|
|
|
|
Munkaerőpolitikánk zsákutcái
|
Van abban valami különös, egyszersmind figyelmeztető, hogy az államigazgatás - egyébként nélkülözhetetlen - racionalizálását a Munkaügyi Minisztérium felszámolásával kezdték el 1981-ben. A kormányzat - Lázár György (mellesleg egykor volt munkaügyi miniszter) vezetésével - e lépéssel félreérthetetlenül deklarálta: a munkaügy, mint kormányzati funkció legjobb esetben is másodlagos, valójában inkább huszadrangú feladat. Alighanem azért is, mert az újabb kor munkaügyi miniszterei - tisztelet a kivételnek - nem voltak különösebben szakmailag képzett, koncepciótól megszállott emberek. Ez a beosztás is egyfajta "politikai parkolópályának" minősült. S az egész szakma - néhány tucat lelkes és jól képzett megszállott hitével ellentétben - igazából soha nem volt szakma. Sokkal inkább a mindenkori - és a szakszerűség minimumát is nélkülöző - politikai megrendelések végrehajtó apparátusaként tevékenykedett a"munkaügyi kormányzat". alc. Munkaerőmozgás nélkül nincs struktúra átalakítás Például akkor, amikor a keményen elitélendő munkaerőfluktuáció ellen kellett hadakozni, ezt a kemény és értelmetlen csatát - jobb meggyőződésük ellenére - a munkaügyi kormányzat szakemberei vezényelték. Holott jól tudták, hogy az ötlet önmagában is agyrém, mert az adminisztratív módszerekkel megmerevített munkaerőállománnyal aligha végrehajtható a már akkor is olyannyira kívánatos szerkezetátalakítás. Amikor az átlagbérszabályozást kellett elfogadtatni, magyarázni és védeni, akkor megint csak rajtuk volt a sor. Amikor a bértömegszabályozásra kellett átváltani, ismét csak ők jöhettek számításba vezénylőként, s amikor a bértömegszabályozásról is kiderült, hogy hasznavehetetlen és vissza kell váltani, akkor ismét ők magyarázkodtak és tartották a hátukat. Amikor 1985-ben liberalizálniuk kellett a bérszabályozást, hát liberalizálták. S amikor hónapok múltán elfogyott a liberalizációval kapcsolatos politikai türelem, megint csak nekik kellett elvégezniük az újabb - és minden korábbinál szerencsétlenebb - váltást. Amikor kidolgozták a szociálpolitika egységes állami irányításának koncepcióját, akkor ez ügyben - s még 1971-ben - magasrangú politikai döntés született. (folyt.)
1989. február 20., hétfő 09:49
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SZER hallgató telefonüzenete:
"Jó estét kívánok, vagy jó napot kívánok! üdvözlöm önöket, innen Tatáról. Már nagyon régóta hallgatom adásukat. Hát meg vagyok vele elégedve. Csak egy probléma van, hogy a Magyarországon betiltott, vagy jóformán betiltott 3+2 nevű jugoszláviai együttes műsorából semmit sem lehet hallani önöknél, elvétve egy-kettőt, például ,Halvány őszirózsa' Hát szeretném, hogyha a műsorukat kissé színesebbé tennék. Csinálnának egy olyan jó műsort, mondjuk jugoszláviai dalokat, 3+2, Sógorok, meg miegymás, amit minálunk nem játszanak a Kossuth vagy Petőfi Rádióban. Hát szeretném, ha egy ilyen jó műsort csinálnának, és most szombaton majd kíváncsi leszek, hogy mit szólnak hozzá. Nem tudom, melyik műsorban lehetne majd ezt meghallgatni. Hajdú Júliától várom a választ. Köszönöm. A legjobbakat, további jó egészséget, viszonthallásra."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|