most csatába a mandátumért a korábbi kétszeresére nőtt választókerületekben. A választási harc a főállású, az átlagfizetés többszörösével kecsegtető képviselői helyekért nemcsak politikai, de jószerével "statisztikai" értelemben is kiélezettnek tekinthető. Elméletileg ugyanis akár 80 jelölt is elindulhat egy-egy körzetben. Hiszen 750 jelölőcédula elegendő egy jelölt állításához. Ugyanakkor tudjuk, egy választókerületben a szavazásra jogosultak száma 70 ezer körül van. Február 23-áig - így szól a törvény - országszerte kiderül: a politikai ringbe hány jelöltnek sikerült hivatalosan is bejutni.
De nemcsak a jelöltek magas száma miatt lesz minden eddiginél kiélezettebb a kampány, hanem a politikai átmenetben élő szélsőséges vélemények miatt is számítani kell erre.
alc. Mutatkozzanak meg a pártok
A politológus ilyenkor hajlik arra, hogy kategóriákban gondolkozzon, skatulyákban helyezze el az indulókat. A politikai paletta jobb vagy bal oldalán, netán a centrumban. Mindezt persze ma még kevésbé a tettek, mint inkább a szavak, az igéretek felmérésével. Hisz nem lehet pontosan tudni, hogy mely párt, milyen tömegtámogatást tudhat maga mögött.
1990. január 29., hétfő 15:38
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Kódex vagy etika? 2.
|
A taglétszámról jobbára szemérmesen hallgató pártok, vagy az indulók anyagi erejét visszatükröző választási hirdetések nem igazítják el az átrendeződő erővonalak között a választópolgárokat. Pedig ma az apolitikusnak számító rétegeket is vonzza a politika. Nem igaz, hogy az emberek közömbösek lennének, mindenki feszülten figyeli ma ebben az országban: KI MÖGÉ ÁLLHATNA VÉGRE ODA? De eddig inkább "nem"-eket hallottunk, kevésbé ismerjük a programokat. A választók nem azt várják, hogy mondják meg nekik, mit tegyenek, hanem azt, hogy végre mutatkozzanak meg előttük a pártok.
A politikai átmenet ellentmondásait a mandátumért versengők maguk is érzékelik, jórészt ezért csatlakoztak - az esélyegyenlőség jegyében - a Független Jogász Fórum kezdeményezésére kidolgozott választási etikai kódexhez. Ezek nem állami jogszabályok, hanem inkább erkölcsi sémák, követelmények. Kötelező érvényűvé az által lehetnek, ha a pártok, a független jelöltek kötelezőnek ismerik el a passzusait. De ma még itt nem tartunk. Az etikai kódex születése pillanatában "csupán" 12, a közvélemény előtt ismert jelentősebb párt, politikai mozgalom képviselője látta el kézjegyével. A csaltakozás lehetősége azonban mindenki számára adott.
Miben állapodtak meg az etikai kódex aláírói? Mindenekelőtt egyfajta önkorlátozásban. Például abban, hogy tartózkodnak a választójogi törvény bírálatától, s nem tesznek olyan nyilatkozatot, amellyel a választások súlyát, jelentőségét csökkentenék. A figyelmes olvasó, néző most persze máris példákat tudna sorolni, hogy mely községben, városban, megyében sértették meg ezeket az elveket. A választási rendszer bonyolultságát is nem egy párt teszi manapság szóvá. Tartja magát az a vélemény, hogy ez a jogszabály elsősorban a NAGYOKNAK kedvez, de leküzdhetetlen nehézségek elé állítja a kisebb, néhány száz fős taglétszámmal rendelkező pártokat.
Anélkül, hogy belemennénk a vitába, csak arra emlékezzünk, hogy már a politikai egyeztető tárgyalások idején megfogalmazódott az a törekvés, hogy ne atomizálódjon a jövő parlamentje. Sokan joggal tartanak attól, hogy ha túl sok apró párt szerezne mandátumot, egyszerűen működésképtelenné válna a törvényhozás, a demokratikus hatalomgyakorlás új intézménye.
alc. A jelölőcédula-gyűjtés etikája
Az etikai kódex pártokat megillető törvényes jogokat nem kívánja csorbítani, a legtöbb esetben kifejezetten ezt tekinti kiindulási alapnak. (folyt.)
1990. január 29., hétfő 15:40
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Kódex vagy etika? 3.
|
A kódexet nyilatkoztukkal megerősítők a közvélemény szemében ezért joggal számíthatnak jelentős népszerűségi többletre. AZ ETIKAI KÓDEX MEGSÉRTŐIVEL SZEMBEN VISZONT ÓHATATLANUL KIALAKULHAT EGYFAJTA TÁRSADALMI BIZALMATLANSÁG, ami a szavazóurnáknál is éreztetheti majd a hatását.
Az etikai kódex mindenekelőtt mandátumért versengőknek szól, mégsem mondhatjuk azt, hogy szabályai nem tartoznak ránk, a több mint 7 millió szavazásra jogosult választópolgárra. Segítségével ugyanis az álampolgár maga is ítéletet alkothat a pártok etikus magatartásáról. Saját hétköznapi tapasztalatait szembesítheti az etikai kódex magas követelményeivel.
Ma, a kampány kezdeti szakaszában, a jelölőcédulák gyűjtése áll az érdeklődés homlokterében. Aktívisták adják egymásnak a kilincset, hogy meggyőzzék a választópolgárt, kire adja voksát, kinek a nevére töltse ki az ajánlócédulát. Illendő mindezt megfelelő türelemmel és megértéssel fogadni, ám miközben ajtót nyitunk a pluralizmus mellett korteskedőknek, nem árt, ha tudjuk: az etikai kódexet aláíró pártok megegyeztek abban, hogy kerülik az öncélú gyűjtést, az állampolgárok magánéletének megzavarásával járó kampányt. A kitöltetlen ajánlószelvények gyűjtését kifejezetten megtiltották. A jelentősebb pártok figyelereméltó közös szándékának ismeretében elmondhatjuk: A KÖZELGŐ VÁLAZTÁSOKON A VÁLASZTÁSOK TISZTASÁGA IS KOMOLY ESÉLLYEL INDUL. Annak ellenére, hogy a gyakorlatban máris felvetődtek kisebb-nagyobb kifogások, megoldást igénylő problémák. Hogy csak a legkirívóbb esetre emlékeztessünk: egy ismert párt immár közéleti tényezőként számontartott kampányfőnöke ellen kijelentései miatt büntetőfeljelentést tett a sérelmet szenvedő párt.
KELL-E ETIKAI KÓDEX? NETÁN ELEGENDŐ AZ ETIKA - SZABÁLYOZÁS NÉLKÜL? Hosszú demokratikus hagyományokkal, megfelelő politikai kultúrával rendelkező, szerencsésebb történelmű országokban talán elegendő az utóbbi. Másutt esetleg e kettő együttesen is kevésnek bizonyulhat. Nálunk meglehetősen nagy a választások tétje, a történelmi fordulatot legitimáló szerepe ahhoz, hogy ne legyünk szűkmarkúak ha a választások tisztaságát szolgáló garanciákra gondolunk. Hisz politikai etika nélkül a politika méltósága szenvedne csorbát. (MTI-Press)
1990. január 29., hétfő 15:40
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MTV2 nézői telefonok
"- Miért pont a Kalákának kell szerepelni a játékban, az nem olyan ismert együttes, nem mindenki ismeri őket, vannak magyarok között is hiresebb együttesek, vagy pláne külföldiek. Ez a játék nem is olyan igazi játék. És a Rózsa Gyuri egy kicsit idétlen, sőt nem is kicsit.
- 276-471: miért nem mutatják többször a játékok telefonszámát, hiszen van aki később kapcsolja be a televiziót, és az nem tud játszani. Erre szeretnék választ kapni.
- Czombosné 26-72-ol8: a Dunavarsányi Művelődési Ház vezetője - tegnap láttam a TV2-en Gór Nagy Mária szinitanodájárói és jött egy jó ötlet. A művelődési ház nyáron teljesen kihasználatlan , alig vannak programok. 4-5oo személyes nagy teremmel rendelkezik, nagy szinpaddal. Ha a szinitanodá szereplőinek lenne kedve, ide kijönni két-három hetet pihenni, nyaralni, üdülni, szivesen látnánk őket, és a részleteket majd megbeszéljük. Köszönöm, a viszonthallásra."
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:
"Február 23.-án "bomba" robbant. Bába Iván napirend előtti felszólalásra jelentkezett. Mint később kiderült, ismertetni akart egy előterjesztést, amelyet Jezsó Istvánnal együtt készítettek annak érdekében, hogy a Politikai Bizottság járuljon hozzá a párt reformszárnyának megalakításához. Az elnöklő Pártay Tivadar Bába Iván felvetésére közölte, hogy ő mint elnök kíván először napirend előtt felszólalni. A jelenlévők ezt tudomásul vették. Pártay felszólalt. Röviden fogalmazva arról tájékoztatott, hogy bomlasztók vannak a pártban, ezért indítványozta Bába Ivánnak, Jezsó Istvánnak, Légrádi Tibornak és Ravasz Károlynak pártból való kizárását. Hogy miben áll a bomlasztás, azt Pártay nem részletezte. A kizárások oka azonban nyilvánvaló volt. A reformszárny, létrehozása iránti szándék volt az, amely az egyébként megbecsült öreg vezetőknél dinamikusabb és határozottabb politikát folytatott volna."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|