|
|
|
|
Forma-1-es edzések a Hungaroringen (1. rész)
|
1990. augusztus 11. szombat (MTI) - Szombaton több tizezren keltek utra, hogy a Hungaroringen megtekintsék az 5. Magyar Nagydij Forma-1-es gyorsasági világbajnoki futam edzéseit.
A délelőtti gyakorláson mig a 30, még versenyben lévő pilóta tesztelte kocsiját, a mérnökök, a szerelők igyekeztek megtalálni a legjobb beállitást.
Sokáig ugy festett, nem születnek olyan jó teljesitmények, mint egy nappal korábban, mert hosszu időn keresztül csak az olasz Alessandro Nannini, és a brit Martin Donnelly neve mellett állt 1:20 percen belüli eredmény. Aztán az utolsó negyedórában többen is jól rajtoltak, s a brazil Ayrton Senna, az osztrák Gerhard Berger, a brit Nigel Mansell és az olasz Riccardo Patrese is feliratkozott azok táborába, akiknek legjobb körideje 1:19 perccel kezdődött.
Egyelőre hát nem fenyegette veszély Berger péntek délután felállitott 1:18.127 perces pályarekordját, amellyel a 3968 méteres ringen 182.841 km/órás átlagsebességet ért el.
Nem igazán megy továbbra sem a franciák világbajnoki cimvédőjének, Alain Prostnak, aki csak a 15. legjobb időt könyvelhette el, ám a pénteki formák ismeretében ennél is váratlanabb, hogy a szintén francia Jean Alesi csak a 29. lett. Nem is annyira a helyezése meglepő, hanem sokkal inkább az, hogy több mint 5 másodperccel elmaradt előző napi legjobbjától. Ez egyértelmüen müszaki gondokra utal.
Nem sokkal az edzés zárása után megérkezett a sportbirók jelentéseinek összegezése, amelyből kiderült, hogy baleset, ütközés nem történt. Egy alkalommal a francia Philippe Alliot csuszott ki a teljesen száraz pályáról, egy izben pedig az olasz Gabriele Tarquini pördült meg, de mindketten folytatni tudták a száguldást. (folyt.köv.)
1990. augusztus 11., szombat 12:29
|
Vissza »
|
|
Forma-1-es edzések ... (2. rész)
|
Második szabadedzés:
1. Ayrton Senna (brazil, McLaren) 1:19.186 p 2. Alessandro Nannini (olasz, Benetton) 1:19.212 3. Gerhard Berger (osztrák, McLaren) 1:19.523 4. Nigel Mansell (brit, Ferrari) 1:19.664 5. Riccardo Patrese (olasz, Williams) 1:19.865 6. Martin Donnelly (brit, Lotus) 1:19.911 7. Eric Bernard (francia, Espo Larrousse) 1:20.016 8. Thierry Boutsen (belga, Williams) 1:20.372 9. Nicola Larini (olasz, Ligier) 1:20.602 10. Emanuele Pirro (olasz, Scuderia Italia) 1:20.647 11. Nelson Piquet (brazil, Benetton) 1:20.887 12. Andrea de Cesaris (olasz, Scuderia Italia) 1:21.065 13. Derek Warwick (brit, Lotus) 1:21.250 14. Satoru Nakajima (japán, Tyrrell) 1:21.294 15. Alain Prost (francia, Ferrari) 1:21.361 16. Philippe Alliot (francia, Ligier) 1:21.452 17. Aguri Suzuki (japán, Espo Larrousse) 1:21.724 18. Pierluigi Martini (olasz, Minardi) 1:21.727 19. Stefano Modena (olasz, Motor Racing Developement) 1:21.902 20. Paolo Barilla (olasz, Minardi) 1:22.027 21. Mauricio Gugelmin (brazil, Leyton House Racing) 1:22.362 22. Alex Caffi (olasz, Arrows) 1:22.433 23. David Brabham (ausztrál, Motor Racing Developement) 1:22.451 24. Gabriele Tarquini (olasz, AGS) 1:22.834 25. Yannick Dalmas (francia, AGS) 1:22.842 26. Ivan Capelli (olasz, Leyton House Racing) 1:22.881 27. Jyrky Jarvi Lehto (finn, Monteverdi) 1:23.231 28. Michele Alboreto (olasz, Arrows) 1:23.275 29. Jean Alesi (francia, Tyrrell) 1:24.701 30. Gregor Foitek (svájci, Monteverdi) 1:25.101 (folyt.köv.)
1990. augusztus 11., szombat 12:43
|
Vissza »
|
|
Forma-1-es edzések ... (3. rész)
|
Érthetően sokakat foglalkoztat a kérdés, vajon mit hoz az újabb ötéves megállapodás, a szervezést, a rendezést illetően milyen változások lesznek a Forma-1-es Magyar Nagydíjon és a Hungaroringen 1991 és 1995 között.
A tárgyalásokon az összekötő, közvetítő szerepét Rohonyi Tamás, Brazíliában élő magyar származású üzletember töltötte be, aki Bernie Ecclestone-nek, a Forma-1-es Konstruktőrök és Gyártók Szövetsége (FOCA) elnökének személyes megbízottja. A pénteki sajtótájékoztatón elhangzottakat ő a következőkkel egészítette ki.
- Tudom, mindenki arra vár, hogy újabb dátumokkal rukkoljunk ki, mondjuk meg, mikor kerül sor a szerződés aláírására. Higgyék el, ez kevésbé fontos, sokkal többet ér, hogy Ecclestone úr és Siklós úr (Siklós Csaba, a közlekedési és hírközlési miniszter - a szerk.) a megegyezés szentesítéseként a nagy nyilvánosság előtt kezet rázott.
Az érdemi tárgyalások ezek szerint lezárultak. Milyen fontos feladatok következnek?
- Most már a jogászokon a sor, nekik kell minden részletre kihatóan végleges formába önteniük a szerződéstervezetet. Alapos munkát kell végezniük, hogy később se érhesse semmiféle támadás az aláírandó dokumentum egyetlen pontját sem.
Az is kiderült, hogy a Hungaroring egész éves hasznosításában maga Bernie Ecclestone is érdekelt lesz. Lehet-e már tudni, hoy milyen formában?
- Úgy gondolom, hogy egyelőre Ecclestone úr fejében sem állt össze a kép, annak csak a körvonalai rajzolódtak ki. Egy dologban azonban máris biztos vagyok: ha ő a nevét adta valamihez, akkor meg is fogja találni a legjobb megoldást. Egy pillanatig sem kételkedem abban, hogy ország-világ előtt be fogja bizonyítani: a Forma-1-es világbajnoki futam lebonyolítása Magyarországon sem veszteséges vállalkozás, csupán tudni kell élni a kínálkozó lehetőségekkel.
x x x
(folyt.köv.)
1990. augusztus 11., szombat 15:30
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Forma-1-es edzések ... (4. rész)
|
A szombat délutáni második időmérő edzésen a belga Thierry Boutsen, a tavalyelőtti és a tavalyi magyarországi futam harmadik helyezettje tovább javította a Hungaroring körrekordját, áttörve az 1:18 perces határt is. Ez egyben azt jelenti, hogy folytatódott a Williams-csapat sikersorozata, hiszen az elmúlt négy évben is az egyik autójuk Mogyoródon mindig az első sorból vághatott neki a több mint 300 kilométeres viadalnak. Ráadásul 1987-ben Mansell, tavaly pedig Patrese az első rajtkockát, a legkedvezőbb starthelyet hódította el.
Némiképpen váratlan, hogy a péntek és a szombat délutáni edzéseredmények összesítése alapján a 33 éves Boutsen volt a leggyorsabb, hiszen az eddigi 114 vb-futama során ő még soha nem harcolta ki az úgynevezett pole positiont.
Már félóra eltelt a rendelkezésre álló hatvan percből, amikor hét versenyző - az ausztrál David Brabham, a francia Eric Bernard, a japán Aguri Suzuki, továbbá Berger, Patrese, Prost és Senna - neve mellett még nem állt semmiféle idő a monitoron, tehát ők még nem futottak értékelhető kört.
Berger, aki negyven perc elteltével utolsóként hajtott ki a pályára, sokáig őrizte pénteken megszerzett vezető pozícióját, de aztán jött Boutsen, s 1:17.919 perc alatt száguldotta végig a 3968 métert. Nem sokkal később Patrese szintén remekelt, ő is 1:18-on belülre került - kettőjükön kívül ez másnak nem sikerült -, de az olasznak az 1:17.955 csak a második helyezéshez volt elegendő.
Az utolsó tíz percet úgy kezdték meg, hogy már csak négy pilóta - Berger, Alesi, Brabham és a svájci Gregor Foitek - neve mellett állt pénteki idő, a többiek mind javítottak az előző naphoz képest. A hajrában a két McLaren-menő, Senna és Berger mindent egy lapra feltéve megpróbált élre kerülni, de a nagy száguldás csaknem megbosszulta magát, mindketten kicsúsztak a pályáról, szerencséjükre azonban megúszták baleset nélkül.
Végül is csak Alesi és Foitek nem tudta túlszárnyalni péntek délutáni edzéseredményét. Ugyanakkor az is említést érdemel, hogy tizenhárman autóztak 1:20 percen belül.
A francia Yannick Dalmas, az ausztrál David Brabham, a finn J. J. Lehto és a svájci Gregor Foitek számára befejeződött a magyarországi erőpróba, ők vasárnap már nem állhatnak rajthoz.
Ami a többieket illeti, meglepetés, hogy Prost csak a negyedik sorban tudott helyet biztosítani magának a vasárnap délutáni Grand Prix-re, és az is, hogy Alesi a pénteki remek kezdés után összesítésben csak a hatodik legjobb időt futotta. (folyt.köv.)
1990. augusztus 11., szombat 15:33
|
Vissza »
|
|
Forma-1-es edzések ... (5. rész)
|
Második időmérő edzés:
1. Thierry Boutsen (belga, Williams) 1:17.919 perc 2. Riccardo Patrese (olasz, Williams) 1:17.955 3. Ayrton Senna (brazil, McLaren) 1:18.162 4. Gerhard Berger (osztrák, McLaren) 1:18.703 5. Nigel Mansell (brit, Ferrari) 1:18.719 6. Jean Alesi (francia, Tyrrell) 1:18.726 7. Alessandro Nannini (olasz, Benetton) 1:18.901 8. Alain Prost (francia, Ferrari) 1:19.029 9. Nelson Piquet (brazil, Benetton) 1:19.453 10. Andrea de Cesaris (olasz, Scuderia Italia) 1:19.675 11. Derek Warwick (brit, Lotus) 1:19.839 12. Eric Bernard (francia, Espo Larrousse) 1:19.963 13. Emanuele Pirro (olasz, Scuderia Italia) 1:19.970 14. Pierluigi Martini (olasz, Minardi) 1:20.197 15. Satoru Nakajima (japán, Tyrrell) 1:20.202 16. Ivan Capelli (olasz, Leyton House Racing) 1:20.385 17. Mauricio Gugelmin (brazil, Leyton House Racing) 1:20.397 18. Martin Donnelly (brit, Lotus) 1:20.602 19. Aguri Suzuki (japán, Espo Larrousse) 1:20.619 20. Stefano Modena (olasz, Motor Racing Developement) 1:20.715 21. Philippe Alliot (francia, Ligier) 1:21.003 22. Michele Alboreto (olasz, Arrows) 1:21.758 23. Paolo Barilla (olasz, Minardi) 1:21.849 24. Gabriele Tarquini (olasz, AGS) 1:21.964 25. Nicola Larini (olasz, Ligier) 1:22.078 26. Alex Caffi (olasz, Arrows) 1:22.126 27. Yannick Dalmas (francia, AGS) 1:22.263 28. David Brabham (ausztrál, Motor Racing Developement) 1:22.488 29. Jyrky Jarvi Lehto (finn, Monteverdi) 1:22.647 30. Gregor Foitek (svájci, Monteverdi) 1:24.863 (folyt.köv.)
1990. augusztus 11., szombat 15:36
|
Vissza »
|
|
Forma-1-es edzések ... (6. rész)
|
Rajtsorrend: 1. edzés 2. edzés 1. sor: 1. Thierry Boutsen (belga, Williams) 1:19.619 1:17.919 x 2. Riccardo Patrese (olasz, Williams) 1:19.419 1:17.955 x
2. sor: 3. Gerhard Berger (osztrák, McLaren) 1:18.127 x 1:18.703 4. Ayrton Senna (brazil, McLaren) 1:20.389 1:18.162 x
3. sor: 5. Nigel Mansell (brit, Ferrari) 1:18.739 1:18.719 x 6. Jean Alesi (francia, Tyrrell) 1:19.042 1:18.726 x
4. sor: 7. Alessandro Nannini (olasz, Benetton) 1:19.300 1:18.901 x 8. Alain Prost (francia, Ferrari) 1:20.309 1:19.029 x
5. sor: 9. Nelson Piquet (brazil, Benetton) 1:21.109 1:19.453 x 10. Andrea de Cesaris (olasz, Scuderia) 1:21.675 1:19.675 x
6. sor: 11. Derek Warwick (brit, Lotus) 1:21.154 1:19.839 x 12. Eric Bernard (francia, Espo Larrousse) 1:21.692 1:19.963 x
7. sor: 13. Emanuele Pirro (olasz, Scuderia Italia) 1:21.070 1:19.970 x 14. Pierluigi Martini (olasz, Minardi) 1:21.242 1:20.197 x
8. sor: 15. Satoru Nakajima (japán, Tyrrell) 1:21.449 1:20.202 x 16. Ivan Capelli (olasz, Leyton HR) 1:21.512 1:20.385 x
9. sor: 17. Mauricio Gugelmin (brazil, Leyton HR) 1:22.198 1:20.397 x 18. Martin Donnelly (brit, Lotus) 1:21.324 1:20.602 x
10. sor: 19. Aguri Suzuki (japán, Espo Larrousse) 1:21.577 1:20.619 x 20. Stefano Modena (olasz, Motor Racing) 1:22.024 1:20.715 x
11. sor: 21. Philippe Alliot (francia, Ligier) 1:22.701 1:21.003 x 22. Michele Alboreto (olasz, Arrows) 1:22.909 1:21.758 x
12. sor: 23. Paolo Barilla (olasz, Minardi) 1:22.784 1:21.849 x 24. Gabriele Tarquini (olasz, AGS) 1:23.827 1:21.964 x
13. sor: 25. Nicola Larini (olasz, Ligier) 1:22.584 1:22.078 x 26. Alex Caffi (olasz, Arrows) 1:22.986 1:22.126 x (folyt.köv.)
1990. augusztus 11., szombat 15:38
|
Vissza »
|
|
Forma-1-es edzések ... (7. rész)
|
kiestek:
27. Yannick Dalmas (francia, AGS) 1:23.116 1:22.263 x 28. David Brabham (ausztrál, Motor Racing) 1:23.923 1:22.488 x 29. Jyrky Jarvi Lehto (finn, Monteverdi) 1:22.647 x 30. Gregor Foitek (svájci, Monteverdi) 1:24.361 x 1:24.863
Az x-szel jelzett időeredményeket vették figyelembe a vasárnapi rajtsorrend kialakításánál.
x x x
A szabad- és időmérő edzések zárását követően Thierry Boutsen sajtótájékoztatón válaszolt az újságírók kérdéseire.
Az eddig két F-1-es győzelemmel büszkélkedő Boutsen láthatóan boldog volt, de azt túlzás lett volna ráfogni, hogy maradéktalanul elégedett. Ime válaszai, csokorba gyűjtve:
- Az autó nagyon jónak bizonyult, remekül kanyarodott jobbra, balra, s a tízhengeres Renault-motor is szinte kifogástalanul működött. Csak a sebességváltóval akadt gondom, nehezen tudtam kettesből hármas fokozatba kapcsolni. Nagyon fontosnak tartom, hogy sikerült megszereznem a pole positiont, de az első rajtkockát illetően fenntartásaim vannak, mert szerintem nem jó helyen, az aszfalt piszkosabbik oldalán helyezkedik el.
