|
|
|
|
Az Országgyűlés rendkívüli ülésszaka (5. rész)
|
Az alkotmány módosítására beterjesztett törvényjavaslat előadója, dr. Balsai István igazságügyminiszter expozéjában hangsúlyzozta: miután az államszervezet alapjaiban átalakul, elkerülhetetlen, hogy az e szervezetet szabályozó alkotmány is módosuljon. E módosítás lényege, hogy a tanácsokat megszüntetve a helyi önkormányzatokra bízza a lakosságot érintő helyi közügyek intézését. Az alkotmány új, IX. fejezete meghatározza azokat az alapvető jogokat, amelyek minden helyi önkormányzatot - a községtől a vármegyéig, illetve a fővárosig - megilletnek. E jogok alapvető tartalma, hogy a közösségeket szolgáló feladatokat a közösség maga, választott szervezete útján, szabadon, önállóan lássa el, s rendelkezzék az ehhez szükséges anyagi eszközökkel.
A miniszter garanciális jelentőségűnek minősítette a képviselői testületek társulási szabadságának alkotmányba iktatását. Kitért arra, hogy a törvényjavaslat a megye jogállását illetően olyan megoldást tartalmaz, miszerint a megye önálló önkormányzati szint. Ez azonban nem korlátozza a települési - községi, városi - önkormányzatok jogait és önállóságát. A megye önálló önkormányzatként azokat a feladatokat látja el a benne képviselt települések számára, amelyekre e települések önmagukban célszerűen nem képesek. A megye feladata lenne továbbá a települések érdekének képviselete, védelme, akár a központi kormányzattal szemben is. Ugyanakkor megszűnik központi újraelosztó szerepe, továbbá a településeknek a megyei felügyeleti és ellenőrzési jogokból eredő alárendeltsége is. Az önkormányzatok felügyeletére és ellenőrzésére a javaslat szerint az önkormányzati rendszeren kívüli állami szervek lennének jogosultak. Balsai István külön felhívta a képviselők figyelmét: dönteniük kell abban, hogy a jövőben a történelmi hagyományokat jobban tükröző vármegye, vagy a megye kifejezés legyen használatos.
Végül arról szólt, hogy a törvényjavaslat a helyi önkormányzatokra vonatkozó részletes szabályok megállapítását külön törvényre utalja. Minthogy az önkormányzatiság lényegi és garanciális szabályait az alkotmányban javasoljuk meghatározni - hangsúlyozta az igazságügyminiszter -, az önkormányzati törvény elfogadásához nem tartjuk szükségesnek a minősített többségű döntést. (folyt. köv.)
1990. július 2., hétfő 16:46
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III/III jelentés Boros Tibor FKgP főügyészről egy oldal
SZER hallgató telefonüzenete:
"Jó napot, Szabad Európa! Grósz pártfőtitkár prágai nyilatkozatáról szeretnék említést tenni. Ahhoz már hozzászoktan, hogy Grósz úr az esetek többségében felelőtlenül, a tények nem kellő ismeretében nyilatkozik, de a prágai tárgyalása és Jakes főtitkárnak tett kijelentései olyan mértékben felháborítottak, hogy erre mindenképpen kötelességemnek érzem a reagálást. A tárgyalásokról tudósítva, kedden este, a magyar TV-Híradó mindhárom kiadásában kiemelte azt a mondatot, miszerint Grósz pártfőtitkár köszönetét fejezte ki a csehszlovák vezetésnek az általuk alkalmazott nemzetiségi politikáért. Tette mindezt annak tudatában, hogy egyre több aggasztó hír érkezik Csehszlovákiából az ottani 800 ezres magyarság hátrányos megkülönböztetéséről, jogainak lábbal tiprásáról. Vagy Grósz úr talán nem emlékszik Duray Miklós olyan szívbemarkoló jajkiáltására, vagy arra a nyílt levélre, amelyet a csehszlovákiai magyar kisebbség jogvédő bizottsága 1988. július 26-án intézett a Magyar Népköztársaság kormányához. Mellesleg akkor is egy felelőtlen Grósz-nyilatkozat volt a kiváltó ok, amelyben a nyilvánvaló nemzetiségi sérelmek felsorolása mellett felkérték a magyar vezetést, ha nem tud, vagy nem akar segíteni a magyar kisebbségnek, legalább ne ártson nekik."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|