|
|
|
|
"Nyitott égbolt" Magyarországon
|
-------------------------------
München, 1990. január 4. (SZER, Magyar híradó) - A déli órákban egy kanadai katonai repülőgép érkezett a Ferihegyi repülőtérre, de nem volt légiriadó. A "Nyitott égbolt"-nak nevezett amerikai javaslat a Varsói Szerződés és a NATO közötti megállapodások ellenőrzésének egyik módja. - Bővebbet Istvánffy Józseftől:
- A "Nyitott égbolt", vagy a korlátlan és kölcsönös légi ellenőrzés tervét Eisenhower amerikai elnök javasolta először a Szovjetuniónak 1955 júliusában. Moszkva nem adott választ, és a terv feledésbe merült. Bush amerikai elnök újította fel az ajánlatot tavaly májusban, s erre már kedvezőbb válasz érkezett a Varsói Szerződés részéről.
A "Nyitott gébolt" erőssége az egyszerűségben van. Leszerelési vagy fegyvercsökkentési megállapodásokat felderítő repülésekkel lehet a legjobban ellenőrizni, s ugyanígy a csapatmozdulatokat is. A terv technikai kivitelezése az, ami most a NATO-t foglalkoztatja.
Az atlanti szövetség részéről Kanada, a Varsói Szerződés oldalán pedig Magyarország vállalkozott arra, hogy kísérleti repülésekkel tapasztalatokat szereznek a lebonyolításra, és ezek alapján tesznek konkrét javaslatot a NATO és a Varsói Szerződés közös külügyminiszteri konferenciájának, amely februárban ül össze Ottawában. (folyt.)
1990. január 4., csütörtök
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
- "Nyitott égbolt" - 1. folyt.
|
A Budapestre érkezett Hercules tipusú kanadai gép szombaton bonyolítja le az első repülését a magyar légitérben. A gép természetesen fegyvertelen és nem visz magával olyan berendezést, amely alkalmas a rádiójelzések lehallgatására. Három órán keresztül fog röpdösni Magyarország felett - ahogyan Clark kanadai külügyminiszter mondotta -, keresztül-kasul különböző magasságokban a polgári és a katonai légiközlekedés számára fenntartott korridorokban. A kísérlet egyik célja ugyanis éppen az, hogy kitapasztalják az együttműködési lehetőséget a polgári és katonai légiforgalmat irányító földi állomásokkal.
A gép fedélzetén magyar megfigyelők is tartózkodnak és valószínű, hogy februári külügyminiszteri értekezlet előtt Kanada légiterében egy hasonló kísérletet bonyolítanak le egy magyar repülőgéppel. ++
1990. január 4., csütörtök
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III/III jelentés Boros Tibor FKgP főügyészről egy oldal
SZER hallgató telefonüzenete:
"Jó napot, Szabad Európa! Grósz pártfőtitkár prágai nyilatkozatáról szeretnék említést tenni. Ahhoz már hozzászoktan, hogy Grósz úr az esetek többségében felelőtlenül, a tények nem kellő ismeretében nyilatkozik, de a prágai tárgyalása és Jakes főtitkárnak tett kijelentései olyan mértékben felháborítottak, hogy erre mindenképpen kötelességemnek érzem a reagálást. A tárgyalásokról tudósítva, kedden este, a magyar TV-Híradó mindhárom kiadásában kiemelte azt a mondatot, miszerint Grósz pártfőtitkár köszönetét fejezte ki a csehszlovák vezetésnek az általuk alkalmazott nemzetiségi politikáért. Tette mindezt annak tudatában, hogy egyre több aggasztó hír érkezik Csehszlovákiából az ottani 800 ezres magyarság hátrányos megkülönböztetéséről, jogainak lábbal tiprásáról. Vagy Grósz úr talán nem emlékszik Duray Miklós olyan szívbemarkoló jajkiáltására, vagy arra a nyílt levélre, amelyet a csehszlovákiai magyar kisebbség jogvédő bizottsága 1988. július 26-án intézett a Magyar Népköztársaság kormányához. Mellesleg akkor is egy felelőtlen Grósz-nyilatkozat volt a kiváltó ok, amelyben a nyilvánvaló nemzetiségi sérelmek felsorolása mellett felkérték a magyar vezetést, ha nem tud, vagy nem akar segíteni a magyar kisebbségnek, legalább ne ártson nekik."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|