- Egyelőre nem választottuk ki, hogy a vasárnapi versenyen melyik Goodyear-gumit használjuk, erről csak a délelőtti bemelegítő edzés után döntünk.
- Az időeredményem biztató, de a végeredményt illetően jóslásokba nem bocsátkozom, mert nem tudom, hogy az ellenfelek mennyit adtak ki magukból.
- Nem hiszem, hogy különösebb jelentősége lenne annak, hogy csapattársammal, Riccardóval (Patresével - a szerk.) együtt indulunk az első sorból. Nem lesz semmilyen különleges taktikánk, hiszen másokhoz hasonlóan ő is nyerni akar, meg én is.
- Egyelőre nem tudom, hogy a szezon után maradok-e a Williams-csapatnál, ugyanis a főnök, Frank Williams még nem nyilatkozott terveiről. Második évemet töltöm ebben a versenyistállóban, én jól érzem magam, nekem nincsenek távozási szándékaim. (folyt.köv.)
1990. augusztus 11., szombat 16:23
|
Vissza »
|
|
Forma-1-es edzések ... (8. rész)
|
A tájékoztató végén Balogh Tibor, a Magyar Autóklub főtitkára két ajándékot is átnyújtott az ,,edzéskirálynak,,, Thierry Boutsennek: a MAK nevében egy 20 forintos nagyságú érmét, amely 24 karátos aranyból készült, s egyik oldalán Szent Kristófot, az utazók védőszentjét, a másikon pedig az autóklub emblémáját ábrázolja, a szervezőbizottságtől pedig egy díszes Zsolnai vázát kapott.
x x x
A magyarországi futamok eddigi edzésgyőztesei:
1986: Ayrton Senna 1:29.450 perc - a 4014 m hosszú pályán 1987: Nigel Mansell 1:28.047 - 4014 m 1988: Ayrton Senna 1:27.635 - 4014 m 1989: Riccardo Patrese 1:19.726 - 3968 m 1990: Thierry Boutsen 1:17.919 - 3968 m
x x x
(folyt.köv.)
1990. augusztus 11., szombat 16:37
|
Vissza »
|
|
Forma-1-es edzések ... (9. rész)
|
Az előselejtezősök közül Alliot a 21., Tarquini a 24., Larini pedig a 25. helyen került be a GP-rajtra josogultak közé. Dalmas viszont csak a 27. időt futotta, így kiesett.
x x x
Ebben az évben Boutsen a negyedik pilóta, aki ,,tréningkirály,, lett, előtte Senna ötször, Berger és Mansell pedig két-két alkalommal volt a leggyorsabb edzésen.
x x x
A vasárnapi, 5. Magyar Nagydíjhoz 26 pilóta sorakozhat fel: tizenkét olasz, négy francia, három-három brit és brazil, két japán, de lesz a rajtnál egy-egy belga és osztrák versenyző is.
x x x
A Mogyoródra érkezett tizenkilenc csapat közül már csak tizennégy van versenyben, a Monteverdi, az Osella, a Coloni, az EuroBrun és a Life Racing már befejezte szereplését.
x x x
Az eddigi Magyar Nagydíj-győztesek és a főbb adatok (nyertes idő, körök száma, össztáv, sebesség):
1986: Nelson Piquet 2:00:34.508 ó, 76 kör, 305.064 km, 151.804 km/ó 1987: Nelson Piquet 1:59:26.793 - 76, 305.064, 153.239 1988: Ayrton Senna 1:57:47.081 - 76, 305.064, 155.401 1989: Nigel Mansell 1:49:38.650 - 77, 305.536, 167.197
x x x
A vasárnapi műsor 9.30 órakor kezdődik az F-1-esek 30 perces bemelegítő edzésével. A 77 (plusz egy felvezető) körös Magyar Nagydíjon, a világbajnokság idei 10. futamán, 14 órakor kezdődik a küzdelem. Kiegészítő programként megrendezik a jelen és a múlt túrakocsijainak és a modern sportautóknak a viadalát is.+++
1990. augusztus 11., szombat 16:55
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|