Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › február 16.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER:

Kutrucz Gizella (Világhíradó)

"Engedjétek beszélni Kutruczot - mondja Ember Judit - 1985-ben egy nap alatt felvett és még mindig betiltott videokazettán terjedő filmjének címe. A címszereplő azóta is beszél. Mostanában nem a háborús bűnösök sorsa, hanem a jelenlegi hatalom eredete, működésmódja érdekli igazán. Hiába dolgozott évtizedekig a KB apparátusában az úgynevezett agit.-prop.-osztályon, sok mindenre csak utólag, nyugdíjazása után jött rá. Az utóbbi években a koncepciós perek előkészítéséről és fontos lefolyásáról gyűjtött dokumentumokat és interjúkat. Ezek alapján arra a következtetésre jutott, hogy a leghíresebb ügy, a Rajk-per rendezői között Rákosi és Farkas Mihály után rögtön Kádár János következik a bűnösök sorában, megelőzve még Gerő Ernőt is. Például Farkas és Kádár közösen adta ki az utasítást abban a bizonyos sváb villában, hogy Rajkot meg kell kínozni, miután nem sikerült rábeszélniük az együttműködésre. Kádár felelősségét mindmáig elmosták."

Suzuki Osamu óvatosságra int

Trom András, az MTI tudósítója jelenti:
Tokió, 1990. február 2. péntek /MTI-tud./ - Amennyiben a magyarok elsietik majd az autók exportját és túlságosan erőltetik a helyi alkatrész-beszállítást, úgy kudarcot vallanak - figyelmeztetett Suzuki Osamu, a japán kiskocsi-gyártó cég elnök-tulajdonosa, az egyik közelmúltban adott japán interjújában. Az egyelőre távolinak tűnő veszélyre már ma úgy tekint a legnagyobb japán-kelet-európai járműipari együttműködés atyja, mintha küszöbön állna a kocsik értékesítése. A távol-keleti óvatos előkészítéshez és tervezéshez azonban ez szervesen hozzátartozik, és egyben a siker titkának az egyik legfontosabb nyitja.


Suzuki úr a Nihon Keizai Simbunnak nyilatkozva kifejtette, hogy
a magyarországi Suzuki-program sikerét lépésről lépésre kell
megalapozni. Amennyiben az alkatrészek nagy részét kezdetben
Japánból szerzik majd be, úgy a kocsik minősége magas színvonalú
lesz, és az előállítási költséget viszonylag alacsony szinten tudják
tartani. Azonban, ha Magyarország a devizahelyzet miatt sok helyi
alkatrészt akar felhasználni, az a minőség rovására megy és nem
tudják majd exportálni az autókat, így a fizetőeszköz-hiány csak
nőni fog. Tehát Magyarországon kezdetben a könnyebben előállítható
vázszerkezeti elemek gyártását kellene meghonosítani, és csak
fokozatosan növelni a helyi beszállításokat - mondotta.

    Suzuki úr azonban bizakodó. Nem szabad egy kalap alá venni a
kelet-európai országokat, amelyek közül szerinte Magyarország megy
majd át legkorábban a piacgazdaságba. A Suzuki-együttműködés
részleteinek a kidolgozása során a két társadalmi rendszer
különbségei, az átmeneti magyarországi állapotokból származó
tévelygések a felszínre kerülnek majd, azonban ezek a problémák a
további tárgyalások és a kölcsönös megértés alapján megoldhatók
lesznek - vélekedett. Mindez nem jelenti azt, hogy nem nagy a
kockázat. (folyt.)



1990. február 2., péntek 09:23


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Suzuki úr óvatosságra int 2.


- Japánban is minden új nagy kockázattal jár - mondotta,
hangsúlyozva, hogy a vegyesvállalat vezetésében a maximális
óvatosságra törekednek majd. ,,A politikai rendszer esetleges
összeomlását természetesen nem tudjuk megakadályozni, ennek ellenére
a japán kormány is arra törekszik, hogy a COCOM-rendelkezések
könnyítésével és kereskedelmi garanciával elősegítse a japán
iparvállalatok előrenyomulását, a hosszú távú gazdasági támogatás
céljából,, - idézi Suzukit a japán lap. Az elnök azt is
hangsúlyozta, hogy a Suzuki-projekthez a magyar féltől megkapta a
hozzájárulást ahhoz, hogy az egész járműipari együttműködési program
felügyeletét ellássa.

    A japán cég ennek szellemében arra számít, hogy a japán-magyar
együttműködéshez alkalmazni tudja majd teljes gyártási és
felügyeleti rendszerét, beleértve az érték- és alapár-felügyeletet,
a termelékenység ellenőrzését, a minőségellenőrzési köröket.
Előreláthatóan mindent nem tudnak majd úgy alkalmazni, mint
Japánban.

    A vegyesvállalat a legfelsőbb posztokra magyar vezetőket
alkalmaz majd. Maga Suzuki úr is tisztségviselőként vesz részt a
terv megvalósításában. A japán autógyártó cég tulajdonos-elnöke
japán mintára akarja kialakítani az értékesítési szervezetet is,
szakítva a jelenlegi állami kereskedelmi gépkocsi-értékesítési
gyakorlattal.

    Autószalonok, bemutatótermek építését éppúgy tervezi, mint
árusító ügynökök toborzását és kiképzését, mire a termelés beindul.
+++



1990. február 2., péntek 09:26


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
III/III jelentés Boros Tibor FKgP főügyészről egy oldal


SZER hallgató telefonüzenete:

"Jó napot, Szabad Európa! Grósz pártfőtitkár prágai nyilatkozatáról szeretnék említést tenni. Ahhoz már hozzászoktan, hogy Grósz úr az esetek többségében felelőtlenül, a tények nem kellő ismeretében nyilatkozik, de a prágai tárgyalása és Jakes főtitkárnak tett kijelentései olyan mértékben felháborítottak, hogy erre mindenképpen kötelességemnek érzem a reagálást. A tárgyalásokról tudósítva, kedden este, a magyar TV-Híradó mindhárom kiadásában kiemelte azt a mondatot, miszerint Grósz pártfőtitkár köszönetét fejezte ki a csehszlovák vezetésnek az általuk alkalmazott nemzetiségi politikáért. Tette mindezt annak tudatában, hogy egyre több aggasztó hír érkezik Csehszlovákiából az ottani 800 ezres magyarság hátrányos megkülönböztetéséről, jogainak lábbal tiprásáról. Vagy Grósz úr talán nem emlékszik Duray Miklós olyan szívbemarkoló jajkiáltására, vagy arra a nyílt levélre, amelyet a csehszlovákiai magyar kisebbség jogvédő bizottsága 1988. július 26-án intézett a Magyar Népköztársaság kormányához. Mellesleg akkor is egy felelőtlen Grósz-nyilatkozat volt a kiváltó ok, amelyben a nyilvánvaló nemzetiségi sérelmek felsorolása mellett felkérték a magyar vezetést, ha nem tud, vagy nem akar segíteni a magyar kisebbségnek, legalább ne ártson nekik."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD