Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › február 16.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER:

Kutrucz Gizella (Világhíradó)

"Engedjétek beszélni Kutruczot - mondja Ember Judit - 1985-ben egy nap alatt felvett és még mindig betiltott videokazettán terjedő filmjének címe. A címszereplő azóta is beszél. Mostanában nem a háborús bűnösök sorsa, hanem a jelenlegi hatalom eredete, működésmódja érdekli igazán. Hiába dolgozott évtizedekig a KB apparátusában az úgynevezett agit.-prop.-osztályon, sok mindenre csak utólag, nyugdíjazása után jött rá. Az utóbbi években a koncepciós perek előkészítéséről és fontos lefolyásáról gyűjtött dokumentumokat és interjúkat. Ezek alapján arra a következtetésre jutott, hogy a leghíresebb ügy, a Rajk-per rendezői között Rákosi és Farkas Mihály után rögtön Kádár János következik a bűnösök sorában, megelőzve még Gerő Ernőt is. Például Farkas és Kádár közösen adta ki az utasítást abban a bizonyos sváb villában, hogy Rajkot meg kell kínozni, miután nem sikerült rábeszélniük az együttműködésre. Kádár felelősségét mindmáig elmosták."

Gazdasági változás Magyarországon

Washington,1989.április 28. (Amerika Hangja, Esti híradó) - Egy
magyar kormánybizottság radikális gazdasági változást javasolt -
címmel közöl cikket a Washington Post. Karacs Imre írását
kivonatosan tolmácsoljuk.
    
    - A magas szintű magyar kormánybizottság átfogó hároméves tervet
dolgozott ki, amely a gazdasági reformok lépésről-lépésre történő
bevezetése helyett radikális intézkedéseket irányoz elő. A tervezet
bizonyos gyárak bezárását, állami tulajdonban lévő vállalatok
magántulajdonba helyezését, költségvetés-csökkentést és a
magánvállalkozások ösztönzését javasolja.
    
    A programtervezet továbbá 2 évtől 5 évig terjedő időszakon belül
dolláralapra helyezi a Szovjetunióval folytatott kereskedelmet.
    
    (...) valószínűleg katasztrófa zónává válik, ahol krízisek
újulhatnak ki, vagy új krízisek keletkezhetnek. Ami a
Szovjetunióval való kereskedés keményvaluta alapra terelését
illeti, azt már Németh Miklós miniszterelnök föl is vetette a
közelmúltban tett moszkvai útja alkalmával. A szovjeteknek imponált
az a lehetőség, hogy már kezdetben nagymennyiségű keményvalutához
juthatnak. Magyarország haszna ebből Balassa Ákos, a
reformbizottság tagja szerint abban rejlik, hogy a dollár Moszkvába
áramlását ellensúlyozná az a hosszú távú kilátás, hogy Magyarország
kereskedelmi híddá válna a Nyugat és a Szovjetunió között. Olyan
nyugati cégeket vonzana oda, melyek a szovjet piac lehetőségeit
kutatnák.
    
    A programtervezet úgy véli, 1992-re a belföldi piaci infrastruktúra
kiépül, a részvénytőzsde elősegítené a nemes valuta Magyarországra
áramlását, továbbá az állami vállalatokat fölosztanák, közös
vállalkozásokká szerveznék át őket, vagy eladnák
magánvállalkozóknak és külföldi tőkéseknek.
    
    Ekkorra már az első lépéseket meg lehetne tenni a forint
konvertibilissé tétele felé. A kormánytervezet az európai Közös
Piaccal való kapcsolatot úgy képzeli el, hogy Magyarország
betartaná a nyugati gazdasági közösség szabályait és a nyugat-
európai országok pedig engedélyeznék a magyar árucikkek vámmentes
importját.
    
    A kormány a jövő hónapban szándékozik közzétenni a programtervezet
végső formáját. Változtatások még lehetségesek, de a kormány
magabiztos a tekintetben, hogy a párt, amelynek jóváhagyása nélkül
nem lehet a parlament elé bocsátani a tervet, nem fog
akadékoskodni. A programot nagyobb valószínűséggel külföldön
ellenzik majd: Magyarország maradibb kommunista szövetségesei és a
nyugati hitelezők. Ez utóbbiak a programtervezet azon pontjára
néznek ferde szemmel, amely Magyarország mintegy 13 és fél milliárd
dollárnyi külföldi adósságán felül újabb kölcsönök fölvételét
javasolja. Bár maga a dokumentum nem nevez meg pontos összeget,
Balassa Ákos, a bizottság tagja kijelentette: Magyarországnak egy,
egy és fél milliárd dollárnyi modernizálási kölcsönre lenne
szüksége a tervezett hatalmas strukturális átszervezés
megvalósításához.
    
    - Ezek után halljuk, milyen gazdasági kapcsolatokat tart fenn
Magyarország Ausztriával. A mikrofonnál Simányi Tibor:
- Ausztria keleti vidékét a Burgenlandot, Alsó-Ausztria némely
városát és Bécset elözönlik a magyar vásárlók. Ugyanakkor a
forintot néhány nappal ezelőtt ismét leértékelték, mégpedig 6
százalékkal. A hivatalos átszámítás szerint 458 forint 13 fillért
ér 100 schilling. De persze nem az egy-két napra Ausztriába özönlő
vásárlók által kiváltott pénzforgalom teszi ki a két ország közötti
árucsere-forgalom nagy részét, jóllehet a legutóbbi időben a bécsi
kereskedelmi kamara értékelése szerint vagy 500 millió schilling
értékben vásároltak a magyar látogatók.
    
    A gazdasági életben jelenleg a legdivatosabb fogalom a joint
adventure. Magyarul közös vállalkozást jelent, a valóságban azt
jelenti, hogy már régebben együttműködő vállalatok, az egyik egy
KGST-országban, a másik egy nyugati országban ezzel a szerződéssel
úgyszólván törvényesítették viszonyukat. Összeházasodnak -
legalábbis egy időre. Az NDK kivételével minden KGST-ország
szeretne nyugati vállalatokkal ilyen szerződést kötni. A régi
viszonyt modernizálni, új közös vállalkozást szervezni. A kérdés
csak az, hogyan lehet ezzel a gazdasági formulával kiegyenlíteni a
nyugati és a keleti gazdaság közötti különbséget.
    
    Már több nyugati és keleti szakértő egyre meggyőzőbben hangoztatja,
hogy a Joint Adventure bizony nem gyógyszer minden betegségre. Íme,
néhány szembeszökő adat: 1989. február végén a Szovjetunióban 270
ilyen vállalkozás működött 1,5 milliárd dollár tőkével, amelyből a
külföldi tőkerészesedés 550 millió dollárt tett ki. Magyarországon
közel 300 ilyen közös vállalkozás van, ezek tőkéjéből 300 millió
dollár származik külföldről. Bulgáriában is van néhány, közel 20,
azonban az itt koncentrált tőke nem ismeretes. Csehszlovákia eddig
16 Joint Adverture-t engedélyezett és 100 millió dollárt
invesztált. Lengyelországban 53 közös vállalkozás létezik, a tőke
nagyságrendje ismeretlen.
    
    Nyugati szakértők a KGST-ben működő közös vállalkozások tőkéjét 2,5
milliárd dollárra becsülik. Ebből a külföldi, tehát nyugati
részesedés 800-900 millió dollárt tesz ki. De fordítva is áll a
dolog. A KGST-államok invesztáltak Nyugaton alapított Joint
Adverture vállalatokba, ezeknek száma körülbelül 500, az invesztált
tőke kereken 800 millió dollár. Ezek a Nyugaton alapított közös
vállalkozások főleg a keleti államok termékeinek értékesítésével és
közös banküzletekkel foglalkoznak. A kérdés most már az -
állapították meg a szakértők nemrégiben az osztrák Bad Ischlben
megtartott nemzetközi konferencián -, milyen mértékben járulnak
hozzá a közös vállalkozások ahhoz, hogy a nyugat-keleti
termelékenység és a termelt javak minősége közötti, jelenleg még
nagyon is nagy nívókülönbség kiegyenlítődjék.
    
    Nyugat-Európában nagyobb a gazdasági növekedés. 1992-ben megnyílik
az EGK belpiaca. Egyidejűleg a keleti államok hatalmas erővel
dolgoznak gazdaságuk és iparuk modernizálásán. Úgyhogy századunk
utolsó évtizedében számolnak azzal, hogy egyre több közös
vállalkozás révén kiegyenlítődik a jelenleg még fennálló
nívókülönbség. Valószínű, hogy a keleti államok Nyugatra irányuló
kivitelükkel exportfelesleget érnek majd el, azonban ezt
kénytelenek adósságok törlesztésére felhasználni. +++
    


1989. április 28., péntek


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
III/III jelentés Boros Tibor FKgP főügyészről egy oldal


SZER hallgató telefonüzenete:

"Jó napot, Szabad Európa! Grósz pártfőtitkár prágai nyilatkozatáról szeretnék említést tenni. Ahhoz már hozzászoktan, hogy Grósz úr az esetek többségében felelőtlenül, a tények nem kellő ismeretében nyilatkozik, de a prágai tárgyalása és Jakes főtitkárnak tett kijelentései olyan mértékben felháborítottak, hogy erre mindenképpen kötelességemnek érzem a reagálást. A tárgyalásokról tudósítva, kedden este, a magyar TV-Híradó mindhárom kiadásában kiemelte azt a mondatot, miszerint Grósz pártfőtitkár köszönetét fejezte ki a csehszlovák vezetésnek az általuk alkalmazott nemzetiségi politikáért. Tette mindezt annak tudatában, hogy egyre több aggasztó hír érkezik Csehszlovákiából az ottani 800 ezres magyarság hátrányos megkülönböztetéséről, jogainak lábbal tiprásáról. Vagy Grósz úr talán nem emlékszik Duray Miklós olyan szívbemarkoló jajkiáltására, vagy arra a nyílt levélre, amelyet a csehszlovákiai magyar kisebbség jogvédő bizottsága 1988. július 26-án intézett a Magyar Népköztársaság kormányához. Mellesleg akkor is egy felelőtlen Grósz-nyilatkozat volt a kiváltó ok, amelyben a nyilvánvaló nemzetiségi sérelmek felsorolása mellett felkérték a magyar vezetést, ha nem tud, vagy nem akar segíteni a magyar kisebbségnek, legalább ne ártson nekik."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD