|
|
|
|
Országgyűlés - második nap (44. rész)
|
Ezért a törvényjavaslat 6. paragrafusában a honvédelmi törvény 26. paragrafusának 1. bekezdését a honvédelmi miniszter úgy javasolta kiegészíteni: ,,A katonai szolgálati kötelezettség alapján a hadköteles: sorkatonai és tartalékos katonai szolgálatot teljesít, amelyek együttes időtartama a 30 hónapot nem haladhatja meg.,, A törvényjavaslat az alternatív szolgálat teljesítésére lelkiismereti okból ad lehetőséget, anélkül azonban, hogy a lelkiismeret fogalmát közelebbről meghatározná. A lelkiismeret pszichikai és etikai kategória, ami a hatósági eljárások számára igen nehezen kezelhető. Ezért a kérelem elbírálására irányuló eljárásban nem a lelkiismereti ok meglétét vizsgálják a hatóságok, hanem azt, hogy aki arra hivatkozik, annak állításai megalapozottak-e; egész életvezetésében tényleg betartja-e az etikai, vallási és erkölcsi meggyőződését, s a jog által biztosított lehetőségeket nem a kötelezettségei alóli kibúvásra akarja-e felhasználni. Ennek kapcsán a honvédelmi miniszter határozottan leszögezte: a haza szolgálata mindenki számára egyformán kötelező. Ezzel azok sem szegülhetnek szembe, akik nem kívánnak fegyveres szolgálatot teljesíteni. Hazájukat még azoknak is szolgálniuk kell, akik az ország társadalmi berendezkedésével elégedetlenek, vagy e téren más elképzeléseik vannak, mint a nép többségének. Ezért lelkiismereti okként nem fogadható el a hadköteleseknek az alkotmányos renddel való politikai szembenállása. A törvényjavaslat az alternatív szolgálat iránti kérelmek benyújtását a sorkötelesek számára a katonai eskü letételéig teszi lehetővé. A katonai eskü után a sorkatona a tartalékállományba helyezéséig ilyen jellegű kérelmet már nem adhat be. A tartalékállományba helyezésétől kezdődően azonban a következő (tartalékos) katonai szolgálatra való behívásáig ismételten kérheti az alternatív szolgálat teljesítését. Az állampolgári jogok érvényre juttatása az államnak is érdeke. Ezért a kormányzat nem törekszik arra, hogy azokat a fiatalokat, akiknek meggyőződése tiltja a fegyveres szolgálatot, lelkiismereti válságba sodorja azáltal, hogy fegyveres szolgálatra kötelezné őket. Erre tekintettel a jog érvényesítésére a törvényjavaslat széles körű garanciákat biztosít. Az első fokú államigazgatási határozat ellen - az általános eljárási szabályoknak megfelelően - fellebbezhetnek. A jogerős határozatot pedig bíróság előtt is meg lehet támadni. A bíróság a törvényjavaslat alapján a hatóság döntését megváltoztathatja. (folyt. köv.)
1989. június 28., szerda 19:26
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|